Podľa mňa odpojiť sa od centrálne vykurovania môže každý vlastník, nie je podmienka súhlasu ostatných vlastníkov. Musí to oznámiť vlastníkov a správcovi predložiť všetky revízne správy o vlastnom vykurovaní. či príprave TV.
Ale aby mal revízne správy, musí mať stavebné povolenie
OZNÁMENIE
k postupu stavebných úradov
v konaniach o zmene v spôsobe vykurovania odpojením sa
od centrálneho tepelného zdroja
Poznatky z činnosti stavebných úradov preukazujú, že sa čoraz častejšie vyskytujú
žiadosti o povolenie stavebných prác v súvislosti s odpojením bytových domov alebo
jednotlivých bytov v bytovom dome a nebytových budov od centrálneho zdroja
vykurovania. V súvislosti s touto problematikou Ministerstvo životného prostredia SR,
odbor štátnej stavebnej správy po konzultáciách s Ministerstvom financií SR a
Ministerstvom hospodárstva SR k postupu stavebných úradov oznamuje:
Odpájanie bytových domov alebo jednotlivých bytov v bytovom dome a nebytových
budov od centrálneho zdroja vykurovania a zriaďovanie samostatných zdrojov
vykurovania sa považuje za zmenu v užívaní stavby spočívajúcu v zmene spôsobu
vykurovania bytového domu alebo bytu oproti pôvodnému technickému riešeniu
overenému v stavebnom konaní a povolenému užívať v kolaudačnom konaní.
Stavebný úrad preskúma v konaní podľa § 85 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, či
je možné uskutočniť takúto zmenu v užívaní stavby. Podľa odseku 2 tohto
ustanovenia sa postupuje, ak ide o
· zmenu v užívaní stavby, ktorá je spojená so zmenou stavby,
· zmenu v užívaní stavby, ktorá je spojená so zmenou stavby spočívajúcou
v stavebných úpravách podľa § 55 ods. 2 písm. b) stavebného zákona.
Na procesný postup stavebného úradu v konaní o zmene v užívaní stavby, ktorá je
spojená so zmenou stavby sa primerane vzťahujú ustanovenia stavebného zákona
pre stavebné konanie. Stavebný úrad v súčinnosti s dotknutými orgánmi štátnej
správy v konaní preskúma a vyhodnotí v zmysle stavebno-správnych predpisov
v rozsahu svojich kompetencií vyplývajúcich zo stavebného zákona a jeho
vykonávacích a súvisiacich predpisov a vyjadrení dotknutých orgánov štátnej správy,
či je možné uskutočniť navrhovanú zmenu v užívaní stavby z hľadiska ochrany
verejných záujmov, najmä z hľadiska ochrany životného prostredia vrátane ochrany
ovzdušia, ochrany zdravia ľudí a požiarnej ochrany. Obsah návrhu na povolenie
zmeny v užívaní stavby, ktorá je spojená so zmenou stavby upravuje ustanovenie
§ 22 vyhlášky MŽP SR č. 453/2000 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia
stavebného zákona.
Všeobecne možno konštatovať, že odpojenie bytových domov alebo jednotlivých
bytov v bytovom dome a nebytových budov od centrálneho zdroja vykurovania sa
technicky dá riešiť a uskutočniť. V jednotlivých prípadoch podľa charakteru zmeny je
potrebné, aby stavebný úrad pri rozhodovaní vychádzal z dostatočných odborných
podkladov, preto súčasťou návrhu má byť v týchto prípadoch odborné
posúdenie navrhovanej zmeny z hľadiska technického riešenia odpojenia,
najmä potreby hydraulického vyregulovania okruhu, kapacity prípojky plynu,
vhodnosti navrhovaného technického riešenia a pod.
Ak je zmena v užívaní stavby spojená so zmenou stavby, vymedzí stavebný úrad
okruh účastníkov stavebného konania v súlade s ustanovením § 59 stavebného
zákona v každom jednotlivom prípade osobitne so zreteľom na konkrétne okolnosti.
Dodávateľ tepla v stavebnom konaní nemá postavenie účastníka konania, je ale
odôvodnené, aby ho stavebný úrad v súlade s ust. § 32 ods.2 zákona č. 71/1967Zb.
o správnom konaní na stavebné konanie prizval a získal jeho odborné vyjadrenie na
technické riešenie navrhovanej zmeny v užívaní stavby, ako podklad pre
rozhodnutie.
Predpokladom pre povolenie zmeny v užívaní bytových domov alebo jednotlivých
bytov v bytovom dome spojenej so zmenou stavby je aj naplnenie podmienok podľa
§ 14 zákona č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení
neskorších predpisov. V zmysle cit. zákona vlastníci jednotlivých bytov a nebytových
priestorov v bytovom dome, ktorí sú zároveň spoluvlastníkmi spoločných častí domu,
spoločných zariadení domu, príslušenstva a priľahlého pozemku, majú právo a
povinnosť zúčastňovať sa na správe domu a rozhodovať o spoločných častiach
domu, spoločných zariadeniach domu, príslušenstve a priľahlom pozemku, najmä o
spôsobe ich prevádzky, údržby a opráv. Pri hlasovaní sa rozhoduje nadpolovičnou
väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, inak je
rozhodnutie neplatné. Pri hlasovaní za každý byt a nebytový priestor v dome má
vlastník jeden hlas, spoluvlastníci bytu a nebytového priestoru v dome majú pri
hlasovaní jeden hlas pripadajúci na ich byt alebo nebytový priestor v dome.
Z dikcie ustanovenia § 14 cit. zákona vo vzťahu k určeniu okruhu účastníkov
stavebného konania podľa § 59 stavebného zákona vyplýva, že jednotliví vlastníci
bytov a nebytových priestorov v bytovom dome sú účastníkmi stavebného konania o
zmene stavby, ak môžu byť stavebným povolením dotknuté ich práva ako
spoluvlastníkov k spoločným častiam bytového domu, spoločným zariadeniam
bytového domu, príslušenstvu a priľahlému pozemku.
Povolenie zmeny v užívaní stavby zakladá oprávnenie na uskutočnenie navrhovanej
zmeny, vyplývajúce z administratívnosprávnych predpisov stavebného práva. Na
jeho základe však nevzniká oprávnenie zasahovať do existujúcich zmluvne
založených vzťahov. Ak účastníci konania uplatnia v konaní námietky týkajúce sa
otázok, vyplývajúcich zo zmluvných vzťahov dodávateľsko-odberateľských alebo
občianskoprávnych, ktorých riešenie presahuje rozsah právomoci stavebného úradu
alebo spolupôsobiacich orgánov štátnej správy v správnom konaní podľa stavebného
zákona, o ktorých nedôjde medzi účastníkmi konania k dohode je potrebné
postupovať podľa § 137 ods. 2 stavebného zákona a umožniť spoluvlastníkom
chrániť svoje práva na súde podľa § 14 ods. 2 a 3 zákona č. 182/1993 Z.z. o
vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov. Možno tak
postupovať len za predpokladu, že súčasne ide o námietky ktoré, keby sa zistilo ich
oprávnenie, by znemožnili uskutočniť požadovanú zmenu stavby, alebo by ju
umožnili uskutočniť len v podstatne inej miere alebo forme.
Ing. Daniela Styková
riaditeľka odboru
štátnej stavebnej správy
Bratislava, 30.marca 2001