Este sa tohoto zakona dotyka i zmena zakona 355/2007
Vláda na svojom rokovaní dňa 13. 1.2010 schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predkladanou novelou dochádza aj k nepriamej novelizácie
zákona č. 567/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ako je uvedené v stanovisku Úradu vládu SR účelom návrhu zákona je finančná úspora pre zamestnávateľov v čase finančnej a hospodárskej krízy v súvislosti so zabezpečením pracovnej zdravotnej služby pre všetkých zamestnancov a rekondičných pobytov alebo rehabilitácie v súvislosti s prácou pre zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce.
Navrhovaná novelizácia zákona ukladá:
1. Fyzickej osobe – podnikateľovi a právnickej osobe, ktoré používajú alebo prevádzkujú zdroje hluku, infrazvuku alebo vibrácií (ako napríklad správca pozemných komunikácií, prevádzkovateľ vodnej cesty,prevádzkovateľ dráhy, prevádzkovateľ letiska, a prevádzkovatelia ďalších objektov)
povinnosť zabezpečiť, aby expozícia obyvateľov a ich prostredia bola čo najnižšia a neprekročila prípustné hodnoty pre deň, večer a noc ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. m).
2. Fyzickej osoby - podnikateľovi a právnickej osobe
povinnosť zabezpečiť hodnotenie zdravotných rizík zo životného prostredia alebo hodnotenie dopadov na verejné zdravie, ak sa pri posudzovaní hodnotenia dopadov na verejné zdravie na národnej úrovni, na regionálnej úrovni a lokálnej úrovni preukáže, že navrhovaná činnosť môže mať významný vplyv na verejné zdravie a príslušný orgán verejného zdravotníctva vyžiada predloženie hodnotenia
povinnosť hodnotiť zdravotné riziká vyplývajúce z expozície faktorom pracovných podmienok podľa osobitných predpisov a vypracovať posudok o riziku, ak to ustanovujú osobitné predpis.
3. Fyzickej osobe- podnikateľovi, ktorá nezamestnáva iné fyzické osoby a zamestnávateľovi:
povinnosť hradiť náklady ktoré vznikli v súvislosti s posudzovaním zdravotnej spôsobilosti na prácu vrátane nákladov, a to aj v období pred uzatvorením pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu a po skončení pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného, ak zákon neustanovuje inak.
4. Zamestnávateľovi:
zaraďovať zamestnancov na výkon práce so zreteľom na ich zdravotný stav, najmä na výsledok posúdenia ich zdravotnej spôsobilosti na prácu, schopnosti, na ich vek, kvalifikačné predpoklady a odbornú spôsobilosť podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a
nedovoliť, aby vykonávali práce, ktoré nezodpovedajú ich zdravotnému stavu, najmä výsledku posúdenia ich zdravotnej spôsobilosti na prácu, schopnostiam, na ktoré nemajú vek, kvalifikačné predpoklady a doklad o odbornej spôsobilosti podľa právnych predpisov a ostatnýchpredpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
povinnosť v záujme predchádzania vzniku chorôb z povolania zabezpečovať rekondičný pobyt zamestnancovi, ktorý vykonáva povolanie, v ktorom sa vykonáva práca zaradená orgánom verejného zdravotníctva do tretej alebo štvrtej kategórie (ďalej len „vybrané povolania“).
Pri zabezpečovaní rekondičného pobytu alebo rehabilitácie v súvislosti s prácou zamestnávateľ je povinný spolupracovať s lekárom pracovnej zdravotnej službe a so zástupcami zamestnancov vrátane zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť.
V rámci tejto spolupráce je zamestnávateľ povinný:
1. vypracovať zoznam zamestnancov vykonávajúcich vybrané povolania,
2. vypracovať obsah rekondičného pobytu, pričom zamestnávateľ oboznámi s navrhovaným obsahom zamestnanca.
Povinnosť zúčastňovať sa na rekondičnom pobyte alebo rehabilitácii v súvislosti s prácou má zamestnanec, ktorý
a) nepretržite vykonáva prácu zaradenú do tretej kategórie počas najmenej piatich rokov,
b) nepretržite vykonáva prácu zaradenú do štvrtej kategórie počas najmenej štyroch rokov, pričom nepretržitým vykonávaním práce je aj jej prerušenie na menej ako osem týždňov.
Povinnosť zúčastňovať sa na rekondičnom pobyte alebo rehabilitácii v súvislosti s prácou raz za tri roky má zamestnanec, ktorý
a) odpracoval v období troch rokov vo vybranom povolaní najmenej 600 pracovných zmien,
b) pracuje s dokázaným chemickým karcinogénom, ak odpracoval najmenej 400 pracovných zmien.
Povinnosť zúčastňovať sa na ďalšom rekondičnom pobyte alebo rehabilitácii v súvislosti s prácou raz za dva roky má zamestnanec, ktorý pracuje pod zemou pri ťažbe nerastov, alebo pri razení tunelov a štôlní a odpracoval v tomto období vo vybranom povolaní najmenej 275 pracovných zmien.
Nárok na rekondičný pobyt má aj zamestnanec, ktorý vykonáva prácu zaradenú do druhej kategórie, za podmienky, že ho odporučí lekár pracovnej zdravotnej služby a rekondičný pobyt splní podmienku účelnosti z hľadiska prevencie profesionálneho poškodenia zdravia.
Zamestnávateľ je povinný:
a) určiť deň nástupu, miesto a dĺžku rekondičného pobytu na základe odporúčania lekára pracovnej zdravotnej služby, pričom dĺžka rekondičného pobytu je najmenej dva týždne; dĺžka rehabilitácie v súvislosti s prácou je najmenej 80 hodín v priebehu dvoch rokov,
b) zabezpečiť programovo riadený zdravotný režim, ubytovanie a celodenné stravovanie na celý čas rekondičného pobytu, pričom povinnosť zabezpečiť ubytovanie a celodenné stravovanie nemá v súvislosti s rehabilitáciou,
c) určiť zamestnancovi spôsob dopravy a ďalšie podmienky rovnako ako pri pracovnej ceste a poskytne cestovné náhrady.
Podrobnosti o účele, obsahu a rámcových programoch rekondičného pobytu upraví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
možnosť zákonom stanované úlohy pracovnej zdravotnej služby zabezpečovať prostredníctvom ich samostatného vykonávania prostredníctvom lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore pracovné lekárstvo, preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia, služby zdravia pri práci a verejné zdravotníctvo alebo verejného zdravotníka so špecializáciou v špecializačnom odbore zdravie pri práci, pričom takýto zamestnávateľ
a) zamestnáva zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej kategórie,
b) zamestnáva menej ako 19 zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej a druhej kategórie, alebo ktorí vykonávajú práce zaradené do druhej kategórie,
možnosť, aby v období od 1. mája 2010 do 31. decembra 2011, zamestnávateľ zabezpečoval zákonom určené úlohy pracovnej zdravotnej služby prostredníctvom samostatného vykonávania týchto úloh lekárom alebo verejným zdravotníkom, ktorým je lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore podľa § 26 ods.3, zamestnávateľa, pričom takýto zamestnávateľ zamestnáva menej ako 50 zamestnancov, ktorí
a) vykonávajú práce zaradené do prvej a druhej kategórie, alebo
b) vykonávajú práce zaradené do druhej kategórie.
5. Lekárovi:
konkrétne lekárovi, ktorý posudzuje zdravotnú spôsobilosť na prácu povinnosť poskytnúť na požiadanie výsledky vyšetrení získaných pri výkone lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci lekárovi, s ktorým má zamestnanec uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
konkrétne poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti povinnosť poskytnúť výpis zo zdravotnej dokumentácie na účel posúdenia zdravotnej spôsobilosti na prácu na základe písomného vyžiadania lekára pracovnej zdravotnej služby ,
možnosť, aby úlohy pracovnej zdravotnej služby, ktoré vykonáva lekár so špecializáciou v špecializačných odboroch podľa § 26 ods. 3 vykonávali podľa predpisov účinných do 20. marca 2002 aj lekári so špecializáciou v špecializačnom odbore hygiena a epidemiológia alebo hygiena práce a pracovné lekárstvo s praxou v odbore preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia.