SZČO platca DPH, obstaral koncom decembra 2011 auto v hodnote 25 372 s DPH. Zaplatil akontáciu 8880,20 (zo svojich peňazí) a 16 491,80 si zobral úver. Dňom kupy ho zaradil do majetku (cena bez DPH 21 143,33) nakoľko ho hneď používal na podnikanie. Nahlásil na DU. Zaplatil v decembri aj prvú splátku úveru (istina + urok + poistenie).
Moje otázky:J
1, Ako zaúčtovať akontáciu (má 2 pokl. doklady 1000,- + 7880,20 k zálohovej faktúre, celá suma je bez DPH).
2. Ako zaúčtovať splátky úveru (istina + úrok sa sú rôzne podľa splátkového kalendára, poistenie je stále rovnaké). Istinu účtovať ako nákup majetku, alebo nie? Pri úvere sa to účtuje vraj inak ako pri lízingu.
3. Viem že odpis si môže dať 1/4 z ceny auta (odpis za celý rok) samozrejme bez DPH, je však možné dať len odpis za december 2011 (t. z. 1/12 z celoročného odpisu)?
Ďakujem