Váš elektromer je pokazený, prípadne je na vás niekto napojený. Ako to overiť?
V tomto prípade je lacnejšie svojpomocné riešenie, bez pomoci odborníkov:
v domácnosti vypnite zo zásuvky všetky elektrospotrebiče. Je potrebné sa uistiť, že ste vypli naozaj všetky elektrospotrebiče vrátane chladničky alebo aj nabíjačiek. Všetky zásuvky musia ostať prázdne!
následne skontrolujte svoj elektromer, či sa hodiny na ňom točia alebo nie. Tu môžu nastať dve situácie:
elektromer sa aj napriek tomu točí, čo znamená, že je buď na vás niekto napojený, alebo je elektromer pokazený
elektromer sa netočí, čo však nemusí znamenať, že na vás niekto napojený nie je. Znamená to len, že váš elektromer pokazený nie je!
aby ste zistili, či vám niekto kradne elektrinu je potrebné, aby ste si denne počas určitého obdobia odpisovali stav svojho elektromeru. Ide o to zistiť, či máte denne rovnakú spotrebu elektriny, alebo nie
ak vám odber kolíše (napr. jeden deň máte 5 kW a druhý deň 10 kW), viete, že sa niečo deje a teda je veľká pravdepodobnosť, že v istom období vám niekto alebo niečo elektrinu kradne
Ak táto situácia u vás nastala, je potrebné kontaktovať svojho dodávateľa elektrickej energie a prípadne požiadať o preskúšanie funkčnosti vášho elektromera. Ale to nie je zadarmo. Na základe informácií, ktoré sú k dispozícii na stránke Úradu pre reguláciu sieťových odvetví sa v prípade, že zákazník má pochybnosť o správnom meraní svojho meradla, môže postupovať nasledovne:
„ ak má odberateľ alebo dodávateľ pochybnosti o správnosti merania údajov o dodávke elektriny/plynu určeným meradlom alebo odberateľ zistí chybu na určenom meradle, má právo požiadať prevádzkovateľa distribučnej sústavy/siete o preskúšanie určeného meradla podľa § 76 ods. 8 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike v znení neskorších predpisov. Úhradu nákladov na preskúšanie určeného meradla hradí prevádzkovateľ distribučnej sústavy/siete len v prípade, ak sa potvrdí chyba na určenom meradle. V opačnom prípade náklady na preskúšanie hradí ten, kto o preskúšanie požiadal. Kontrolu dodržiavania postupu vykonáva Štátna energetická inšpekcia“.[1]
Dalej podľa vyhlášky č. 275/2012 Z. z. má dodávateľ elektriny a prevádzkovateľ distribučnej sústavy “zabezpečiť preskúšanie elektromera do 30 dní od doručenia žiadosti o jeho overenie”.
Cena za preskúšanie meracieho zariadenia je u jednotlivých dodávateľov rôzna, ale pohybuje sa v priemere o od 80 – 170 EUR. Ak vás zaujímajú konkrétne sumy, zadajte si vyznačené slovné spojenie na začiatku tejto vety do googlu a zobrazené výsledky vám poskytnú slušný prehľad.
Rada:
treba sa naozaj uistiť, že ste vypli a vytiahli zo zásuvky všetky elektrospotrebiče, ktoré v domácnosti máte
o vami zamýšľaných opatreniach by ste sa nemali s nikým v dome hovoriť, aby sa to nedozvedel práve ten, kto vašu energiu kradne
Treba si uvedomiť, že ak vy ako zákazník pochybíte, budete si musieť náklady na preskúšanie vášho merača zaplatiť sami.
Došlo k pochybeniu pri odpise elektrickej energie zo strany spoločnosti
Každý zákazník, ktorý odoberá elektrickú energiu platí zálohové platby (výnimku tvoria priame platby za spotrebovanú energiu). Odpočty elektrickej energie sa následne štandardne vykonávajú za jedno fakturačné obdobie spätne s cieľom určiť reálnu spotrebu elektrickej energie u daného odberného miesta. Na základe tejto reálnej spotreby zákazník dostane buď preplatok alebo nedoplatok.
Odpis elektrickej energie sa štandardne vykonáva dvoma spôsobmi, buď formou fyzického alebo mimoriadneho odpočtu:
fyzický odpočet elektromera sa vykonáva povereným pracovníkom
mimoriadny odpočet elektromera sa vykonáva na základe odhadu o spotrebe elektrickej energie za predchádzajúce obdobie. V prípade mimoriadnych odpočtov sa jedná o prípady, kedy napr. dochádza k zvýšeniu cien elektrickej energie počas fakturačného obdobia
Z vyššie uvedeného vyplýva, že ak vami spotrebovaná energia za predchádzajúce obdobie vám bola vyfakturovaná v správnej výške (po kontrole stavu merača so stavom na faktúre), tak v prípade, že ste nezmenili vaše elektrospotrebiče v nasledujúcom fakturačnom období, je takmer vylúčené, aby v prípade fyzického odpisovania došlo k omylu.
V prípade mimoriadneho odpisovania by teoreticky k takémuto omylu mohlo dôjsť, avšak iba v prípade, že by ste svoj reálny odber za nové obdobie zvýšili a toto nebolo z dôvodu mimoriadneho odpisovania vo vašej faktúre nijako zohľadnené.
Tu môže nastať ešte jeden problém, ktorý by ste si mali overiť. Elektrospotrebiče, ktoré v domácnosti používate sa mohli pokaziť, teda odoberajú podstatne viac elektrickej energie, ako by tomu bolo v prípade, že by fungovali správne. Môže sa vám to stať napr. v prípade chladničky, ktorá ide v podstate stále „naplno“, alebo tiež v prípade elektrickej rúry, ktorá má nefunkčný termostat, ktorý aj napriek vami nastavenej teplote nevypne, ale ide „naplno“.
Naposledy upravil zuzusa : 22.02.14 at 14:00
- zober si okuliare a prečítaj poriadne faktúru aj zmluvu
ak tvrdíš, že máš cenu 0,1€/kWh, tak iba silovú časť = treba prirátať aj ostatné poplatky