Zavrieť

Porady

Stavba RD rozumne

Pozdravujem všetkých dobrých radcov a vopred im ďakujem za ich záslužnú činnosť.

Tento rok idem začať stavať dom (12x12m, prízemný, nepodpivničený,bez obytného, alebo inak využívaného podkrovia).

Chcem to urobiť rozumne - v zmysle neplatiť, ale ani nešetriť tam kde sa to nevypláca. Rozpočet je samozrejme obmedzený - chcem aby sa dom bez pozemku zmestil do 2,5 mil SK.

Nie som stavbár. Prečítal som tu (na porade ale aj inde) veľa stavebných tém - musím povedať že kvázi laik ako ja si tu väčšinou nenájde jednoznačné (pre neho) odpovede/riešenia - aspoň viem, že nie som pod vplyvom nejakého predajcu.

Rád by som Vám tu zhrnul princípy/riešenia ku ktorím som dospel a ktoré mienim aplikovať, prípadne predostrel nejaké zostávajúce otázniky.

Mojim cieľom je samozrejme čo najviac sa priblížiť k ekonomicky/funkčne postavenému domu, ale zároveň si myslím že takto vyvolaná súťaž myšlienok/názorov odborníkov (Vás) pomôže aj mnohým iným ľuďom rýchlejšie dospieť k tím správnym pohľadom na vec.

Ak ste za, tu je výsledok môjho spracovania aj Vašich podnetov:

  1. stavba štvorcového pôdorysu, bez výklenkov/vklenkov - minimalizovaná exponovaná plocha
  2. obvodové murivo hrúbky 45-50 cm, bez zateplenia
    Otázka (momentálne najpálčivejšia):
    Čo pri takomto murive uprednostniť,
    Lepší pórobetón (Porfix plus) - lepšie termoizolačné vlastnosti (za sucha), rýchlejšie nasiakne ale aj rýchlejšie vyschne, navrch ide len finálna omietka,...?
    alebo
    Tehloblok - lepšie termoakumulačné vlastnosti, za mokra aj termoizolačné (asi), pred vrchnou omietkou treba omietnuť nahrubo,...?
  3. voduodpudivá vrchná omietka
  4. dobre odizolovaná podlaha a strecha
  5. kavlitné okná s čo najnižším koeficientom prestupu tepla
  6. nízkoteplotné vykurovanie (podlahové), plynový kondenzačný kotol
  7. regulácia výkonu kotla od vhodne umiestneného priestorového termostatu, využívať preddefinované výkonové krivky
  8. alternatívny rozvod vody zo studne
  9. minimalizovať dĺžku rozvodu teplej vody
  10. žiadny krb - prach,smrad,prenos hluku cez teplovody
  11. jednoduchá sedlová strecha
  12. Vadí základom/domu ak sa v hĺbke 3m nachádza spodná voda?
  13. Aký je to "drevený zavesený strop" ? Je to vhodné pre takýto dom?
  14. Aká minimálna vzdialenosť má byť medzi stenou domu a studňou?
  15. ?
Ďakujem,

andere
Usporiadat
andere andere

andere je offline (nepripojený) andere

mendo933 Pozri príspevok
PD- pasivny dom, P+D pero drazka.
Tak to je pekny "misunderstanding"

PD (nie P+D) sa z Heluz50 asi/urcite postavit neda, ale to ani nie je mojim cieľom - ja tym technologiam pre PD zatial velmi nedoverujem (viem ze je to z vacsej casti predsudok, ale je to tak) v zmysle - ako dlho to pojde bez poruch?/aky drahy a ako dostupny bude servis? V tomto som taky konzervativec...
0 0
andere andere

