LUBY v príspevku 591 sa to rozoberá :
7. Otázka:
Predávam tovar, pri ktorom vystavujem faktúry a prijímam tržby za ich úhradu v hotovosti. Podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. som nemusel používať ERP, nakoľko som prijímal v hotovosti iba úhrady faktúr. Som od účinnosti zákona o požívaní ERP povinný kúpiť ERP a evidovať na nej predaj na faktúry ?
Odpoveď:
Nie. Podľa zákona o používaní ERP sa úhrada pohľadávky v hotovosti síce považuje za tržbu, ktorú je potrebné evidovať prostredníctvom ERP, avšak nakoľko prechodné ustanovenie § 18 zákona o používaní ERP umožňuje podnikateľom postupovať podľa doterajšieho predpisu (t.j. vyhlášky č. 55/1994 Z.z.) až do 31. decembra 2010, do tohto termínu nevzniká povinnosť evidovať úhrady pohľadávok v hotovosti cez ERP a ani povinnosť kúpiť ERP, pokiaľ bude podnikateľ postupovať v zmysle vyhlášky č. 55/1994 Z.z..
a schválená novela hovorí
„§ 18a
Prechodné ustanovenie k úpravám
účinným od 30. decembra 2010
Ustanovenie § 18 v znení účinnom od 30. decembra 2010 sa nevzťahuje na podnikateľa, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát po
30. decembri 2010.“.
P
ri úhrade pohľadávky nemáme povinnosť použiť ERP po prvýkrát. Túto povinnosť máme od 1.3.2009
" §2
h) tržbou platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok
a paragraf 3 medzi situáciami, na ktoré sa nevzťahuje pohľadávku nevymenováva.
Podľa tejto dikcie sme si pôvodne i my mysleli, že pre úhradu pohľadávky platí povinnosť kúpiť novú ERP a úhradu pohľadávky evidovať prostredníctvom ERP od 1.3.2009. Následne MF a DRSR podali výklad k §18, že podnikatelia sa môžu rozhodnúť na základe prechodných opatrení, že do 31.12.2010 budú postupovať podľa Vyhlášky 55 alebo dikcie nového zákona vrátane pohľadávky. T.j., Tí, ktorí sa rozhodli od 1.3.2009 /odkedy zákon platí/ postupovať pri úhrade pohľadávky do 31.10.2010 podľa Vyhlášky 55, teraz tak možu robiť i do 31.12.2011.
Zdôrazňujem, my sme nemali povinnosť prvýkrát evidovať v hotovosti uhradené pohľadávky od 1.1.2011 prostredníctvom ERP, ale
od 1.3.2009. Zákon nám však v prechodných ustanoveniach dovolil do 31.10.2010 a teraz 2011 postupovať v zmysle Vyhlášky 55, kde je úhrada pohľadávky prostredníctvom PPD umožnená.
Ak by to tak neplatilo ako píšem, tak sme v rozpore so zákonom postupovali od 1.3.2009 a boli sme potom zle navigovaní MF a DRSR, ináč povedané MF a DRSR by museli poprieť svoje stanovisko. ERP po prvýkrát od 31.12.2010 použije každý podnikateľ, ktorý prvýkrát predá tovar, prvýkrát poskytne službu a prvýkrát prijme platbu v hotovosti za pohľadávku. Ten ju už musí od 31.12.2010 evidovať na ERP /kúúpi si novú pokladňu a postupuje už len podľa nového zákona aj v roku 2011./.
Novela ponechala v platnosti aj §18 len so zmenou dátumu. Zákon musíme brať ako celok...
P.s. Myslím, že som argumenty vyčerpala