JUDr. Eva Blazyová
Aktuálne mám informáciu, že nový
ZEP na občianskom preukaze nieje plnohodnotná náhrada, nakoľko na podpisovanie dokumentov slúži práve klasický
ZEP a nie ten, ktorý je na občianskom preukaze. Ním sa podpísať dokument nedá, ním je možné urobiť len samotné podanie. Považujem to za dosť veľkú nedokonalosť, nakoľko ak občan chce napr. podať návrh na obchodný register, nebude mu postačovať len občiansky preukaz, ale potrebuje aj ZEP. Je však možné využiť napr. aj zep.disig.sk.
Doterajšie občianske preukazy formátu Európskej únie, ktoré vydávame od júla 2008, pozostávajú z polykarbonátovej karty, do ktorej je laserom vygravírovaná podoba tváre a osobné údaje občana. eID karta má navyše na zadnej strane elektronický kontaktný čip, na ktorom budú uložené údaje občana uvedené na občianskom preukaze, teda napríklad meno, priezvisko, adresa, dátum narodenia a údaje o platnosti dokladu.
Ak bude mať držiteľ nového občianskeho preukazu záujem, čip môže obsahovať aj iné údaje potrebné napr. pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu /ZEP/.
Ten bude v elektronickej komunikácii občana s úradmi či komerčnými inštitúciami rovnocennou náhradou klasického ručného podpisu.
Ako už bolo spomenuté, pomocou
ZEP možno elektronicky realizovať právne úkony, ktoré v klasickom „úradnom“ svete vyžadujú písomnú formu a vlastnoručný podpis.
ZEP nahrádza písomnú formu vlastnoručného podpisu.
Ak sa občan rozhodol pre využívanie elektronických služieb a určil si svoj BOK, pri preberaní nového dokladu s kontaktným čipom
má možnosť požiadať pracovisko oddelenia dokladov OR PZ
o vydanie kvalifikovaného certifikátu na tvorbu ZEP, táto možnosť platí pre občana kedykoľvek počas platnosti dokladu, nielen pri jeho vydaní na pracovisku. Ak sa občan rozhodne pre používanie
ZEP, pri preberaní eID karty si zvolí svoj
ZEP PIN a môže si zvoliť aj
ZEP PUK.
Vydanie certifikátu s platnosťou na 5 rokov bude bezplatné.
Kvalifikovaný certifikát je elektronický dokument, ktorým vydavateľ potvrdzuje, že v certifikáte uvedený verejný kľúč patrí držiteľovi certifikátu. Verejný kľúč je informácia slúžiaca na overenie správnosti
ZEP vyhotoveného pomocou súkromného kľúča, ktorým je tajná informácia slúžiaca na vyhotovenie
ZEP elektronického dokumentu. Verejný aj súkromný kľúč sa zvyknú označovať názvom kryptografické kľúče.
ZEP nie je možné získať, je možné ho len vytvoriť. Na vytvorenie ZEP pomocou eID karty sú potrebné v nej uložené kryptografické kľúče a kvalifikovaný certifikát. Podmienkou je mať nainštalovaný program pre prácu s eID kartou a čítačku čipových kariet kompatibilnú s eID kartou.
Ministerstvo vnútra pri spúšťaní projektu eID kariet zabezpečí pre občanov aj čítačky čipových kariet.
Každý občan, ktorý si aktivuje BOK, bude mať možnosť v prípade záujmu bezplatne dostať jednu čítačku. Cieľom je podpora rozvoja a využívania eGovernment služieb.
ref:
http://www.minv.sk/?tlacove-spravy&s...kazy-eid-karty 11. Čo je potrebné k tomu, aby občan mohol vytvárať ZEP pomocou eID?
Na vytváranie
ZEP prostredníctvom eID musia byť splnené nasledovné podmienky:
- eID s platným kvalifikovaným certifikátom uloženým ma čipe eID,
- počítač vybavený
--- o kontaktnou čítačkou čipový kariet a príslušnými ovládačmi,
--- o softvérovým vybavením pre eID,
--- o aplikáciou pre vytváranie
ZEP,
- občan musí poznať svoj BOK kód a
ZEP PIN.
V prípade vytvárania
ZEP pri online komunikácii so službami verejnej moci musí byť
PC občana navyše vybavené:
- pripojením do Internetu,
- internetovým prehliadačom s nainštalovanou aplikáciou pre vytváranie ZEP.
12. Kde môže občan získať softvérové vybavenie potrebné pre používanie eID
Kompletné softvérové vybavenie potrebné k vytváraniu ZEP-u prostredníctvom eID bude dostupné na portáli MV SR (
www.minv.sk) a na Ústrednom portáli verejnej správy (
www.slovensko.sk).
ref: Elektronická identifikačná karta /eID/ a zaručený elektronický podpis/ZEP/ - odpovede na časté otázky (pdf)
http://www.minv.sk/?tlacove-spravy&s..._spravy=185298 Softvér pre používateľov elektronických občianskych preukazov https://eidas.minv.sk/TCTokenService/download/