willma
Kamaráti majú reštauračnú prevádzku. Zamestnanci boli prijatý riadne na zmluvu so všetkými náležitosťami a odvody do poisťovní boli riadne odvádzané. Situácia sa však vyvinula tak, že v piatok prevzali vyplatenú mzdu a ešte v noci odovzdali jednému z majiteľov kľúče s tým, že na druhý deň nenastúpia do zamestnania, čo sa aj stalo. Zo strany majiteľov neboli porušené zmluvné vzťahy a keďže nemohli a nechceli prevádzku nechať uzatvorenú museli zohrať náhradných zamestnancov. Môžu dať tým pôvodným okamžité výpovede pre porušenie prac disc.. Okrem iného pracovníci nevykonali inventúru a neodovzdali riadne prevádzku, nehovoriac o účtovnej knihe. Môžu od nich vymáhať náhradu škody? (náklady na nových zamestnancov, prípadné manko atď.) Aký postup zo strany zamestnávateľa by bol najvhodnejší?
Súhlasím s predchádzajúcim príspevkom, na jednej strane je pravda, že v hlavných rysoch takého konanie spĺňa podmienky na okamžité skončenie PP, ale treba tiež skúmať všetky okolnosti, aby sa nestalo, že po dvoch týždňoch vám donesú PN a podobne. Treba tiež pozrieť, či je porušenie pracovnej disciplíny njakým spôsobom ošetrené v interných predpisoch Dôležité je tiež dodržať "formálny postup",. je top na dlhšie, teraz bohužaľ nemám moc času
Čo sa týka náhrady škody, ktorá konaním ZC vznikla, tak tam je to trošku lepšie, ak nepredložia relevantný dôkaz o tom, že do práce nemohli nastúpíť, napr, PN a pod, a ak sú splnené ostatné podmienky teda
1. existencia pracovného pomeru
2. vznik škody - náklady na nových zamestnancov, treba zohľadniť, koľko by ste museli platiť pôvodným, reálna škoda bude ten rozdiel
3. protiprávne konanie zamestnacov - porušenie povinností zamestnancov dodržiavať prac. diciplínu, byť v práci, chrániť majetok zamestnávateľa a pod.
4. príčinná súvislosť medzi 2 a 3
Stručne: ak je všetko splnené, vyzvať ich na úhradu a keď škodu neuhradia, riešiť to súdnou cestou, ak vám to stojí za to.
dana