Zavrieť

Porady

Strata tlaku vody vo vykurovacom systéme rod.domu

Máme cca 13 rokov po rekonštrukcii domu, keď sme robili aj novú pokaldku plastového rozvodu vykurovania k radaitorom. Plynový kondenzačný kotol JUNKERS má len 4 roky a pravidelnú údržbu. Pred mesiacom nám však zničoho nič klesol tak a kotol sa vypol. Dotlakovali sme vodu do sústavy a kotol naskočil, ale po 3 dňoch sa kotol zase vypol, keďže poklesol tlak vody pod 1 bar. Znova sme dotlakovali na 2 nary a zase po 3 dňoch sa situácia opakovala.
Prišiel technik a povedal, že je to v expamznej nádobe. Objednali sme ju a vymenil ju za novú. Nič to nepomohlo a tlak klesá vždy po cca 3 dňoch. Mám obavy, že asi niekde v betonovej podlahe povolilo potrubie. Keďže dom nie je podpivničený, nedá sa najsť miesto možného úniku vody, keďže je celý rozvod plastového potrubia zaliaty v betonovej podlahe.

Existuje možnosť vyhľadania a určenia takéhoto miesta na potrubí bez toho aby sme museli búrať podlahy a dlažby? Myslím niečo podobné ako vyhľadávačka kovov v zemi a pod., ktorá presne určí miesto poruchy potrubia kde máma rozbiť dlažbu a podlahu?
Má s tým niekto skúsenosti?
egressko Ahoj, zaujimalo by ma ako ste to nakoniec vyriesili... Dakujem
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    mr.dred je offline (nepripojený) mr.dred

    mr.dred
    Na úvod otázka. Koľko vody asi treba dopustiť na dotlakovanie systému?
    Pokiaľ iba 1-2 deci,nemusí to byť hneď únik v zabetónovanom potrubí.
    Skúste takýto postup:
    Nechajte vychladnúť systém - vypnite pec.Pokiaľ máte v systéme manometer,tak aj od elektriky.Pokiaľ nie ,tak na termostate.Dôležité je aby pec nezačala kúriť! Ak sa na display zobrazuje aj tlak v systéme,čo zrejme ano..budete využívať ten.
    Dotlakujte systém na bežnú hodnotu tlaku.
    Kontrolujte tlak v dlhších časových úsekoch...trebárs po 6 hod.Keď má klesajúcu tendenciu,dôkladne prekontrolujte všetky dostupné spoje v systéme + radiatory.Únik môže byť tak minimálny,že pri zohriatom systéme sa voda stíha odparovať a nikde neni mokro! Klesanie tlaku v uzavretom okruhu bez funkčného expanzomatu spôsobuje aj chladnutie kvapaliny - na to netreba zabudnúť!
    1. Pokiaľ nenájdete žiadny únik a tlak klesá,je tu jedna možnosť ako zistiť miesto úniku v podlahe.Pretlakovaním systému pod hranicu únosnosti najslabšieho komponentu v systéme (max.tlak pre radiátory,spojovacie a prechodové fitingy,ale bezpečne by mal stačiť tlak 6 Bar.Pozor !!! treba však pec vylúčiť zo systému,aby sa nepoškodila !!! napr. zatvorením ventilov na stupačke aj spiatočke pokiaľ tam sú,alebo istejšie - odpojiť celkom.Potom pripojiť systém na tlakovú vodu (z vodovodu) a opatrne pridávať tlak.Následne na to skontrolovať celý systém.Niekde sa to prejaviť musí.Pokiaľ to bude v podlahe s dlažbou - stmavne špárovačka,zarosia sa dlaždice,alebo sa spraví mokrá mapa na stene pri podlahe.....a tak približne lokalizujete miesto úniku.
    2. Tlak drží,nikde žiadny únik....Máte vyhraté ! (myslím to že nemusíte búrať) Chyba bude v expanzomate,alebo v peci.Aj napriek výmene expanzomatu treba skontrolovať či je v ňom dostačný protitlak vzduchu.Inak nefunguje.Mne sa osvedčil tlak taký istý,ako prevádzkový tlak v systéme (1,5 Bar).Na expanzomate je ventilka (ako na kolese auta,väčšinou schovaná pod plastovou krytkou,pokiaľ je priamo v peci býva voľne prístupná).Najprv ju niečim krátko stlačte - musí z nej fučať vzduch! Pokiaľ by vystrekla voda - je deravý vak,alebo membrána (záleží od konštrukcie) a bude sa musieť vymeniť. Keď nič - ani vzduch,ani voda - je bez protitlaku.Vtedy je možné,že tlak vzduchu ušiel cez vadný ventil (vymeniť),alebo vôbec nebol výrobcom (alebo montážnikom) natlakovaný (veľmo častý jav).Vtedy treba expanzomat natlakovať-nafúkať na predpísaný tlak (kompresorom,alebo pumpou - to treba spraviť pri odľahčenom - nenatlakovanom systéme - odpustiť vodu tak,aby bol tlak minimálny,resp.nula)Potom natlakovať systém a môžte kúriť.
    Ak uniká tlak niekde v peci - to je už vec servisáka,alebo niekoho kompetentného.
    Skúste najskôr začať bodom 2 !
    Tiež sa mi stalo,že po výmene pece servisák neskontroloval tlak v expanzomate - priznám sa ani ja a po nejakej dobe sa to prejavilo.
    julysak ak je uzavretý systém, expanzomat má predpísaný protitlak memrány
    2,
    dofúkať pumpou na bicykel

    ak je niekde nazbieraný vzduch - vypustiť
    dotlačiť vodu
    ak je blízko pol litra, za pár dní sa z nej musí vyvariť plyn =

    ešte raz celé kolo
    mr.dred Nerozumiem trochu tomu čo napísal julysak :ak je blízko pol litra, za pár dní sa z nej musí vyvariť plyn =

    lubko6394 je offline (nepripojený) lubko6394

    Strojár lubko6394
    U mňa pokles tlaku v systéme začal túto zimu, najskôr to bolo cca raz do mesiaca, potom raz do týždňa a posledné týždne vlastne denne. Natlakoval som na 2 a do 24 hodín klesol na 1,3 alebo aj na nulu. Zaujímavé bolo že pri poklese pod 1 to na nulu skočilo v okamihu. To však prisudzujem expanzkám keď už nemali čo tlačiť tak z toho dôvodu klesol strmo tlak. Problémom bolo že nikde sa mi neobjavila voda, čo je však zapríčinené rozvodami v podlahe kde sa tá voda rozprestrela vlasne po celej ploche a miesto úniku nebolo možné zistiť. Tuto na porade som sa k riešeniu nedopátral, tak som začal zisťovať sám. Ujo gúgl mi našiel, že jestvujú chemikálie vytvárajúce čosi ako chrastu v mieste úniku a miesto uzavrú. Udeje sa to len v prípade, že potrubie neleží vo vode a k miestu úniku má prístup vzduch - teda konkrétne CO2. Po aplikácii chemikálie je treba kúriť naplno ( a idem zdochnúť ) ale tlak drží. Vraj problémom je ten plastohliník čo som si ako super vec nechal namontovať - teda nie priamo tá trubka, ale spoje, tie majú odchádzať po 10-15 rokoch ja som bol úspešnejší a začalo to po 6-tich.
    izo2 dobrý deň, máme podobný problém. Prosím Vás o názov tej chémie čo Vám pomohla. Ďakujem

    misoft je offline (nepripojený) misoft

    misoft
    Na plast ti detektor kovov je nanič. Vodári niekedy používajú detektory úniku vody v potrubiach - spýtať sa vodárov, čím to robia a ako to robia.
    julysak počúvajú prístrojom

    voda unikajúca z trubky cez kolmú dierku šumí
    mr.dred šumí,šumí...aj les šumí,ale pri 1-2 Baroch a úniku tlaku z 2 na 1 Bar za tri dni toho moc nenašumí.Pri vodovodnom rozvode je to už iný ŠUM (od 5 Bar hore)to je počuť aj voľným uchom (kedysi praskla prípojka u rodičov pod barákom).Iné je to niekde v hĺbke 60cm a viac v zemi,tam je prístroj dobrý.

    pavol54 je offline (nepripojený) pavol54

    pavol54
    čo je pravidelná údržba? podpis montéra bol som tu alebo aj niečo spraví? mne v najväčšej zime vypadlo kúrenie myslím že v súvislosti s tým padal tlak zavolal som viacerým odborníkom až jeden mi povedal aby som vyčistil filter a znova natlakoval obe expanzky samotný kotol má expanzku aj v sústave je expanzka pomohlo to. Lebo ak niečo fachčí 10 rokov tak nemôže byť že z ničoho nič bez zemetrasenia praskne potrubie. a potom všetky spoje, a odvzdušniť sústavu voľakedy boli expanzky na najvyššom bode dnes sú kdesi pri kotli ale v najvyššom bode musíš mať odvzdušňovaní ventil
    mr.dred Pravidelná údržba je dobrá vec pre bezpečnosť,pokoj v duši ,hasičov a poisťovňu.Ale povedzme si otvorene,ktorí zo servisákov kotlov bude robiť kontrolu systému kúrenia (Kája by zaspieval: To musíš zvládnout sáám...(čistenie filtrov,tlakovanie systému a veci,ktoré súvisia z bežnou údržbou kotla) a keď nezvládneš - zaplať si majstra.
    Jeho zameraním je funkčnosť a bezpečnosť pece,prípadne nejaká zbytočná výmena komponentu (napriek tomu,že pec normálne funguje),aby akože nebol len-tak a zarobiť tiež potrebuje.Dnešné moderné kondenzačné pece sú riadené procesormi a na čo majú namontované čidlo,tak tú funkciu strážia a neustále vyhodnocujú.Ak sa vyskytne závada,vždy to oznámi nejakým chybovým kódom a zablokuje prívod plynu.Pre servisákov sú tieto kódy nevyhnutné a musia ich poznať.Pre užívateľa majú význam len tie,ktorých príčiny môže sám odstrániť a tie sú napísané aj v príručke.K ostatným sa bežne nedostane,je to biznis pre servis,alebo sú napísané total nezrozumitelne - až zavádzajúco (uvediem príklad mojej pece: Chyba E3 - nedostatočný tlak plynu - uvedené v príručke,v skutočnosti nedostatočný odvod kondenzu - treba vyčistiť syfón a hadičky od usadenín).Možno ani nebudem ďaleko od pravdy,že expanzomat menili zbytočne.Stačilo ho len dofúkať.

    Indeed je offline (nepripojený) Indeed

    Vylúčený člen Indeed
    Treba jednoznačne potvrdiť alebo vylučiť uniky vody vovykurovacom systéme podlahy.
    Dá sa to tým spoosbom,že na trubku vstupu vykurovacej vody a na trubku výstupu vykurovacej vody z podlahového kúrenia namontujeme ventily /kohuty/ aby sme mohli system podlahového vykurovania oddeliť od zvyšku systému vykurovania
    /radiatory/
    tiež tam musí byť sposob prepojenia tzv.nakrátko aby v systéme mohla cirkulovať vykurovacia voda avšak bez vstupu do podlahového kúrenia.
    Tak potvrdíme alebo vylúčime unik vykurovacej vody v podlahovom kurení.
    3 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    mr.dred Podľa úvodu tam podlahové kúrenie nemá...len pvc vedené v podlahe pre radiatory!
    Indeed a o čom ja hovorím ???
    pvc vedené v podlahe je podlahové kurenie !
    mr.dred dve trubky v podlahe na pripojenie radiatora podlahové kúrenie nerobia!!
      zbaliť

    vlado 33 je offline (nepripojený) vlado 33

    vlado 33
    Niečo som čítal ale teraz si neviem spomenúť kde. Po vypustení vody sa rozvod napustí invertným plynom a detektorom plynov nájdeš miesto úniku. Ja by som postupoval takto: podľa návodu zistíš MAX. tlak vody v okruhu, u Junkers je to myslím 3,5 Bar, skontrolujem poistný ventil v kotli (pretočím ho). Nastavím na regulátore MAX. teplotu a spustím kúrenie, za 2-3 hodiny sa musí z miesta úniku pariť, zdúvať podlaha, mokrý fľak na múre, atď.
    vlado 33 Pri tej teplote by som to skúsil aj termokamerou

    petmar je offline (nepripojený) petmar

    petmar
    Ešte to pokračuje? Ak máš väčší systém, kde je pomerne veľa vody - (a samoťažný) tak na jeseň, keď klesnú teploty, vždy sa voda dosť stiahne a tlak klesne. Ja vždy cca 2-3x dopúštam, odvzdušňujem, dotlakujem. Potom je pokoj , ale nie natrvalo...

    izo2 je offline (nepripojený) izo2

    izo2
    lubko6394
    dobrý deň, máme podobný problém. Prosím Vás o názov tej chémie čo Vám pomohla. Ďakujem

    Strata tlaku vody vo vykurovacom systéme rod.domu

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.