erika 222 dobrý deň z piatka na sobotu v noci vyrazila kanalizácia zo šachty /4.poschodie/ a celá kúpeľna aj wc nám plávala vo výkaloch. Museli sme ihneď privolať službu. Následné vyčistenie nás stálo 100 eura. Tento stav nebol zapríčinení mnou ani mojou rodinou. Žiadala som o preplatenie faktúry z FO, načo mi bolo oznámenie, že to je môj problém a nič nebude z FO uhradené. Pýtam sa - je toto havarijný stav a táto skutočnosť sa má uhradiť z fondu opráv alebo je to naozaj len môj problém? Ďakujem za odpoveď a radu
Zákon 182/1993, § 2, odsek 5
(5)
Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné užívanie a slúžia výlučne tomuto domu, a to aj v prípade, ak sú umiestnené mimo domu. Takýmito zariadeniami sú najmä výťahy, práčovne a kotolne vrátane technologického zariadenia, sušiarne, kočíkarne, spoločné televízne antény, bleskozvody, komíny, vodovodné, teplonosné,
kanalizačné, elektrické, telefónne a plynové
prípojky.
§ 10, odsek 1 a 3
(1)
Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome sú povinní v súlade so zmluvou o spoločenstve alebo so zmluvou o výkone správy poukazovať preddavky mesačne vopred do fondu prevádzky, údržby a opráv, a to od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade10) vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Výšku preddavku do fondu prevádzky, údržby a opráv určia vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome spravidla vždy na jeden rok vopred tak, aby sa pokryli predpokladané náklady na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome vykonávajú úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu, ak sa dvojtretinovou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome nedohodli inak.
(3) Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú výdavky spojené s nákladmi na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu,
spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú aj opravy balkónov a lodžií. Prostriedky fondu prevádzky, údržby a opráv možno prechodne použiť na úhradu za plnenia spojené s užívaním bytov a nebytových priestorov v dome v prípade ich dočasného nedostatku. Po preklenutí nedostatku prostriedkov na úhradu tohto plnenia, sa uvedené prostriedky vrátia do fondu prevádzky, údržby a opráv.
V zmluve o SVB, prípadne zmluve o správe bytu, domu býva zvyčajne dohodnuté, že vodorovná kanalizácia v byte po stúpačku je majetkom vlastníka bytu za ňu je zodpovedný a hradí si aj ich opravu, výmenu.
Predpokladám, že by ste si sami nezavýkalovalí ( ne....... ) svoj byt. Takže niekto z piateho, prípadne vyššieho poschodia, vrátane vás upchal stúpačku pod vašou prípojkou bytu na stúpačku. Tým pádom všetky splašky z bytov nad vami vytekali vo vašom byte. Bola to teda havária. Haváriu treba odstrániť, opraviť a uhradiť náklady na jej odstránenie, opravu. Na to slúži domu FOaÚ.
Ak bola faktúra vystavená na odstránenie, opravu havárie a predseda SVB, prípadne správca žiada aby ste si opravu, odstránenie havárie uhradili sami, je to v rozpore so zákonom. Neostáva vám nič iné, len sa obrátiť na súd, aby rozhodol prečo vy máte uhradiť náklady na odstránenie havárie? Že by len preto, že výkaly vytiekli do vašého bytu?
Mal by to predseda SVB, prípadne správca domu zdôvodniť. PREČO???