Myslim, ze je to vsetko o tom, kto jedna z akej pozicie. Mnohe silne firmy napr. vyuzivaju svoje postavenie a uz dopredu si zazmluvnie trojmesacnu splatnost. Ked odmietnes, mas smolu. Ini zasa toto zazmluvnene namaju, ale vedia, ze na nich moc tlacit nebudes, ak ich potrebujes. Je to rovnake na Slovensku aj v zahranici.
Napriklad jeden nas nemecky odberatel chel po nas 4% zlavu za to, ze zaplati do 30 dni po obdrzani tovaru. Inak vraj platia do 90 di. My sme och vyviedli z omylu, povedali sme im, ze my standardne poskytujeme 3% za platbu vopred alebo normalne 30 dni splatnost. Stale ale skusaju. Naposledy platbu za pro forma fakturu so zlavou vopred nezaplatili, tak sme im poslali tovar s normalnou fakt. Hned som mal na stole zmeskany hovor, fax aj e-mail, co to ma znamenat. Tak som im to vysvetlil, a zaplatili. Ale urcite si netrufnem s nimi jednat nejako nezdvorilo.
Pokial naopak jednas s odberatelom, ktory pre Teba nie je velmi dolezitiy, tak si moze dovolit byt aj neprijemnejsi a viac na neho tlacit. Ja som napr. aspon prijal zasadu, ze nedodame dalsi tovar, pokial predosla faktura nie je zaplatena.
Ale ako som uz povedal, vsetko je o takom jemnocite - vediet urcit, ci ja toho partnera potrebujem viac, ako on mna, alebo je to opacne. Napr. do zahranicia sme teraz jedneho partnera asi stratili po tom, co sme mu dali po jeho objednavke zaplatit tovar vopred (pred tym nam rok dlhoval za tovar, kym zaplatil). Platbu vopred nezaplatil a uz asi neobjedna. Ale toto som si dovolil spravit az vo chvili, ked mame v danej krajine uz dalsich dvoch partnerov, pred tym som bol k nemu ustretovejsi. Je to taka psychologicka hra.