Zavrieť

Porady

Účtovanie materiálu v JU

Chcela by som sa poradiť. Živnostník, murár nakúpil materiál nie na sklad, ale pre určitú zákazku, ktorý ide hneď aj použiť. To znamená, že materiál bol nakúpený účelne v potrebnom množstve, nie do zásoby. Ako správne vyfakturovať hodnotu materiálu, spolu s faktúrou, kde bude uvedená cena za murárske a stavebné práce vrátane materiálu? Samozrejme, že nákup materiálu zdokladuje a výdavok za materiál bude súčasťou faktúry.Ide o neplatileľa DPH, ktorý si nevedie sklad.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    ekopo je offline (nepripojený) ekopo

    JA ekopo
    Ak si podnikateľ nevedie "sklad" porušuje minimálne § 2 zákona o účtovníctve. O pokutách hovorí § 38. Ak podnikateľ nakupuje tovar, resp. materiál je povinný viesť skladovú evidenciu. To, že materiál nakúpi len v potrebnom množstve je irelevantné. Faktúru môže vystaviť tak, že zvlášť uvedie dodaný materiál (aj zo svojou maržou) a zvlášť prevedené práce.

    kristín je offline (nepripojený) kristín

    kristín
    Ide o podnikateľa v oblasti stavebnej a ako živnostník pracuje pre rôzne firmy, ktoré si sami nakupujú materiál a objednávajú si iba stavebné a murárske práce. No v tomto prípade ide o zákazku súkromníka, ktorý sa danej problematike nerozumie a požiadal živnostníka-murára, aby si kúpil príslušný materiál k výkonu práce, ktorý mu potom spolu s faktúrou za prevedené práce uhradí.Mám informácie, že stavebníci-murári, ktorí svoje práce ponúkajú iným firmám si nevedú sklad, nemajú prečo, lebo neobchodujú s materiálom.

    ekopo je offline (nepripojený) ekopo

    JA ekopo
    Môj názor: ak nakúpia materiál, majú viesť skladovú evidenciu, tak ako som uviedol vyššie. Argument v poslednej vete neobstojí. Aj mne je známe že nielen murári si nevedú sklad, ale ani rôzne menšie / väčšie predajne s rôznym tovarom.

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    Ak si podnikateľ nevedie "sklad" porušuje minimálne § 2 zákona o účtovníctve. ..... Ak podnikateľ nakupuje tovar, resp. materiál je povinný viesť skladovú evidenciu. To, že materiál nakúpi len v potrebnom množstve je irelevantné. Faktúru môže vystaviť tak, že zvlášť uvedie dodaný materiál (aj zo svojou maržou) a zvlášť prevedené práce.
    Nie vždy. Podľa § 11 ods. 8 Postupov JÚ (platných od 1.1.2008):
    (8)Zásoby sa neúčtujú v knihe zásob ale priamo do spotreby, ak sú tieto druhy zásob určené vnútorným predpisom účtovnej jednotky.
    A starých Postupoch § 12 ods. 2:
    2)...Ak má účtovná jednotka vnútorný predpis o druhoch materiálu účtovaných priamo do spotreby, účtuje sa materiál bez jeho zaúčtovania na sklad.
    Podľa mňa malí remeselníci, ktorí materiál spotrebujú v priebehu niekoľkých dní, môžu na základe Postupov účtovať nakúpený materiál priamo do spotreby bez povinnosti viesť skladovú evidenciu.

    ekopo je offline (nepripojený) ekopo

    JA ekopo
    Ak ho spotrebujú v priebehu niekoľkých dní, tak ho majú niekoľko dní "na sklade" a nevydali ho priamo do spotreby.

    ekopo je offline (nepripojený) ekopo

    JA ekopo
    fabianko Pozri príspevok
    možem dať motorový olej do nákladov/nakup materiálu/?
    Ano, môže to tak byť. A môže to byť aj PR.

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    ekopo Pozri príspevok
    Ak ho spotrebujú v priebehu niekoľkých dní, tak ho majú niekoľko dní "na sklade" a nevydali ho priamo do spotreby.
    Postupy nič nehovoria, dokedy sa má materiál spotrebovať, iba to, že účtovná jednotka môže rozhodnúť, ktorý bude účtovať do spotreby.
    To podľa tejto teórie sa v JÚ či PÚ musí viesť sklad aj napr. na 5 balíkov kancelárskeho papiera, ak sa nespotrebuje v jeden deň, aj keď má ÚJ smernicu, že sa kancelársky materiál účtuje priamo do spotreby, aj keď má účtovníctvo A ?

    ekopo je offline (nepripojený) ekopo

    JA ekopo
    Vnútorným predpisom si určím, že žiadne zásoby nebudem viesť na sklade, a mám po probléme zo zásobami. Môže byť ?

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    ekopo Pozri príspevok
    Vnútorným predpisom si určím, že žiadne zásoby nebudem viesť na sklade, a mám po probléme zo zásobami. Môže byť ?
    No ak si myslíš, že toto je argumetácia vystihujúca podstatu zadanej otázky (= spotreba materiálu u drobného živnostníka na konkrétnu zákazku),
    tak pre JÚ a materiál podľa starého znenia Postupov de iure môže.
    Naposledy upravil andrej_rv : 24.01.08 at 19:19 Dôvod: namiesto živnostníka bol zákazník :)

    kristín je offline (nepripojený) kristín

    kristín
    Som rada, že ste sa trošku rozhovorili o tejto téme. Mne sa totiž stalo, že som robila účtovníctvo predajni s detským tovarom a keď som jej povedala, že či si robila počas roka sklad, tak pozrela na mňa vraj načo, že to nikto nerobí. Chcem podotknúť, že mi doklady priniesla až v januári roku 2007 a chcela spracovať účtovníctvo za rok 2006. Ja predsa nebudem spätne za celý rok robiť jej sklad, to je predsa v praxi nemôžné, robiť spätne sklad predajni. Preto ma táto téma oslovila a žiadala som o radu. Samozrejme, že u tých drobných živnostníkov, ako sú murári, maliari, som to ošetrila vnútornou smernicou, že drobný materiál, ktorý potrebujú v podstate neustále sa na sklade nevedie.Som vám vďačná za vaše názory.

    chara je offline (nepripojený) chara

    chara
    Vie mi niekto poradiť, ako by mala vyzerať taká vnútorna smernica pre účtovanie zásob priamo do spotreby? Čo by mala obsahovať? Prípadne, nájde sa tu nejaká dobrá duša, ktorá by na Poradu "zavesila "vzor takej smernice ?

    Danila je offline (nepripojený) Danila

    Vylúčený člen Danila
    chara Pozri príspevok
    Vie mi niekto poradiť, ako by mala vyzerať taká vnútorna smernica pre účtovanie zásob priamo do spotreby? Čo by mala obsahovať? Prípadne, nájde sa tu nejaká dobrá duša, ktorá by na Poradu "zavesila "vzor takej smernice ?
    Je to veľmi jednoduchá smernica, v ktorej určíš, aký druh spotrebného materiálu a v akej cene a prečo nebudeš účtovať prostredníctvo skladu, ale priamo do spotreby. Študuj napríklad tu:

    http://www.porada.sk/t257-p5-interna-smernica.html
    Naposledy upravil Danila : 08.02.08 at 09:38

    kristín je offline (nepripojený) kristín

    kristín
    Ahoj šikovní poraďáci,
    chcem sa ešte ďalej poradiť ohľadom účtovania materiálu. Živnostník, neplatiteľ DPH, dostal väčšiu zákazku, na ktorú si musí nakúpiť materiál sám, cena materiálu cca bude asi 300 000,- SK. Ide mi o to, či bude lepšie vystaviť faktúru na stavebné práce + materiál spolu a uviesť jednou sumou na faktúru, alebo na tej jednej faktúre bude uvedená suma za materiál zvlášť a suma za prevedené práce zvlášť. Samozrejme, že materiál v takejto hodnote riadne zaevidujem, prijmem na sklad a vzápätí ho vyskladním k danej zákazke, toto by už asi nešlo ošetriť vnútornou smernicou o tom, že materiál ide priamo do spotreby, hoci to bude pravda.Poradíte mi ako to bude najlepšie fakturovať.

    sway je offline (nepripojený) sway

    som človek ktorého poteší keď niekomu dobre poradí, a nik mu nemá za zlé, keď sa pýta na "samozrejmosti" a hlavne som žena - žienka ...viac sway
    kristín Pozri príspevok
    Ahoj šikovní poraďáci,
    chcem sa ešte ďalej poradiť ohľadom účtovania materiálu. Živnostník, neplatiteľ DPH, dostal väčšiu zákazku, na ktorú si musí nakúpiť materiál sám, cena materiálu cca bude asi 300 000,- SK. Ide mi o to, či bude lepšie vystaviť faktúru na stavebné práce + materiál spolu a uviesť jednou sumou na faktúru, alebo na tej jednej faktúre bude uvedená suma za materiál zvlášť a suma za prevedené práce zvlášť. Samozrejme, že materiál v takejto hodnote riadne zaevidujem, prijmem na sklad a vzápätí ho vyskladním k danej zákazke, toto by už asi nešlo ošetriť vnútornou smernicou o tom, že materiál ide priamo do spotreby, hoci to bude pravda.Poradíte mi ako to bude najlepšie fakturovať.
    Ja by som fakturovala položkovite, materiál...., práce....
    nakoľko bude vo výdavkoch materiál, nech je aj na druhej strane v príjmoch, pri prípadnej kontrole nech je zrozumiteľné, koľko ktorého išlo kam....

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.