Zavrieť

Porady

80% paušál spotreby PHM

Ahojte, prosim o nazor k §19,2,l,bod 3. Zakona o dani z prijmov platny od 1.3.2009, ktory znie takto:
"Výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne, ".

Otazka :
1/ ked si neurobim knihu jazd a mam preukazane nakupeny benzin vo vyske 100 litrov, ale na zaklade spotreby z Tech.Pr. a rozdielu konecneho a pociatocneho stavu tachometra by som mal minut len 90 litrov, tak 10 litrov mam nadspotrebu a z tych 90 litrov si uplatnim 80% ???.. t.j. celkove moje danove vydavky na PHM su 72 litrov ?

2/ Alebo mozem 80% pocitat uz hned z tych 100 litrov a danovo si uplatnit 80litrov...?

Dakujem

M.
Usporiadat
nikulik nikulik

nikulik je offline (nepripojený) nikulik

Tweety
Nie. nemôže to zmeniť v priebehu roka.
ďakujem
0 0
ziv123 ziv123

ziv123 je offline (nepripojený) ziv123

Mám otázku ako to bude od 1.1.2015. Kúpim si nový osobný automobil to povedzme 1.1.2014 , /zoberiem si ho na lízing/som SZČO, dám auto do obchodného majetku .môžem dať do daňových výdavkov. Slpátky lizingovej spoločnoasi , ale ako je to s paušalom 80%. Môžem ho uplatňovať ak si chcem celé auto dať do nákladov? Myslím na ti že čo Kažimír chcel zaviesť, že dávať iba do nákladov 80% na auto, ale mu to neprešlo, ale ako je to z 80% nákladmi na PHM.Uzná mi to daniar, že používam auto iba na firemné účely. ? Máme ešte jedno súkromne auto v rodine.Myslel som tak že či 80% na PHM nie sú v rozpore s tým čo teraz vznikol nový daňový zákon podľa Kažimíra že mám dokazovať , že auto používam iba pre firmu. Nemôže mi dańová kontrola povedať že ak si uplatňujem 80% nákladu na pohonné hmoty , tak si nemôžem dať celé auto do odpisu firmy? Prípadne celú výšku splátok pre lízingovú spoločnosť?
0 0
Betina2 Betina2

Betina2 je offline (nepripojený) Betina2

ziv123 toto sa aj ja snažím rozlúsknuť... v znení zákona je jasne : v § 19 ods. 2 t) neviem ako si tých 80% mám vysvetlovať...., je tam

t) výdavky (náklady) na obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a udržiavanie majetku, okrem výdavkov na osobnú potrebu podľa § 21 ods. 1 písm. i), výdavkov súvisiacich s nehnuteľnosťami a zamestnávateľa, ktorý uplatňuje postup podľa § 5 ods. 3 písm. a), a to
1. vo forme paušálnych výdavkov vo výške 80 %, ak je tento majetok využívaný aj na súkromné účely, alebo
2. v preukázateľnej výške v závislosti od pomeru používania tohto majetku na
zabezpečenie zdaniteľného príjmu.

samozrejme drvivá väčšina klientov a firiem si to chcela uľahčiť byrokraticky a časovo, takže používame 80% paušál. Vraj po novom by sa na 80% mali krátiť aj výdavky/náklady na opravu a údržbu, všetok spotrebný materiál a náhradné diely v súvislosti s daným vozidlom, potom ma logicky ale napadá al PZP a KAsko na 80%....a v tejto súvislosti sa hovorí aj o krátení daňových odpisov na 80%....samozrejme v tejto veci ak uplatním 80% daňovo z opravy a údržby, logicky by s mal aj nárok na odpočet DPH z danej služby krátiť na 80%-....je to des.... viete niekto jasne sa k tomu vyjadriť argumentmi ? Ja osobne mám prípady, ked viem, že auto sa používa na firemné účely, nie na súkromné, ale proste nemá kto písať knihu jázd, preto sa prešlo na 80% . Ja viem že vela firiem to zneužívalo aj na súkromné účely, ale papierovo to nikde nebolo podchytené. Teoreticky, pokial nikomu nevykážem na papieri, že použil firemné MV na súkromný účel a nebudem mu zrážať percento zo vstupnej ceny vozidla z platu, tak neviem ako inak sa dá preukázať, že išlo o súkromnú cestu. Naopak, tak isto si ale neviem predstaviť, že by som vedela dokázať, že sa nepoužilo na súkromné cesty, leda ak nejakým čestným prehlásením konateľa, resp. osoby, ktorá ho vrámci pracovného času má zverene do používania. Vidím to tak, že skutočne zrejme kto si chce ulahčiť prácu, príde o 20% zo všetkého, ja z DPH na veci k autu...ak chce niekto 100% musí všetko preukazovať. No potom sa ale možnosť uplatnenia 80% ako snaha pomôcť podnikateľom znížiť byrokratickú záťaž akosi vymkla účelu nemám slov. Zase raz opili národ rožkom a po roku dvoch ten rožok spred huby uchmatli.
0 0
Natty Natty

Natty je offline (nepripojený) Natty

mariana11
marjankaj Pozri príspevok
Ale kontrola si môže vyrátať spotrebu Predsa najazdené kilometre má a ak koľko benzínu prejazdilo auto(z bločkov). A kalkulačka im vyráta priemernú spotrebu. Ak vyjde napríklad 50 l/100km, tak to asi nebude PRIMERANÉ.
Čo je primerané asi nemusím vysvetľovať.

A o akej sume sa to vlastne bavíme? 5 € za rok? Alebo 20€? Teda tej nadspotreby?
Bavím sa o poctivom podnikateľovi, ktorý používa auto len a len na podnikanie!!!!!
Príklad: Počiatočný stav tachometra 100 000
Konečný stav tachometra 114 032
Ubehnuté : 14 032km
V TP je spotreba : 7,4l
Nakúpené a spotrebované PHM za rok : 1288.7l -1683€
Prepočet podľa TP : 1 038,4l - 1355€
Nadspotreba : 250,3l - 328€
Reálna spotreba : 9,1l
Je to staršie auto a väčšina jázd je v meste.

Čo mám teda v tomto prípade robiť? Výdavok bude teda podľa vás 80% z 1355€?
Konečne konkrétna otázka na veľmi reálny prípad a odpovede sa tu človek nedočká...
Ja osobne účtujem paušál podľa prepočtu spotreby uvedenej v TP, realita je však iná, auto má v skutočnosti vyššiu spotrebu. Doriešil sa tento problém k dnešnému dňu (01/2015), pozná niekto návod, ako to má poctivý účtovník poctivo zaúčtovať? Myslím tým konkrétne usmernenie, o ktoré sa môžem v prípade kontroly oprieť a je záväzné, nie dohady typu ja by som to takto, resp. podľa zákona takto (lebo ten konkrétny nie je) a pod....
Naposledy upravil Natty : 19.01.15 at 10:28
0 0
katka s. katka s.

katka s. je offline (nepripojený) katka s.

Môžte mi niekto potvrdiť toto rozdelenie.?
<p>
- SZČO auto NEMA zaradene v majetku - možnosť uplatniť 50% z celkoveho preukazateľného nakupu PHM (myslím, že platnosť od 1.1. 2014)</p>
<p>
- SZČO auto MA zaradene v majetku - možnosť uplatniť 80% z celkového preukázateľného nákupu PHM.
<p>
Ide mi hlavne o tie percenta, viem že sú aj iné možnosti. Ďakujem.
0 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
katka s.
Môžte mi niekto potvrdiť toto rozdelenie.?
- SZČO auto NEMA zaradene v majetku - možnosť uplatniť 50% z celkoveho preukazateľného nakupu PHM (myslím, že platnosť od 1.1. 2014)</p>
Toto je blbosť. Ale dali to do zákona, tak nech to kompetentní vysvetlia. No veď sme si sami zvolili takýchto predstaviteľov. Zákony sa predsa nemajú písať spôsobom CTRL+C a CTRL+V.
A nejde o "preukázateľného" ale o "preukázaného".

Teda daňovník použije vlastné osobné motorové vozidlo na jednu pracovnú cestu cca 5 km. Na tachometri ale najazdí súkromne 50000 km(dovolenky a pod). K tomu doloží bločky, čo tankoval celý rok. A z tých bločkov si uplatní 50%.

Opýtaj sa finančnej správy, čo ti povedia na ten príklad.
0 0
katka s. katka s.

katka s. je offline (nepripojený) katka s.

no dobre, ale v zákone ta možnosť je. Takže keď mám bločky z nákupu PHM za celý rok môžem z toho uplatniť 50 %. Auto má vlastné-nezaradené v OM. Hm a môžem ešte uplatniť aj iné výdavky na auto - umývanie, pneumatiky?
0 0
juliette666 juliette666

juliette666 je offline (nepripojený) juliette666

Tiež práve riešim nadspotrebu auta pri využití 80% paušálu na PHM. Tu je odpoveď, ktorá mi dnes prišla z finančnej správy (druhá v poradí, prvá bola príliš všeobecná):

"Dobrý deň,

V tomto prípade sa skúma len to, či sú tieto výdavky na kúpu PHL( preukázané dokladom o kúpe), vynaložené v primeranej výške k samotnému rozsahu používania automobilu na výkon podnikateľskej činnosti, t. j. či nejde o používanie na súkromné účely a podobne.
Tak ako už bolo uvedené, pre tento účel sa neprepočítava spotreba podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze, ale vychádza sa zo skutočnej spotreby, ktorá by mala byť primeraná k spôsobu používania automobilu na podnikanie, t.j. nemala by sa výrazne odlišovať od spotreby v technickom preukaze (určitá reálna odchýlka sa akceptuje). Pri daňovej kontrole môže správca dane skúmať ako bolo auto využívané (napríklad len v meste, kde je spotreba naozaj vyššia ako uvedená v technickom preukaze).

---
S pozdravom,
Ing. Erika Likavcová
Oddelenie služieb pre verejnosť
Finančné riaditeľstvo SR
Banská Bystrica"

Moja otázka (druhá v poradí) bola:

"Prosim Vas,

pytala som sa na nadspotrebu. Ak sa pri pausali 80% na PHL prepocet podla technickeho preukazu nevykonava, tak potom auto moze mat skutocnu spotrebu 8l/100km (v technickom preukaze bude spotreba 5l/100km) a danovnik si uplatni v danovych vydavkoch 80% z celeho nakupu PHL = skutocnej vyssej spotreby?
V odpovedi uvadzate: "Správca dane ... môže skúmať, či vozidlo najazdilo taký počet kilometrov, ktorý po prepočte zodpovedá nákupu PHL preukázaného daňovníkom." Na zaklade akeho prepoctu postupuje spravca dane pri kontrole? Ktoru spotrebu bude brat do uvahy?
Rovnaka otazka je riesena v materiali DRSR:
"20. Otázka:
Daňovník si bude uplatňovať paušálne výdavky na PHL 80 %. Spotreba uvedená v technickom preukaze bude pri tomto spôsobe vedenia evidencie prekročená. Bude táto nadspotreba uznaná za daňový výdavok ?
Odpoveď:
Aj pri tomto spôsobe preukazovania spotreby PHL je v plnej výške uznaným daňovým výdavkom len spotreba (nadspotreba) preukázaná na služobné účely a to až do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu PHL a stavu tachometra. Ak bude nadspotreba PHL spôsobená z dôvodu súkromných jázd daňovníka, prípadne ak správca dane zistí, že počet kilometrov nezodpovedá reálnej spotrebe PHL, potom táto nadspotreba nebude uznaná za daňový výdavok."
Co znamena v tejto odpovedi "nezodpoveda realnej spotrebe PHL"? To je spotreba podla technickeho preukazu, ci daka ina??

Za jasnu odpoved vopred dakujem!

S pozdravom..."
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať