Zavrieť

Porady

Pokladničné bločky budú musieť vydávať aj údržbári či účtovníci

Ministerstvo financií tuší, že mnohí podnikatelia sa vyhýbajú vydávaniu daňových dokladov za platby v hotovosti. Bez prieskumov, koľkým podvodom zabránia, a analýz, aké výsledky navrhované opatrenia prinesú, prišli s pomerne radikálnym riešením.

Stanovilo nové technické požiadavky, pre ktoré si bude časť podnikateľov musieť kúpiť nový model. A zavarilo aj živnostníkom.
Ruší im možnosť prijímať hotovosť bez toho, aby vlastnili pokladnicu. Inými slovami, prikazuje ju kúpiť aj tým, ktorí ju doteraz nepotrebovali – ak chcú hotovosť prijímať naďalej.

Povinnosť sa týka všetkých živnostníkov. Navyše, pre nové technické požiadavky budú musieť meniť a upravovať pokladnice aj obchodníci.

Zdroj: http://www.etrend.sk/podnikanie/riad...ic/149527.html
Usporiadat
Téma je uzavretá.
MUKU MUKU

MUKU je offline (nepripojený) MUKU

ahojte som živnostník stolár a všetky svoje fa . vystavujem zatial iba v hotovosti +PPD. Chcel by som sa opýtať teda od r. 2011 budem musieť mať založený účet alebo R pokladnicu?
0 0
uctokrajan uctokrajan

uctokrajan je offline (nepripojený) uctokrajan

RP musia mat vsetci ktori predavaju a ostatni ktori su vymenovani v prilohe zakona. Ti uz nebudu moct pouzivat PPD na uhradu faktur. Stolari ako zakazkova vyroba tam nie je.
0 0
vango vango

vango je offline (nepripojený) vango

Ide este o to, ci predávate stolárske služby alebo aj stolárske výrobky, čiže tovar.

Ak by ste predávali tovar, vtedy je nutné pokladnicu mať a prípadnú úhradu faktúry v hotovosti riešiť cez ERP.

Ak by ste však predávali len "stolárske služby" - ktoré ako uviedol uctokrajan nie su v prílohe zákona, pokladňu mať nemusíte.
0 0
nika.sum nika.sum

nika.sum je offline (nepripojený) nika.sum

veronikasad Pozri príspevok
zistím v pondelok, ako sú preškolení servisáci, ten "môj" servisák predáva aj účtovný SW, tak k A bude vedieť povedať aj B.
Ahoj Veronka, tak ako vedel servisak A aj B ?
0 0
szilvia1 szilvia1

szilvia1 je offline (nepripojený) szilvia1

Ahojte, aj ja mám pochybnosti, som SHR, predavam zvierata a rastlinne vyrobky. Podla zakona ked predavam zive zvierata nepotrebujem ERP, ale ked predam iny vyrobok a za to mi zaplatia v hotovosti podla mna mala by som mat ERP a aj pri polnohospodarskych sluzbach. Dobre som pochopila?
0 0
veronkaj veronkaj

veronkaj je offline (nepripojený) veronkaj

dobrý deň,
ja si len prosím môžem overiť,
keď nepredávame priamo tovar lebo robíme učtovníctvo JU pre platcu dph - opravár karosár a ten len vystavuje faktúry ktoré su uhradené bud cez BU alebo v hotovosti ale nikdy nie v ten deň aže ked si zákazník zmyslí.

platí že aj naďalej ďalšie dva roky nemusí takto používať reg. pokladňu????
najprv to chceli od 1.1.2011 zrušiť a teraz to zase posunuli o dva roky t.j. do 30.12.2013

prosím aj pre ostatných možno sa im to zíde.

´dakujem
0 0
uctokrajan uctokrajan

uctokrajan je offline (nepripojený) uctokrajan

Ak nezmenia znenie zakona, tak budes musiet mat ERP aj ked vystavujes faktury a platia Ti v hotovosti. Ak zmenia len datum ucinnosti tak si len posunies povinnost mat ERP.
0 0
Rozalka Rozalka

Rozalka je offline (nepripojený) Rozalka

Spoluvlastníčka "Prvého nitrianskeho medveďária" ...viac
Ja si myslím, že posun účinnosti sa týka len pokladníc, čiže aj pokladňa už existuje, jej úprava sa oddiaľuje a to znamená, že ten, kto doteraz pokladnicu nemal, od 1.1.2011 ju musí mať.
Ale je to len môj názor, môžem sa aj mýliť.
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

Registračné pokladnice – povinnosť pre nových, odklad pre súčasných podnikateľov
11:29, 22.10.2010

Nevedomosť neospravedlňuje. Čo však so zákonmi, ktoré sa každú chvíľu menia? Typickým príkladom je zákon o registračných pokladniciach, ktorý upravuje vnímanie registračných pokladníc a určuje ich vlastnosti. Zároveň určuje súbor technických prostriedkov, ktoré musí registračná pokladnica obsahovať. Okolo tejto témy sa už povedalo veľa. Posledne prešiel zákon č. 289/2008 novelizáciou, ktorá zásadne ovplyvnila jeho účinnosť a zároveň zaviedla „prechodné obdobie“. V najbližších riadkoch sa dozviete, čo z nového zákona vyplýva pre súčasných, ale aj budúcich podnikateľov.

Registračné pokladnice presadzujú legálnosť podnikania a potláčajú nekalú konkurenciu. Nový zákon zamedzuje špekuláciám obchodníkov, dáva daňovým úradníkom, Obchodnej inšpekcii, Colnej správe úplne nové možnosti, má za úlohu pôsobiť viac preventívne ako represívne. Používaním upgradovaných, prípadne nových zariadení, získava aj prevádzkovateľ mnoho výhod oproti doterajším riešeniam.

Zvýšenie efektívnosti daňových a colných kontrol sa tiež ukázalo ako opodstatnené, pretože daňoví kontrolóri budú môcť jednoznačne a efektívne zistiť porušenie zákona, napríklad porušenie plomby, chýbajúci ochranný znak na doklade, neoprávnené používanie tréningového režimu atď. Navyše, kontrola papierových pások bola zdĺhavá práca, ktorú nahradí pár klikov myšou.

Servisné organizácie - možnosť spoľahnúť sa

Problém technickej vyspelosti používateľov oproti daňovým kontrolórom rieši nový zákon okrem iného tak, že prenáša technickú kontrolu a zodpovednosť za dodržiavanie zákona na profesionálne autorizované servisné organizácie, ktoré sú registrované na Daňových úradoch. Ich zodpovednosť za dodržiavanie zákona sa uplatňuje aj pravidelnou kontrolou pokladnice, či je jej činnosť korektná, v súlade so zákonom, bez neoprávneného zásahu a pod.. Prehliadky sa konajú v pravidelných intervaloch , ktorých intenzitu rovnako usmerňuje zákon. Naopak Daňovým úradom zákon o registračných pokladniciach zjednodušil prácu spojenú so samotnou kontrolou. Zákon pamätal aj na servisné a kontrolné nástroje, ktoré musí každá registračná pokladnica obsahovať. Tak sa zjednotil, sprehľadnil a výrazne skrátil proces samotnej kontroly.

Podnikatelia získajú garanta v podobe servisnej organizácie. Môžu sa spoľahnúť, že všetky riziká znáša servisná organizácia, ktorá je povinná mať sklad náhradných dielov, garantovať servis aj reakčné doby. Tiež musí disponovať s vyškolenými pracovníkmi, ktorí majú certifikát k vykonávaniu servisu, odborného zásahu do pokladnice aj samotnej fiskalizácie. Pokiaľ je možnosť, treba si vybrať pre zabezpečenie servisu takú servisnú organizáciu, ktorá je v blízkosti, pretože iba taká vie garantovať to, čo žiada zákon. Nový zákon na druhej strane prináša náklady, ktoré doteraz podnikatelia nemuseli platiť. Nie je to len cena samotného riešenia ale aj služby s tým spojené. Nie vždy je však pri výbere toho správneho partnera rozhodujúca práve cena!

Povinnosť pre nových, odklad pre súčasných podnikateľov

Pôvodne zákon ukladal povinnosť všetkým podnikateľom používajúcim registračné pokladnice prejsť na nové riešenie do konca roku 2010. Každým dňom všetci netrpezlivo očakávame novelizáciu tohto zákona, ktorá prinesie zmenu týkajúcu sa práve účinnosti a jej možného odkladu.

Pre podnikateľov, ktorí v tomto období využívajú registračné pokladnice alebo si ich zakúpia do konca tohto roku, to znamená istý odklad povinnosti. Podnikatelia, ktorí používali a mali v prevádzke registračné pokladnice, prípadne si ich stihnú zakúpiť a fiskalizovať (spustiť do prevádzky) do konca tohto roku, majú čas prejsť na nové riešenie neskôr. Do kedy je možnosť voľby? Na túto otázku nám odpovie tá očakávaná novela zákona...

Na druhej strane podnikatelia, ktorí otvoria svoje prevádzky v roku 2011, budú mať povinnosť riadiť sa usmernením nového zákona. Tzn., že budú musieť mať novú registračnú pokladnicu, zmluvu so servisnou organizáciou a dodržiavať všetky pokyny nového zákona.

V novom a pôvodnom zákone o registračných pokladniciach je viacero rozdielov

Pôvodné riešenie umožňovalo, aby bola pokladňa prepojená so softvérom a v počítači bol nainštalovaný program, ktorý generoval účtenky, evidoval tržby, storná a generoval účtenky na tlač.
Dnes je pokladňa len nástrojom, ktorý účtenku vyrobí. Je však závislá od fiskálnej účtenkovej tlačiarne. Program pokladne účtenku iba vygeneruje, avšak nič neeviduje. Fiskálna tlačiareň nahrádza evidenciu, žurnál, kumulatív tržieb a zápis storien, ktorú podnikateľ potrebuje a ktorú predtým robil program.

Nové registračné pokladnice prinášajú elektronický kontrolný záznam (žurnál), do ktorého sa zapisujú všetky pokladničné doklady. Tento žurnál je opatrený kontrolným kódom, pomocou ktorého je možné zistiť jeho pravosť. Tým sa výrazne znižuje možnosť pozmeňovania celkových tržieb, z ktorých sa následne odvádza DPH, prípadne spotrebné dane. Fiskálna pamäť trvalo uchováva údaje o celkových obratoch. Nové fiskálne riešenie zabezpečuje nemennosť už zapísaných údajov do fiskálnej pamäte, čím sa znižuje možnosť daňových únikov.

Nové registračné pokladnice prinášajú kontrolu pripojenia, resp. odpojenia dôležitých zariadení k pokladnici. Toto opatrenie zamedzuje manipulácii s údajmi, ktoré sa zákazníkovi zobrazujú pri blokovaní a údajmi, ktoré sa zaznamenávajú vo fiskálnej pamäti. Jednoznačná identifikácia platných dokladov prostredníctvom tlače ochranného znaku a neplatných dokladov prostredníctvom tlače textu neplatný doklad v každom treťom riadku dokladu sú veľkou výhodou. Zavádza sa povinnosť uchovávať neplatné doklady 1 rok od ich vydania, čím ich nie je možné vydať zákazníkom a zneužiť. Nové registračné pokladnice zaviedli nové typy uzávierok, ktoré umožňujú efektívnejšiu a presnejšiu kontrolu, čo má vplyv napríklad na jednoduché určenie, či sa podnikateľ musí po dosiahnutí určitého obratu zaregistrovať ako platca DPH (v súčasnosti je to pri dosiahnutí obratu 49790 Eur).
Perspektívni dodávatelia pokladní sa museli promtne prispôsobiť zmene zákona a do konca roku 2010 musia garantovať možnosť dodávky oboch riešení. Je aj na voľbe zákazníka, či sa rozhodne pre nové alebo pre pôvodné riešenie.

Ak zákazník používa súčasnú pokladňu, má kúpený program a hardvér a chce prejsť na nové riešenie, znamená to, že musí osloviť dodávateľa softvérových riešení, aby fiskalizáciu zabezpečil. Dodávateľ dodá balíček určený pre existujúcu tlačiareň, ktorý obsahuje súčiastky, s pomocou ktorých sa zabezpečí fiskalizácia tlačiarne. Podnikateľ si musí zabezpečiť novú knihu pokladnice a tržieb, do ktorej servisná organizácia zaznačí spustenie nového riešenia do prevádzky. Túto zmenu nemôže podnikateľ spraviť sám.

V súčasnosti viacerí dodávatelia ponúkajú na prechod zvýhodnené ponuky, či už formou dotovaného balíčka, alebo zliav na služby. Je potrebné nájsť takého dodávateľa, ktorý zabezpečí všetko podľa predstáv podnikateľa. Rozhodujúcim faktorom je, či je dodávateľ zapísaný medzi servisnými organizáciami.

Dnes už nie je podstatné čo bolo, čo malo byť, ale to, čo bude. Buďte o krok vpred pred ostatnými a nenechajte sa prichytiť pri nevedomosti, či nepripravenosti. Dôležité je nájsť si zodpovedného dodávateľa, ktorý vám poskytne služby, na ktoré máte nárok. Skôr, než si zvolíte konkrétne riešenie, overte si dodávateľa v zozname servisných organizácií, ktorý je uvedený na stránkach daňového úradu.

informacia pochádza z webu :www.podnikam.sk
8 0
uctokrajan uctokrajan

uctokrajan je offline (nepripojený) uctokrajan

Vsetko pisete len o technickej zmene ERP. Ale ja si myslim, ze ide aj o podstatnu zmenu v povinnosi pouzivat ERP. Doteraz mohli zivnostnici poskytujuci sluzby-priloha zakona, pouzivat vystaveni fa, cize vznik pohladavky - zaplatit cez ucet, to je OK, ale ked zaplatili fa v hotovosti na zaklade PPD bolo to tiez OK. Ale podla noveho znenia zakona aj takuto uhradu fa musis zaregistrovat na ERP. Takze tu je podstatna zmena v povinnosti pouzovat ERP. Malokto hovori o takejto zmene, vsetci maju problem len zo zmenou pamate.
0 0
Lianka Lianka

Lianka je offline (nepripojený) Lianka

žena, matka, samoživiteľka... ...viac
Okruh sluzieb, na ktore sa vztahuje povinnost pouzivat ERP od 1.1.2011, sa oproti sucasnemu stavu nerozsiruje.

Mimochodom cela tema je o tom, kto ma povinnost pouzivat ERP po 1.1.2011.
2 0
ema_ema ema_ema

ema_ema je offline (nepripojený) ema_ema

takže ak som to správne pochopila aj ked vystavujeme iba faktúry a zákazník nám ich platí cez BU a len časť cez pokladňu ale nikdy nie v deň vystavenia faktúry tak aj tak musíme predsa len zakúpiť ERP ??? a to znamená že potom tieto úhrady v hotovosti dať cez erp??
to tam budeme musieť vypísať na ten blok všetky položky ako sú na faktúre??? máme tam vždy použitý materiál a prácu, sklad nevedie v JU ??
takže ostatné účty pôjdu bežne cez pokladňu a len príjmy za faktúru pôjdu cez erp?? a príjmy z BU teda výbery a osobné vklady to tiež musí ísť cez ERP???
0 0
ema_ema ema_ema

ema_ema je offline (nepripojený) ema_ema

ešte som zabudla prosím a keď učtovná jednotka v JU platca dph,
nevedie sklad - priamo do spotreby, a vystavuje faktúry kde je rozpísaný materiál aj práca tak ako to musí urobiť v tej ERP??
- musí tiež tam nahodiť každú položku zvlášť teda množstvo a jednotkovú cenu bez dane a z daňou za materiál a prácu, alebo môže dať len úhrada pohľadávky, lebo sú to len úhrady za vystavené faktúry

- a keď je príjem z bu teda výber hotovosti do pokladne aj to musí ísť cez erp??

- a keď je osobný vklad podnikateľa tak aj to musí ísť cez erp??
a potom robiť denné uzávierka - teda v deň keď bol pohyb v pokladni teda príjem a ked sa už mesačné nemusía tak aké sú to tie iné??

môže mi dať prosím niekto k tomu informáciu poprípade aj odkaz na zákon kde to píšu??
doteraz sme pokladňu nemali lebo máme len úhradu pohľadávok a osobný vklad alebo výber z BU

)dakujem
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

ema_ema Pozri príspevok
ešte som zabudla prosím a keď učtovná jednotka v JU platca dph,
nevedie sklad - priamo do spotreby, a vystavuje faktúry kde je rozpísaný materiál aj práca tak ako to musí urobiť v tej ERP??
- musí tiež tam nahodiť každú položku zvlášť teda množstvo a jednotkovú cenu bez dane a z daňou za materiál a prácu, alebo môže dať len úhrada pohľadávky, lebo sú to len úhrady za vystavené faktúry ak ide o uhradu faktury tak staci celkova suma cez ERP s odkazom na č. faktury
- a keď je príjem z bu teda výber hotovosti do pokladne aj to musí ísť cez erp?? ak ide o prevod z uctu do pokladne musi to byt zaznamenane v ERP, to bude bez dph, ide o priebežnu položku

- a keď je osobný vklad podnikateľa tak aj to musí ísť cez erp??
a potom robiť denné uzávierka - teda v deň keď bol pohyb v pokladni teda príjem a ked sa už mesačné nemusía tak aké sú to tie iné??

môže mi dať prosím niekto k tomu informáciu poprípade aj odkaz na zákon kde to píšu??
doteraz sme pokladňu nemali lebo máme len úhradu pohľadávok a osobný vklad alebo výber z BU
V prípade, že Ste doteraz nepouživalu registračnú pokladňu z dôvodu, že Ste mali všetko cez faktúry a bankový úcet, treba si pozrieť zákon o ERP č. 289/2008 a jeho novelizáciu, ale hlavne prílohy, kde sú určené služby, ktoré podliehajú tomu , aby sa používala ERP , ak ide o výrobu výrobkov tak tam je povinnosť ERP automatická.
)dakujem
Odpovede su cervenym v texte
2 0
ema_ema ema_ema

ema_ema je offline (nepripojený) ema_ema

Dobré ráno

takže ak tomu správne rozumiem tak kvôli pár uhradám faktúr za rok budeme musieť tak či tak kúpiť pokladňu a evidovať na nej teda len tržby v hotovosti za faktúru a prevody z bu do pokladne a osobný vklad podnikateľa nie???


tých úhrad faktúr máme tak 15 do roka ostatné ide cez bu a aké by to malo následky keby sme erp nemali ???
lebo teraz to znamená že kúpime teraz aká je platná a potom na druhý rok podľa nových smerníc???
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

Ano ak bude par uhrad v hotovosti tak je nutne si zaobstarat ERP.
0 0
DAJANKA 1 DAJANKA 1

DAJANKA 1 je offline (nepripojený) DAJANKA 1

Uz je schvalena zmenena ucinnost "fiskalneho zakona"?
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

DAJANKA 1 Pozri príspevok
Uz je schvalena zmenena ucinnost "fiskalneho zakona"?
Ona je schválena od roku 2008, len teraz nova vláda schvaľuje posun na rok, alebo 2 do jej platnosti, inak mala platit uz teraz od 1.1.2010.
0 0
jacekova jacekova

jacekova je offline (nepripojený) jacekova

účtovník telom i dušou
budem teraz za nechápavú ale aj tak položím otázku:

Vediem účtovníctvo. Vystavím faktúru a niektorí klienti mi uhrádzajú v hotovosti. Kvôli nim by som si mala kúpiť ERP alebo mi to MUSIA uhradiť na účet?

Ďakujem
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

DAJANKA 1 Pozri príspevok
Uz je schvalena zmenena ucinnost "fiskalneho zakona"?
Programové vyhlásenie
vlády SR a registračné
pokladnice

„Znižovanie deficitu bude vláda SR realizovať opatreniami na strane príjmov aj výdavkov verejných financií. Opatrenia na strane príjmov budú smerovať k stabilizácii ich podielu na hrubom domácom produkte, ktorý postupne klesá.“(11)

Opatrenia na zvýšenie príjmov verejných financií môžu byť realizované v oblastiach:
- zavedenie nových položiek príjmov verejných financií (jednorazových, pravidelných) – napríklad nových daní (problém s komunitárnym právom)
- rozšírenie pôsobnosti existujúcich daní a iných platieb , resp. rušenie výnimiek
- zvýšenie sadzby daní (platiť budú len tí poctiví; tí, ktorí neodvádzajú dane pri 19% sadzbe dane to nebudú robiť ani pri 21% sadzbe – doplatia na nich opäť tí poctiví!)
- zvýšenie efektívnosti výberu daní – MF SR potvrdzuje, že registračné pokladnice sú významným nástrojom na zníženie daňových únikov a teda nástrojom na zvýšenie efektívnosti výberu daní. Je otázne, prečo chce minister financií zrušiť tento nástroj, ktorý vládu nič nestojí. Vláda SR prijme väčšinu opatrení potrebných na zníženie deficitu s účinnosťou od roku 2011.(12)

Registračné pokladnice ako nástroj na zvýšenie efektívnosti výberu daní mali byť pôvodne nasadené od 1.1.2011. Minister financií však chce posunúť účinnosť zákona na rok 2013, čo je v priamom rozpore s Programovým vyhlásením vlády SR. Vláda by sa ukrátila o možnosť spustiť toto dlhodobo pripravované účinné opatrenie o 2 roky, v stave, keď by mala využiť všetky prostriedky na zlepšenie neutešenej situácie, o ktorej hovorí. Posúvať zákon do predvolebného roka je takmer ekvivalentné s jeho úplným zrušením.
Vláda SR bude prijímať účinné opatrenia s cieľom obmedziť daňové úniky a daňovú kriminalitu, osobitne v oblasti DPH a spotrebných daní.(13) Práve registračné pokladnice sú efektívnym nástrojom obmedzenia daňových únikov a daňovej kriminality. Pôvodná právna úprava je 16 rokov stará. Navyše, vývoj v elektronike a výpočtovej technike je veľmi rýchly. Preto je potrebná komplexná zmena právnej úpravy, čo potvrdzuje aj MF SR. MF SR má veľmi kvalitný zákon, pripravený trh, dodávateľov ako aj servisné strediská.
Hospodárska politika vlády SR bude založená na princípoch ekonomickej slobody, konkurencie a rovnosti šancí.(14)
Fiškálne registračné pokladnice prostredníctvom znižovania možností daňových únikov vytvárajú konkurenčné prostredie na báze legálnej ekonomiky a rovností šancí poctivých pred nepoctivými. Dôvera je základom vzťahu občana k štátnym inštitúciám, aj súdom. Štát má možnosti, ako získať a udržať dôveru vlastných občanov. Pretože štát pravidlami, ktoré tvorí, vytvára prostredie, v ktorom sa ľudia môžu domôcť svojich práv.(15)
Ako majú obchodníci dôverovať MF SR a Vláde SR? 5 mesiacov pred nadobudnutím účinnosti celého zákona, po 2 ročnej príprave všetkých zainteresovaných subjektov, vývoji a certifikácii fiškálnych pokladníc, vyškolení servisných organizácií, nasadení takmer polovice trhu, sa minister financií (nie Ministerstvo financií SR!) rozhodol zmeniť pravidlá hry, ktoré smerujú proti ochrane záujmov občana a štátu. Úsilie a investície všetkých zainteresovaných, dokonca aj štátu samotného pri plnení zámeru vlády by boli bezdôvodne (bez skutočných dôvodov) zmarené. O dôvere občana nehovoriac. Len na základe úplne chybných a jednostranných argumentov a neznámych, či nepublikovateľných dôvodov.
(11) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Verejné
financie, strana 8.
(12) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Verejné
financie, strana 8.
(13)Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Dane a
odvody, strana 9.
(14) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Hospodárska
politika, strana 7.
(15) Programové vyhlásenie vlády SR (návrh), Spravodlivosť,
strana 40.

Namiesto záveru...

- Ak by sa účinnosť zákona posunula, obchodníci by mali veľký problém s obstaraním nefiškálnych pokladníc, ktoré sa už niekoľko mesiacov nevyrábajú. Zásoby, ktoré sú momentálne u výrobcov a distribútorov sú fiškálne a nie je ich možné nasadiť podľa pôvodnej vyhlášky. Viacerým modelom nefiškálnych pokladníc skončila alebo v blízkej budúcnosti skončí platnosť pôvodných certifikátov.

- V krajinách, kde je zákonom vyžadované používanie elektronických registračných pokladníc, sú pokladnice vždy fiškálne. Slovensko bolo až do prijatia nového zákona jedinou výnimkou, teda pokladnice boli povinné, ale boli nefiškálne.

- Tohto roku zavádza fiškálne pokladnice Švédsko, Kanada, Bosna a Herzegovina, či Albánsko. Budúci rok sa zavádzajú alebo výrazne upravujú v Poľsku ale aj v Etiópii, zmeny plánujú aj v Slovinsku.

- Slovensko sa zatiaľ vybralo rýchlo ale opačným smerom.

Mapa fiškálnych trhov v EU:

Zdroj: Elcom, 2010.

Príloha 1

Komuniké zo zasadnutia výrobcov a dovozcov elektronických registračných pokladníc (ERP) a fiškálnych tlačiarní
(FT) v zmysle zákona č. 289/2008 Z.z. konané dňa 3.8.2010 v Bratislave.
Zúčastnení predstavitelia výrobcov a dovozcov ERP a FT uskutočnili stretnutie ako reakciu na zverejnenie informácií zo strany SITA a ministra financií Ing. Ivana Mikloša ohľadom prípadného zámeru posunúť účinnosť zákona č. 289/2008 Z.z. na neskoršie obdobie.
Diskutovali sme o stave pripravenosti, analyzovali sme situáciu ohľadom dostatku registračných pokladníc a fiškálnych tlačiarní na slovenskom trhu a pripravenosti servisných organizácií ich inštalovať v požadovanom termíne. Výsledkom je nižšie uvedené komuniké, ktoré adresujeme ministrovi financií SR pánovi Ing. Ivanovi Miklošovi.
Cieľom komuniké je zhrnúť informácie o skutočnom stave implementácie zákona 289/2008 Zb., o perspektívach jeho naplnenia v požadovanom termíne, dostupnosti riešení na trhu, reálnych nákladoch podnikateľa – používateľa fiškálneho zariadenia.

FAKTY
1.Výrobcovia a dovozcovia uskutočnili prípravu dodávok ERP a FT po technickej i legislatívnej stránke na základe prijatého zákona č. 289/2008 Z. z. V súčasnosti je zákon platný viac ako 2 roky. Zákon č.289/2008 bol prijatý NR SR v marci 2008. Účinným sa stal 18. júna 2008. Podľa tohto zákona sú podnikatelia povinní používať ERP a fiškálne tlačiarne najneskôr od 1. januára 2011.
2.Implementácia požiadaviek zákona č.289/2010 znamená pre používateľov predovšetkým úpravu (upgrade) súčasného riešenia - teda programového vybavenia, pokladnice, alebo tlačiarne v prípade PC pokladníc. Predpokladáme 80-85% riešení bude len upravených, čo bude znamenať výrazne nižšie náklady oproti kúpe nového fiškálneho zariadenia.
3.Výrobcovia a dovozcovia technických prostriedkov, firmy vyrábajúce programové vybavenie, distribútori a servisné organizácie sa na zavedenie tohto zákona a naplnenie zámeru vlády SR pripravujú minimálne 2 roky, s cieľom zabezpečiť svojim zákazníkom bezpečnú implementáciu požiadaviek zákona za dostupné ceny a v požadovanom termíne. Na túto prípravu vynaložili značné prostriedky, či úsilie a dali prednosť tomuto projektu pred inými.
4.Spoločnosti, podnikajúce v oblasti ERP a FT sú povinné v zmysle platných zmlúv so zákazníkmi udržiavať zariadenia a programové vybavenie v súlade s platnou legislatívou.
5.Výsledkom snahy výrobcov a dovozcov je celkom 83 certifikovaných ERP a FT podľa zákona č.289/2008 Z.z., čo považujeme za dostatočnú ponuku pre výber zariadenia.
6.Ku dňu 3.8.2010 je registrovaných v SR celkom 660 servisných organizácií, ktorých pracovníci sú odborne vyškolení za účelom nasadzovania ERP a FT. Školenia jednotlivých výrobcov a dovozcov sú už ukončené resp. v tomto období prebiehajú posledné školenia.
7.S cieľom zabezpečiť proces implementácie, výrobcovia, dovozcovia, distribútori a servisné organizácie zvýšili počet svojich zamestnancov, nakúpili nové technológie a technické prostriedky pre implementáciu fiškálnych riešení v rozsahu desiatok mil €.
8.V zmysle platnej legislatívy výrobcovia a dovozcovia ukončili výrobu a dovoz nefiškálnych zariadení. V súčasnom období poskytujú dodávatelia už len fiškálne zariadenia podľa zákona č.289/2008. Zároveň skončila platnosť certifikátov viacerých zariadení podľa doteraz platnej vyhlášky MF SR č.55/1994. Recertifikácie podľa tejto vyhlášky by si vyžadovali zásadnú zmenu legislatívy.
9.Výrobcovia, dovozcovia, distribútori, díleri a servisné organizácie k dnešnému dňu zabezpečili cca 60% predpokladaných objednávok (dnes viac ako 65 tisíc ), ktoré plánujú implementovať do konca augusta 2010.
10.Súčiastky pre zostávajúcu výrobu sú zaplatené a sú na ceste, výrobné kapacity naplánované, pracovníci vyškolení tak, aby boli splnené požiadavky všetkých zákazníkov v termíne. Tento tovar a zariadenia, ktoré boli vyrobené podľa špecifických požiadaviek zákona č. 289/2008 nie je možné umiestniť na iných trhoch a už nie je možné stornovať objednávky uplatnené u svetových dodávateľov.
11.Zákon je známy používateľom fiškálnych zariadení už viac ako 2 roky a väčšina ( 65.000 ) pristúpila k jeho implementácii veľmi zodpovedne, včas uzavreli dohody s dodávateľmi o úpravách existujúcich technických prostriedkov a programového vybavenia a uzavreli objednávku na ich dodanie a implementáciu.
12.S cieľom vyhnúť sa koncoročnému obchodnému náporu, väčší zákazníci - používatelia zaviazali svojich dodávateľov vykonať implementáciu najneskôr v mesiacoch august-september 2010.
13.Veľké obchodné spoločnosti (BILLA, TESCO, KAUFLAND, COOP JEDNOTA, ORANGE, HYPERNOVA a ďalšie) začali včas a už niekoľko mesiacov majú ukončené výberové konania a podpísané objednávky s dodávateľmi. Títo najväčší zákazníci sami majú nakontrahovaných viac ako 10 000 zariadení. Implementácia týchto veľkých dodávok bude prebiehať najneskôr v mesiacoch august - september 2010.
14.V súčasnosti sú už v plnom behu nasadzovania a inštalácie ERP a FT aj menším podnikateľským subjektom, a to predajom nových fiškálnych zariadení ako aj úpravou starších ERP a FT na podmienky zákona 289/2008 Z.z.
15.Cena fiškálneho upgradu sa pohybuje od 59€, ceny nových fiškálnych pokladníc, či tlačiarní sa pohybujú od 290€. Cena za implementáciu je dohodnutá individuálne a pohybuje sa od 20€. Investícia na jedno pokladničné miesto je vo výške 2 až 3 hodinového obratu bežnej prevádzky. Táto investícia, prvá po 15 rokoch od prijatia vyhlášky č. 55/1994, určite nie je likvidačná, tak ako to zvyknú uvádzať médiá.
16.Len samotnou úsporou na kontrolných páskach sa zaplatí upgrade do dvoch rokov a nové fiškálne zariadenie najneskôr do piatich rokov.

Čo prináša zákon č. 289/2008 Z. z. :
1. zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu vo viacerých kapitolách
2. zjednodušenie a zvýšenie účinnosti kontrolných mechanizmov pre štátne orgány
3. zavedenie účinnejšej a modernejšej technológie pre zber a ochranu fiškálnych údajov
4. ochrana prevádzkovateľa pred nekalou činnosťou zamestnancov
5. ochranu podnikateľov, ktorí dodržujú platné zákony pred nekalou konkurenciou
6. zníženie prevádzkových nákladov podnikateľa

Prečo neposúvať zákon č. 289/2008 Z. z. :
1. predpokladané príjmy do štátneho rozpočtu a výhody pri používaní novej technológie pre štát a podnikateľov by bolo možné využívať už v pôvodne plánovanom termíne
2. právna istota a dôvera 65 000 podnikateľov, ktorí si už splnili svoju povinnosť podľa daného zákona bude posilnená a zodpovední podnikatelia nebudú znevýhodnení pred tými, ktorí si túto povinnosť nesplnili a prípadne si ju splniť neplánujú
3. nevznikne precedens, že prijatý zákon po 2 rokoch účinnosti bude rozporovaný, nerešpektovaný alebo namietaný, tesne pred ukončením termínu povinného zavedenia fiškálnych zariadení
4. nespôsobí podobné nerešpektovanie ďalších právnych noriem podnikateľmi
5. nespôsobí to právnu neistotu tých výrobcov a dovozcov fiškálnych zariadení, ktorí pomáhajú zabezpečovať naplnenie zámerov vlády SR a nespôsobí zmarenie ich vynaložených investícií, respektíve ich likvidáciu
6. výrobcovia, dovozcovia, distribútori a servisné organizácie si budú môcť dlhodobo udržať vyškolených, kvalitných zamestnancov, ktorých pre tento účel zamestnali a odborne pripravovali

Odporúčanie :
Na základe skúseností z iných krajín pri zavádzaní podobných opatrení ponúkame efektívny spôsob zavedenia fiškálnych zariadení v platnom termíne bez poškodenia záujmov štátu a podnikateľského prostredia a odporúčame :
1. štát bude informovať, že zmena zákona č. 289/2008 Z. z. nie je nutná
2. štát našiel riešenie, ktoré zabezpečí bezproblémové zavedenie ERP a FT bez toho, aby ohrozil záujmy štátu, prevádzkovateľov a dodávateľov. Používatelia ERP a FT, ktorí si objednajú najneskôr do 15.9.2010 u svojho dodávateľa fiškálne zariadenie a dodávateľ mu ho do 31.12.2010 nedodá, nebudú do 31.3.2011 sankcionovaní v zmysle zákona. Výrobcovia a dovozcovia týmto komuniké prehlasujú, že sú schopní dodať fiškálne zariadenia
podľa platného zákona č.289/2008. V Bratislave dňa 3.8.2010

Prítomní výrobcovia a dovozcovia ERP a FT potvrdzujú toto komuniké vlastnoručným podpisom :
1. BOWA s.r.o
Ing. Miroslav Seleši - riaditeľ
Ing. Marián Zvozil – konateľ
2. ELCOM, spoločnosť s ručením obmedzeným, Prešov
Ing. Miloslav Karaffa – konateľ
3. NRSYS s.r.o.
Ing. Štefan Bandler, CSc – konateľ
4. VAROS TRADE, s.r.o.
Ing. Rastislav Miko – konateľ
5. BEFARE 777 spol. s r.o.
Ing. Ľubomír Švec - konateľ
ďalšia strana >>
<< predchádzajúca strana
Úvod | Novinky | Pokladnice | Príslušenstvo | Fiskalizácia | IT technika | Podpora | Kontakt | Mapa stránky
Výhody fiskálizácie
Fiskálny zákon
Proces fiskalizácie
Naposledy upravil VieraPopluharova : 03.11.10 at 08:49
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať