Zavrieť

Porady

Pokladničné bločky budú musieť vydávať aj údržbári či účtovníci

Ministerstvo financií tuší, že mnohí podnikatelia sa vyhýbajú vydávaniu daňových dokladov za platby v hotovosti. Bez prieskumov, koľkým podvodom zabránia, a analýz, aké výsledky navrhované opatrenia prinesú, prišli s pomerne radikálnym riešením.

Stanovilo nové technické požiadavky, pre ktoré si bude časť podnikateľov musieť kúpiť nový model. A zavarilo aj živnostníkom.
Ruší im možnosť prijímať hotovosť bez toho, aby vlastnili pokladnicu. Inými slovami, prikazuje ju kúpiť aj tým, ktorí ju doteraz nepotrebovali – ak chcú hotovosť prijímať naďalej.

Povinnosť sa týka všetkých živnostníkov. Navyše, pre nové technické požiadavky budú musieť meniť a upravovať pokladnice aj obchodníci.

Zdroj: http://www.etrend.sk/podnikanie/riad...ic/149527.html
Usporiadat
Téma je uzavretá.
Kika69 Kika69

Kika69 je offline (nepripojený) Kika69

Rozalka Pozri príspevok
Chýba mi tu tretia možnosť: podnikateľ nie je novovzniknutý, ale doteraz ERP nepoužíval, lebo nemal, všetko riešil prostredníctvom PPD. V tomto prípade je potrebné si obstarať ERP, a to novú, staré typy sa už nepredávajú (bola som v piatok na školení o DP PO, školiteľ to takto vysvetlil).
Ale v tomto prípade tiež stačí novú pokladňu riešiť do 31.12.2011 však?
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Rozalka Pozri príspevok
Chýba mi tu tretia možnosť: podnikateľ nie je novovzniknutý, ale doteraz ERP nepoužíval, lebo nemal, všetko riešil prostredníctvom PPD. V tomto prípade je potrebné si obstarať ERP, a to novú, staré typy sa už nepredávajú (bola som v piatok na školení o DP PO, školiteľ to takto vysvetlil).
Tento problém sme riešili kdesi na začiatku témy /nemám teraz čas hľadať, resp. ani neviem či presne v tejto téme/ pri vzniku zákona 289/2008 ako takého. Mali sme vtedy pocit, že by to malo byť tak ako píšeš od 1.3.2009 lebo odvetdy platí povinnosť evidovať tržby podľa nových ERP vrátane pohľadávky..... Na základe našich dopytov boli vydané stanoviská MF a DRSR, a preto som ho vyššie uverejnila. Situácia je v tomto prípade /vystavovanie PPD na úhradu faktúr v hotovosti/ úplne identická ako keď prvýkrát uzrel zákon svetlo sveta a termín možnosti ísť podľa starého predpisu bol do 31.12.2010. §18 ostal v platnosti úplne identicky okrem dátumu

DRSR
7. Otázka:
Predávam tovar, pri ktorom vystavujem faktúry a prijímam tržby za ich úhradu v hotovosti. Podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. som nemusel používať ERP, nakoľko som prijímal v hotovosti iba úhrady faktúr. Som od účinnosti zákona o požívaní ERP povinný kúpiť ERP a evidovať na nej predaj na faktúry ?

Odpoveď:
Nie. Podľa zákona o používaní ERP sa úhrada pohľadávky v hotovosti síce považuje za tržbu, ktorú je potrebné evidovať prostredníctvom ERP, avšak nakoľko prechodné ustanovenie § 18 zákona o používaní ERP umožňuje podnikateľom postupovať podľa doterajšieho predpisu (t.j. vyhlášky č. 55/1994 Z.z.) až do 31. decembra 2010, do tohto termínu nevzniká povinnosť evidovať úhrady pohľadávok v hotovosti cez ERP a ani povinnosť kúpiť ERP, pokiaľ bude podnikateľ postupovať v zmysle vyhlášky č. 55/1994 Z.z..
Naposledy upravil evina : 06.12.10 at 19:06
2 0
Rozalka Rozalka

Rozalka je offline (nepripojený) Rozalka

Spoluvlastníčka "Prvého nitrianskeho medveďária" ...viac
No ja sa nechcem prieť, len som "tlmočila" počuté ...
Inak keď prvýkrát uzrel zákon svetlo sveta, termín bol 31.12.2010.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Rozalka Pozri príspevok
No ja sa nechcem prieť, len som "tlmočila" počuté ...
Inak keď prvýkrát uzrel zákon svetlo sveta, termín bol 31.12.2010.
Rozalka, teraz som si preklikala. Prečítaj si prvých 16 strán tejto témy a tam v podstate riešime identický problém. Ja som bola dokonca jednou z tých, ktorí tvrdili to čo si myslíš Ty teraz, resp. niekto zo školenia, že podľa dikcie zákona majú Tí, ktorí len prijímajú platby v hotovosti za faktúry tak robiť od 1.3.2009 a kúpiť si teda nové pokladne. Tento dátum je totiž rozhodujúci, lebo od vetdy platí zákon a káže evidovať všetky tržby prijaté v hotovosti cez ERP a pohľadávka v tomto zákone nemá výnimku. Až na strane 15 a 16 za začínajú objavovať stanoviská MF a DRSR, ktoré vysvetlili §18 tak, že všetci, teda aj Tí, ktorí prijímajú v hotovosti uhradené pohľadávky- čo im dovoľuje starý predpis - /okrem tých, ktorí si už kúpili nové ERP/ môžu pokračovať v zmysle starých predpisov až do 31.10.2010 /a nie od 1.3.2009/. teraz sa na podstate ničovaté nič nezmenilo len to, že tak nemusia urobiť od 1.3.2009 ale až od 1.1.2012, resp. môžu tak robiť do 31.12.2011.
Naposledy upravil evina : 06.12.10 at 18:52
4 0
LUBY LUBY

LUBY je offline (nepripojený) LUBY

konateľka
Takže ešte pre istotu - podnikateľ predávajúci tovar len na faktúru ak bude prijímať úhradu pohľadávky v hotovosti, je povinný od 1.1.2011 používať fiškálnu pokladňu.
Je to tak?
Už to vyzerá že sa pýtam, či 1+1=2, ale pri všetkých týchto zmenách už začínam aj o tom pochybovať
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

LUBY Pozri príspevok
Takže ešte pre istotu - podnikateľ predávajúci tovar len na faktúru ak bude prijímať úhradu pohľadávky v hotovosti, je povinný od 1.1.2011 používať fiškálnu pokladňu.
Je to tak?
Už to vyzerá že sa pýtam, či 1+1=2, ale pri všetkých týchto zmenách už začínam aj o tom pochybovať
Neodpoviem Ti zámerne na ten tovar, ale ak podnikateľ prijíma úhradu pohľadávky prostredníctvom PPD môže tak bez novej ERP podľa mňa robiť do 31.12.2011.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Rozalka Pozri príspevok
No ja sa nechcem prieť, len som "tlmočila" počuté ...
Inak keď prvýkrát uzrel zákon svetlo sveta, termín bol 31.12.2010.
Ináč aj vtedy to na niektorých školeniach tvrdili a nebolo to tak ....
0 0
Kika69 Kika69

Kika69 je offline (nepripojený) Kika69

Kika69 Pozri príspevok
Ahojte! Prosím vás viete mi poradiť, ako postupovať v tomto prípade: s.r.o.-čka, ktorej účtujem, občasne (3-4x do mesiaca) predáva tovar, na ktoré som vystavovala faktúry a PPD, ale najčastejšie im uhrádzali faktúry bezhotovostným stykom. Minulý mesiac však otvorili prevádzku-obchod, ktorá je vzdialená od sídla firmy vyše 100 km a sem kúpili registračnú pokladnicu podľa nového zákona. Ako teraz postupovať v prípade, keď predáva tovar v sídle firmy, môžem im naďalej vystavovať faktúry a PPD do konca roka 2011? Alebo by mali evidovať tržbu za faktúru na tej pokladnici v novootvorenej 100 km vzdialenej prevádzke? Lebo pochybujem, že kúpia druhú pokladnicu, kvôli občasným tržbám v sídle firmy. ĎAKUJEM.
A na toto prosím aký máte názor?
0 0
LUBY LUBY

LUBY je offline (nepripojený) LUBY

konateľka
evina Pozri príspevok
Neodpoviem Ti zámerne na ten tovar, ale ak podnikateľ prijíma úhradu pohľadávky prostredníctvom PPD môže tak bez novej ERP podľa mňa robiť do 31.12.2011.
Hmmm, túto možnosť ale nikde nevidím...podnikateľ dosiaľ nepoužíval registračnú pokladňu /úhrada pohľadávky cez PPD, nie tržba/ , ale od 1.1.2011 nevidím možnosť ako uniknúť jej kúpe a používaniu
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

LUBY Pozri príspevok
Hmmm, túto možnosť ale nikde nevidím...podnikateľ dosiaľ nepoužíval registračnú pokladňu /úhrada pohľadávky cez PPD, nie tržba/ , ale od 1.1.2011 nevidím možnosť ako uniknúť jej kúpe a používaniu
Hmmm....Snažím sa to napísať na predchádzajúcich dvoch stranách.
§ 18 umožňujúci ísť podnikateľom podľa starej Výhlášky 55 pôvodne do 31.12.2010 im to po novele umožňuje do 31.12.2011.

Tržbu evidovať ERP podľa nového zákona vrátane úhrady pohľadávky káže zákon od 1.3.2009 a prechodným paragrafom 18 umožnil ísť podľa starého predpisu aj pre úhradu pohľadávky po prvé do 31.10.2010 a teraz do 31.12.2011.
Naposledy upravil evina : 06.12.10 at 21:47
4 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

Kika69 Pozri príspevok
A na toto prosím aký máte názor?
Hmmm... myslím, že tu by mali evidovať tie úhrady pohľadávky cez ERP. Neviem sa rozhodnúť, či môžu posudzovať každé predajné miesto zvlášť - jedno podľa nového a druhé podľa starého...
Ja by som to nerobila a žiadala radšej tých pár úhrad prevodom.
0 0
LUBY LUBY

LUBY je offline (nepripojený) LUBY

konateľka
v príspevku 591 sa to rozoberá :
7. Otázka:
Predávam tovar, pri ktorom vystavujem faktúry a prijímam tržby za ich úhradu v hotovosti. Podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. som nemusel používať ERP, nakoľko som prijímal v hotovosti iba úhrady faktúr. Som od účinnosti zákona o požívaní ERP povinný kúpiť ERP a evidovať na nej predaj na faktúry ?

Odpoveď:
Nie. Podľa zákona o používaní ERP sa úhrada pohľadávky v hotovosti síce považuje za tržbu, ktorú je potrebné evidovať prostredníctvom ERP, avšak nakoľko prechodné ustanovenie § 18 zákona o používaní ERP umožňuje podnikateľom postupovať podľa doterajšieho predpisu (t.j. vyhlášky č. 55/1994 Z.z.) až do 31. decembra 2010, do tohto termínu nevzniká povinnosť evidovať úhrady pohľadávok v hotovosti cez ERP a ani povinnosť kúpiť ERP, pokiaľ bude podnikateľ postupovať v zmysle vyhlášky č. 55/1994 Z.z..


a schválená novela hovorí

§ 18a
Prechodné ustanovenie k úpravám
účinným od 30. decembra 2010


Ustanovenie § 18 v znení účinnom od 30. decembra 2010 sa nevzťahuje na podnikateľa, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát po
30. decembri 2010.“.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

LUBY Pozri príspevok
v príspevku 591 sa to rozoberá :
7. Otázka:
Predávam tovar, pri ktorom vystavujem faktúry a prijímam tržby za ich úhradu v hotovosti. Podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. som nemusel používať ERP, nakoľko som prijímal v hotovosti iba úhrady faktúr. Som od účinnosti zákona o požívaní ERP povinný kúpiť ERP a evidovať na nej predaj na faktúry ?

Odpoveď:
Nie. Podľa zákona o používaní ERP sa úhrada pohľadávky v hotovosti síce považuje za tržbu, ktorú je potrebné evidovať prostredníctvom ERP, avšak nakoľko prechodné ustanovenie § 18 zákona o používaní ERP umožňuje podnikateľom postupovať podľa doterajšieho predpisu (t.j. vyhlášky č. 55/1994 Z.z.) až do 31. decembra 2010, do tohto termínu nevzniká povinnosť evidovať úhrady pohľadávok v hotovosti cez ERP a ani povinnosť kúpiť ERP, pokiaľ bude podnikateľ postupovať v zmysle vyhlášky č. 55/1994 Z.z..


a schválená novela hovorí

§ 18a
Prechodné ustanovenie k úpravám
účinným od 30. decembra 2010


Ustanovenie § 18 v znení účinnom od 30. decembra 2010 sa nevzťahuje na podnikateľa, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát po
30. decembri 2010.“.
Pri úhrade pohľadávky nemáme povinnosť použiť ERP po prvýkrát. Túto povinnosť máme od 1.3.2009

" §2


h) tržbou platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok

a paragraf 3 medzi situáciami, na ktoré sa nevzťahuje pohľadávku nevymenováva.

Podľa tejto dikcie sme si pôvodne i my mysleli, že pre úhradu pohľadávky platí povinnosť kúpiť novú ERP a úhradu pohľadávky evidovať prostredníctvom ERP od 1.3.2009. Následne MF a DRSR podali výklad k §18, že podnikatelia sa môžu rozhodnúť na základe prechodných opatrení, že do 31.12.2010 budú postupovať podľa Vyhlášky 55 alebo dikcie nového zákona vrátane pohľadávky. T.j., Tí, ktorí sa rozhodli od 1.3.2009 /odkedy zákon platí/ postupovať pri úhrade pohľadávky do 31.10.2010 podľa Vyhlášky 55, teraz tak možu robiť i do 31.12.2011.

Zdôrazňujem, my sme nemali povinnosť prvýkrát evidovať v hotovosti uhradené pohľadávky od 1.1.2011 prostredníctvom ERP, ale od 1.3.2009. Zákon nám však v prechodných ustanoveniach dovolil do 31.10.2010 a teraz 2011 postupovať v zmysle Vyhlášky 55, kde je úhrada pohľadávky prostredníctvom PPD umožnená.

Ak by to tak neplatilo ako píšem, tak sme v rozpore so zákonom postupovali od 1.3.2009 a boli sme potom zle navigovaní MF a DRSR, ináč povedané MF a DRSR by museli poprieť svoje stanovisko. ERP po prvýkrát od 31.12.2010 použije každý podnikateľ, ktorý prvýkrát predá tovar, prvýkrát poskytne službu a prvýkrát prijme platbu v hotovosti za pohľadávku. Ten ju už musí od 31.12.2010 evidovať na ERP /kúúpi si novú pokladňu a postupuje už len podľa nového zákona aj v roku 2011./.

Novela ponechala v platnosti aj §18 len so zmenou dátumu. Zákon musíme brať ako celok...


P.s. Myslím, že som argumenty vyčerpala
Naposledy upravil evina : 06.12.10 at 20:55
2 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

LUBY Pozri príspevok
v príspevku 591 sa to rozoberá :
7. Otázka:
Predávam tovar, pri ktorom vystavujem faktúry a prijímam tržby za ich úhradu v hotovosti. Podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. som nemusel používať ERP, nakoľko som prijímal v hotovosti iba úhrady faktúr. Som od účinnosti zákona o požívaní ERP povinný kúpiť ERP a evidovať na nej predaj na faktúry ?

Odpoveď:
Nie. Podľa zákona o používaní ERP sa úhrada pohľadávky v hotovosti síce považuje za tržbu, ktorú je potrebné evidovať prostredníctvom ERP, avšak nakoľko prechodné ustanovenie § 18 zákona o používaní ERP umožňuje podnikateľom postupovať podľa doterajšieho predpisu (t.j. vyhlášky č. 55/1994 Z.z.) až do 31. decembra 2010, do tohto termínu nevzniká povinnosť evidovať úhrady pohľadávok v hotovosti cez ERP a ani povinnosť kúpiť ERP, pokiaľ bude podnikateľ postupovať v zmysle vyhlášky č. 55/1994 Z.z..


a schválená novela hovorí


§ 18a
Prechodné ustanovenie k úpravám
účinným od 30. decembra 2010


Ustanovenie § 18 v znení účinnom od 30. decembra 2010 sa nevzťahuje na podnikateľa, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát po
30. decembri 2010.“.
Áno hovorí presne to, čo píšem. §18 je v platnosti len so zmenným dátumom 31.12.2011. Jeho celá podstata platí.
§18a hovorí po prvýkrát,...
0 0
Adiks Adiks

Adiks je offline (nepripojený) Adiks

účtovník
evina Pozri príspevok
Ak tá služba nie je uvedená, nemáš mať na akú službu ERP, teda nie.
Ďakujem.
0 0
bredikova bredikova

bredikova je offline (nepripojený) bredikova

optimistka aj napriek veku
Aký máte názor nato , že dve prevádzky FO - vináreň a bufet, idú už s novou pokladňou podľa nového zákona a druhá prevádzka - predajňa lahodok, ide podľa starého - lebo má starú pokladňu. Je v tom nejaký problém. Možem aj naďalej prímať hotovostné úhrady za faktúry na PPD?
0 0
vango vango

vango je offline (nepripojený) vango

Kika69 Pozri príspevok
Ahojte! Prosím vás viete mi poradiť, ako postupovať v tomto prípade: s.r.o.-čka, ktorej účtujem, občasne (3-4x do mesiaca) predáva tovar, na ktoré som vystavovala faktúry a PPD, ale najčastejšie im uhrádzali faktúry bezhotovostným stykom. Minulý mesiac však otvorili prevádzku-obchod, ktorá je vzdialená od sídla firmy vyše 100 km a sem kúpili registračnú pokladnicu podľa nového zákona. Ako teraz postupovať v prípade, keď predáva tovar v sídle firmy, môžem im naďalej vystavovať faktúry a PPD do konca roka 2011? Alebo by mali evidovať tržbu za faktúru na tej pokladnici v novootvorenej 100 km vzdialenej prevádzke? Lebo pochybujem, že kúpia druhú pokladnicu, kvôli občasným tržbám v sídle firmy. ĎAKUJEM.
Je to diskutabilné. Nikto Vám na toto nedá presnú odpoveď. Snáď len daňový poradca (ale radšej poistený) Názor je taký, že
pokiaľ máte pokladnicu certifikovanú podľa nového zákona, ste na nej povinný evidovať hotovostnú úhradu faktúry. Len či by ste si vedeli obhájiť, že je to zložité, lebo prevádzka je 100 km vzdialená.

Podľa zákona 289/2008 Z.z. prechodné obdobie v §18 sa týka len tých, ktorý používajú pokladnicu podľa starej vyhlášky. Tí ju môžu používať až do 31.12.2011.
Ale tí, ktorí pokladnicu nepoužívali vôbec a pri predaji tovaru vystavovali faktúru a za jej úhrady v hotovosti vystavovali PPD, tí si mali zaobstarať pokladnicu od účinnosti zákona, t.j. od marca 2009 (ale v tom čase sa ešte pokladnice upravené podľa nového zákona ani nevyrábali). Sú to všetko len názory, ktoré získali naši servisný technici na školeniach.
Prax ukáže.

Zajtra máme prezentáciu na jednom školení o DPH, a bude tam aj daňová odborníčka, tak sa jej skúsime spýtať.
0 0
Kika69 Kika69

Kika69 je offline (nepripojený) Kika69

Evina a Vango ďakujem vám za vaše názory.
0 0
novacik2 novacik2

novacik2 je offline (nepripojený) novacik2

㤠18a
Prechodné ustanovenie k úpravám
účinným od 30. decembra 2010

Ustanovenie § 18 v znení účinnom od 30. decembra 2010 sa nevzťahuje na podnikateľa, ktorému vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát po
30. decembri 2010.“.


Potrebujem si ujasnit. Teraz pouzivame cca 7 pokladni podla starej vyhlasky. Tie budeme tak pouzivat do 31.12.2011. Ked kupime novu po 30.12.2010 budeme musiet postupovat podla noveho zakona? Jedna sa v tomto pripade o par. 18a ?
dakujem
0 0
Adiks Adiks

Adiks je offline (nepripojený) Adiks

účtovník
bredikova Pozri príspevok
Aký máte názor nato , že dve prevádzky FO - vináreň a bufet, idú už s novou pokladňou podľa nového zákona a druhá prevádzka - predajňa lahodok, ide podľa starého - lebo má starú pokladňu. Je v tom nejaký problém. Možem aj naďalej prímať hotovostné úhrady za faktúry na PPD?
Prijímať hotovostné úhrady za faktúry na PPD môžeš iba ak sa faktúry týkajú prevádzky predajne lahôdok a to do 31.12.2011. Pri prevádzkach vináreň a bufet musíš aj hotovostné úhrady za faktúry evidovať v ERP.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať