Zavrieť

Porady

Otázky a odpovede DRSR - daň z príjmu

daňový poradca, audítor
Navrhujem zosumarizovať získané dotazy z jednotlivých odborných problematík podľa jednotlivých sekcií tak, aby sme ich mali zoskupené v jednej téme. Odporúčam každému zadávateľovi, ktorý bude ochodtný sa pridať svojím príspevkom uviesť otázku, odpoveď ako aj datovanie problému, aby bolo zrejmé časové určenie aplikácie zákona vzhľadom na početné zmeny. Oslovím Richarda, aby umiestnenie témy bolo neprehliadnuteľne umiestnené v úvode sekcie tak, ako napríklad vypracované otázky. Verím, že zavedenie témy bude prospešné a sprehľadní zorientovať sa nám v početných nejasnostiach, ktoré niekto z nás už možno riešil a vyriešil. Skúsme príspevky uvádzať bez zvýraznení. Ponechajme neutrálne nevyznačený text. Pre každého je spravidla v texte dôležité niečo iné.

Prajem nám všetkým veľa podnetných otázok a odpovedí.

Úvodom odpoveď zo dňa 10. novembra 2009 z DRSR na dotaz k uplatneniu § 17 ods. 31 zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1. marca 2009 (zákon 60/2009 Z.z.).

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Na základe doplneného znenia § 17 odsekom 31 do zákona o dani z príjmov, ak daňovník v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach nesprávne vykázal vyšší výnos (príjem), alebo zahrnul do výsledku hospodárenia nižšie náklady (výdavky), ako mu vyplývajú z osobitného predpisu a tým vykázal vyšší základ dane a odviedol aj vyššiu daň (napr. aj z dôvodu neúčtovania daňovej rezervy na zostavenie účtovnej závierky a daňového priznania), potom zaúčtovanie príslušného daňového nákladu bude ovplyvňovať výsledok hospodárenia toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom bol náklad zaúčtovaný. Takýto postup bude považovaný za postup v súlade s týmto ustanovením, t.j. zákonom o dani z príjjmov a nepoužije sa úprava podaním dodatočného daňového priznania tak, ako to vyplýva z § 17 ods. 15 zákona o dani z príjmov.

Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica

Váš dopyt:

S účinnosťou od 1. marca 2009 bolo do zákona doplnené ustanovenie § 17 ods. 31 ZoDP nasledovne:

Ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia vyššie výnosy (príjmy), ako mu vyplýva z osobitného predpisu1) alebo v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia nižšie náklady (výdavky), ako mu vyplýva z osobitného predpisu1) a z tohto dôvodu vykázal vyšší základ dane a odviedol vyššiu daň, úprava výsledku hospodárenia alebo nerozdeleného zisku minulých rokov alebo neuhradenej straty minulých rokov v nasledujúcich účtovných obdobiach už nebude mať vplyv na výšku základu dane a daňovej povinnosti; ak sa daňovník rozhodne pre takýto postup v príslušnom zdaňovacom období, neuplatní sa úprava základu dane podľa odseku 15.".

Je možné tomuto ustanoveniu rozumieť tak, že v prípade, že účtovná jednotka nezahrnie do daňových výdavkov napríklad prijaté služby za rok 2008 z dôvodu, že faktúru obdrží oneskorene a ku dňu zostavenia účtovnej závierky mala nedostatok informácií o dodávke, opomenula ju a netvorila na ňu ani účtovný odhad (rezervu), môže zahrnúť výdavky súvisiace s touto faktúrou do daňových výdavkov roka 2009 (účtovné obdobie = kalendárny rok)? Jedná sa napríklad o služby za spracovanie účtovnej závierky za rok 2008 fakturované v júni 2009. Nemusí podať dodatočné daňové priznanie za rok 2008 ale spomínané výdavky zahrnie do základu dane v roku 2009?

Ďakujem.
Usporiadat
Muška Muška

Muška je offline (nepripojený) Muška

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 2 písm. k) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov daňovou stratou je rozdiel, o ktorý daňové výdavky prevyšujú zdaniteľné príjmy pri rešpektovaní vecnej a časovej súvislosti zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov v príslušnom zdaňovacom období.

Ak mal daňovník v zdaňovacom období len výdavky a nemal žiadne príjmy, môže si uplatniť v daňovom priznaní stratu, ktorú si umorí v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach.

odd. MDaS DRSR
prac. Žilina

Váš dopyt:

Dobrý deň
1. Daňovník vznikol 1.10.2009 , nemal žiadne príjmy. Vedie daňovú evidenciu.
Nakoľko si zariaďuje priestory vznikli mu výdavky a výdavky na poistenie ZP.
Môže si do DP uviesť tieto výdavky /aj keď nedosiahol žiadny príjem/ a teda uviesť stratu?

2. Iný daňovník, predchádzajúce roky viedol paušálne výdavky. Rok 2009 vystavil faktúru, ktorú mu odberateľ uhradil až v roku 2010, tzn., že nemal žiadny príjem, teda si ani nemôže odpočítať 40 % paušálne výdavky, ale za rok 2009 uhradil za seba dosť vysoké odvody do SP a ZP. Môže tieto výdavky uviesť v DP a vykázať stratu?

Za odpoveď Vám ďakujem

___________________
Tak na druhú otázku....asik zabudli ...alebo ????
16 0
ivustek ivustek

ivustek je offline (nepripojený) ivustek

Iveta
Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ZoÚ), účtovná jednotka je povinná doložiť účtovné prípady, ktoré sú predmetom účtovníctva účtovnými dokladmi. Účtovný doklad je preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať náležitosti podľa § 10 ods. 1 písm. a) až písm. g) ZoÚ. Zákon o účtovníctve nestanovuje formu účtovného dokladu ale obsah, neuvádza pojem "originálny" ale preukázateľný.
Na účely ZoÚ, v zmysle § 32 ods. 1 citovaného zákona, sa za preukázateľný účtovný záznam považuje iba účtovný záznam,
a) ktorého obsah priamo dokazuje skutočnosť,
b) ktorého obsah dokazuje skutočnosť nepriamo obsahom iných preukázateľných účtovných záznamov,
c) prenesený spôsobom podľa § 33, ak spĺňa požiadavky podľa písm. a) alebo písm. b).
Výpis, ktorý má účtovná jednotka k dispozícií elektronicky, predstavuje technickú formu účtovného záznamu, v zmysle § 31 ods. 2 písm. b) ZoÚ. Všetky formy účtovného záznamu sú rovnocenné; obsah všetkých účtovných záznamov má rovnaké dôsledky pre účtovnú jednotku.
Z uvedeného vyplýva, že účtovná jednotka môže účtovať účtovné prípady z výpisov z banky, ktoré sú prijaté elektronickou formou a sú vytlačené priamo vo vnútri účtovnej jednotky, za predpokladu dodržania ustanovení § 10 zákona o účtovníctve.

Váš dopyt:

Dobrý deň, prosím Vás o odpoveď:
Ak má SZČO na podnikanie vedený účet v Mbak, stačí mať v účtovníctve zaúčtované platby na základe mesačného elektronického výpisu z účtu, alebo musí byť originál výpis z účtu?
Ďakujem
16 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 43 ods.3 písm. a) zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len ?zákon o dani z príjmov?) sa daň vyberá zrážkou ak ide o úrok, výhru alebo iný výnos plynúci z vkladov na vkladných knižkách, z peňažných prostriedkov bežných účtov, z účtov stavebných sporiteľov a z vkladových účtov.
Od 1.1.2011 v nadväznosti na ustanovenie § 43 ods.6 a 7 ZDP sa daňová povinnosť z týchto príjmov zrazením dane považuje za definitívne splnenú. V prípade takýchto príjmov, z ktorých sa daň vybraná zrážkou považuje za vysporiadanú daň. povinnosť, v nadväznosti na § 4 ods.7 zákona o dani z príjmov uvedené príjmy nie sú súčasťou základu dane ani v prípade, ak o nich daňovník účtuje.
Ak daňovníkovi je pripísaný úrok z peňažných prostriedkov na bežnom účte, ktorý sa používa v súvislosti s dosahovaním príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, pri ktorom sa daň vybraná zrážkou považuje za splnenú daňovú povinnosť, takýto príjem sa do základu dane nezahŕňa a ide o príjem neovplyvňujúci základ dane.
Sekcia metodiky daní DR SR odbor služieb pre verejnosť,


Váš dopyt:
Dobrý deň.
Prosila by som o usmernenie v problematike účtovania kreditných úrokov a dane z týchto úrokov v jednoduchom účtovníctve.
Podľa § 6 ods. 5 písm. b) ZoDP
" Príjmom z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti je aj
b) úroky z peňažných prostriedkov na bežných účtoch, ktoré sa používajú v súvislosti s dosahovaním príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti"
V tomto prípade by sa mali kreditné úroky účtovať ako Príjmy ovplyvňujúce základ dane.
V zmysle § 43 ods. 3 písm. a) citovaného zákona sa daň vyberá zrážkou ak ide o úroky plynúce z peňažných prostriedkov bežných účtov.
Podľa citovaného § je daňová povinnosť z kreditných úrokov splnená.
Ak však v JÚ zaúčtujem úroky ako POZD, o zrazenú daň si už nemôžem znížiť daňovú povinnosť, nakoľko zrazenú daň z úrokov už nemôžem považovať za preddavok. Potom tieto úroky budú podliehať daňovej povinnosti.
Zaujíma ma, či bude správne účtovať úroky ako PNZD a daň z úrokov ako VNZD.
Ďakujem.
15 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Dobrý deň ,

dovoľujem si Vás touto cestou požiadať o odpoveď na môj dopyt , ktorý sa týka účtovania pripísaných úrokov na bežný účet , ktorý sa využíva na podnikanie .

Zákon o dani z príjmu znie
§ 6
Príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu
Na začiatok
(5) Príjmom z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti je aj
b) úroky z peňažných prostriedkov na bežných účtoch, ktoré sa používajú v súvislosti s dosahovaním príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti,
V súvislosti so zmenou od 1.1.2011 by som chcela poprosiť o usmernenie
a) ako účtovať v jednoduchom účtovníctve pripísané úroky na bežný účet podnikateľa, ktorý tento účet využíva na svoju podnikateľskú činnosť - bude sa týkať o príjem ovplyvňujúci základ dane, alebo o príjem neovplyvňujúci základ dane
b) ako účtovať strhnutú daň z pripísaných úrokov - bude sa považovať za daň vysporiadanú ?

To isté by ma zaujímalo aj z pohľadu podvojného účtovníctva .

Táto záležitosť mi od 1.1.2011 nie je celkom jasná a nie sú k tomu ani žiadne dostupné informácie na stránke DRSR .

Ďakujem


Odpoveď ......

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Keďže od 1.1.2011 sa daň z príjmov vybraná zrážkou považuje za splnenú riadnym vykonaním zrážky dane, účtuje sa v podvojnom účtovníctve na ťarchu účtu 591 ? Splatná daň z príjmov z bežnej činnosti. V jednoduchom účtovníctve ako výdavok neovplyvňujúci základ dane z príjmov. Čo sa týka úrokov, tie sa budú účtovať ako príjem neovplyvňujúci základ dane z príjmov.

Ing. Haščíková Štefánia
odbor služieb pre verejnosť
15 0
truch truch

truch je offline (nepripojený) truch

Dnes mi prišla odpoveď DRSR týkajúca sa obstarania pri výstavbe, prikladám, ak by niekto potreboval

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 35 ods. 1 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (postupy účtovania), na účte 042 - Obstaranie dlhodobého hmotného majetku sa účtuje dlhodobý hmotný majetok do času jeho uvedenia do užívania vrátane nákladov súvisiacich s jeho obstaraním. V citovanom ustanovení sú uvedené náklady príkladmo, t.j. nie sú vymenované vyčerpávajúcim spôsobom. Účtovná jednotka nesmie do obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku zaúčtovať náklady, ktoré sú vymenované v § 35 ods. 2 písm. a) až písm. h) postupov účtovania.
Z uvedeného vyplýva, že ak účtovná jednotka vynaloží náklady na obstaranie dlhodobého hmotného majetku do času jeho uvedenia do užívania, ktoré súvisia s jeho obstaraním, účtujú sa na účte 042, ak sa nejedná o náklady, ktoré nie sú súčasťou obstarávacej ceny podľa ustanovenia § 35 ods. 2 postupov účtovania.
Zabezpečenie staveniska strážnou službou, ktorá je vykonávaná počas výstavby, t.j. počas obstarávania dlhodobého hmotného majetku, je do času uvedenia majetku do užívania nákladom, ktorý súvisí s obstarávaním majetku a patrí na účet 042.


Ing. Alžbeta Kucková
OdPSPD

Váš dopyt:

Naša spoločnosť stavia výrobnú halu. Nakoľko na stavbe došlo ku krádeži stavebného materiálu, boli sme nútení zabezpečiť stavenisko strážnou službou.
Patrí uvedená služba do obstarania dlhodobého hmotného majetku, alebo môže ísť priamo do nákladov?
Ďakujem
15 0
Johanka Johanka

Johanka je offline (nepripojený) Johanka

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Ak podnikateľ, ktorému NEVZNIKÁ povinnosť používať pokladnicu, nakoľko poskytuje IBA služby, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť používať pokladnicu (služby nie sú uvedené v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z.) sa na báze dobrovoľnosti rozhodne používať pokladnicu, uvedená pokladnica nemusí spĺňať technické požiadavky a parametre podľa cit. zákona, čo znamená, že jej nemusí byť daňovým úradom pridelený ani daňový kód pokladnice.


Ing. Renata Ludiková
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica

Váš dopyt:

Dobrý deň,
podnikateľ poskytuje službu, pri ktorej nemá povinnosť evidovať tržby cez ERP. Vzhľadom na druh vykonávanej činnosti a zjednodušenie administratívy chce na evidovanie tržieb používať ERP. Musí si v takomto prípade kúpiť ERP, ktorá zodpovedá zákonu 289/2008 o používaní ERP a musí si ERP zaevidovať na daňovom úrade aj keď nemá povinnosť ERP používať ?
15 0
drobeceva drobeceva

drobeceva je offline (nepripojený) drobeceva

Dobrý deň,

Kompetenčné centrum finančných operácií Banská Bystrica Vám na základe Vašej žiadosti oznamuje nasledovné:
V zmysle § 39 ods.5 písm. b) zákona č.595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zamestnávateľ je p o v i n n ý za obdobie, za ktoré zamestnancovi v y p l á c a l zdaniteľný príjem vystaviť doklad o súhrnných údajoch..., ktoré sú rozhodujúce na výpočet ...
Zamestnávateľ pri vystavení potvrdenia o zdaniteľnej mzde a zrazených preddavkoch za rok 2012 musí postupovať podľa ustanovení zákona o dani z príjmov t.j. vychádzať len z údajov o zamestnancom skutočne vyplatených mzdách a zrazených preddavkoch v termíne do 31. januára 2013, ktoré predstavujú zdaniteľný príjem roku 2012, znížených o povinné poistné prislúchajúce ku skutočne vyplatenému príjmu a do sumy zaplatených preddavkov uvedie úhrn zrazených preddavkov prislúchajúcich na skutočne ním vyplatené príjmy resp. na žiadosť zamestnancov vykoná ročné zúčtovanie za podmienok uvedených v § 38 zákona o dani z príjmov z týchto vyplatených príjmov s uplatnením nezdaniteľnej časti základu dane v plnej sume 3 644,74 eura resp. v sume zníženej v závislosti od základu dane.
V prípade, že mzdy za 12/2012 neboli vyplatené do 31.1.2013 zamestnávateľ, nemá povinnosť zaslať mesačný prehľad za 12/2012 (§ 39 ods. 12) zákona o sdani z príjmov . Príjem za 12/2012 bude súčasťou príjmov za rok 2013.Do dokladov sa uvádza celé zdaňovacie obdobie, ak zamestnanec bol zamestnaný celý rok 2012.
Ing. Bibiána Kamenská
Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica, odbor podpory a služieb pre verejnosť

Váš dopyt:

Dobrý deň,
v roku 2012 sme mali vo firme finančné problémy. Napriek tomu, že mzdy boli mesačne spracované, výplatné termíny a odvody /daň, odvod do ZP, SP/ boli časovo posunuté.

Mzdy + príslušné odvody za mesiac december sú spracované, avšak pre nedostatok financií nebudú vyplatené do 31.1.2013.

Moje otázky:
1. ako mám uzavrieť mzdové listy /celý rok? 11 mesiacov?/
2. ako mám vystavovať Potvrdenia o zdaniteľnej mzde - za 11 mesiacov?
3. ako bude vyzerať Ročné hlásenie k dani z príjmov FO?
Ďakujem
15 0
Aňuška Aňuška

Aňuška je offline (nepripojený) Aňuška

Pri RZD sa mi stávalo, že zamestnanci zdokladovali staré Potvrdenie o príjme..., a nevedela som, či môžem uznať takéto tlačivo, samozrejme, že len v prípade, ak nebol nárok na zamestnaneckú prémiu.

Odpoveď:

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 39 ods. 5 zákona NR SR č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane je povinný za obdobie za ktoré vyplácal zdaniteľnú mzdu, vystaviť doklad o súhrnných údajoch uvedených na mzdovom liste, prípadne v evidencii podľa odseku 4 tohto paragrafu. Ak zamestnanec podáva daňové priznanie je zamestnávateľ povinný vydať doklad najneskôr do 10.3. zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa podáva daňové priznanie.
MF SR vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2008 vydalo vzor "Potvrdenia o príjmoch fyzickej osoby ..." a slúži ako odporúčané tlačivo. Zamestnávateľ môže zvoliť i inú formu dokladu, dôležité je aby v potvrdení boli uvedené všetky súhrnné údaje z povinnej evidencie vedenej v mzdovom liste zamestnanca, predovšetkým údaje potrebné k ročnému zúčtovaniu, prípadne k podaniu daňového priznania. Zamestnávateľ môže vykonať RZ i na podklade iného ako oficiálneho vzoru potvrdenia o príjmoch zo závislej činnosti.

DR SR pracovisko Nitra
Oddelenie daňového práva a služieb

Váš dopyt:

Dobrý deň, môže zamestnávateľ vykonať RZD, keď zamestnanec predloží staré tlačivo potvrdenia o príjme? Zamestnanec nemá nárok na zamestnaneckú prémiu.
Ďakujem.
14 0
M3G M3G

M3G je offline (nepripojený) M3G

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
V prípade daňovníka (fyzickej osoby) daňová strata môže vzniknúť iba pri príjmoch dosahovaných podľa § 6 zákona o dani z príjmov, a to iba pri tých, pri ktorých sa uplatňujú preukázateľné výdavky.
Uvedené priamo vychádza z definície daňovej straty, podľa ktorej daňovou stratou je rozdiel, o ktorý daňové výdavky, t. j. výdavky preukázateľne vynaložené daňovníkom, zaúčtované v účtovníctve daňovníka alebo zaevidované v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 alebo 14, prevyšujú zdaniteľné príjmy.
Z uvedeného dôvodu daňovník uplatňujúci si paušálne výdavky nemôže dosiahnuť stratu.

Oddelenie metodiky daní a služieb
DR SR pracovisko Banská Bystrica

Váš dopyt:

Dobrý deň,

živnostníkovi sa v roku 2009 nedarilo, nemal žiadne príjmy, avšak odvody do poisťovní platiť musel. V roku 2008 uplatňoval paušálne výdavky, ktoré v roku 2009 nechce zmeniť(v rámci jednoduchosti).

Môže mu vzniknúť strata(t.j. daňová strata)na základe toho, že mal príjem nula, a výdavok zaplatené poistné ? Alebo si toto zaplatené poistné nemôže neuplatniť?

S pozdravom
14 0
truch truch

truch je offline (nepripojený) truch

Pridávam odpoveď DRSR, týkajúcu sa dani z úrokov
Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Úroky a iné výnosy z vkladov na vkladných knižkách vrátane úrokov z peňažných prostriedkov na vkladovom účte, na účte stavebného sporiteľa a z bežného účtu okrem úrokov uvedených v § 6 ods. 5 b) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov sú príjmami z kapitálového majetku podľa § 7 ods. 1 písm. b) ZDP. Ide o zdaniteľné príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 ods. 3 písm. a) ZDP. Podľa § 43 ods. 7 ZDP daň vybraná zrážkou, ak nejde o prípady podľa odseku 6, sa považuje za preddavok na daň a daňovník si tento preddavok môže odpočítať od dane v daňovom priznaní. Ak suma dane vybranej zrážkou prevyšuje vypočítanú výšku dane v daňovom priznaní, má daňovník nárok na vrátenie daňového preplatku. Ak sa daňovník rozhodne , že uplatní tento postup a bude považovať daň vybranú zrážkou za preddavok na daň, zahrnie príjmy vo forme úrokov do daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie.
Postup pri zahrnovaní príjmov podľa § 7 ods. 1 písm. b) ZDP plynúcich manželom z ich bezpodielového spoluvlastníctva do základu dane je upravený v § 4 ods. 8 ZDP, podľa ktorého takéto príjmy z kapitálového majetku sa zahŕňajú do základu dane každého z manželov v rovnakom pomere, ak sa manželia nedohodnú inak(manželia sa môžu dohodnúť napr. aj tak, že celý príjem zahrnie do základu dane len jeden z manželov). V súlade s § 43 ods. 7 ZDP manželia, ktorým plynú príjmy z ich BSM, z ktorých sa daň vyberá zrážkou , môžu odpočítať pomernú časť zrazenej dane, a to v rovnakom pomere, v akom sa zdaňujú tieto príjmy. Znamená rok, že daň zrazená z uvedeného príjmu sa medzi manželov rozdelí v takom pomere, v akom manželia zahrnú predmetné príjmy do základu dane. Potrebné je zdôrazniť, že pre uplatnenie cit. ustanovení je rozhodujúce to, či vklady alebo peňažné prostriedky , z ktorých plynú predmetné príjmy, patria to bezpodielového spoluvlastníctva manželov, a nie je rozhodujúce to, na meno ktorého z manželov je vkladná knižka alebo účet s takýmito peňažnými prostriedkami vedený a nie je podstatné ani to či dispozičné právo vo vzťahu k takému účtu alebo vkladu majú obaja manželia.

Váš dopyt:

Dobrý deň,
prosím Vás o Vaše stanovisko k nasledujúcemu problému:

Podávala som DP neveste, fyzickej osobe za rok 2009 a spätne za rok 2008. Nevesta je na rodičovskom príspevku, v roku 2008 poberala materský príspevok.
DP som podávala za účelom vrátenia dane z úrokov. Dokladovala som výpisom z účtov: 1/ účet vedený na meno nevesty
2/ účet vedený na meno syna- jej manžela.

Majú bezpodielové vlastníctvo. Vlastnia 2 účty, jeden písaný na syna, kde má dispozičné právo nevesta, druhý vedený na nevestu, kde má dispozičné právo syn.
Synov príjem je vysoký, nemohol by si nárokovať vrátenie dane z úrokov. Dohodli sa, v zmysle §4 ods.8, že si daň z úrokov bude nárokovať nevesta, keďže ani v r. 2008, aj 2009 nemala žiadne zdaniteľné príjmy.
Podľa môjho názoru im to umožňuje nielen §4 ods.8 zákona o DzP ale aj §43 ods.7 zákona o DzP.
Nevesta dostala z DÚ Žilina II, od správcu dane p. Hablákovej, predvolanie, v ktorom ju vyzývajú, aby prišla opraviť DP z dôvodu, že si nemá uplatňovať zrazenú daň iného majiteľa účtu.
Moje argumenty nepomohli a bolo mi povedané, že ak DP neopraví, pošlú neveste rozhodnutie.
14 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Daňové riaditeľstvo SR
Preukázanie nároku na priznanie daňového bonusu na vyživované nezaopatrené dieťa, ktoré študuje na zahraničnej vysokej škole a získa vysokoškolské vzdelanie II. stupňa

http://www.drsr.sk/drsr/slovak/danov...tud_2st_vs.pdf
14 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Zdanenie príjmov sčítacieho komisára:
http://www.drsr.sk/drsr/slovak/danov...ci_komisar.pdf
13 0
tina.mm tina.mm

tina.mm je offline (nepripojený) tina.mm

Poistné za auto zaplatené pred jeho kúpou.

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 2 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň splnenia dodávky, platby záväzku ...
Dňom splnenia dodávky podľa § 411 až 419 Obchodného zákonníka je obvykle deň dodania tovaru kupujúcemu a odovzdania dokladov, ktoré sa na tovar vzťahujú a ktoré sú potrebné na prevzatie a na užívanie tovaru, ako aj na ďalšie doklady ustanovené v zmluve.
Podľa znenia Vašej otázky, auto bolo dodané 20.5.2010 / vtedy bolo aj zaradené do užívania/. Na toto auto bola uzatvorená / aj zaplatená / zákonná a havarijná poistka deň pred uskutočnením kúpi auta, ale s účinnosťou odo dňa, kedy bolo auto zakúpené. Výdavky vynaložené v súvislosti s poistením auta aj keď boli zaplatené deň pred jeho prevzatím sú daňovo uznané. Je evidentné, že poistenie sa vzťahuje na toto konkrétne auto, ktoré sa v obchodnej spoločnosti bude využívať v súvislostí s podnikaním.
Aj spotreba pohonných látok odo dňa pridelenia dočasnej ŠPZ sú daňovo uznané, ak auto bolo používané na podnikateľské účely.
Informácia k podaniu je vypracovaná v rozsahu kompetencií daňových orgánov v súlade s § 3 ods. 5 zák. č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého Daňové riaditeľstvo SR a ich pracoviská informujú daňové subjekty o ich právach a povinnostiach vo veciach daní a o osobitných predpisoch a poskytujú daňovým subjektom len odborné informácie všeobecného charakteru s odkazom na príslušné daňových zákonov a zákona o účtovníctve.
Pre správne posúdenie danej problematiky je potrebné skúmať ďalšie súvislosti a rešpektovať právne skutočnosti , čo však nie je v kompetencii Daňového riaditeľstva a jeho pracovísk.



Odd. MDaS
P-DRSR Košice

Váš dopyt:

Dobrý deň.
SRO si obstarala auto na úver. Spoločnosť, ktorá úver poskytla vyžadovala, aby auto bolo poistené ešte pred jeho kúpou. Poistka zákonná aj havarijná bola uzatvorená a zaplatená 19.5.2010, začala platiť od 20.5.2010. Dátum dodania auta na faktúre bol 20.5.2010. Hneď v tento deň bolo auto aj zaradené do podnikania. Predajca autu pridelil dočasnú ŠPZ.
Na dopravnom inšpektoráte bolo auto prihlásené až 4.6.2010, lebo iba vtedy prišli všetky doklady z Francúzska, ktoré si DI vyžiadal.
Môže si SRO uplatniť zaplatené poistky ako daňový výdavok, aj keď boli zaplatené ešte pred zaradením majetku do používania?
Môže si ako daňový výdavok uplatniť aj nakúpené PHL, ktoré si kupovala v období od 20.5.2010 až do 4.6.2010?
Ďakujem.
12 0
vikinka vikinka

vikinka je offline (nepripojený) vikinka

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 2 ods. i) zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom je výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 alebo 14, ak tento zákon neustanovuje inak.
Nakoľko zákon o dani z príjmov špecificky neupravuje uplatnenie výdavkov vo Vami uvádzanom prípade, odporúčame zvoliť vhodné kritérium pre výpočet výdavkov vynaložených v súvislosti s používaním časti súkromného rodinného domu na výkon podnikateľskej činnosti, ktoré je možné zahrnúť do daňových výdavkov. To znamená, že za daňové výdavky je možné považovať aj výdavky na riadnu prevádzku rodinného domu, ktorý daňovník využíva s časti aj na podnikanie, a to len v takom pomere, v ako je nehnuteľnosť na podnikanie využívaná.


Odbor služieb pre verejnosť, DR SR Banská Bystrica

Váš dopyt:

Dobrý deň,
prosím o vyjadrenie k problematike uplatnenia výdavkov spojených pri dosahovaní príjmov vo vlastných priestoroch.
SZČO sa rozhodne svoju činnosť prevádzkovať vo vlastnom rodinnom dome kde nemá uvedenú prevázkareň, moja otázka je akým spôsobom je možné dať časť spotrebovanej elektrickej energie a plynu do výdavkov a či je to uznateľný výdavok. Ďakujem
12 0
grammatika grammatika

grammatika je offline (nepripojený) grammatika

OBČERSTVENIE na školení
dopyt:

Dobrý deň,
prosím Vás, ak sro, neplatca DPH, ktorá usporiadava rôzne školenia pre svojich zákazníkov za úhradu - školenia napr. počítačové a táto sro nakúpi minerálky, bagety a podobne -čiže občerstvenie na školení, považujú sa tieto výdavky ako nedaňové a účtujú sa na účte 513? alebo, keďže sú to výdavky súvisiace s dosahovaním príjmov, môžme tieto výdavky považovať za daňové a účtujeme o nich na účte 501?

Odpoveď
01.12.2010
Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 21 odseku 1 písm. h) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu. Za výdavky na reprezentáciu sa považuje napr. občerstvenie, pohostenie, poskytnutie darov.
Z uvedeného vyplýva, že poskytnutie občerstvenia na školeniach sa považuje za nedaňový výdavok.
12 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
sluzby@drsr.sk

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Daňovník, fyzická osoba si môže v Českej republike uplatniť daňový bonus, pričom pri splnení podmienok uvedených v § 33 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znp. (ďaôej ?ZDP?) si môže uplatniť nárok na daňový bonus aj v Slovenskej republike.
Právo na zdanenie daňového bonusu vyplateného podľa predpisov Českej republiky má Slovenská republika podľa slovenských vnútroštátnych právnych predpisov. Takýmto predpisom je ZDP, ktorý upravuje aj daň z príjmov fyzickej osoby.
Podľa § 9 ods. 2 písm. n) zákona o dani z príjmov od dane je oslobodená aj suma daňového zvýhodnenia na vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti (ďalej len ?daňový bonus?) vyplatená daňovníkovi podľa § 33 zákona o dani z príjmov. Keďže podľa tohto ustanovenia medzi oslobodené príjmy nepatrí daňový bonus vyplácaný zo zahraničia [tak ako to upravuje napr. ustanovenie § 9 ods. 2 písm. a) zákona o dani z príjmov], potom daňový bonus vyplácaný v zahraničí je u rezidenta Slovenskej republiky považovaný za zdaniteľný príjem.

Váš dopyt:

Dobrý deň.
Občan SVK, pracoval celý rok 2010 v ČR. Teda mal príjmy len v ČR. Zároveň si uplatňoval na deti daňový bonus, ktorý mu bol v ČR vyplácaný, avšak nie každý mesiac.
Keďže sa považuje za daňového rezidenta SVK, bude si podávať DP FO na Slovensku. Mám otázku:
1. je príjem - daňový bonus z ČR súčasťou HM u nás?
2. ak si uplatnil daňový bonus v ČR, môže si na základe DPtypA uplatniť aj na SVK daňový bonus za celý rok?
12 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Pokyn DRSR k uplatneniu nezdaniteľnej čiastky u predčasných dôchodcov:
http://www.drsr.sk/drsr/slovak/uvita...hodca_2011.pdf
12 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
DR SR

Informácia
k úprave výšky zamestnaneckej prémie
za zdaňovacie obdobie roku 2011



http://www.drsr.sk/drsr/slovak/danov...koly_11_12.pdf
12 0
truch truch

truch je offline (nepripojený) truch

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Účtovanie obstarávania dlhodobého hmotného majetku (DHM) na účte 042 upravuje § 35 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92 v zn.n.p. (postupy účtovania). Náklady súvisiace s obstaraním vynaložené do času uvedenia majetku do užívania zahrnuté v ods. 1 citovaného ustanovenia nie sú vyčerpávajúce, ich rozsah môže byť širší, pričom musí byť dodržaná podmienka súvislosti s konkrétnym majetkom. Na účte 042 sa neúčtujú a nie sú súčasťou obstarávacej ceny DHM náklady vymenované v § 35 ods. 2 písm. a) až písm. h).
Ak účtovná jednotka nakúpila hasiace prístroje do výrobnej haly a náklady boli vynaložené do času uvedenia haly do používania patria tieto náklady do obstarávania majetku so zaúčtovaním na ťarchu účtu 042. Účtovná jednotka je povinná splniť všetky povinnosti podľa osobitných predpisov potrebných pre užívanie majetku, v tomto prípade ochranu pred požiarmi v zmysle platného právneho predpisu.
Výdavky vynaložené na úpravu okolia nehnuteľnosti, ktorá je zaradená v majetku spoločnosti - výsadba kvetín, kríkov, okrasných stromov, nákup zeminy a pod., predstavujú náklady vynaložené na biologickú rekultiváciu a sú nákladom na hospodársku činnosť toho účtovného obdobia, v ktorom boli vynaložené. Podľa § 35 ods. 2 písm. d) postupov účtovania, náklady na biologickú rekultiváciu sa neúčtujú a nie sú súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku (bez ohľadu na to, či boli tieto práce vykonané pred uvedením, alebo po uvedení investície do užívania).
Náklady na obstaranie kuchyne môžu byť účtované na účte 042, ak sa jedná o súčasť projektu (rozpočtovania) výrobnej haly, t.j. sa jedná o majetok ako celok. Ak sa obstaráva kuchyňa samostatne účtovná jednotka bude postupovať podľa zásad pre členenie dlhodobého majetku a jeho účtovanie v súlade s § 13 ods. 4 písm. b) postupov účtovania, resp. § 13 ods. 6 a § 13 ods. 7.

Ing. Alžbeta Kucková
OdPSPD

Váš dopyt:

Dobrý deň,
Pri zaradzovaní jednotlivých položiek na účet 042 sa riadime podľa § 35 ods. 1 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, v znení neskorších predpisov .
Prosím Vás o Vaše stanovisko k zaradeniu jednotlivých položiek na účet 042 .
1/ nákup hasiacich prístrojov
- nakúpili sme hasiace prístroje, ktoré budú v súčasnosti uskladnené a využívané v objekte, v ktorom sídli naša spoločnosť. Po skolaudovaní výrobnej haly budú tieto hasiace prístroje presťahované. Patria náklady spojené s kúpou hasiacich prístrojov na účet 042?
2/ nákup trávnej zmesy, okrasných kríkov a kvetov
- semená trávy už máme zakúpené, jej výsev sa bude robiť až na jar 2012, vonkajšia úprava priestorov v okolí výrobnej haly prebehne až po kolaudácii objektu. Patria tieto náklady do obstarania?
3/ nákup dielcov a dosiek na zariadenie kuchyne
- naša spoločnosť zamestnala na dohodu pracovníka, ktorý vo svojej dielni zhotovuje nábytok na mieru , na zariadenie priestorov kuchyne, priebežne nosí bloky z nákupu jednotlivých komponentov, za prácu dostane zaplatené po zhotovení a namontovaní kuchynskej linky, stola a stoličiek.
Patria aj tieto náklady na účet 042?.
Výrobná hala by mala byť skolaudovaná a odovzdaná do používania dňa 6.10.2011.
12 0
jeso jeso

jeso je offline (nepripojený) jeso

11.11.2011

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 1 ods. 2 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v z.n.p. (ďalej len zákon o ERP) sa cit. zákon vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie predáva tovar alebo poskytuje službu; tento zákon sa vzťahuje aj na podnikateľa s trvalým pobytom alebo sídlom mimo územia SR, ak predáva tovar alebo poskytuje službu na území SR.
Aby pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby vznikla povinnosť používať pokladnicu musia byť súčasne splnené tieto podmienky:
- podnikateľská činnosť osoby, ktorá predáva tovar alebo poskytuje službu (podnikateľskou činnosťou sa rozumie podnikanie podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka v z.n.p.),
- predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, ktoré sú taxatívne ustanovené v prílohe č. 1 zákona o ERP,
- prijímanie tržby, pričom tržbou je platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Podľa § 2 písm. j) zákona o ERP službou je služba uvedená v prílohe č. 1. Ak však podnikateľ poskytuje službu, ktorá nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o ERP (napr. upratovacie služby, čistiace služby vykonávané u zákazníka), nevzťahuje sa na neho povinnosť evidovať tržby prijaté v hotovosti prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice a naďalej môže vystavovať ako doklad o úhrade príjmové pokladničné doklady.
Sekcia metodiky DR SR
Odbor služieb pre verejnosť

Váš dopyt:

Dobrý deň,

Samostatne zárobkovo činná osoba má v predmete
podnikania " Čistiace a upratovacie služby " -uvedené služby
vykonáva v priestoroch u zákazníka .

Za poskytnuté služby podnikateľ vystavuje faktúry a úhrady
faktúr prijíma v hotovosti.

Je povinný podnikateľ používať od 1.1.2012 ERP ? evidovať
hotovostnú úhradu tržby za služby v ERP , alebo aj naďalej
môže tržby za čistiace a upratovacie služby prijímať v hotovosti
a ako doklad o úhrade faktúry vystavovať PPD.

Ďakujem
12 0
Yvonne Yvonne

Yvonne je offline (nepripojený) Yvonne

14. 11. 2011
Váš dopyt:

Dobrý deň,
naša spoločnosť vystavuje nábytok: kuchynské linky, posuvné dvere. Nevyrábame ich. Zákazník si uvedený nábytok u nás objedná, mi ho dáme vyrobiť u iného dodávateľa. Keď je nábytok vyrobený, naša firma vezme od dodávateľa jednotlivé kusy nábytku a odvezie ich k zákazníkovi, kde ich zmontuje do jedného celku. Občas sa stane, že zákazník požaduje dodať kuchynskú linku aj s elektrickými spotrebičmi. Tie naša firma zakúpi a dodá ich spolu so zabudovaním do linky zákazníkovi. Zákazníkom vždy vystavujeme faktúru, ktorú uhradia buď v hotovosti, prevodom z účtu alebo cez platobný terminál. Niekedy prijmeme preddavok v hotovosti a vystavíme príjmový pokladničný doklad.
1. Máme našu činnosť považovať za dodanie služby (montáž nábytku) alebo dodanie tovaru (jednotlivé dielce nábytku).
2. Je dodanie el. spotrebičov dodanie tovaru alebo služby (skompletizovanie kuchynskej linky a jej montáž).
3. Bude mať naša spoločnosť od 1. 1. 2012 povinnosť používať ERP?


Odpoveď na dopytDobrý deň,
k problematike uplatňovania zákona č. č. 289/2008 Z. z o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zaujíma Daňové riaditeľstvo SR nasledovné stanovisko:
Podľa zákona č. 289/2008 Z. z. používanie elektronickej registračnej pokladnice (ďalej „pokladnica“) sa vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie (§ 2 ods. 2 Obchodného zákonníka) predáva tovar alebo poskytuje vymedzené služby, pričom za predaj tovaru alebo za poskytnutie vymedzených služieb prijíma na predajnom mieste tržby (platby) v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
Povinnosť používania pokladnice sa nevzťahuje na všetky služby ale len na tie, ktoré sú taxatívne vymedzené v prílohe č. 1 k zákonu č. 289/2008 Z. z..
Tovarom sa podľa § 2 písm. i) zákona č. 289/2008 Z. z. považuje akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávaný podnikateľom.
Vzhľadom na to, že tržba je podľa cit. zákona definovaná ako platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami (platobná karta) alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby za tržbu sa podľa cit. zákona považuje už aj úhrada pohľadávky (úhrada faktúry)pokiaľ je prijatá v hotovosti. Tržbou je aj platba prijatá ako preddavok. Ak bude úhrada pohľadávky prijatá na účet v banke podnikateľa, uvedená úhrada sa nepovažuje za tržbu podľa § 2 písm. h) cit. zákona. Takto prijatú úhradu z predaja tovaru alebo poskytovania vymedzenej služby podnikateľ nie je povinný evidovať v pokladnici.
Ministerstvo financií SR k problematike používania pokladnice a to v prípade posudzovania, kedy sa v rámci podnikateľskej činnosti jedná o poskytovania služieb a kedy o predaj tovaru vydalo stanovisko :
Pri posudzovaní použitia pokladnice je potrebné zistiť o akú podnikateľskú činnosť ide, či ide o vykonávanie špecializovaných stav. prác vrátene dodávky materiálu alebo ide o obchodnú činnosť, v rámci ktorej môže byť ponúknutá služba (montáž).
S prihliadnutím na uvedené MF SR navrhuje pri špecializovaných stavebných prác uplatňovať nasledovný postup:
-ak by podnikateľ poskytoval len službu bez dodávky akéhokoľvek materiálu, tak v uvedenom prípade podnikateľovi nevzniká povinnosť používať pokladnicu.
-ak podnikateľ poskytuje službu aj s dodávkou materiálu (materiál môže kúpiť alebo aj sám vyrobiť), v uvedenom prípade ide o službu s dodávkou materiálu pri ktorej nie je povinnosť používať pokladnicu.
-ak podnikateľ vyrobí výrobok alebo zaobstará výrobok, ktorý dodá bez montáže, ide o predaj tovaru, kedy ak sa tržby prijímajú v hotovosti podnikateľ je povinný používať pokladnicu na evidenciu týchto tržieb.
-ak podnikateľ, napr. stolár okrem montáže kuchynskej linky, nábytku, skrine či už ním vyrobených alebo aj kúpených, bude osadzovať aj elektrospotrebiče, ktoré on zaobstaral, tieto spotrebiče je potrebné posudzovať ako predaj tovaru, pretože tieto nesúvisia s jeho činnosťou, v uvedenom prípade je podnikateľ povinný prijaté tržby evidovať v pokladnici
-ak by osadzoval elektrospotrebiče, ktoré si zákazník kúpil od iného dodávateľa , išlo by len o službu, pri ktorej nevzniká povinnosť používať pokladnicu.
-ak podnikateľ, ktorého prevažnou činnosťou je predaj tovaru (napr. predajňa nábytkom, parketami, dlažbou a podobne), ktorý zároveň zákazníkovi ponúkne aj dovoz a montáž, resp. osadenie nábytku – toto posudzovať ako predaj tovaru, kedy je potrebné použiť pokladnicu
-ak podnikateľ, napr. stolár vyrobí skriňu, ktorú zmontuje (vyrobí) v dielni a ako celok dovezie zákazníkovi – ide o dodávku tovaru, resp. dovoz tovaru a nie montáž, kedy tiež vzniká povinnosť používať pokladnicu.


Ing. Renata Ludiková
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica





12 0
Načítať ďalšie