Skeleton31 Dakujem za rady. Rozhodol som sa ze to skusim ale zatial len na spajzovej stene. Potom uvidim co dalej. Mohli by ste mi teda presne popisat co vsetko treva spravit pred stierkovanim a nasledne zopar tipov na stierkovanie?
1. Príprava podkladu.
Skontroluj pôvodnú omietku, v akom je stave. Prípadné chyby treba vyspraviť. Maľovku odporúčam zoškrabať. Ideálne je, ak stena ostane mierne drsná.
Stenu očistiť od výčnelkov, zbytkov uvoľnenej omietky a prachu.
2. Penetrácia.
Odporúčam použiť originálny penetrák od Rigipsu
Rikombi-Grund zriedený v pomere 1diel penetráku : 3 diely vody. (Pravdepodobne sa budú dať použiť aj iné penetráky, ale nemám to odskúšané.)
3. Technologická prestávka 12 hod.
4. Ešte raz očistiť (metličkou) stenu od uvoľnených zrniečok z omietky. Dôkladne pozametať aj podlahu
(z toho dôvodu, že ak ti pri nanášaní padne časť stierky na zem, neznečistí sa a môžeš ju ešte použiť) 5. Príprava stierky.
Do nádoby si napustíš čistú studenú vodu. Neviem ti teraz napísať množstvo. Na jednu stenu bežnej panelákovej špajze (cca 1 x 2,5m) stačia 2-3 litre. Záleží aj od hrúbky nanášanej vrstvy.
Do vody
pomaly sypeš stierku. Stierka na okamih ostane na hladine, kým nevsiakne vodu, potom klesne na dno. Do nádoby postupne sypeš také množstvo materiálu, až kým voda v nádobe nie je úplne pohltená stierkou.
Potom stierku necháš 5 min. odležať.
Teraz materiál rozmiešaš (takéto množstvo cca 2 min). Najlepšie el. vŕtačkou s vhodným nadstavcom, stredne rýchlymi otáčkami. Dobre rozmiešaná stierka je pastovitej konzistencie, bez hrudiek.
6. Nanášanie na stenu.
Stierku na stenu nanášaš najlepšie pomocou nerezového švajčiarskeho hladítka (šírka 50cm) zdola nahor, v požadovanej hrúbke. Snaž sa nanášať rovnomerne, postupne tzv. z mokrého do suchého. Tesne pri strope smer nanášania obrátiš t. j. zhora nadol.
Pokiaľ ti nevystane materál, musíš si ho opäť zarobiť, ale do čistej nádoby. Nikdy nesmieš zmiešať starú stierku s novozarobenou!
Keď máš natiahnutú celú stenu, môžeš zarovnať stierku ťahaním hladítka "do kríža" t. j. zo strany na stranu a odspodu nahor. Nemusíš sa s tým vyrovnávaním veľmi trápiť, úplne zarovnať sa ti to nepodarí. Na druhej strane - čím to budeš mať rovnejšie, tým menej roboty budeš mať v nasledujúcich krokoch.
7. Technologická prestávka niekoľko desiatok minút - čakáš, kým stierka zavädne.
Čerstvo nanesená stierka má bledosivú farbu, na dotyk je mäkká a lepivá. Po určitej dobe sa začnú objavovať tmavosivé fliačiky, ktoré sa pomaly rozšíria po celej stene. Vtedy je stierka zavädnutá na dotyk tvrdá, nelepivá, vlhká.
8. Keď je stierka po celej ploche zavädnutá, hranou hladítka odstrániš (zrazíš) všetky výčnelky, ktoré na stene ostali ako pozostatok po nanášaní. Nemusíš sa báť pritlačiť, stierku tým nijako nepoškodíš, pretože na takýto úkon je už dostatočne tvrdá, ale zároveň je aj dosť mäkká na to, aby sa hranou dali odstrániť rôzne výčnelky.
9. V predchádzajúcom kroku sa odstránili výčnelky, ale na stene ešte ostali rôzne jamky a priehlbiny, ktoré treba vyplniť. Teraz si zarobíš menšie množstvo novej stierky (cca 0,5l vody). Z tejto stierky si trocha dáš na hladítko a nanesieš na stenu metódou "naniesť a zotrieť". To znamená, hladítkom si na malú plochu steny nanesieš asi 1mm vrstvičku a následne hranou hladítka túto vrstvičku zotrieš. Tým sa vyplnia priehlbiny.
Materiál, ktorý ti po "zotretí" ostal na hladítku, môžeš naniesť na ďalšiu plochu steny a znova hranou zotrieš. Po chvíli tento materiál začne reagovať s pôvodnou zavädnutou stierkou a začne hustnúť a už sa nedá dobre nanášať. Vtedy ho treba zahodiť a naniesť nový.
Takýmto spôsobom si postupne "prejdeš" celú stenu. Dobré je si pri tom odspodu nasvetlovať stenu halogénkou, vtedy pekne vidieť nerovnosti, ktoré treba vyplniť.
To by bolo asi všetko.