Zavrieť

Porady

Ahoj, som nováčik a chcem Vás poprosiť o radu.

Píšem seminárku na tému pracovné úrazy a nejak si s tým neviem poradiť. Píšem to prvýkrát. Potrebujem vedieť kedy bola novelizácia zákona č.124/2006 Z.z. o BOPZ. Ďakujem
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

    VieraPopluharova
    Dňa 1. mája 2008 nadobudla účinnosť novela zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vykonaná zákonom č. 140/2008 Z. z.. Bližšie podrobnosti o tejto právnej úprave Vám v bulletine ULC Čarnogurský PRO BONO radi sprostredkujeme a nadviažeme tak na tie zmeny v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktoré sme Vám dali do pozornosti v našom minuloročnom augustovom vydaní bulletinu ULC Čarnogurský PRO BONO v súvislosti s predchádzajúcou novelizáciou zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.
    Dňa 1. mája 2008 nadobudol účinnosť zákon č. 140/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej v texte len „novela zákona o BOZP" alebo len „novela"). O predchádzajúcej novele zákona o BOZP vykonanej zákonom č. 309/2007 Z. z., sme Vás informovali v minuloročnom augustovom vydaní bulletinu ULC Čarnogurský PRO BONO.

    Účelom novely je zosúladenie odvetvovej klasifikácie ekonomických činností uvedenej v zákone č. 124/2006 Z. z. s novou klasifikáciou ekonomických činností v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 306/2007 Z. z., ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia ekonomických činností, pričom táto revidovaná klasifikácia ekonomických činností zrušila s účinnosťou odo dňa 1. januára 2008 klasifikáciu ekonomických činností ustanovenú vo vyhláške Štatistického úradu SR č. 552/2002 Z. z..

    Novela zákona o BOZP v prílohe č. 1 zakotvuje zoznam činností s vyšším rizikom, pri ktorých môže vzniknúť závažné poškodenie zdravia zamestnancov, alebo pri ktorých častejšie vzniká poškodenie ich zdravia, v ktorej sú rozdelené na základe štatistickej klasifikácie ekonomických činností. Novela okrem legislatívno-technických úprav zosúlaďuje aj terminológiu zákona o BOZP s vyhláškou Štatistického úradu SR č. 306/2007 Z. z., ďalej nahrádza podmienku uvádzania odvetvia ekonomickej činnosti podmienkou uvádzania kódu a názvu ekonomických činností podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností na preukázanie odbornej praxe bezpečnostného technika pri vydaní osvedčenia autorizovaného bezpečnostného technika.

    V súvislosti s preventívnymi a ochrannými službami novela zakotvuje, že zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby bezpečnostno-technická služba a pracovná zdravotná služba vykonali najmenej raz za rok spoločnú previerku jeho pracovísk, pričom zamestnávateľ, ktorého kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností nie je uvedený v prílohe č. 1 zákona o BOZP a ktorý zamestnáva menej ako 19 zamestnancov, alebo ktorý na pracovisku odlúčenom mimo obce jeho sídla zamestnáva menej ako 19 zamestnancov, je povinný zabezpečiť, aby bezpečnostno-technická služba a pracovná zdravotná služba vykonali spoločnú previerku jeho pracovísk alebo jeho odlúčeného pracoviska najmenej raz za päť rokov.

    Novela v zákone o BOZP prináša úpravy aj v súvislosti s pracovnou zdravotnou službou. Úlohy pracovnej zdravotnej služby vykonáva tím odborných zdravotníckych pracovníkov kvalifikovaných na výkon pracovnej zdravotnej služby. Úlohy pracovnej zdravotnej služby môže v prípadoch vymedzených zákonom o BOZP u zamestnávateľa, ktorý zamestnáva menej ako 19 zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej alebo druhej kategórie, samostatne vykonávať aj lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pracovné lekárstvo, preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia, služby zdravia pri práci a verejné zdravotníctvo alebo asistent po získaní vysokoškolského vzdelania v odbore verejné zdravotníctvo alebo vyššieho odborného vzdelania v odbore diplomovaný asistent hygieny a epidemiológie so špecializáciou v špecializačnom odbore zdravie pri práci, s ktorým má zamestnávateľ uzatvorený pracovnoprávny vzťah alebo obdobný pracovný vzťah. Úlohy pracovnej zdravotnej služby u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorého zamestnanci vykonávajú práce zaradené do prvej alebo druhej kategórie, môže plniť aj ním určený jeden alebo viacerí odborní zdravotnícki pracovníci, s ktorými má uzatvorený pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý je fyzickou osobou, môže úlohy pracovnej zdravotnej služby plniť osobne.

