Od 01.09.1994 platí zákon č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde, ktorý bol v novembri 1995 zmenený zákonom č. 280/1995 Z.z., v decembri 1996 zákonom č. 375/1996 Z.z., 01.09.2005 zákonom č. 313/2005 Z.z. a 01.01.2008 zákonom č. 591/2007 Z.z.
V roku 2008 predseda národnej rady SR vyhlásil úplné znenie tohto zákona aj s dovtedy vydanými novelizáciami a to v zákone č. 77/2008 Z.z.
Najdôležitejšie veci tohto zákona v skratke
- soc. fond tvorí každý zamestnávateľ, ktorý zamestnáva aspoň jedného zamestnanca (v zákone je vymedzené kto nezodpovedá vymedzeniu pojmu zamestnanec: napr. osoby pracujúce na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru...)
- povinný prídel soc. fondu je v rozpätí 0,6 % až 1 % základu
- ďalší prídel vo výške najviac 0,5% základu (ak má kolektívnu zmluvu, alebo ak nemá kolektívnu zmluvu - tvorí ho len na poskytnutie príspevku na dopravu)
Pozn. pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní zamestnancov postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov je táto tvorba presne vymedzená v Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa.
- základom na určenie výšky prídelu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu. Ak ide o zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, je základ pre tvorbu objem funkčných platov.
- soc. fond sa tvorí v deň určený na výplatu mzdy alebo platu
- prevod na osobitný účet sa uskutoční do piatich dní po výplatnom termíne, najneskôr do konca mesiaca ak je výplatný termín dohodnutý na posledný deň mesiaca
- zúčtovanie prostriedkov za kalendárny rok vykoná zamestnávateľ do 31. januára nasledujúceho roka
- nevyčerpaný zostatok sa prevádza do nasledujúceho roka
- použitie soc.fondu je presne vymedzené v § 7 zákona o soc. fonde:
príspevok na stravovanie
- zamestnávateľ môže prispievať na stravu aj zo soc.fondu, pričom tento nepeňažný príspevok je od dane oslobodený
príspevok na dopravu
účasť na kultúrnych a športových podujatiach
- zamestnávateľ môže zakúpiť permanentky napr. na plaváreň, do telocvične ...
- ak by však zamestnávateľ preplácal zamestnancovi výdavky vynaložené zamestnancom na takéto akcie, tak táto peňažná úhrada sa stáva predmetom dane z príjmu
rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily
- konkrétne druhy služieb musia byť vymedzené v kolektívnej dohode alebo vo vnútornom predpise (napr. služby v kúpeľných zariadeniach, masážne služby, kozmetické, kadernícke služby ....)
zdravotnú starostlivosť
- nejde tu o povinné preventívne lekárske prehliadky, ktoré je zamestnávateľ povinný vykonávať ale ide o zdravotnú starostlivosť vo forme napr.: vyšetrenia žien - mamografia, onkologické prehliadky, vyšetrenie zraku..., alebo úhradu niektorých liekov...
sociálna výpomoc a peňažné pôžičky
- ide o nenávratné alebo návratné finančné príspevky na výpomoc
doplnkové dôchodkové sporenie okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je zamestnávateľ povinný platiť podľa osobitného predpisu
- sú to príspevky , ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť nad rámec príspevkov, ktoré sú dohodnuté v účastníckej zmluve
ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov
V § 5 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov je medzi inými vymedzené aj to, že plnenie poskytnuté zo sociálneho fondu v peňažnej forme, ako aj hodnota nepeňažného plnenia (s výnimkou vymenovaných plnení od dane oslobodených § 5 ods. 7) sa považuje za príjem zo závislej činnosti, teda podlieha dani z príjmov.
V pripade ak sa zamestnavatel rozhodne prispiet do SF zo zisku, musi to schváliť valné zhromazdenie a potom moze s pouzit zapis
povinný pridel do soc. fond 431/472 a povinnom pridele ak sa rozhodne valne zhromazdenie navysit tento socialny fond mozes uctovat taktiez zapisom 431/472, ale rozdelila by som si to analitykou
Naposledy upravil VieraPopluharova : 26.05.10 at 07:15