Zavrieť

Porady

VLAKOVA nehoda v CR - opat cudna politika kompetentnych.

Ja niektore veci na svete naozaj nechapem. K jednym z prevratnych vynalezov 20 stor nepochybne patri bezpecnostny pas. O jeho ucinku uz dnes nikto rozumny nepochybuje, naopak investuje sa stale do jeho vyvoja. Dnes uz mame pasy samonavijacie, s pyrotechnickymi predpinacmi tahu a s obmedzovacom max. sily.

Ak si v aute nezapnete pas, dostanete pokutu. Ak by ste sa v lietadle odmietli pred startom priputat, tak by personal pravdepodobne zastavil start a vas by vyviedli z lietadla. Vo vlaku sa vsak nemate priputat cim, a to ani v tych najmodernejsich voznoch, ktore rozhodne neboli lacne.

Napriek tomu, ze ma tu niektori oznacuju "Chrobak Truhlik" musim povedat, ze ja si niekedy pripadam ako Nostradamus. Napriklad uz dost davno som nevedel pochopit, preco sa davaju pasy do aut, ale nie do autobusov. Sam som sa kvoli tomu v diakovych autobusoch citil nebezpecne. Potom zacali davat aj do autobusov (aspon 2 - bodove nic moc) a ja som si oddychol - konecne to niekoho napadlo.

Dnes som si na SME precital nasledovnu vetu v suvislosti s tragickou nehodou vlaku:

"Riskantnejšie je to v moderných rýchlovlakoch. Pri náraze v rýchlosti nad sto kilometrov za hodinu sa ľudia vo vagónoch nedokážu udržať na svojom mieste a nahromadená kinetická energia ich vymrští do priestoru."


No samozrejme, ved preco by mali pre vlak platit ine fyzikalne a kineticke pravidla ako pre auto? Dokonca si dovolim tvrdit, ze v lietadle je pri havarii funkcia pasov skor symbolicka, pretoze aj v pripade "makkych" havarii tam najviac ohrozuje pasazierov rozliate palivo. V pripade tych "tvrdych" narazov je zasa kazdy pas zbytocny. Vo vlaku je to ale uplne inak. Ziadne palivo a na rozdiel od lietadla masivna ocelova konstrukcia. Ak by tam boli pasy, tak by sa z toho stal dost bezpecny dopr. prostriedok.

Uvazovanie kompetentnych panov je zrejme na urovni chlapika, ktori mi raz tvrdil, ze VOLGA nemusi mat pasy preto, ze ma masivnu konstrukciu karoserie. Ja pasy v aute samozrejme pouzivam a to napriek tomu, ze som sam zazil situaciu, kedy som mohol zachranit zivot sebe a dalsim 2 ludom iba preto, ze som nebol priputany. Sedel som vzadu za vodicom a auto este vtedy nemalo vzadu pasy. Odrazu som si vsimol, ze vodic zaspal a ze sa rutime rovno na protiiduce auto. Vystartoval som tak, az som si natiahol brusne svaly, strhol volant, potom sme este par sekund zapasili nad vladou nad autom, ale nakoniec sme ho udrzli na ceste. Ak by som bol priputany, nemal by som sancu zasiahnut. Toto je jeden z velmi mala pripadov, ktore hovoria v neprospech pasov v autach - v mojom pripade by pas paradoxne ohrozil bezpecnost. Dokonca boli pripady, kedy cestujuci autobusu priskocil k volantu po tom, co sofer napr. dostal infarkt. Ale vo vlaku? Tam nic takeho nehrozi, tam sa nemoze stat, ze by mal cestujuci sancu zasiahnut za strojveduceho. Cize cestujuci vo vlaku moze byt kludne priputany a vychutnavat si jazdu.

Ludia, ktori by by nas mali viest, urcovat zakony (nemyslim iba politikov) technicke normy a pod. by mali byt rozhladeni, odborne kompetentni, moralne na urovni. Mali by vediet a poznat viac, ako obycajny clovek. Pre mna je vobec najviac frustrujuce poznanie, ze to je hola iluzia, ze to tak vobec nie je. Ludia, do ktorych vkladame nadeje, spoliehame na nich, ze riesia nasu bezpecnost, ekologiu a pod. casto nemaju ani tolko zdraveho rozumu ako bezni ludia z krciem.

Na jednej strane buzerujuce zakony s rigoroznymi postihmi. Manzelka vcera dostala pokutu, ze riadila auto, ktore malo 5 dni vyprsanu platnost STK. No - dobre, beriem zakon je zakon, ohrozila bezpecnost nas vsetkych. Kolko rokov basy potom ale maju dostat ludia, ktori rozhoduju o bezpecnosti vlakovej dopravy za to, ze ako pasazier nemate k dispozicii bezpecnostny pas?

A teraz nemyslim vobec iba Slovakov na kompetentnych miestach. Pokial viem, pasy nie su ani inde v EU. Unia nam po vstupe prikazuje take vtakoviny, ako kolko mozeme pestovat hrozna alebo repy, ale ja by som skor cakal, ze by povedali - do siestich mesiacov musi mat kazde sedadlo vo vlaku bezpecnostny pas.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!

    VLAKOVA nehoda v CR - opat cudna politika kompetentnych.

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.