    Novelou sa ďalej upravujú ustanovenia § 27 zákona o BOZP týkajúce sa výchovy a vzdelávania v oblasti ochrany práce tým spôsobom, aby zákon o BOZP svojou úpravou nezasahoval do pôsobnosti živnostenského zákona. Po novom môžu fyzická osoba a právnická osoba organizovať a vykonávať výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce v rozsahu jednotlivých činností podľa prílohy č. 2 len na základe oprávnenia vydaného Národným inšpektorátom práce alebo príslušným orgánom dozoru, oprávnenie sa nevyžaduje pre strednú školu a vysokú školu na prípravu žiakov a študentov na výkon povolania a pre zamestnávateľa na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce vlastných zamestnancov a vedúcich zamestnancov podľa prílohy č. 2 skupiny 01 bodu 01.1.

    Novela zákona o BOZP prostredníctvom svojho článku II s rovnakou účinnosťou odo dňa 1. mája 2008 mení a dopĺňa zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov, do ktorého prináša zmeny týkajúce sa povinností pri ochrane zdravia pri práci, správnych deliktov na úseku verejného zdravotníctva v oblasti ochrany zdravia pri práci a ukladania pokút.

    VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

    VieraPopluharova
    Este sa tohoto zakona dotyka i zmena zakona 355/2007

    Vláda na svojom rokovaní dňa 13. 1.2010 schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predkladanou novelou dochádza aj k nepriamej novelizácie

    zákona č. 567/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
    zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
    Ako je uvedené v stanovisku Úradu vládu SR účelom návrhu zákona je finančná úspora pre zamestnávateľov v čase finančnej a hospodárskej krízy v súvislosti so zabezpečením pracovnej zdravotnej služby pre všetkých zamestnancov a rekondičných pobytov alebo rehabilitácie v súvislosti s prácou pre zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce.

    Navrhovaná novelizácia zákona ukladá:

    1. Fyzickej osobe – podnikateľovi a právnickej osobe, ktoré používajú alebo prevádzkujú zdroje hluku, infrazvuku alebo vibrácií (ako napríklad správca pozemných komunikácií, prevádzkovateľ vodnej cesty,prevádzkovateľ dráhy, prevádzkovateľ letiska, a prevádzkovatelia ďalších objektov)
    povinnosť zabezpečiť, aby expozícia obyvateľov a ich prostredia bola čo najnižšia a neprekročila prípustné hodnoty pre deň, večer a noc ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. m).

    2. Fyzickej osoby - podnikateľovi a právnickej osobe

    povinnosť zabezpečiť hodnotenie zdravotných rizík zo životného prostredia alebo hodnotenie dopadov na verejné zdravie, ak sa pri posudzovaní hodnotenia dopadov na verejné zdravie na národnej úrovni, na regionálnej úrovni a lokálnej úrovni preukáže, že navrhovaná činnosť môže mať významný vplyv na verejné zdravie a príslušný orgán verejného zdravotníctva vyžiada predloženie hodnotenia
    povinnosť hodnotiť zdravotné riziká vyplývajúce z expozície faktorom pracovných podmienok podľa osobitných predpisov a vypracovať posudok o riziku, ak to ustanovujú osobitné predpis.
    3. Fyzickej osobe- podnikateľovi, ktorá nezamestnáva iné fyzické osoby a zamestnávateľovi:

    povinnosť hradiť náklady ktoré vznikli v súvislosti s posudzovaním zdravotnej spôsobilosti na prácu vrátane nákladov, a to aj v období pred uzatvorením pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu a po skončení pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného, ak zákon neustanovuje inak.
    4. Zamestnávateľovi:

    zaraďovať zamestnancov na výkon práce so zreteľom na ich zdravotný stav, najmä na výsledok posúdenia ich zdravotnej spôsobilosti na prácu, schopnosti, na ich vek, kvalifikačné predpoklady a odbornú spôsobilosť podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a
    nedovoliť, aby vykonávali práce, ktoré nezodpovedajú ich zdravotnému stavu, najmä výsledku posúdenia ich zdravotnej spôsobilosti na prácu, schopnostiam, na ktoré nemajú vek, kvalifikačné predpoklady a doklad o odbornej spôsobilosti podľa právnych predpisov a ostatnýchpredpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
    povinnosť v záujme predchádzania vzniku chorôb z povolania zabezpečovať rekondičný pobyt zamestnancovi, ktorý vykonáva povolanie, v ktorom sa vykonáva práca zaradená orgánom verejného zdravotníctva do tretej alebo štvrtej kategórie (ďalej len „vybrané povolania“).
    Pri zabezpečovaní rekondičného pobytu alebo rehabilitácie v súvislosti s prácou zamestnávateľ je povinný spolupracovať s lekárom pracovnej zdravotnej službe a so zástupcami zamestnancov vrátane zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť.

    V rámci tejto spolupráce je zamestnávateľ povinný:
    1. vypracovať zoznam zamestnancov vykonávajúcich vybrané povolania,
    2. vypracovať obsah rekondičného pobytu, pričom zamestnávateľ oboznámi s navrhovaným obsahom zamestnanca.

