Eugenika Vie niekto poradiť ohľadom refakturacie? Účtujem firmu, ktora začala nakupovať drobné veci, nejaký tovar, služby, materiál (zaoberá sa údržbou nebytových priestorov) a následne ich refakturuje ďalej.
Skutočne refakturuje? V praxi častý problém s pojmami "fakturácia x refakturácia". Refakturáciu si spravidla nikto neobjedná. Refakturácia by znamenala, že prijmete dodávky, ktoré nie sú Vaše a mohlo by byť úplne sporné odpočítanie dane. V praxi sa však spravidla jedná o obstaranie služby alebo inej dodávky s črtami komisionárskeho vzťahu (dodávku nemusí nevyhnutne vykonať ten, u koho bola realizovaná objednávka, môže mať subdodávateľov).
Príklad: účtovná firma, časť prác vykoná externý účtovník. Následne je služba účtovnej firmy fakturovaná ďalej. Nerefakturuje sa. Dôjde k riadnej dodávke s tým, že nie je rozhodujúce ako sa práce zabezpečili, ale čo bolo dodané. Nerefakturujeme, ale fakturujeme. Rovnako nie je možné refakturovať podiel na nájomnom, kancelárskych potrebách, softvéri a podobne, lebo tieto náklady by mali byť súčasťou kalkulovanej ceny účtovnej služby.
V praxi sú najbežnejšie prípady reálnej refakturácie u prenájmu nehnuteľností, keď sa refakturujú skutočné náklady súvisiace s nájmom (elekrika, voda, plyn), keď je osobitne vykalkulovaná cena nájmu a súvisiace náklady znáša nájomca. V prípade fakturácie nájomného nemožno hovoriť o refakturácii, v prípade súvisiacich služieb áno. Služby prijme prenajímateľ a refakturuje ich podľa spotreby nájomcom. Nejedná sa o náklad prenajímateľa ale nájomcu.
Obdobný ale úplne iný prípad z pohľadu DPH je napríklad právne zastupovanie, keď právny zástupca uhradí súdny poplatok klienta. Nejedná sa o jeho náklad, ale klientsky, ktorý býva refakturovaný.