Zavrieť

Porady

Informácie o SAPe

Ahoj poraďáci. Chcel by som sa Vás opýtať, či by niekto bol ochotný poskytnúť bližie základné informácie o SAP, čo to je? V Googli sú len stránky, ktoré obsahujú len všeobecné frázy, z ktorých si vôbec neviem predstaviť v čom je taký úžasný ako ho prezentujú.
Prešiel som si aj agendu „Účtovné softvéry“ na Porade, no v podstate som na tom teraz rovnako ako pred tým, len s tým rozdielom, že som sa dozvedel, že sa jedná o informačný systém, ktorý obsahuje účtovníctvo.
A prečo tá otázka? Lebo mi jeden kamarát povedal o mieste kde hľadajú účtovníčku(ka) a „údajne“ dôvod, prečo sa so mnou ešte nekontaktovali je, že asi v mojom veku (56 r.) nebudem vedieť používať ich „systém“. Tak mi to aspoň povedal môj kamarát.
Preto teraz zisťujem čo sa vlastne za SAP skrýva. V čom je rozdiel oproti "klasickým" účtovným programom? Alebo sa musí účtovník vyznať aj v iných oblastiach činnosti firmy ako obchodná, marketing, cenotvorba, ai. Musí na to absolvovať nejaký zvláštny kurz, aby pochopil podstatu SAPu?
Poraďte poraďáci. Ďakujem
Usporiadat
Oľa Oľa

Oľa je offline (nepripojený) Oľa

Gabi03 Pozri príspevok
Ak nie si moc tolerantný človek, tu sa určite naučíš ním byť. A ak si, tak si to aspoň preveríš, či naozaj si.
Tomuto názoru som veľmi neporozumela. Neviem, čo má s tým spoločné tolerancia, ak dobrý program nahradíme horším. To považujem skôr za krok späť
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Oľa Pozri príspevok
Tomuto názoru som veľmi neporozumela. Neviem, čo má s tým spoločné tolerancia, ak dobrý program nahradíme horším. To považujem skôr za krok späť
Kto tu hovoril o horšom programe?!

Tou toleranciou chcem len toľko povedať, že určité funkcie treba prijať, hoci je človek naučený na iný postup nejakej operácie. V SAPe sa to jednoducho nedá inak robiť, hoci je to škrabanie ucha cez hlavu. Čiže treba byť tolerantný.
0 0
Jindro Jindro

Jindro

Skôr ako začnem reagovať na príspevky ďakujem všetkým, ktorí sa k danej téme vyjadrili. Takže v podstate som sa dozvedel, že účtovanie v SAPe je viac „manuálne“ ako „automatické“.
Ku Gabi03: Pokiaľ ide o konštatovanie „že veľmi záleží na počiatočných nastaveniach“ s tým plne súhlasím. Len neviem prečo na tom záleží len v SAPe? Predsa u každého programu, keď chcem aby mi dával správne a použiteľné informácie, záleží na jeho správnom nastavení. A podľa toho aké výsledky chce manažment získať z účtovníctva musím urobiť počiatočné nastavenie.
Dosť dobre nerozumiem čo si chcela povedať tým že „aj liak vie zapísať došlú faktúru, ktorá sa automaticky zaúčtuje“. Tým laikom si dúfam myslela niekoho, kto má aspoň „šajn“ o čom účtovníctvo je. A propó tú predkontáciu tam musí niekto najprv zadať a tiež musí priradiť k danej faktúre tú správnu predkontáciu. A tvrdenie že „účtovné softvéri majú preddefinované predkontácie a Ty si len upravuješ maximálne analytiku“ je podľa mňa dosť nekvalifikované, pretože žiaden program neobsahuje všetky predkontácie, ktoré sa týkajú činnosti firmy alebo spoločnosti, ktorá tenktorý program používa. A ani neviem o tom, že by mali preddefinované napr. vyradenie IM predajom, darovaním, zaradenie IM, učtovanie laesingu, stravných lístkov ai.. Toto všetko musím zaúčtovať cez interný doklad podľa postupov účtovania. Jediný rozdiel ja asi v tom, že ja môžem použiť predkontáciu (ktorú som si ale musel zadefinovať) a v SAPe sa musia účty MD a D zadať ručne, osobitne do nejakých políčok.
Za nesprávne zaúčtovanie rozdielov pri prepočtoch v cudzej mene, by sa Ti mali Vaši implementátori ospravedlniť, pretože oni musia vedieť všetko a nie že ani oni nevedeli ....
Keď môžem zareagovať na tú DPH za DF (to je prijatá FA od zahr.dodávateľa?) tj. obstaranie tovaru, zaúčtovaný v júni. Píšeš, že „samozdanenie na výstupe by malo byť až júli. A teď babo raď“. Ja si myslím, že samozdanenie je to preto, že v rovnakom zdaňovacom období priraďuješ DPH súčasne na vstup aj výstup v rovnakej hodnote. Samozdanenie sa nedelí do rôznych zdaňovacích období. V ďaľšom zdaňovacom období priraďuješ DPH podľa toho čo sa s nakúpeným tovarom udeje či sa predá v tuzemsku, či sa znovu niekomu dodá do zahraničia, atď..
Pokiaľ ide o ostatné príspevky zas neskôr.
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Jindro Pozri príspevok
Skôr ako začnem reagovať na príspevky ďakujem všetkým, ktorí sa k danej téme vyjadrili. Takže v podstate som sa dozvedel, že účtovanie v SAPe je viac „manuálne“ ako „automatické“.
Ku Gabi03: Pokiaľ ide o konštatovanie „že veľmi záleží na počiatočných nastaveniach“ s tým plne súhlasím. Len neviem prečo na tom záleží len v SAPe? Predsa u každého programu, keď chcem aby mi dával správne a použiteľné informácie, záleží na jeho správnom nastavení. A podľa toho aké výsledky chce manažment získať z účtovníctva musím urobiť počiatočné nastavenie.
Dosť dobre nerozumiem čo si chcela povedať tým že „aj liak vie zapísať došlú faktúru, ktorá sa automaticky zaúčtuje“. Tým laikom si dúfam myslela niekoho, kto má aspoň „šajn“ o čom účtovníctvo je. A propó tú predkontáciu tam musí niekto najprv zadať a tiež musí priradiť k danej faktúre tú správnu predkontáciu. A tvrdenie že „účtovné softvéri majú preddefinované predkontácie a Ty si len upravuješ maximálne analytiku“ je podľa mňa dosť nekvalifikované, pretože žiaden program neobsahuje všetky predkontácie, ktoré sa týkajú činnosti firmy alebo spoločnosti, ktorá tenktorý program používa. A ani neviem o tom, že by mali preddefinované napr. vyradenie IM predajom, darovaním, zaradenie IM, učtovanie laesingu, stravných lístkov ai.. Toto všetko musím zaúčtovať cez interný doklad podľa postupov účtovania. Jediný rozdiel ja asi v tom, že ja môžem použiť predkontáciu (ktorú som si ale musel zadefinovať) a v SAPe sa musia účty MD a D zadať ručne, osobitne do nejakých políčok.
Za nesprávne zaúčtovanie rozdielov pri prepočtoch v cudzej mene, by sa Ti mali Vaši implementátori ospravedlniť, pretože oni musia vedieť všetko a nie že ani oni nevedeli ....
Keď môžem zareagovať na tú DPH za DF (to je prijatá FA od zahr.dodávateľa?) tj. obstaranie tovaru, zaúčtovaný v júni. Píšeš, že „samozdanenie na výstupe by malo byť až júli. A teď babo raď“. Ja si myslím, že samozdanenie je to preto, že v rovnakom zdaňovacom období priraďuješ DPH súčasne na vstup aj výstup v rovnakej hodnote. Samozdanenie sa nedelí do rôznych zdaňovacích období. V ďaľšom zdaňovacom období priraďuješ DPH podľa toho čo sa s nakúpeným tovarom udeje či sa predá v tuzemsku, či sa znovu niekomu dodá do zahraničia, atď..
Pokiaľ ide o ostatné príspevky zas neskôr.
Jindro, ja som len hovorila svoje subjektívne skúsenosti. Je mi ľúto, že sa ti nepáčia, ale ja s tým nič nenarobím.
Ohľadne SAPu. Tí, čo robili v SAPe a aj v iných programoch iste vedia porovnať výhody a nevýhody programov. A zrejme ma aj viac pochopili. Viď príspevok od endruja. Neviem sa lepšie vyjadriť, aby som ti to vysvetlila. Možno niekto iný. Alebo si to vyskúšaš a zistíš, že už vieš, o čom som hovorila.
O tom laikovy som zas len hovorila zo svojich skúseností. Videla som také baby, ktoré majú úplne iné zameranie školy, ale tú DF, ktorá je v určitom SW preddefinovaná (nebudem konkretizovať, ale určite väčšina tuší, že takých SW môže byť aj viac) pekne krásne nahodili. Nehovorila som o kompletnom účtovníctve.
No a k tej DPH-čke sa už vôbec nebudem vyjadrovať. Buď si zle pochopil, čo som napísala, alebo som to naozaj zle napísala, alebo sa vôbec nerozumieš do nadobudnutia tovaru.

Chcela som ti pomôcť, ale takto si ma iba znechutil prispievať do tejto témy. A týmto príspevkom aj končím.
Veľa šťastia, nech sa ti tá práca podarí.
0 0
Jozef I Jozef I

Jozef I je offline (nepripojený) Jozef I

Som kto som
Jindro Pozri príspevok
Keď môžem zareagovať na tú DPH za DF (to je prijatá FA od zahr.dodávateľa?) tj. obstaranie tovaru, zaúčtovaný v júni. Píšeš, že „samozdanenie na výstupe by malo byť až júli. A teď babo raď“. Ja si myslím, že samozdanenie je to preto, že v rovnakom zdaňovacom období priraďuješ DPH súčasne na vstup aj výstup v rovnakej hodnote. Samozdanenie sa nedelí do rôznych zdaňovacích období. V ďaľšom zdaňovacom období priraďuješ DPH podľa toho čo sa s nakúpeným tovarom udeje či sa predá v tuzemsku, či sa znovu niekomu dodá do zahraničia, atď..
Pokiaľ ide o ostatné príspevky zas neskôr.
Ohľadne Sap-u som svoje povedal ale s vetou ktorú som počiarkal teda v žiadnom prípade nesúhlasím a dávam za pravdu Gabi03. Samozdanie znamená že musím sám vypočítať daň a uplatniť na výstupe a mám právo aj na odpočet. Problém je, že odpočet takto odvedenej dane nemusí byť v tom istom období. A toto v SAP-e nemáme ani my. Musím to riešiť oklukou a komplikovane hlavne si to pamätať, miesto toho, aby to SAP sledoval sám. Myslím, že o to išlo v príspevku od GAbi03.
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Tak, narazila som na problém prepočtu cudzej meny pri DPH. Ak prosím niekto vie mi pomôcť, budem rada.
Pracujem v SAP BO, kde síce sleduje deň zdaniteľného plnenia pre nadobudnutie tovaru z EÚ aj iný, ako účtovný dátum (dátum dokladu), ale pri dobropisoch nie je schopný zaevidovať iný kurz, než aký je zadaný.
Prosím, ak niekto má potobné prípady, ako ich riešite? Budem musieť robiť ručne DP?
Vďaka za odpoveď.
0 0
Fabrička Fabrička

Fabrička je offline (nepripojený) Fabrička

Caute poraďaci,chcem iba poradiť pisateľke ako sa vysporiadať v SAPe so samozdanením DPH cez obdobia.Pracujem v SAPe už 5 rokov a za tú dobu sa mi všeličo vyskytlo a to, že pri samozdanení sa nám nestretnú povinnosti odvodu s odpočtom je takmer mesačne pravidelné. Urobíme to tak, že zaúčtujeme faktúru v období, kedy došla do spoločnosti, povinnosť odvodu DPH zaúčtujeme s dátumom vystavenia faktúry od dodávateľa EÚ s povinnosťou odvodu DPH na výstupe, samozrejem podľa kódu DPH nám urobí aj vstup, ale pri zostavovaní daňového priznania si z hlásenia vylúčime čiastku, lepšie doklad, ktorý potrebujeme posunúť o mesiac a taktiež si to prevedieme i účtovne na analytikách DPH a odpočet si uplatníme v nasledujúcom období, kedy si doklad do hlásenia pridáme. Vždy sa nám musí hlásenie rovnať s účtovnou evidenciou.Z tohto to možno bude dosť náročné na pochopenie, pretože aj moje účtovníčky to nevedeli dosť dlho pochopiť a vždy pri zaúčaní novej spracovateľky daňového priznania som im to musela aj dva mesiaci znovu a znovu vysvetľovať, no ale nakoniec to každá pochopila a vedia to prakticky veľmi dobre spracovať. SAP je vynikajúci softwér, dá sa v ňom urobiť nesmierne množstvo prehľadov a analýz, vytriediť, upraviť, prispôsobiť len je tu potrebná veľmi presná práca, pretože tak to už bolo predomno písané nedajú sa žiadne doklady vymazať iba vystornovať a zostávajú v evidencii aj pôvodný aj storno, ale keď sa naučíte v ňom pracovať je super. Musím ale podotknúť, že aj keď s ním pracujem už viac rokov, stále objavujem niečo nové a pomáham si zľahčovať prácu.
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Fabrička Pozri príspevok
ale pri zostavovaní daňového priznania si z hlásenia vylúčime čiastku, lepšie doklad, ktorý potrebujeme posunúť o mesiac a taktiež si to prevedieme i účtovne na analytikách DPH a odpočet si uplatníme v nasledujúcom období, kedy si doklad do hlásenia pridáme.
Díky za odpoveď.
Nechápem ale tomu "presunutiu" dokladu. Dá sa to spraviť v SW (ak áno, ako?), alebo si to len niekde zaznačím a ručne preúčtujem?

Okrem toho ako evidovať došlé dobropisi zo zahraničia? Podľa zákona ich evidujeme do obdobia, kedy sme ich obdržali, ale kurzom pôvodnej faktúry. Mňa toto dostalo, ten kurz, pretože to už neviem spraviť. Dátum obdržania, ale s kurzom dátumu úplne iného. Mňa napadá len prepísať kurzový lístok, spraviť doklad a znovu prepísať kurzový lístok na pôvodný. Je toto schodná cesta?

PS: Som rada, že sú tu ľudia, ktorí vedia s tým robiť.
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

... posúvam
0 0
Jozef I Jozef I

Jozef I je offline (nepripojený) Jozef I

Som kto som
Gabi03 Pozri príspevok
Díky za odpoveď.
Nechápem ale tomu "presunutiu" dokladu. Dá sa to spraviť v SW (ak áno, ako?), alebo si to len niekde zaznačím a ručne preúčtujem?

Okrem toho ako evidovať došlé dobropisi zo zahraničia? Podľa zákona ich evidujeme do obdobia, kedy sme ich obdržali, ale kurzom pôvodnej faktúry. Mňa toto dostalo, ten kurz, pretože to už neviem spraviť. Dátum obdržania, ale s kurzom dátumu úplne iného. Mňa napadá len prepísať kurzový lístok, spraviť doklad a znovu prepísať kurzový lístok na pôvodný. Je toto schodná cesta?

PS: Som rada, že sú tu ľudia, ktorí vedia s tým robiť.
Kurzový lístok nemusíš prepisovať. Prepíšeš len kurz priamo pri zadávaní dokladu, alebo použiješ dátum podla fa. Nám SAP umožnuje zadávať dva datumy a to dátum učtovania a podla toho ti doklad dá do obdobia a dátum dokladu a podla neho ti môže tahat kurz z kurzového lístka. Ak ti aj natiahne zlý kurz (alebo ti nevyhovuje) tak ho proste prepíšeš.

Ešte doplním ak som správne pochopil to presunutie dokladu. Ked sa sprví tzv. uzávietka dph, tak vylezie nejaký sumár. Predpokladám že ručne vyhodíš alebo vypustíš fa. ktoré tam nechceš a pri dalšej dph o mesiac ich doplnis do novej uzavierky. Nám sa to nejako automaticky robiť nedá iba ručne. Ak musím opraviť dph (dodatočné) tak to väčšinou urobím tak že doúčtujem alebo opravím doklad ktorý tam patrí. Zapíšem si číslo tohto dokladu a prebehnem uzávierku dph iba s týmto dokladom kedy sa mi automaticky preúčtuje tam kam patrí. Ručne opravým výkaz a propočítam/odpočítam sumu ktorú som opravil. Ale SAP sa dá nastaviť rôzne a má možnosť použitia rôznych podporných (doprogramovaných) modulov, prípadne nastavení, ktoré môžu a sú iné v každej firme. Takže podla mna ani jeden SAP nie je úplne identický s iným.
Naposledy upravil Jozef I : 04.09.07 at 12:23
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Jozef I Pozri príspevok
Kurzový lístok nemusíš prepisovať. Prepíšeš len kurz priamo pri zadávaní dokladu, alebo použiješ dátum podla fa. Nám SAP umožnuje zadávať dva datumy a to dátum učtovania a podla toho ti doklad dá do obdobia a dátum dokladu a podla neho ti môže tahat kurz z kurzového lístka. Ak ti aj natiahne zlý kurz (alebo ti nevyhovuje) tak ho proste prepíšeš.
Nebude to také ľahké drahá....

No ale k téme.
Používam dátum účtovania - pre účtovníctvo, je tam aj dátum dokladu, ktorý sa zhoduje s dátumom účtovania, hoci neviem, na čo má vplyv a používam dátum zdaniteľného plnenia - pre DPH.
Pr.: ak dám dátum účtovania 28.8., berie mi kurz z tohto dátumu, ale ak je na dátume ZDP 29.8., stále berie kurz 28.8.
To o tom prepise kurzu na doklade nechápem. .... Po pár sekundách:.... Ono sa to dá prepísať aj na doklade!!! No ale to sa zas týka účtovníctva a nie DPH.
Takže zhrnutie: mám dva dátumy (pre účtovníctvo a pre DPH) s rôznymi kurzami. Čo s tým?

Ale ešte nastáva trochu komplikovanejší prípad s dobropisom. Keď napr. vystavený 22.8., prijatý 25.8., tu sa účtovníctvo a DPH rovná 25.8., kurz pre účtovníctvo je z 25.8., ale kurz pre DPH (podľa §26 ods. 1 zákona o DPH) sa použíje iný, napr. 12.8.. A toto je teda pre mňa vysoká škola.
Čo s týmto???!
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Jozef I Pozri príspevok
Ešte doplním ak som správne pochopil to presunutie dokladu. Ked sa sprví tzv. uzávietka dph, tak vylezie nejaký sumár. Predpokladám že ručne vyhodíš alebo vypustíš fa. ktoré tam nechceš a pri dalšej dph o mesiac ich doplnis do novej uzavierky. Nám sa to nejako automaticky robiť nedá iba ručne. Ak musím opraviť dph (dodatočné) tak to väčšinou urobím tak že doúčtujem alebo opravím doklad ktorý tam patrí. Zapíšem si číslo tohto dokladu a prebehnem uzávierku dph iba s týmto dokladom kedy sa mi automaticky preúčtuje tam kam patrí. Ručne opravým výkaz a propočítam/odpočítam sumu ktorú som opravil. Ale SAP sa dá nastaviť rôzne a má možnosť použitia rôznych podporných (doprogramovaných) modulov, prípadne nastavení, ktoré môžu a sú iné v každej firme. Takže podla mna ani jeden SAP nie je úplne identický s iným.
Som blondína, tak majte so mnou trpezlivosť.
Ako sa robí to ručné vyhodenie faktúry? Ak to spravím, nebude mi sedieť účtovníctvo.
Okrem toho hovoríš o uzávierke DPH. Ak robíš nejak automatizovane, tak zrejme máme iné "sapy". Ja v podstate nemám uzávierku, len nejakú zostavu pre DPH.
0 0
Jozef I Jozef I

Jozef I je offline (nepripojený) Jozef I

Som kto som
Gabi03 Pozri príspevok
Som blondína, tak majte so mnou trpezlivosť.
Ako sa robí to ručné vyhodenie faktúry? Ak to spravím, nebude mi sedieť účtovníctvo.
Okrem toho hovoríš o uzávierke DPH. Ak robíš nejak automatizovane, tak zrejme máme iné "sapy". Ja v podstate nemám uzávierku, len nejakú zostavu pre DPH.
A to je presne to čo vravím. Ťažko sa radí presný postup lebo nemáme ten SAP rovnaký. Ja môžem použiť pri účtovaní dokladu iba: dátum dokladu a dátum účtovania. Viem 100% že kurz ťahá podla dátumu fa. t.j. dátumu dokladu. Ak máte dátum ZDP tak to máte super. Všetky doklady sa nám prepočítavajú iba jedným kurzom. Vôbec to nemáme doriešené podla zákona o dph, takže v tomto ti asi neporadím. To že vidíš iba jeden kurz môže byť že ti zobrazuje iba ten pre daň z príjmu. A to že zadáš aj dátum zd. plnenia môže spôsobiť že do zostavy pre dph ti prepočítava doklady iným kurzom. Skúsila si porovnať? Ano ja používam tiež v podstate zostavu na dph ale určujem ktoré doklady a za aké obobie tam vstupujú a ktoré nie. Ak je zostava v poriadku tak mi automaticky vygeneruje "mapu" ktorá sa zaúčtuje (preúčtovanie medzi analytickými účtami).
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Jozef I Pozri príspevok
A to je presne to čo vravím. Ťažko sa radí presný postup lebo nemáme ten SAP rovnaký. Ja môžem použiť pri účtovaní dokladu iba: dátum dokladu a dátum účtovania. Viem 100% že kurz ťahá podla dátumu fa. t.j. dátumu dokladu. Ak máte dátum ZDP tak to máte super. Všetky doklady sa nám prepočítavajú iba jedným kurzom. Vôbec to nemáme doriešené podla zákona o dph, takže v tomto ti asi neporadím. To že vidíš iba jeden kurz môže byť že ti zobrazuje iba ten pre daň z príjmu. A to že zadáš aj dátum zd. plnenia môže spôsobiť že do zostavy pre dph ti prepočítava doklady iným kurzom. Skúsila si porovnať? Ano ja používam tiež v podstate zostavu na dph ale určujem ktoré doklady a za aké obobie tam vstupujú a ktoré nie. Ak je zostava v poriadku tak mi automaticky vygeneruje "mapu" ktorá sa zaúčtuje (preúčtovanie medzi analytickými účtami).
No mi máme ten "malý" SAP - Business One.

Práve dátumom ZDP určujem, do ktorého obdobia by to malo ísť. Ale...
A ide práve o to, že vo faktúre, môžem použiť iba jeden kurz, ktorý sa ťahá z dátumu účtovania.

Takže ak sa líši kurz pre účtovníctvo a DPH, som nahratá.
A potrebujem vedieť, ako to riešite vy. Lebo zdá sa, tiež máte ten istý problém...
Mám si to evidovať ručne, v Exceli? Ja už iné riešenie nevidím.
Ale to potom sa mi nebude rovnať daňové priznanie DPH a analytiky pre DPH v účtovníctve.
Na porazenie.
0 0
majka75 majka75

majka75 je offline (nepripojený) majka75

Neviete mi niekto poradiť, ako robíte v SAPe dokladovú inventúru účtov?
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať