DAJANKA 1 Uz je schvalena zmenena ucinnost "fiskalneho zakona"?
Programové vyhlásenie
vlády SR a registračné
pokladnice
„Znižovanie deficitu bude vláda SR realizovať opatreniami na strane príjmov aj výdavkov verejných financií. Opatrenia na strane príjmov budú smerovať k stabilizácii ich podielu na hrubom domácom produkte, ktorý postupne klesá.“(11)
Opatrenia na zvýšenie príjmov verejných financií môžu byť realizované v oblastiach:
- zavedenie nových položiek príjmov verejných financií (jednorazových, pravidelných) – napríklad nových daní (problém s komunitárnym právom)
- rozšírenie pôsobnosti existujúcich daní a iných platieb , resp. rušenie výnimiek
- zvýšenie sadzby daní (platiť budú len tí poctiví; tí, ktorí neodvádzajú dane pri 19% sadzbe dane to nebudú robiť ani pri 21% sadzbe – doplatia na nich opäť tí poctiví!)
- zvýšenie efektívnosti výberu daní – MF SR potvrdzuje, že registračné pokladnice sú významným nástrojom na zníženie daňových únikov a teda nástrojom na zvýšenie efektívnosti výberu daní. Je otázne, prečo chce minister financií zrušiť tento nástroj, ktorý vládu nič nestojí. Vláda SR prijme väčšinu opatrení potrebných na zníženie deficitu s účinnosťou od roku 2011.(12)
Registračné pokladnice ako nástroj na zvýšenie efektívnosti výberu daní mali byť pôvodne nasadené od 1.1.2011. Minister financií však chce posunúť účinnosť zákona na rok 2013, čo je v priamom rozpore s Programovým vyhlásením vlády SR. Vláda by sa ukrátila o možnosť spustiť toto dlhodobo pripravované účinné opatrenie o 2 roky, v stave, keď by mala využiť všetky prostriedky na zlepšenie neutešenej situácie, o ktorej hovorí. Posúvať zákon do predvolebného roka je takmer ekvivalentné s jeho úplným zrušením.
Vláda SR bude prijímať účinné opatrenia s cieľom obmedziť daňové úniky a daňovú kriminalitu, osobitne v oblasti DPH a spotrebných daní.(13) Práve registračné pokladnice sú efektívnym nástrojom obmedzenia daňových únikov a daňovej kriminality. Pôvodná právna úprava je 16 rokov stará. Navyše, vývoj v elektronike a výpočtovej technike je veľmi rýchly. Preto je potrebná komplexná zmena právnej úpravy, čo potvrdzuje aj MF SR. MF SR má veľmi kvalitný zákon, pripravený trh, dodávateľov ako aj servisné strediská.
Hospodárska politika vlády SR bude založená na princípoch ekonomickej slobody, konkurencie a rovnosti šancí.(14)
Fiškálne registračné pokladnice prostredníctvom znižovania možností daňových únikov vytvárajú konkurenčné prostredie na báze legálnej ekonomiky a rovností šancí poctivých pred nepoctivými. Dôvera je základom vzťahu občana k štátnym inštitúciám, aj súdom. Štát má možnosti, ako získať a udržať dôveru vlastných občanov. Pretože štát pravidlami, ktoré tvorí, vytvára prostredie, v ktorom sa ľudia môžu domôcť svojich práv.(15)
Ako majú obchodníci dôverovať MF SR a Vláde SR? 5 mesiacov pred nadobudnutím účinnosti celého zákona, po 2 ročnej príprave všetkých zainteresovaných subjektov, vývoji a certifikácii fiškálnych pokladníc, vyškolení servisných organizácií, nasadení takmer polovice trhu, sa minister financií (nie Ministerstvo financií SR!) rozhodol zmeniť pravidlá hry, ktoré smerujú proti ochrane záujmov občana a štátu. Úsilie a investície všetkých zainteresovaných, dokonca aj štátu samotného pri plnení zámeru vlády by boli bezdôvodne (bez skutočných dôvodov) zmarené. O dôvere občana nehovoriac. Len na základe úplne chybných a jednostranných argumentov a neznámych, či nepublikovateľných dôvodov.
(11) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Verejné
financie, strana 8.
(12) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Verejné
financie, strana 8.
(13)Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Dane a
odvody, strana 9.
(14) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Hospodárska
politika, strana 7.
(15) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Spravodlivosť,
strana 40.
Namiesto záveru...
- Ak by sa účinnosť zákona posunula, obchodníci by mali veľký problém s obstaraním nefiškálnych pokladníc, ktoré sa už niekoľko mesiacov nevyrábajú. Zásoby, ktoré sú momentálne u výrobcov a distribútorov sú fiškálne a nie je ich možné nasadiť podľa pôvodnej vyhlášky. Viacerým modelom nefiškálnych pokladníc skončila alebo v blízkej budúcnosti skončí platnosť pôvodných certifikátov.
- V krajinách, kde je zákonom vyžadované používanie elektronických registračných pokladníc, sú pokladnice vždy fiškálne. Slovensko bolo až do prijatia nového zákona jedinou výnimkou, teda pokladnice boli povinné, ale boli nefiškálne.
- Tohto roku zavádza fiškálne pokladnice Švédsko, Kanada, Bosna a Herzegovina, či Albánsko. Budúci rok sa zavádzajú alebo výrazne upravujú v Poľsku ale aj v Etiópii, zmeny plánujú aj v Slovinsku.
- Slovensko sa zatiaľ vybralo rýchlo ale opačným smerom.
Mapa fiškálnych trhov v EU:
Zdroj: Elcom, 2010.
Príloha 1
Komuniké zo zasadnutia výrobcov a dovozcov elektronických registračných pokladníc (ERP) a fiškálnych tlačiarní
(FT) v zmysle zákona č. 289/2008 Z.z. konané dňa 3.8.2010 v Bratislave.
Zúčastnení predstavitelia výrobcov a dovozcov ERP a FT uskutočnili stretnutie ako reakciu na zverejnenie informácií zo strany SITA a ministra financií Ing. Ivana Mikloša ohľadom prípadného zámeru posunúť účinnosť zákona č. 289/2008 Z.z. na neskoršie obdobie.
Diskutovali sme o stave pripravenosti, analyzovali sme situáciu ohľadom dostatku registračných pokladníc a fiškálnych tlačiarní na slovenskom trhu a pripravenosti servisných organizácií ich inštalovať v požadovanom termíne. Výsledkom je nižšie uvedené komuniké, ktoré adresujeme ministrovi financií SR pánovi Ing. Ivanovi Miklošovi.
Cieľom komuniké je zhrnúť informácie o skutočnom stave implementácie zákona 289/2008 Zb., o perspektívach jeho naplnenia v požadovanom termíne, dostupnosti riešení na trhu, reálnych nákladoch podnikateľa – používateľa fiškálneho zariadenia.
FAKTY
1.Výrobcovia a dovozcovia uskutočnili prípravu dodávok ERP a FT po technickej i legislatívnej stránke na základe prijatého zákona č. 289/2008 Z. z. V súčasnosti je zákon platný viac ako 2 roky. Zákon č.289/2008 bol prijatý NR SR v marci 2008. Účinným sa stal 18. júna 2008. Podľa tohto zákona sú podnikatelia povinní používať ERP a fiškálne tlačiarne najneskôr od 1. januára 2011.
2.Implementácia požiadaviek zákona č.289/2010 znamená pre používateľov predovšetkým úpravu (upgrade) súčasného riešenia - teda programového vybavenia, pokladnice, alebo tlačiarne v prípade PC pokladníc. Predpokladáme 80-85% riešení bude len upravených, čo bude znamenať výrazne nižšie náklady oproti kúpe nového fiškálneho zariadenia.
3.Výrobcovia a dovozcovia technických prostriedkov, firmy vyrábajúce programové vybavenie, distribútori a servisné organizácie sa na zavedenie tohto zákona a naplnenie zámeru vlády SR pripravujú minimálne 2 roky, s cieľom zabezpečiť svojim zákazníkom bezpečnú implementáciu požiadaviek zákona za dostupné ceny a v požadovanom termíne. Na túto prípravu vynaložili značné prostriedky, či úsilie a dali prednosť tomuto projektu pred inými.
4.Spoločnosti, podnikajúce v oblasti ERP a FT sú povinné v zmysle platných zmlúv so zákazníkmi udržiavať zariadenia a programové vybavenie v súlade s platnou legislatívou.
5.Výsledkom snahy výrobcov a dovozcov je celkom 83 certifikovaných ERP a FT podľa zákona č.289/2008 Z.z., čo považujeme za dostatočnú ponuku pre výber zariadenia.
6.Ku dňu 3.8.2010 je registrovaných v SR celkom 660 servisných organizácií, ktorých pracovníci sú odborne vyškolení za účelom nasadzovania ERP a FT. Školenia jednotlivých výrobcov a dovozcov sú už ukončené resp. v tomto období prebiehajú posledné školenia.
7.S cieľom zabezpečiť proces implementácie, výrobcovia, dovozcovia, distribútori a servisné organizácie zvýšili počet svojich zamestnancov, nakúpili nové technológie a technické prostriedky pre implementáciu fiškálnych riešení v rozsahu desiatok mil €.
8.V zmysle platnej legislatívy výrobcovia a dovozcovia ukončili výrobu a dovoz nefiškálnych zariadení. V súčasnom období poskytujú dodávatelia už len fiškálne zariadenia podľa zákona č.289/2008. Zároveň skončila platnosť certifikátov viacerých zariadení podľa doteraz platnej vyhlášky MF SR č.55/1994. Recertifikácie podľa tejto vyhlášky by si vyžadovali zásadnú zmenu legislatívy.
9.Výrobcovia, dovozcovia, distribútori, díleri a servisné organizácie k dnešnému dňu zabezpečili cca 60% predpokladaných objednávok (dnes viac ako 65 tisíc ), ktoré plánujú implementovať do konca augusta 2010.
10.Súčiastky pre zostávajúcu výrobu sú zaplatené a sú na ceste, výrobné kapacity naplánované, pracovníci vyškolení tak, aby boli splnené požiadavky všetkých zákazníkov v termíne. Tento tovar a zariadenia, ktoré boli vyrobené podľa špecifických požiadaviek zákona č. 289/2008 nie je možné umiestniť na iných trhoch a už nie je možné stornovať objednávky uplatnené u svetových dodávateľov.
11.Zákon je známy používateľom fiškálnych zariadení už viac ako 2 roky a väčšina ( 65.000 ) pristúpila k jeho implementácii veľmi zodpovedne, včas uzavreli dohody s dodávateľmi o úpravách existujúcich technických prostriedkov a programového vybavenia a uzavreli objednávku na ich dodanie a implementáciu.
12.S cieľom vyhnúť sa koncoročnému obchodnému náporu, väčší zákazníci - používatelia zaviazali svojich dodávateľov vykonať implementáciu najneskôr v mesiacoch august-september 2010.
13.Veľké obchodné spoločnosti (BILLA, TESCO, KAUFLAND, COOP JEDNOTA, ORANGE, HYPERNOVA a ďalšie) začali včas a už niekoľko mesiacov majú ukončené výberové konania a podpísané objednávky s dodávateľmi. Títo najväčší zákazníci sami majú nakontrahovaných viac ako 10 000 zariadení. Implementácia týchto veľkých dodávok bude prebiehať najneskôr v mesiacoch august - september 2010.
14.V súčasnosti sú už v plnom behu nasadzovania a inštalácie ERP a FT aj menším podnikateľským subjektom, a to predajom nových fiškálnych zariadení ako aj úpravou starších ERP a FT na podmienky zákona 289/2008 Z.z.
15.Cena fiškálneho upgradu sa pohybuje od 59€, ceny nových fiškálnych pokladníc, či tlačiarní sa pohybujú od 290€. Cena za implementáciu je dohodnutá individuálne a pohybuje sa od 20€. Investícia na jedno pokladničné miesto je vo výške 2 až 3 hodinového obratu bežnej prevádzky. Táto investícia, prvá po 15 rokoch od prijatia vyhlášky č. 55/1994, určite nie je likvidačná, tak ako to zvyknú uvádzať médiá.
16.Len samotnou úsporou na kontrolných páskach sa zaplatí upgrade do dvoch rokov a nové fiškálne zariadenie najneskôr do piatich rokov.
Čo prináša zákon č. 289/2008 Z. z. :
1. zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu vo viacerých kapitolách
2. zjednodušenie a zvýšenie účinnosti kontrolných mechanizmov pre štátne orgány
3. zavedenie účinnejšej a modernejšej technológie pre zber a ochranu fiškálnych údajov
4. ochrana prevádzkovateľa pred nekalou činnosťou zamestnancov
5. ochranu podnikateľov, ktorí dodržujú platné zákony pred nekalou konkurenciou
6. zníženie prevádzkových nákladov podnikateľa
Prečo neposúvať zákon č. 289/2008 Z. z. :
1. predpokladané príjmy do štátneho rozpočtu a výhody pri používaní novej technológie pre štát a podnikateľov by bolo možné využívať už v pôvodne plánovanom termíne
2. právna istota a dôvera 65 000 podnikateľov, ktorí si už splnili svoju povinnosť podľa daného zákona bude posilnená a zodpovední podnikatelia nebudú znevýhodnení pred tými, ktorí si túto povinnosť nesplnili a prípadne si ju splniť neplánujú
3. nevznikne precedens, že prijatý zákon po 2 rokoch účinnosti bude rozporovaný, nerešpektovaný alebo namietaný, tesne pred ukončením termínu povinného zavedenia fiškálnych zariadení
4. nespôsobí podobné nerešpektovanie ďalších právnych noriem podnikateľmi
5. nespôsobí to právnu neistotu tých výrobcov a dovozcov fiškálnych zariadení, ktorí pomáhajú zabezpečovať naplnenie zámerov vlády SR a nespôsobí zmarenie ich vynaložených investícií, respektíve ich likvidáciu
6. výrobcovia, dovozcovia, distribútori a servisné organizácie si budú môcť dlhodobo udržať vyškolených, kvalitných zamestnancov, ktorých pre tento účel zamestnali a odborne pripravovali
Odporúčanie :
Na základe skúseností z iných krajín pri zavádzaní podobných opatrení ponúkame efektívny spôsob zavedenia fiškálnych zariadení v platnom termíne bez poškodenia záujmov štátu a podnikateľského prostredia a odporúčame :
1. štát bude informovať, že zmena zákona č. 289/2008 Z. z. nie je nutná
2. štát našiel riešenie, ktoré zabezpečí bezproblémové zavedenie ERP a FT bez toho, aby ohrozil záujmy štátu, prevádzkovateľov a dodávateľov. Používatelia ERP a FT, ktorí si objednajú najneskôr do 15.9.2010 u svojho dodávateľa fiškálne zariadenie a dodávateľ mu ho do 31.12.2010 nedodá, nebudú do 31.3.2011 sankcionovaní v zmysle zákona. Výrobcovia a dovozcovia týmto komuniké prehlasujú, že sú schopní dodať fiškálne zariadenia
podľa platného zákona č.289/2008. V Bratislave dňa 3.8.2010
Prítomní výrobcovia a dovozcovia ERP a FT potvrdzujú toto komuniké vlastnoručným podpisom :
1. BOWA s.r.o
Ing. Miroslav Seleši - riaditeľ
Ing. Marián Zvozil – konateľ
2. ELCOM, spoločnosť s ručením obmedzeným, Prešov
Ing. Miloslav Karaffa – konateľ
3. NRSYS s.r.o.
Ing. Štefan Bandler, CSc – konateľ
4. VAROS TRADE, s.r.o.
Ing. Rastislav Miko – konateľ
5. BEFARE 777 spol. s r.o.
Ing. Ľubomír Švec - konateľ
ďalšia strana >>
<< predchádzajúca strana
Úvod | Novinky | Pokladnice | Príslušenstvo | Fiskalizácia | IT technika | Podpora | Kontakt | Mapa stránky
Výhody fiskálizácie
Fiskálny zákon
Proces fiskalizácie