ErikaDP Twety, práve "tento december" už je lehota. Lebo, nezačíname uvažovať o lehote na podanie DP až v orku 2013, ale o lehotu na podani musíme skumať v každom okamihu, t.j. podľa zákona ktorý práve platí. Napríklad su rozne lehoty okrem lehoty do troch mesiacov v nasledujucom roku. T.j. daňovkík skuma, paríklad pri umrtí je to odo dňa úmrtia atď...
T.j. dnes, v decembri sa riadim zákonom ktorý je teraz, ten mi umožňuje najako sa rozhodnuť odchylne od lehoty do troch mesiacov, a jediná podmienka je DO KEDY mám toto rozhodnutie oznámiť . Ale zákon hehovorí KEDY NAJSKôR to môžem oznámiť ( paríklad odchádzam na pol roka mimo republiky teraz v decembri, nič mi nebráni podať oznámenie dnes)
Do 31.12.2012 teda toto oznámenie podám účinne, v súlade so zákonom, moje podanie je právoplatné, v súlade.
Ja nespochybňujem nové znenie §49 a prechodníka 52(myslím že tam to vsunuli v novom znení zákona do prechodných ustanovení). Nepochybne keby som podala oznámenie 1.1.2013 a neskôr, už je bezpredmené, nebolo by v súlade so zákonom.
Ale otázka je: na základe čoho by mohol správca dane argumentovať, že podanie ktoré bolo v poriadku podané v roku 2012 sa stalo neúčinným v roku 2013 ?
Pokiaľ by v novelizovanom znení zákona bolo zákonom niekde uvedené, že podania oznámení o odklade podané do 31.12.2012 sa sávaju spätne neúčinnými,
tak ano beriem, hovoril by to zákon a bolo by to jasné.
Bola by to retroaktivita ( podľa rosudku Ustavného súdu z r. 1996 - viĎ predošlé príspevky) nie je retroaktivita možná, ale budiš keby to bolo jasne v zakone povedané že tie podania spätne stratili účinnosť tak by to bolo tak.
To by bolo napríklad niečo ako keď by sa od nového roku menila napr uznateľnosť niektorých daňových výdavkov, vymyslím si napríklad odpisy, a novela by povedala že vsťahuje sa to aj na daňové priznania podané v roku 2013. T.j. späatne by sa preratavali daňove odpisy už zaúčtované v priebehu roku. To je ale hluposť, tak sa to spätne nikdy nepríjímalo do zákona.
Myslím že treba oddeliť dve veci :
lehotu na podanie daňového priznania ( tá je v novele poriešená )
ale iná vec je lehota na podanie oznámenia
keď si uvedomíme že ide o dve rôzne veci, tak myslím že podanie o oznámení predlžania podané v roku 2012 by malo byť uznateľné.
Najde sa niekto medzi poraďákmi kto skúsil podať oznámenie o odklade podania priznania 2012 a podal toto oznámenie ešte počas účinnosti zákona do 31.12.2012 ?
V tejto téme na porade sme rozoberali možnosť podať oznámenie ešte v roku 2012, keď táto možnosť bola, s tým boli názory aj za aj proti. Podľa niekotrých názorov by neuznanie podania podaného do 31.12.2012 by bolo retroaktivitou zákona ( podanie podané do 31.12.2012 by bolo v poriadku, ale k 1.1.2013 by už na dňovom úrade stalo SPäTNE podaným v rozpore so zákonom , lebo roku 2013 platí iný zákon.
Ja som skusila podať v roku 2012 niekoľko oznámení o odklade, a už mám reakciu DU:
Poslali mi OZNÁMENIE kde odcitovalí nový zákon. Ale nie je tam zmienka o tom že moje podanie z roku 2012 ne neúčinné, naprávne, neplatné, že mi ho vracaju, neakceptuju, že je v rozpore so zákonom., proste nič ani zmienka, je tam len citácia ustanovení nového zákona. Z oznámenia len vyplýva, že som asi blbec ked si neviem prečítať nový zákon, tak mi radšej cituju aby som si ho prečítala.
Mám z toho dojem, že sama daňová správa je na pochybách a čaká sa ako sa to vyvinie, lebo aj z prostredia právnikov sa ozývali hlasy, že spätné neuzanie podaní v roku 2012 by bola protiústavná retroaktivita.
Preto ma zaujíma, či niekto z poraďákov podal oznámenie o odklade v roku 2012 a aká prišla reakcia z DU ?