Slayer666 Nechap ma zle, ja som velkym zastancom teorie, len si nemyslim, ze pritomnost akehokolvek stupna teoretickej analyzy je konstitutivny prvok hudby, alebo kvalitnej hudby.
Iste, teoria nie je potrebna aby clovek mohol tvorit hudbu, alebo vnimat hudbu, ale urcite je potrebna vtedy, ak sa snazime pochopit a popisat, co a preco sa nam paci (ako inak by sme to polisovali).
Hudba nie je nicim inymm, ako dalsim ludskym jazykom (ved nie nadarmo sa hovori o "hudobnej reci" Mozarta, ci Humella) a co sa tyka teoretickych analyz pre nu plati to iste, ako pre kazdy jazyk.
Na to, aby si sa naucil povedzme materinsky jazyk nepotrebujes ziadnu teoriu, dokonca ak vela citas, nepotrebujes sa biflovat ziadne vybrane slova, co jazykove poucky. Iste si si vsimol, ze nepatrim k tym, co maju problemy s gramatikou, a napriek tomu v podstate ani neviem vymenovat spoluhlasky a samohlasky, s vetnymi clenmi by som mal asi probem - teoreticky.
Lenze ak chces jazyk ovladat naozaj profesionalne, bez teorie sa nepohnes. Navyse - hlavne ak sa o jazyku chcu dvaja rozpravat a si pritom aj rozumiet, bez teoretickych kategorii sa nezaobidu.
Teda ak posudzujes cokolvek (hudbu, architekturu...) len podla kriterii "paci - nepaci", tak nepotrebujes o danom odbore nic vediet. Lenze ja sa neuspokojim s tym, ze sa mi nejaky (napr.) barak nepaci. Chcem vediet preco sa mi nepaci, kde spravil architekt chybu, alebo v com sa mozem ja ako recipient mylit (napriklad ci nie je chyba napriklad v tom, ze som este neobsiahol a napochopil nejaky najnovsi arechitektonicky trend, a ci nemam s hodnotenim diela pockat. Preto sa vzdy podla moznosti zaujimam aj o teoriu.