andere je offline (nepripojený) andere

ciners Pozri príspevok
Skusim pridat aj ja par nazorov, mozno pomozu:
1. tvar budovy-treba si vyhladat,co je to faktor tvaru, nemusi byt prave stvorec, to uz skor vec vkusu. Podstatne je nerobit prilis vela vystupkov, vyklenkov a podobne.
2. obvodove murivo: zavisi dost od prevadzky budovy, od sposobu vykurovania,ci clovek uprednostnuje akumulaciu alebo rychle ohrievanie priestoru. Urcite netreba dat an reci, predajca tehal vas nahovara. Rocne sa postavi cca 2000 RD, na tom predajcovia tehal nebohatnu a samotny dealer (osoba) nie je platena od poctu predanych tehal (osobne poznam,maju fixny plat).
3. moze byt, suhlasim
4. s podlahou by som velmi neprehanal, najpodstatnejsie je ju izolovat od vonkajsich zakladov, dalej sa smerom dnu sa efekt znizuje. Netreba zabudat na tepelnu prijimavost naslapnej vrstvy, ta sposobuje pocit chladu a aj sa to realne pri podlahach posudzuje a analyzuje.
5. Kvalitne okna suhlasim, pozor na efekt vetrania. Ak budete vetrat prirodzenym vetranim, tepelna strata je tak velka, ze superokno samo o sebe nepomoze.
6. podlahove kurenie kvitujem, je to salave kurenie, neprasi sa, idealnu krivku teplot som tu raz uz daval. Tepla pre nohy, vo vyske hlavy chladnejsi vduch na dychanie, neprehrieva tak vzduch, pouziva sa v nemocniciach, je to ok. Tu sa pozastavim, odporucam rekuperaciu, to naklady na kurenie znizi.
7. ok
8. rozvod vody zo studne ozaj len alternativny, voda zo studne zvykne byt prilis zelezita a obsahuje vela vodneho kamena (zalezi od lokality a zdroja), ma tendenciu nahromadit tolko vodneho kamena, ze upcha zasobnik na teplu vodu (mam odskusane)
9. miesto minimalizovania rozvodov teplej vody nezabudnite urobit cirkulacne potrubie, aby ste pol hodiny neodpustali vodu, kym zacne tiect tepla.
10. Teplovzdusne kurenie krbom by som nikdy nechcel. Co sa tyka kurenia krbom salavim sposobom pre prechodne obdobia by som bral.
11. Tvar strechy je vec vkusu, do nejakych tepelnych strat pri neobytnom priestore strechy je to jedno. Sedlova je najlacnejsia.
12. Unosnosti to nevadi, sadaniu to moze vadit, RD je ahky objekt. 3m je dost malo, treba zistit (alebo sa aspon pokusit) ako tato hladina kolise a prisposobit hydroizolacie,pripadne aj tie zaklady.
13. Dreveny zaveseny strop netusim co je, volba stropu resp. materialu stropu je viacmenej lubovolna, len vopred s tym treba pocitat a nie menit pocas stavby.
14. My mame legalne studnu asi 1,5m od domu. Dnes je studna len navrtana rura, netreba si predstavovat kopanu studnu, ako vidno u babiek.
15. vybrali ste si tolko obmedzeni z hladiska moderneho trendu setrenia energie, ze ste totalne asi vymazali svoj zivotny styl, pohodu a pocit domova, ktory vam ma dom pocas zivota davat. Pokuste s niekde urobit kompromisy, aby z domu nebola skatula alla dedinsky stvorec s nedostatkom svetla.
Dakujem ciners za komplexne ponatie.

1. ja to beriem tak sedliacky - najmensiu plochu pri rovnakom objeme ma gula, hned po nej kocka... Stvorcovy podorys mi vyhovuje - esteticky (je to subjektivne) aj vnutorne dispozicne
2. vsak tu je ten pes zakopany. Ja uprednostnim to co bude stat menej prevadzkovej energie (pri kureni na rovnaku teplotu a pri rovnakych vonkajsich podmienkach) - co to je? Termoakumulacne alebo Termoizolacne murivo?
4. cize naslapna vrstva ma mat dobru tepelnu prijmavost (asi aj vydaj) - laminatka lepsieho standardu je OK?
5., 6. tento problem si uvedomujem. Ale zatial nie som za vetraci system s rekuperaciou - podla mna je to strasne drahe (investicne), nepacia sa mi tie desiatky metrov rur zemneho registra (aj v ramci domu) - ja viem su tam filtre, ale aj tak ked sa vzduch na dychanie cez to prehana, nikdy neviete co tam za par rokov zacne rast... A tiez podla mna, efektivita rekuperacie nebude realne vysoka - na dobry prechod tepla treba co najvacsi rozdiel teplot medzi tymi dvoma vzduchmi (co prakticky plati vtedy, ked je vonku 5degC a menej), co najvacsiu teplovymennu plochu (to neviem aka je, ale pri kompaktnych rozmeroch rekuperatora je to asi tiez dost limitovane), dobre teplovodivy material tej teplovymennej plochy (to problem nie je - asi je tam hlinnik), no a este dostatocne dlhy zdrzny cas, aby sa tie dve teploty mali cas co najviac k sebe priblizit - a tu vidim podstatny problem - ak v rekuperatore nie je nijaka zadrz, tak ten cas je podla mna velmi maly.. ..Ale mozno je to vsetko inac
Ale vetrat treba, len ako spravit aby pri tom neodislo prec aj vela tepla. Mne by sa najviac pacil nejaky pasivny system (nie nuteny), na principe rozdielu tlakov na vertikale, bez x metrov rur... Nic take neexistuje?
8. to je dobre upozornenie
9. ten cirkulacny okruh mi nebude treba - vzdialenosti su ozaj minimalne, Kuchyna bude mat male naroky na teplu vodu (umyvacka), tam dam daky lokalny prietokovy elektricky ohrev
10. krb nechcem, dakujem
15. optimalizacnych kriterii je vela - vysledkom su kompromisy, ale nasa buduca spokojnost v tom dome (dufam ze nasa predstava o nej je spravna) ma pravo veta
0 0
andere andere

andere je offline (nepripojený) andere

18. Oplati sa podla vas, co sa navratnosti tyka, ozdobit vykurovaci system (plynovy kondenzacny kotol, TUV, podlahovka) nejakymi tymi slnecnymi kolektormi?
0 0
TomasHC TomasHC

TomasHC je offline (nepripojený) TomasHC

andere Pozri príspevok
18. Oplati sa podla vas, co sa navratnosti tyka, ozdobit vykurovaci system (plynovy kondenzacny kotol, TUV, podlahovka) nejakymi tymi slnecnymi kolektormi?
Slencne kolektory = akumulacna nadrz + vyregulovanie. A to zasadne navysi cenu.
0 0
lapejko lapejko

lapejko je offline (nepripojený) lapejko

živnostník remeselník
Padla otázka prečo Ytong? U nás hlavne preto, že aj so svojou občasnou slovenskou nepresnosťou je to stále najpresnejšia a najčistejšia tvárnica na trhu a ak použijete Lambdu so sadrovou omietkou v interiéri(4 mm) bez lepidla a sieťky máte slušne "dýchajúci dom "aj bez rekuperácie a je to ND. Ak chcete PD a preferujete akumuláciu tepla je v ponuke vápennopieskový blok od Silky alebo Sendwix-u, ktorý sa môže zatepliť Ytong Multiporom. Cirkuláciu teplej vody doporučujem, rozhodnúť sa treba iba medzi časovým pravidelným spínaním alebo dať tlačítka k odberným miestam.
1 0
220870 220870

220870 je offline (nepripojený) 220870

Remeselník,stavbár.
andere Pozri príspevok
Dakujem ciners za komplexne ponatie.

1. ja to beriem tak sedliacky - najmensiu plochu pri rovnakom objeme ma gula, hned po nej kocka... Stvorcovy podorys mi vyhovuje - esteticky (je to subjektivne) aj vnutorne dispozicne
2. vsak tu je ten pes zakopany. Ja uprednostnim to co bude stat menej prevadzkovej energie (pri kureni na rovnaku teplotu a pri rovnakych vonkajsich podmienkach) - co to je? Termoakumulacne alebo Termoizolacne murivo?
4. cize naslapna vrstva ma mat dobru tepelnu prijmavost (asi aj vydaj) - laminatka lepsieho standardu je OK?
5., 6. tento problem si uvedomujem. Ale zatial nie som za vetraci system s rekuperaciou - podla mna je to strasne drahe (investicne), nepacia sa mi tie desiatky metrov rur zemneho registra (aj v ramci domu) - ja viem su tam filtre, ale aj tak ked sa vzduch na dychanie cez to prehana, nikdy neviete co tam za par rokov zacne rast... A tiez podla mna, efektivita rekuperacie nebude realne vysoka - na dobry prechod tepla treba co najvacsi rozdiel teplot medzi tymi dvoma vzduchmi (co prakticky plati vtedy, ked je vonku 5degC a menej), co najvacsiu teplovymennu plochu (to neviem aka je, ale pri kompaktnych rozmeroch rekuperatora je to asi tiez dost limitovane), dobre teplovodivy material tej teplovymennej plochy (to problem nie je - asi je tam hlinnik), no a este dostatocne dlhy zdrzny cas, aby sa tie dve teploty mali cas co najviac k sebe priblizit - a tu vidim podstatny problem - ak v rekuperatore nie je nijaka zadrz, tak ten cas je podla mna velmi maly.. ..Ale mozno je to vsetko inac
Ale vetrat treba, len ako spravit aby pri tom neodislo prec aj vela tepla. Mne by sa najviac pacil nejaky pasivny system (nie nuteny), na principe rozdielu tlakov na vertikale, bez x metrov rur... Nic take neexistuje?
8. to je dobre upozornenie
9. ten cirkulacny okruh mi nebude treba - vzdialenosti su ozaj minimalne, Kuchyna bude mat male naroky na teplu vodu (umyvacka), tam dam daky lokalny prietokovy elektricky ohrev
10. krb nechcem, dakujem
15. optimalizacnych kriterii je vela - vysledkom su kompromisy, ale nasa buduca spokojnost v tom dome (dufam ze nasa predstava o nej je spravna) ma pravo veta
1. plný súhlas
2 Nepálená hlina
3.palubovka
4.Súhlasím s vami .Rekuperácia funguje asi ako klimatizácia v aute občas potrebuje dezinfekciu.Podľa mňa je to systém vhodný do juhoeurópskych krajín,FR,E,IT...kde zimy nebývajú až také dlhé a studené.Takže aj terén v oklolí rúr sa nestihne za zimu prechladiť.Neviem ako by to kúrilo ak by to dva týždne začalo z exteriéru cucať vzduch -20°C.
0 0
220870 220870

220870 je offline (nepripojený) 220870

Remeselník,stavbár.
andere Pozri príspevok
18. Oplati sa podla vas, co sa navratnosti tyka, ozdobit vykurovaci system (plynovy kondenzacny kotol, TUV, podlahovka) nejakymi tymi slnecnymi kolektormi?
Nie.Túto zimu slnko svietilo od plovice októbra do konca februára len 4 dni .Ak vezmete do úvahy sklon dopadu svetla (slnko je cez zimu nízko nad obzorom),slnečné kolektory môžu byť zasnežené,s námrazou,zašpinené(treba ich čisťiť),a samozrejme v noci slnko nesvieti, a vtedy býva najväčšia zima.Slnko cez zimné dni svieti cca 6-7 hodín,ak vôbec.
0 0
andere andere

andere je offline (nepripojený) andere

220870 Pozri príspevok
Nie.Túto zimu slnko svietilo od plovice októbra do konca februára len 4 dni .Ak vezmete do úvahy sklon dopadu svetla (slnko je cez zimu nízko nad obzorom),slnečné kolektory môžu byť zasnežené,s námrazou,zašpinené(treba ich čisťiť),a samozrejme v noci slnko nesvieti, a vtedy býva najväčšia zima.Slnko cez zimné dni svieti cca 6-7 hodín,ak vôbec.
Vykurovaniu vo vykurovacej sezone to pomoze minimalne a investicia len pre tento ucel je nenavratna, to je logicke. Skor som mal na mysli usporu na nakladoch na TUV v obdobi skora jar az neskora jesen - ma zmysel do toho investovat z tohto pohladu?
0 0
andere andere

andere je offline (nepripojený) andere

lapejko Pozri príspevok
Padla otázka prečo Ytong? U nás hlavne preto, že aj so svojou občasnou slovenskou nepresnosťou je to stále najpresnejšia a najčistejšia tvárnica na trhu a ak použijete Lambdu so sadrovou omietkou v interiéri(4 mm) bez lepidla a sieťky máte slušne "dýchajúci dom "aj bez rekuperácie a je to ND. Ak chcete PD a preferujete akumuláciu tepla je v ponuke vápennopieskový blok od Silky alebo Sendwix-u, ktorý sa môže zatepliť Ytong Multiporom. Cirkuláciu teplej vody doporučujem, rozhodnúť sa treba iba medzi časovým pravidelným spínaním alebo dať tlačítka k odberným miestam.
Otázka padla všeobecná - z čoho murovať a nezateplovať. Najhrubsi Ytong Lambda v ponuke je 375mm. Co je lepsie - nezatepleny Ytong Lambda 375mm, alebo nezatepleny Heluz 500mm - z pohladu termoizolacnych a termoakumulacnych vlastnosti, dychania stavby, nakladov na kurenie, prijemnej vnutornej klimy, ...
Mne naozaj nejde o to kto to vyraba a ako sa to vola - tehla aj porobeton su prirodne materialy, nie som proti ani jednemu z nich. Len neviem, pre ktory z nich mam byt viav za...

Cirkulacny okruh TUV robit naozaj nebudem - najvacsia spotreba teplej vody bude v kupelnovom umyvadle - a to bude od kotla delit iba vnutorna priecka. Do vane to budu nejake 3m (ked ju budem napustat, tak mi bude jedno ze 10s nejde voda o teplote na vystupe z kotla) no a do kuchyne to budu nejakych 5m - v kuchyni sa bude TUV vyuzivat malo (lebo umyvacka) - ak by mi to predsa len vadilo, dam tam lokalny elktricky prietokovy ohrev.
0 0
220870 220870

220870 je offline (nepripojený) 220870

Remeselník,stavbár.
Po prečítaní x názorov,amatérov ,odborníkov špecialistov,inžinierov ,niekoľkých školeniach u výrobcov murovacích materiálov, po mojej 20 ročnej praxi ,nedokážem jednoznačne povedať či je na stavbu RD lepší Ytong Lambda ,alebo Heluz.Sú to dva rovnocenné materiály,majú svoje výhody aj nevýhody.
0 0
andere andere

andere je offline (nepripojený) andere

220870 Pozri príspevok
Po prečítaní x názorov,amatérov ,odborníkov špecialistov,inžinierov ,niekoľkých školeniach u výrobcov murovacích materiálov, po mojej 20 ročnej praxi ,nedokážem jednoznačne povedať či je na stavbu RD lepší Ytong Lambda ,alebo Heluz.Sú to dva rovnocenné materiály,majú svoje výhody aj nevýhody.
Podobne som na tom aj ja - takze z isteho konzervativizmu, tradicie a mensieho vnutorneho odporu to bude s pravdepodobnostou hraniciacou s istotou Heluz Family 50cm. btw: z Heluz cennika som zistil ze cena m2 Heluz Family 50 oproti Heluz Family 44 je vyssia len o 5,4eur a cini 56,6eur (vratane lepidla) - to si myslim ze nie je az taka zla cena - a to este urcite dostaneme aj nejaku tu zlavu...
0 0
220870 220870

220870 je offline (nepripojený) 220870

Remeselník,stavbár.
Len pozor na 500 zatiaľ nevyrábajú doplnkové tehly.
1 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať