Zavrieť

Porady

Inventarizácia závazkov

Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Dobrý deň. Poprosila by som radu v nasledovnom: prevzala som účtovníctvo, kde v závazkoch sú drobné položky voči SP a DÚ. Ak robím inventarizáciu závazkov, musím po predošlom účtovníkovi vyhľadať, či naozaj tieto závazky ešte existujú alebo ich mám evidovať aj ja ďalej a vykázať v inventúre? Prípadne vyžiadať zo SP a DÚ, či evidujú voči klientovi pohľadávku a keď nie, a dajú potvrdenie, tak interným dokladom odpíšem tieto závazky?
Ďakujem pekne za rady.
Usporiadat
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ejo Pozri príspevok
Dobrý deň. Chcem sa spýtať ak budem inventarizovať závazky a zistím, že závazok už bol uhradený v r. 2008 /v inventúre r. 2009 som vykázala, lebo som prevzala po niekom účto. a bol v tom strašný bordel, predošlé účt. doklady som nedostala, tak som si všetko preveriť nevedela/ alebo ani závazok nezvnikol, len ho predošlý vykázal, tak moj postup by mal byť taký, že ak mám podklad, napr. list od SP, že tieto závazky už neexistujú, tak ich interným dokladom vyberiem z evidencii závazkov a v inventarizácii ich už nevykazujem a ani vo výkaze?
ĎAkujem
Z môjho pohľadu by sa to malo dať na poriadok.
Ak sa jednotlivý záväzok(uhradený) nepremietol do výdavkov OVZD , tak by som doporučila DDP za rok 2008 resp. aj za rok 2009(podľa vzniku ) . Ak však výdavky sú premietnuté v peňažnom denníku a tým aj daňovom priznaní , ale vo Výkaze o majetku a záväzkoch uvádzajú ako nevysporiadané , tak treba upraviť VoMaZ a odovzdať tento Výkaz .... na Váš príslušný Daňový úrad .

Treba to posúdiť komplexne.
0 0
Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Ja po predošlom účtovníkovi nemienim nič opravovať. Veľa som sa natrápila, keď som po ňom prevzala účto od r. 2009, žiadne doklady, len zoznam neuhradených závazkov. Takže som závazky prevzala a evidovala ďalej a nakoľko som pri inventarizácii nemala možnosť skontrolovať tieto závazky /či sú uhradené, alebo že je to len chyba účtovníka/ nemala som doklady, vykázala som vo výkaze. Ale chcela by som to dať do poriadku. Preto som napísala list SP o týchto závazkoch, či ich evidujú a ak nie, tak som myslela, že ID ich vyberiem z evidencie. Ak budú samozrejme uhradené.
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ejo Pozri príspevok
Ja po predošlom účtovníkovi nemienim nič opravovať. Veľa som sa natrápila, keď som po ňom prevzala účto od r. 2009, žiadne doklady, len zoznam neuhradených závazkov. Takže som závazky prevzala a evidovala ďalej a nakoľko som pri inventarizácii nemala možnosť skontrolovať tieto závazky /či sú uhradené, alebo že je to len chyba účtovníka/ nemala som doklady, vykázala som vo výkaze. Ale chcela by som to dať do poriadku. Preto som napísala list SP o týchto závazkoch, či ich evidujú a ak nie, tak som myslela, že ID ich vyberiem z evidencie. Ak budú samozrejme uhradené.
Je to na Vás , v tom prípade nie je správna Inventarizácia predošlých rokov , ak SP bolo zaplatené a Vy ste vykazovali záväzok ako neuhradený.Treba však o tom informovať podnikateľa , že nie je správna Inventarizácia v danom roku .
0 0
Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Áno podnikateľa som informovala o mnohých nedostatkoch, ktoré som zistila po prevzatí účtovníctva, a aj to, prečo som ja postupovala tak ako som postupovala, lebo som bola obmedzená s neprístupnením dokladov. Ale podľa mňa si to podnikateľ uvedomí až keď bude mať daňovú kontrolu a bude problém. Takže ak ja budem postupovať tak, ako som písala, že budem mať list zo SP a ID vyberiem z evidencie, tak inventarizácia bude v poriadku a aj vo výkaze bude správne vykázané, lebo na základe toho listu budem vedieť, že tie závazky boli uhradené A to, že to niekto zle zaúčtoval, alebo nezaúčtoval, neriešim. Preto sa staviam tam striktne, že neopravím po predošlom účtovníkovi, lebo vidieť ten prístup, neochotu a to účtovanie a vedenie celého účtovníctva "stojí za to". Keď bude daňová kontrola, tá sa "poteší".
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ejo Pozri príspevok
Áno podnikateľa som informovala o mnohých nedostatkoch, ktoré som zistila po prevzatí účtovníctva, a aj to, prečo som ja postupovala tak ako som postupovala, lebo som bola obmedzená s neprístupnením dokladov. Ale podľa mňa si to podnikateľ uvedomí až keď bude mať daňovú kontrolu a bude problém. Takže ak ja budem postupovať tak, ako som písala, že budem mať list zo SP a ID vyberiem z evidencie, tak inventarizácia bude v poriadku a aj vo výkaze bude správne vykázané, lebo na základe toho listu budem vedieť, že tie závazky boli uhradené A to, že to niekto zle zaúčtoval, alebo nezaúčtoval, neriešim. Preto sa staviam tam striktne, že neopravím po predošlom účtovníkovi, lebo vidieť ten prístup, neochotu a to účtovanie a vedenie celého účtovníctva "stojí za to". Keď bude daňová kontrola, tá sa "poteší".
V akom programe účtujete ? Prečo chcete používať ID ?
0 0
Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Účtujem v Money. Preto s ID, lebo keď to bolo uhradené v predošlých rokoch, tak pohyb v pokladni tento rok asi by nemal byť. A cez ID bude závazok uhradený.
Alebo máte iný návrh?
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ejo Pozri príspevok
Účtujem v Money. Preto s ID, lebo keď to bolo uhradené v predošlých rokoch, tak pohyb v pokladni tento rok asi by nemal byť. A cez ID bude závazok uhradený.
Alebo máte iný návrh?
Nie , nemám iný návrh, len som nevedela v akom programe robíte.
Money nepoznám. Ja pracujem v Alfe a v Omege .
V Alfe by som tento prípad riešila "v časti Kniha záväzkov"ručným zápisom s príslušnou poznámkou t.j. výlučne na vyrovnanie záväzku , aby sa mi záväzok dostal na nulu .
Pohyb v pokladni samozrejme neprichádza v úvahu .
0 0
Ejo Ejo

Ejo je offline (nepripojený) Ejo

Zita5 ďakujem Vám pekne za radu a ochotu. Prajem príjemný deň.
0 0
misolga misolga

misolga je offline (nepripojený) misolga

-v roku 2010 prišla živnostníkovi na účet platba, ktorú kedže ju nebolo možné priradiť k neuhradeným pohľadávkam, prípadne prijatým dobropisom, tak predbežne bola v PD zaúčtovaná ako ostatný príjem. Pri porovnávaní zostatku záväzkov s dodávateľom som zistila že nemáme od nich dobropis , ktorý vystavili ešte v roku 2009 a túto sumu nám poslali na účet. Podať za rok 2009 dodatočné dph aj výkaz o majetku a záväzkoch? V tom prípade si rok 2010 zaúčtujem platbu PD 2010 tak ako má byť-stornom nákladov.. Ale ak si zaúčtujem dobropis z roku 2009 teraz v roku 2011, kedy som ho prijala, tak netuším ako postupovať v zaúčtovaní PD za rok 2010(rok 2009-neevidovaný dobropis, rok 2010-prijatá platba na účet, rok 2011-prijatý dobropis z roku 2009..)
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
misolga Pozri príspevok
-v roku 2010 prišla živnostníkovi na účet platba, ktorú kedže ju nebolo možné priradiť k neuhradeným pohľadávkam, prípadne prijatým dobropisom, tak predbežne bola v PD zaúčtovaná ako ostatný príjem. Pri porovnávaní zostatku záväzkov s dodávateľom som zistila že nemáme od nich dobropis , ktorý vystavili ešte v roku 2009 a túto sumu nám poslali na účet. Podať za rok 2009 dodatočné dph aj výkaz o majetku a záväzkoch? V tom prípade si rok 2010 zaúčtujem platbu PD 2010 tak ako má byť-stornom nákladov.. Ale ak si zaúčtujem dobropis z roku 2009 teraz v roku 2011, kedy som ho prijala, tak netuším ako postupovať v zaúčtovaní PD za rok 2010(rok 2009-neevidovaný dobropis, rok 2010-prijatá platba na účet, rok 2011-prijatý dobropis z roku 2009..)
S akým dátumom bol vystavený dobropis a prečo Vám prišiel až teraz .Je to opis dobropisu ?
0 0
misolga misolga

misolga je offline (nepripojený) misolga

Zita-je to opis dobropisu vystaveného v roku 2009, ktorý sme nemali v ecidencii.Zistilo sa pri vzájomnej inventarizácii záväzkov za rok 2010 že nám nesedia zostatky a taktiež sme nevedeli priradiť platbu prijatú od nich v roku 2010 k žiadnemu od nich doteraz obdržanému dobropisu a až teraz v roku 2011 sme zistili že je to platba za tento chýbajúci doklad.
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
misolga Pozri príspevok
Zita-je to opis dobropisu vystaveného v roku 2009, ktorý sme nemali v ecidencii.Zistilo sa pri vzájomnej inventarizácii záväzkov za rok 2010 že nám nesedia zostatky a taktiež sme nevedeli priradiť platbu prijatú od nich v roku 2010 k žiadnemu od nich doteraz obdržanému dobropisu a až teraz v roku 2011 sme zistili že je to platba za tento chýbajúci doklad.
Podľa môjho názoru , prípad sa mali už riešiť v čase , keď ste platbu obdržali na účet .Vtedy ste mali osloviť dodávateľa, že aká to je platba , resp. kontaktovať sa so SZČO , či má o tejto platbe nejaké poznatky .
Je to dosť dlhá obdobie na to , aby opis dobropisu ste obdržali až v roku 2011 a potom z toho vyplývajú horeuvedené nedostatky .

Pre Vás platí z pohľadu zákona o DPH

http://www.porada.sk/1641337-post4.html

Avšak ja neviem posúdiť , kedy bol skutočne dobropis zaslaný (obdržaný), či ho niekto nezaložil a veci podobné .Neviem, či opis dobropisu Vám bol zaslaný doporučene, alebo máte nejaký doklad, že Vám bol doručený "až"v roku 2011.Neviem ani posúdiť dátum vystavenia dobropisu , rok 2009 je široký pojem , platba v roku 2010 je tiež široký pojem .

Jedno je isté, konať a pátrať ste mali v roku 2010, keď sa na bankovom účet objavila pripísaná platba a opravu základu dane ste mali vykonať už v období keď sa platba pripísala na účet , lebo sa predpokladá , že už ste mali mať dobropis aj v ruke . Nedá sa tento prípad naťahovať cez 3 ročné zdaňovacie obdobia- mám tým na mysli 2009 - vystavenie dobropisu ,2010 pripísanie dobropisovanej platby , 2011 obdržanie dobropisu .
Ja to považujem za chybu účtovnej jednotky .

Ak upravíte dodatočným daňovým priznaním rok 2009 prípadne 2010 , tak vznikne sankcia v prípade zvýšenia ZD a tým aj zvýšenie odvodovej povinnosti DPH .

Síce zákon hovorí o obdržaní dokladu - ale Vo Vašom prípade to je dosť ťažké definovať , kedy ste doklad obdržali .
Naposledy upravil Zita5 : 07.02.11 at 07:36 Dôvod: doplnenie slova cez 3 "ročné"
2 0
misolga misolga

misolga je offline (nepripojený) misolga

Konkrétnejšie:-platba bola prijatá 3/2010 (pôvodne bola zaúčtovaná ako príjem z iných dobropisov, ale po inventarizácii zostatkov sme zistili že tieto dobropisy boli započítané už s inými dodanými faktúrami,takže až preto sme prišli na to že nám chýba dobropis z roku 2009 až teraz v roku 2011..) Dobropis, ktorého opis nám bol zaslaný v 04.02.2011 bol vystavený 02.11.2009 na sumu 5,48 Eur.
0 0
misolga misolga

misolga je offline (nepripojený) misolga

Zita5 Pozri príspevok
Podľa môjho názoru , prípad sa mali už riešiť v čase , keď ste platbu obdržali na účet .Vtedy ste mali osloviť dodávateľa, že aká to je platba , resp. kontaktovať sa so SZČO , či má o tejto platbe nejaké poznatky .
Je to dosť dlhá obdobie na to , aby opis dobropisu ste obdržali až v roku 2011 a potom z toho vyplývajú horeuvedené nedostatky .

Pre Vás platí z pohľadu zákona o DPH

http://www.porada.sk/1641337-post4.html

Avšak ja neviem posúdiť , kedy bol skutočne dobropis zaslaný (obdržaný), či ho niekto nezaložil a veci podobné .Neviem, či opis dobropisu Vám bol zaslaný doporučene, alebo máte nejaký doklad, že Vám bol doručený "až"v roku 2011.Neviem ani posúdiť dátum vystavenia dobropisu , rok 2009 je široký pojem , platba v roku 2010 je tiež široký pojem .

Jedno je isté, konať a pátrať ste mali v roku 2010, keď sa na bankovom účet objavila pripísaná platba a opravu základu dane ste mali vykonať už v období keď sa platba pripísala na účet , lebo sa predpokladá , že už ste mali mať dobropis aj v ruke . Nedá sa tento prípad naťahovať cez 3 ročné zdaňovacie obdobia- mám tým na mysli 2009 - vystavenie dobropisu ,2010 pripísanie dobropisovanej platby , 2011 obdržanie dobropisu .
Ja to považujem za chybu účtovnej jednotky .

Ak upravíte dodatočným daňovým priznaním rok 2009 prípadne 2010 , tak vznikne sankcia v prípade zvýšenia ZD a tým aj zvýšenie odvodovej povinnosti DPH .

Síce zákon hovorí o obdržaní dokladu - ale Vo Vašom prípade to je dosť ťažké definovať , kedy ste doklad obdržali .
Zita mohla by som postupovať aj tak že:- v 3/2010 prijmem túto platbu na účet a zaúčtujem ju ako prijatú zálohu 5,48 Eur-v peňažnom denníku to bude zápis POZD+Dph(4,98+0,50 Eur) a k 31.12.2010 budem túto platbu evidovať v knihe pohľ/záväzkov-5,48 Eur(v roku 2010 budem mať túto platbu v príjmoch a zálohu v pohľadávkach).V roku 2011 keď obdržím opis dobropisu z 11/2009 -5,48 Eur zapíšem si ju do knihy pohľ/záväzkov a doklad zahrniem do DPH za 1.Q.2011, pričom zároveň interným zápisom spravím zúčtovanie prijatej platby.Pohľ/záv:0Eur(Dph vysporiadané v roku 2011 -0,50 Eur, faktúra uhradená zápočítaním prijatej zálohy z roku 2010: +/-5,48 Eur).Tento postup aj keď nie je možno najsprávnejší,ale sa mi zdá najprijateľnejší..
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
misolga Pozri príspevok
Zita mohla by som postupovať aj tak že:- v 3/2010 prijmem túto platbu na účet a zaúčtujem ju ako prijatú zálohu 5,48 Eur-v peňažnom denníku to bude zápis POZD+Dph(4,98+0,50 Eur) a k 31.12.2010 budem túto platbu evidovať v knihe pohľ/záväzkov-5,48 Eur(v roku 2010 budem mať túto platbu v príjmoch a zálohu v pohľadávkach).V roku 2011 keď obdržím opis dobropisu z 11/2009 -5,48 Eur zapíšem si ju do knihy pohľ/záväzkov a doklad zahrniem do DPH za 1.Q.2011, pričom zároveň interným zápisom spravím zúčtovanie prijatej platby.Pohľ/záv:0Eur(Dph vysporiadané v roku 2011 -0,50 Eur, faktúra uhradená zápočítaním prijatej zálohy z roku 2010: +/-5,48 Eur).Tento postup aj keď nie je možno najsprávnejší,ale sa mi zdá najprijateľnejší..
Prijatá záloha čoho ?Ak by sme to definovali ako prijatá záloha /preddavok/ je povinnosť odviesť DPH.I keď sa nejedná o významnú sumu , narobilo to v účtovníctve zle nedobre.
Ja osobne by som nebrala do úvahy , že opis dobropisu ste obdržali v roku 2011, jednoducho by som opravila výkaz o majetku a záväzkoch v roku 2009 , spravila by som v príslušnom zdaňovacom období 2009 dodatočné daňové priznanie DPH a neprenášala by som to od roku 2009 cez rok 2010 až 2011.
Však nakoniec sa nejedná o významnú sumu , jedná sa o O,50 euro (DPH) Ja to takto vidím prehľadnejšie .
1 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať