Miesto podnikania je v podstate sídlo firmy. Ide vlastne o adresu, na ktorej budete prijímať všetku poštu a vybavovať administratívu. Miesto podnikania môžete mať aj u seba doma, teda jeho adresa sa bude zhodovať s adresou miesta podnikania. Väčšina začínajúcich živnostníkov to aj tak v rámci úspory nákladov robí. Prenajímať si samostatnú kanceláriu niekde v centre mesta má význam len v prípade, že za vami budú chodiť zákazníci, pre ktorých je vaša domáca kancelária nevhodná (nie je napríklad dostatočne reprezentatívna alebo je trochu od ruky, ťažko dostupná).
Prevádzkáreň: áno či nie?
Adresa miesta podnikania môže byť len jedna. Prevádzkarne môžete mať aj viaceré, ale nemusíte mať ani žiadnu. Pod prevádzkarňou sa myslí miesto alebo miesta, na ktorých vykonávate samotné podnikanie. Môže teda ísť o predajňu, výrobňu, kozmetický salón, penzión, reštauráciu.... Proste, pokiaľ charakter vašej živnosti neumožňuje robiť všetko z domu, prípadne to vybaviť návštevami u klientov, bez prevádzky sa nezaobídete. V prípade, že súčasťou vášho podnikania je výrobná činnosť alebo väčšia manipulácia s tovarom, úrad od vás bude zriadenie prevádzky vyžadovať a nedovolí vám prevádzkovať ju doma. Pri niektorých predmetoch podnikania, napríklad pri sekretárskych prácach, nie sú živnostenské úrady zajedno, niektoré prevádzku vyžadujú, iné nie. Preto ak máte pochybnosti, či budete prevádzku potrebovať, radšej si to s úradníkom vyjasnite dopredu. Predídete tak možným budúcim konfliktom s miestnou byrokraciou.
Ak už je jasné, že budete mať prevádzku, môžete si v nej rovno zriadiť aj miesto podnikania. Aby ste nemuseli často pendlovať medzi domovom a prevádzkou. Alebo je tu možnosť mať v prevádzke spoľahlivých zamestnancov, firmu riadiť z domu a len občas prísť do prevádzky na kontrolu. Čo asi nie je vhodný model pre začínajúceho živnostníka. Najmä v začiatkoch, pri rozbehu firmy je dôležitá vaša maximálna osobná účasť. Je to predsa vaša firma a mala by bežať podľa vašich predstáv.