Stojí za prečítanie:
http://hnonline.sk/firmyafinancie/c1...ritvrdzuju-hru Zdroj: Hospodárske noviny, Strana: 17, Autor: Tomáš Ferenčák, Dátum: 03.11.2011Bratislava – Nečestné praktiky podomových predajcov energií naberajú na obrátkach. Zavádzajúce informácie, tajenie súvislostí, falošné preukazy či zmluvy vypĺňané ceruzkou, ktoré následne upravujú podľa svojho uváženia – to je len pár z príkladov, ktoré začali využívať externí spolupracovníci firiem poskytujúcich zemný
plyn a elektrinu.
Zaplatené skúsenosti Ostatnou novinkou „vykurovacej sezóny“ sú dodatočné účty za takzvané odborné poradenstvo. To spravidla stihnú za pár minúť pred dverami bytu. O spoplatnení sa však zákazník dozvie až z faktúry.
„Chodia po bytoch cielene. Napríklad doobeda, keď je predpoklad, že zastihnú dôchodcov, ktorí sú obzvlášť zraniteľní,“ upozorňuje Petra Vargová-Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov S.O.S.
Nečakané účty za poradenstvo si tak nachádza čoraz viac spotrebiteľov.
„Spotrebiteľka takto zmenila energetickú spoločnosť a o dva týždne jej prišla faktúra za poskytnuté poradenstvo medzi dverami na 12 eur,“ dokladá Vargová-Čakovská.
Dvanásť eur pritom vôbec nie je najvyššia suma, akú môžu oklamaní spotrebitelia za dôverčivosť zaplatiť.
Podčiarkuje to i čerstvá skúsenosť Jozefa z východného Slovenska.
„Bolo mi čudné, že zmluvu predajkyňa vypisovala ceruzkou.
Vraj, aby mohla opraviť prípadnú chybu,“ spomína. Napriek „ceruzkovej“
dohode na jeden rok zistil, že nakoniec podpísal zmluvu na päť rokov. Za odstúpenie od zmluvy po vypršaní 14 dní hrozia sankcie často prevyšujúce i sto eur.
Horúca sezóna Najčastejším prípadom sú nejasné obchodné podmienky. „Pri elektrine sú najčastejším predmetom sťažností problémy s alternatívnymi dodávateľmi.
Najmä zmluvné a fakturačné podmienky,“ potvrdzuje hovorca
Úradu pre
reguláciu sieťových odvetví Miroslav Lupták.
Počet prípadov nečestných obchodných metód rastie priamo úmerne s blížiacim sa decembrom, keď sa končia zmluvy viacerých dodávateľov.
„Podomoví poradcovia navštevujú spotrebiteľov priebežne celý rok, no v tomto období je ich viac,“ podčiarkuje Petra VargováČakovská. Na podobné praktiky doplácajú tak tradiční, tak aj alternatívni dodávatelia. Prví narážajú na množiace sa prípady, keď predajca vystupoval v ich mene, aby klienta klamom odovzdal konkurencii. Noví hráči na trhu zas pre podobné praktiky strácajú dôveryhodnosť.
„Postupy predajcov sa často vymykajú korektnej súťaži,“ uzatvára napríklad Peter Bednár zo
SPP.
„Dištancujeme sa od praktík, ktoré u zákazníkov vytvárajú zlý obraz o alternatívnych dodávateľoch energií,“
podčiarkuje Dominika Nováková z United Energy Trading.
- Nečestné praktiky zatajovanie poplatkov fakturácia „poradenstva“
podpisovanie zmlúv ceruzkou falošné preukazy