Aby som to trochu viac ozrejmil. Tento predpoklad, že na vyhraté veci nie je záruka vychádza z ustanovení Obč. zákonníka, ktorý predpokladá, že záruka sa poskytuje na veci, ktoré boli PREDANÉ alebo poskytnuté za ODPLATU. Je to právna hračka so slovíčkami, lebo pri darovaní alebo výhre sa nejedná o PREDAJ ani o ODPLATNÉ prenechanie vieci inému. Pozrite si napr. nasledovné ustanovenia Obč. zák.
Zodpovednosť za vady
§ 499
Kto prenechá inému vec za odplatu, zodpovedá za to, že vec v čase plnenia má vlastnosti výslovne vymienené alebo obvyklé, že ju možno použiť podľa povahy a účelu zmluvy alebo podľa toho, čo účastníci dojednali, a že vec nemá právne vady.
§ 619
(1) Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim.
Lenže ako som už inde uviedol, často sú výhry kupované organizátorom u iného podnikateľského subjektu, pričom pri zaobstaraní výhry ide o PREDAJ či odplatu, takže predajca čí výrobca je povinný poskytovať záruku. Záruku nemôže alebo nevie poskytnúť organizátor alebo darca.
Potom je otázne, ak nejakú výhru alebo dar poskytne taký subjekt, ktorý inak tieto veci predáva. Ten by mohol argumentovať, že sa nejednalo o predaj, ale o bezodplatné poskytnutie, na čo mu obč. zákonník neukladá povinnosť poskytnúť záruku 24 mesiacov. V takom prípade možno hovoriť, že predajca (darca) poskytol záruku nad zákonný rámec podľa § 502 ods. 2:
(2) Účastníci môžu tiež dohodnúť zodpovednosť za vady, ktoré sa vyskytnú do určenej alebo dojednanej doby od splnenia, alebo zodpovednosť podľa prísnejších zásad, než ustanovuje zákon. O takej dohode vydá povinná osoba oprávnenej osobe písomné potvrdenie (záručný list).
Veď predsa ak vyhráš v tombole nejaký TV prijímač, tak organizátori tomboly ho museli predtým kúpiť. A výrobca dáva záruku na ten tovar od dátumu kúpy. Takže máš záruku (pokiaľ ten TV prijímač organizátor neukradol alebo ho nedal do tomboly zo svojej obývačky).
Nie vždy ten, kto výhru ponúka ti dá automaticky aj záruku, záruku poskytuje predajca.
Iný príklad - vo firme bude súťaž o miss firmy. Výherkyňa dostane vysávač. Ak sa jej pokazí, bude reklamovať a žiadať záruku od riaditeľa firmy? Bude od neho čakať, že jej dá druhý vysávač? Asi nie. Pôjde do obchodu, kde ho firma kúpila s dokladom o kúpe.