Priatelia, určite to tu už bolo viackrát spomenuté v rôznych témach, ale nakoľko mám súhrn otázok a legislatíva sa tiež medzitým pomenila, chcel by som Vás poprosiť o pomoc.
Som zamestnaný a popritom som si zriadil živnosť na výrobu a predaj textilných bytových dekorácií. Predávať budem prostredníctvom internetového obchodu a najmä ambulantným spôsobom - na jarmokoch, trhoviskách a pod. Zakúpil som si používanú a odhlásenú ERP s EURO certifikátom. Nie som platca DPH. Živnosť som mal zriadenú v mieste trvalého bydliska, ale predaj budem vykonávať po celom Slovensku, aj výroba tovaru bude v mieste prechodného pobytu.
Otázky sú nasledovné:
1) Pokladnicu si prihlasujem na DÚ v mieste trvalého pobytu alebo v mieste prechodného pobytu?
2) Aký je postup pri prihlasovaní pokladnice? V ERP chcem vykonať aj generálnu revíziu - výmenu batérií a akumulátorov, preto chcem vedieť, aký je najvhodnejší postup. Pokladničnú knihu mám zakúpenú (červená v tvrdej väzbe), už mám aj kartičku s prideleným DIČ.
3) Je dobré (predpokladám, že áno) zriadiť si samostatný podnikateľský účet na spravovanie financií súvisiacich so živnosťou? Musí byť tento účet označený ako podnikateľský? Mohol by som mať napríklad účet pre mladých do 26rokov, ktorý je finančne výhodnejší než iné účty.
4) Keďže som zamestnaný, predpokladám, že vyúčtovanie dane si v marci 2010 budem robiť sám. Živnosť mám ale zriadenú od septembra 2009 (čiže nie od začiatku kal. roka) - ako to teda bude s tým priznaním? Dostanem mzdové podklady od zamestnávateľa a tieto údaje si dám do DP?
5) Kto všetko o mojej živnosti musí vedieť? Zdravotná poisťovňa? Sociálna poisťovňa? Nahlasuje im to živnostenský úrad (ako v prípade daňového úradu), alebo to musím urobiť ja?
6) Prvý rok (09/2009 - 09/2010) som oslobodený od odvodov - ako to bude po tomto období? Zamestnávateľ za mňa odvádza všetky povinné odvody (do socpoist aj do zdr. poisť.). bude ich odvádzať aj po tomto období? Budem to musieť odvádzať aj ja? Práve v tomto mám trošku hokej, lebo niekto mi tvrdí, že budem odvádzať dvojmo a niekto mi tvrdí, že bude stačiť, ked to bude odvádzať zamestnávateľ. Predpokladám, že nebudem mať také veľké tržby, aby presiahli 12násobok minimálnej mzdy.
7) Čo všetko si v súvislosti s textilnou výrobou budem môcť dať do nákladov? Napr. účty za mobil tam môžu byť tiež?
8) V prípade, že by som ja predával v jednom meste a moja mama v druhom, dá s použiť iba jedna ERP takým spôsobom, že by mama pri predaji vypisovala PPD a potom večer by som všetky tie predaje náhadzal do kasy a urobil uzávierku?
Zákon obchádzať nechcem, ale tiež nechcem investovať do 2 ERP, keďže stoja toľko koľko stoja...
Dúfam, že Vás dĺžka mojej správy neodradila a že zodpoviete na moje otázky - veľmi mi tým pomôžete
Ďakujem a prajem pohodový deň!
Miro