Dostal som sa do tejto diskusie na základe nevinnej poznámky v príspevku #10, že otázka - odpoveď 7) z oficiálneho materiálu DRSR narobí v praxi nemalé problémy - najmä pri daňových kontrolách. Na to mi marjankaj v príspevku #14 oponoval, že nenarobí...
Sledujem túto problematiku dlhšiu dobu, je u autorov istý vývojový posun (už aj preto, že napr. niektoré ustanovenia sa novelizovali - viď odpoveď 15a v materiáli DRSR...)
Citujem z časopisu DUO 11/2009 z článku Automobil v podnikaní od našej, mnou váženej poraďáčky Janky: "Nejasné znenie ustanovenia § 19 ods. 2 písm. l) bod 3 ZDP ako aj navrhovaná úprava zákona o dani z pridanej hodnoty v kontexte paušalizácie výdavkov na spotrebované PHL vnáša podľa nášho názoru neistotu do praktickej aplikácie zákonov pri uplatnení daňových výdavkov, ako aj práva platiteľa dane na uplatnenie odpočítania DPH z nákupov PHL pri uplatnení paušálnych výdavkov na ich spotrebu".
Nebudem ďalej citovať z odborných článkov a menovať autorov, zástancov jednej stránky (že krátenie minimálne o 20% v sebe zahŕňa súkromné použitie), resp. druhej (že súkromné použitie si vyžaduje ďalšie krátenie). Budúcnosť prinesie určite vyriešenie aj doteraz nezodpovedaných otázok a dovtedy musíme konať na základe chaotických ustanovení tak, aby sme nepoškodili klienta, ale aby si si nenarobili problémy ani sebe.
V príspevku #22 som naznačil aj spôsob uplatnenia 80% v praxi pri používaní automobilu aj na súkromné účely. Stotožnil som sa s autormi takéto spôsobu výpočtu. Prečo?
Zavedenie paušálneho spôsobu uplatnenia výdavkov až do výšky 80% mnohí zdôvodňujú, že je to pre F.O. a malé právnické osoby. Nič takého mi zo zákona nevyplýva, a keby aj vyplývalo, tu by som apeloval spomínanou ústavou - považoval by som toto za protiústavné, diskriminačné ( hoci argument sa mi zdá logický, ale povedzme pre také SPP alebo podobné veľké podniky by to prinášalo veľké straty).
Druhý aurgument bol uľahčenie podnikateľovi. Pýtam sa - je to uľahčenie, alebo bič na neho? Lebo čo znamenala evidencia jázd? Teraz schválne abstrahujem od toho, ako nemala byť - teda že po ukončení roka (alebo lepšie pred daňovou kontrolou) sa sofvérom dala vygenerovať nejaká zostava. Bavím sa o "poctivých" podnikateľoch (spomínala to aj zadávateľka otázky, že sa za takú považuje - zaslúži si uznanie) - po nastúpení do auta zobrať zošit, napísať stav tachometra, čas, dátum, účel cesty,..... sledovať spotrebu letnú, zimnú, jazdy mestom, mimo mesta, s prívesom, .... nechcem nudiť a preto nebudem ďalej rozvádzať.
Uvediem preto konkrétny príklad:
Podnikateľský subjekt č. 1 - má auto vo firme, má doma auto pre súkromné používanie. Firemné auto 100% využívané pre účely podnikania za účelom dosahovania, zabezpečenie,.... príjmov. Berme za fakt, že cieľom novely bolo uľahčenie podnikateľom. Tento podnikateľ nebude musieť viesť evidenciu jázd. To je uľahčenie. Ale tvrdo za to zaplatí, že si uľahčil - minimálne 20% zo spotreby PHL... Teda nič nedostal zadarmo, za to uľahčenie zaplatí - ak má napr. ročnú spotrebu 3.000 EUR, je to 600 EUR. Za polovičnú cenu sa už nájdu ľudia, čo mu budú viesť túto evidenciu.
Podnikateľský subjekt č. 2 - má auto zaradené do firmy, nemá súkromné auto - firemné používa (zámerne nehovorím, že zneužíva - vychádzam zo zadania autorky témy, že dobrovoľne priznáva plný rozsah súkromných jázd vo výške 30%). Ak to robil do 31.12.2008, tak o 30% si krátil nielen PHL, odpisy, poistné, ale i všetky ostatné náklady. Teraz, po novelizácii sa tomuto podnikateľovi uľahčí - nemusí viesť evidenciu - to bolo cieľom novelizácie.
No ale ak sa budem držať teórie, že až do výšky 80% (v ktorej má byť aj súkromná spotreba) - tak 70% je do výšky 80% - aký je vlastne dopad? Pre tohoto podnikateľa žiadny - teda čo sa týka financií - teda on naďalej si kráti o 30% ako predtým (z 30% až 20% má zo zákona, teda defacto si priznáva oproti prvému subjektu 10% súkromných jázd), ale nemusí viesť evidenciu. Jemu sa fakt uľahčilo.
Podnikateľský subjetk č. 3 - detto ako subjekt dva - lenže on si povie, že to nebude 70:30, ale 80:20 - veď krátenie tých 20% zahŕňa aj súkromné použitie. U tohoto subjektu sú výhody už dve - finačná i tá vo forme nevedenia evidencie.
Prosím o láskavé posúdenie všetkých 3 prípadov a potom odpovedať na otázku - čo bolo cieľom novelizácie zákona zavedením paušálnych výdavkov? Trestať tých, ktorí to robia poctivo a nechať to nimi zaplatiť, alebo zvýhodniť chytrákov? Ako ekonomovi, čo roky robil vo firme, v ktorej nikto zo zamestnancov, ale ani z orgánov spoločnost (predstavenstva, dozornej rady) nebol vlastníkom spoločnosti, sú cudzie veškeré snahy o presadzovanie súkromnej spotreby do firemných výdavkov. A to isté ako občan tejto republiky očakávam od našich zákonodárcov aby prijímali zákony v tomto duchu. Žial ich skutky, ale i výsledky ich zákonodárnej činnosti nie vždy sa zhodujú s mojimi ideálmi. Alebo že by som bol s takýmito očakávania v menšine? Možná, ale sám to nezmením...
P.S. ... a to už vôbec nehovorím o prípadných problémoch, kde sa vyžaduje pomerné vyčíslenie nákladov - napr. odpisov - ak si zvolím 80% PHL (s tým, že už je vyňatá súkromná spotreba) budem uplatňovať odpisy, ostatné náklady na auto 80% ? Alebo tam budem (môžem - musím) mať iný pomer? Na základe čoho?