    Povinnosť zúčastňovať sa na rekondičnom pobyte alebo rehabilitácii v súvislosti s prácou má zamestnanec, ktorý
    a) nepretržite vykonáva prácu zaradenú do tretej kategórie počas najmenej piatich rokov,
    b) nepretržite vykonáva prácu zaradenú do štvrtej kategórie počas najmenej štyroch rokov, pričom nepretržitým vykonávaním práce je aj jej prerušenie na menej ako osem týždňov.

    Povinnosť zúčastňovať sa na rekondičnom pobyte alebo rehabilitácii v súvislosti s prácou raz za tri roky má zamestnanec, ktorý
    a) odpracoval v období troch rokov vo vybranom povolaní najmenej 600 pracovných zmien,
    b) pracuje s dokázaným chemickým karcinogénom, ak odpracoval najmenej 400 pracovných zmien.
    Povinnosť zúčastňovať sa na ďalšom rekondičnom pobyte alebo rehabilitácii v súvislosti s prácou raz za dva roky má zamestnanec, ktorý pracuje pod zemou pri ťažbe nerastov, alebo pri razení tunelov a štôlní a odpracoval v tomto období vo vybranom povolaní najmenej 275 pracovných zmien.

    Nárok na rekondičný pobyt má aj zamestnanec, ktorý vykonáva prácu zaradenú do druhej kategórie, za podmienky, že ho odporučí lekár pracovnej zdravotnej služby a rekondičný pobyt splní podmienku účelnosti z hľadiska prevencie profesionálneho poškodenia zdravia.

    Zamestnávateľ je povinný:
    a) určiť deň nástupu, miesto a dĺžku rekondičného pobytu na základe odporúčania lekára pracovnej zdravotnej služby, pričom dĺžka rekondičného pobytu je najmenej dva týždne; dĺžka rehabilitácie v súvislosti s prácou je najmenej 80 hodín v priebehu dvoch rokov,
    b) zabezpečiť programovo riadený zdravotný režim, ubytovanie a celodenné stravovanie na celý čas rekondičného pobytu, pričom povinnosť zabezpečiť ubytovanie a celodenné stravovanie nemá v súvislosti s rehabilitáciou,
    c) určiť zamestnancovi spôsob dopravy a ďalšie podmienky rovnako ako pri pracovnej ceste a poskytne cestovné náhrady.
    Podrobnosti o účele, obsahu a rámcových programoch rekondičného pobytu upraví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.

    možnosť zákonom stanované úlohy pracovnej zdravotnej služby zabezpečovať prostredníctvom ich samostatného vykonávania prostredníctvom lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore pracovné lekárstvo, preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia, služby zdravia pri práci a verejné zdravotníctvo alebo verejného zdravotníka so špecializáciou v špecializačnom odbore zdravie pri práci, pričom takýto zamestnávateľ
    a) zamestnáva zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej kategórie,
    b) zamestnáva menej ako 19 zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej a druhej kategórie, alebo ktorí vykonávajú práce zaradené do druhej kategórie,
    možnosť, aby v období od 1. mája 2010 do 31. decembra 2011, zamestnávateľ zabezpečoval zákonom určené úlohy pracovnej zdravotnej služby prostredníctvom samostatného vykonávania týchto úloh lekárom alebo verejným zdravotníkom, ktorým je lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore podľa § 26 ods.3, zamestnávateľa, pričom takýto zamestnávateľ zamestnáva menej ako 50 zamestnancov, ktorí
    a) vykonávajú práce zaradené do prvej a druhej kategórie, alebo
    b) vykonávajú práce zaradené do druhej kategórie.
    5. Lekárovi:

    konkrétne lekárovi, ktorý posudzuje zdravotnú spôsobilosť na prácu povinnosť poskytnúť na požiadanie výsledky vyšetrení získaných pri výkone lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci lekárovi, s ktorým má zamestnanec uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
    konkrétne poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti povinnosť poskytnúť výpis zo zdravotnej dokumentácie na účel posúdenia zdravotnej spôsobilosti na prácu na základe písomného vyžiadania lekára pracovnej zdravotnej služby ,
    možnosť, aby úlohy pracovnej zdravotnej služby, ktoré vykonáva lekár so špecializáciou v špecializačných odboroch podľa § 26 ods. 3 vykonávali podľa predpisov účinných do 20. marca 2002 aj lekári so špecializáciou v špecializačnom odbore hygiena a epidemiológia alebo hygiena práce a pracovné lekárstvo s praxou v odbore preventívne pracovné lekárstvo a toxikológia.

    VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

    VieraPopluharova
    A dufam, ze si z toho uz nieco vyberies,tie zakony su nato, aby sa citali a sledovali a okrem toho staci aj obycajny google.

    Ahoj, som nováčik a chcem Vás poprosiť o radu.

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.