Zavrieť

Porady

Autorsky zakon a RZZP - info od p Mihala vs znenie zakona

Dobrý deň,

už niekoľko hodín študujem, ako je to s platením odvodov do ZP za minulý rok a začal som byť bezradný, tak sa na vás obraciam s prosbou o radu.

Situácia je nasledujúca:
Som študentom denného štúdia VŠ druhého stupňa, teda podľa zákona o ZP § 11 ods. 8 písmeno a) som nezaopatreným dieťaťom

od 1.1. do 30.9. som bol iba študentom
od 1.10. do konca roka som pracoval podľa autorského zákona a podľa rád na tomto serveri som sa prihlásil ako SZČO v ZP, teda ako SZČO som bol prihlásený cca 3 mesiace.

V článku pána Mihála (blogy.etrend.sk/mihalblog/danove-a-odvodove-tipy-jozefa-mihala-1./152175.html) sa píše o tom, že študenti, ktorí sa prihlásia ako SZČO, a majú brutto príjem do 230 000 sk, nebudú platiť žiadne odvody.

Mňa však po prečitaní príslušných paragrafov zákona o ZP máta nasledovné: pán Mihál uvádza:
štát platí poistné za poistenca, ktorý je samostatne zárobkovo činnou osobou a v období, v ktorom sa považuje za osobu podľa odseku 8 písm. a) až h), j), o), p) a u) a za samostatne zárobkovo činnú osobu, jej pomerná časť vymeriavacieho základu podľa § 13 ods. 6 pripadajúca na obdobie vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti nepresahuje úhrn minimálnych základov podľa § 13 ods. 9 písm. b)
oproti tomu v zákone sa píše:
Štát je platiteľom poistného za osobu uvedenú v odseku 8 písmeno a), ak b) je len samostatne zárobkovo činnou osobou a v období, v ktorom sa považuje za osobu podľa odseku 8 písm. a) až h), j), o), p) a u) a za samostatne zárobkovo činnú osobu, jej pomerná časť vymeriavacieho základu podľa § 13 ods. 6 pripadajúca na obdobie vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti nepresahuje úhrn minimálnych základov podľa § 13 ods. 9 písm. b),
Ide mi o to, som v aktuálnom postavení len SZČO? Sú všetci študenti nahlásení v ZP ako SZČO len samostatne zárobkovo činné osoby? A ak áno, prečo by mal potom za ne platiť štát ZP?


Ďalšia nejasnosť je pre mňa vo formulácii