bjojo
Vďaka za odpovede,
posledná veta bola otázka, či je zmluva neplatná a ako pokračovať. Vlastne na ňu mi už odpovedal Chobot.
Splátky poistného som mal štvrťročné, takže mesačné vypovedanie zmluvy tu neplatí.
Takže ak to zrhrniem, musím osloviť opäť Kooperatívu a doplatiť celú dlžnú sumu poistného. Následne osloviť Allianz s tým, že keďže výpoveď zmluvy nebola zo strany Kooperatívy uznaná, s nimi je zmluva neplatná a nárokujem si o vrátenie poistného za celé obdobie. V Alianz budú iste zo mna štastný, môžu si strhnúť neakú časť poistného na agendu ..., alebo mi vrátia plnú sumu?
Pokial viem poisťovňa po treťom nezaplatenom štvrťroku automaticky ruší zmluvu, ale poistné musím doplatit. Podľa Chobota musím uzavrieť na zostatkový čas poistnú zmluvu s tou istou poisťovňou.
Môj prípad v dátumoch:
30.9.2005 uzavretá zmluva s Kooperatívou
22.11.2005 podaná výpoveď zmluvy
december uzavretie zmluvy s Allianz
v januári Kooperatíva zaslala list o neplatnosti mojej výpovede
nezaplatená 2. štvrťročná splátka pre Kooperatívu
nezaplatená 3. štvrťročná splátka pre Kooperatívu
medzičasom poslané odvolanie voči neuznaniu výpovede
zaplatená polročná splátka pre Allianz
v septembri poslala Kooperatíva reakciu na odvolanie
Keďže som im nezaplatil už tri plátky, mala by KOO automaticky so mnou ukončiť poistný vzťah. Zatial ukončenie z ich strany nemám.
1. Zaujíma ma, či je možné aby moje poistenie pokračovalo?
2. Keďže až 12.9 poslali reakciu na moje odvolanie, nedali mi šancu vypovedať zmluvu ku koncu poistného obdobia(zákonných 6 týždňov). Musím v poistnom vzťahu pokračovať?
Vďaka za rady
S pozdravom jojo
Jojo, ťažko sa radí, keď človek nemá pred sebou zmluvu. To, že platíš štvrťročne ešte neznamená automaticky, že poistné obdobie je štrvťrok.
Bežne sa poistné obdobie a platenie poistného zhodujú, ale povinné zmluvné poistenie je špecifické, bežne je poistné obdobie 1 kalendárny rok, výnimočne býva bežný rok (t.j. 12 mesiacov - napr. od mája do mája), pričom umožňuje poistné rozdeliť na niekoľko splátok. Bude to asi aj v Tvojom pípade. To si treba naštudovať v zmluve alebo v Poistných podmienkach.
Ak by poistné obdobie bolo bežný rok, výpoveď zaslaná 22.11.2005 by bola účinná ku koncu najbližšieho poistného obdobia, ktoré by končilo 30.9.2006. Ak je poistný obdobím kalendárny rok, poistný vzťah by sa ukončil k 31.12.2006.
To, že si neuhradil poistné neznamená automaticky, že poistný vzťah zanikol. Občiansky zákonník v § 801 umožňuje poisťovniam na základe zaslanej výzvy ukončiť poistný vzťah do 30 dní od doručenia výzvy, ale nie je to ich povinnosťou. V ods. 3 umožňuje lehoty predĺžiť.
Ak by aj poistenie zaniklo podľa obč. zákonníka § 801, zákon o povinnom zmluvnom poistení to upravuje v § 9 ods 5:
"(5) Ak poistenie zodpovednosti zanikne počas poistného obdobia pre neplatenie poistného, osoba, ktorá má povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu podľa § 3 tohto zákona, je povinná uzavrieť poistnú zmluvu na zostávajúcu časť poistného obdobia s doterajším poisťovateľom. Poistná zmluva uzavretá počas tohto poistného obdobia s iným poisťovateľom je neplatná."
Takže aj keby poistenie zaniklo neplatením, si povinný uzatvoriť s Kooperatívou poistenie do konca poistného obdobia (pozri, či to je do 30.9.2006 alebo 31.12.2006). Poistné si môžu vymáhať aj súdnou cestou, čo by Ťa stále nemalé peniaze navyše.
Otázne je, ako sa k tomu postaví Allianz. Asi budeš musieť preukázať, že poistenie s Kooperatívou nezaniklo, inak Ti neplatnosť nemusia uznať. Budeš teda asi musieť predložiť platnú poistnú zmluvu s Kooperatívou, prípadne korešpondenciu, aby bolo evidentné, že poistný vzťah s Kooperatívou neznaikol a boli splnené podmienky § 9 o neplatnosti novej poistnej zmluvy.