Zavrieť

Porady

Nevybavená žiadosť = kladné rozhodnutie?

Dobrý deň,

zaujímal by ma Váš názor, ako sa posudzuje podanie (žiadosť), ktoré správny resp. príslušný orgán nevybavil v zákonom stanovenej lehote (30 dní). Považuje sa takáto žiadosť automaticky za kladne vybavenú - uspokojenú?

V zákone o správnom konaní sa táto situácia výslovne nerieši, len sa ustanovuje, že rozhodovanie môže prevziať nadriadený orgán. Avšak v komentári k tomuto zákonu na stránke Poradca.sk sa pod § 49 uvádza, že podľa niektorých osobitných predpisov jestvuje aj tento inštitút (vyhovené ex lege?).

Môže sa, podľa Vás, použiť v tomto prípade princíp analógia iuris (analógia legis?) a uplatniť znenie iného zákona, riešiaceho podobnú situáciu? Príp. existuje v tejto oblasti nejaká judikatúra? V databáze Najvyššieho súdu sa mi nepodarilo nič obdobné nájsť.

Poradíte, dáte tipy?

Vopred vďaka!
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    jurmiro je offline (nepripojený) jurmiro

    jurmiro
    Vaša otázka je veľmi všeobecná, neuvádzate o aké podanie ide. Zákon o správnom konaní je všeobecný procesný predpis, ale na Váš podnet sa môže vzťahovať osobitný predpis a aj osobitné lehoty a následky ich nedodržania. Rozhodne nemožno povedať, že keď správny orgán nerozhodne v určenej lehote (a podľa správneho poriadku ide o poriadkové lehoty) automaticky to znamená, že žiadosť je vybavená kladne. Aj komentár, ktorý uvádzate uvádza príklady "kladného vybavenia" príkladmo s uvedením osobitných zákonov, z ktorých takýto postup vyplýva.
    jurmiro Pozri príspevok
    Vaša otázka je veľmi všeobecná, neuvádzate o aké podanie ide. Zákon o správnom konaní je všeobecný procesný predpis, ale na Váš podnet sa môže vzťahovať osobitný predpis a aj osobitné lehoty a následky ich nedodržania. Rozhodne nemožno povedať, že keď správny orgán nerozhodne v určenej lehote (a podľa správneho poriadku ide o poriadkové lehoty) automaticky to znamená, že žiadosť je vybavená kladne. Aj komentár, ktorý uvádzate uvádza príklady "kladného vybavenia" príkladmo s uvedením osobitných zákonov, z ktorých takýto postup vyplýva.
    To je mi jasné, avšak Správny poriadok (Zákon o správnom konaní) nerieši dôsledok nevybavenia podania - ako som už v úvode uviedol a doplnil referenciou.

    Otázkou teda ostáva, ako sa má postupovať v prípade nedodržania lehoty. A tu je podľa mňa otvorená možnosť využitia princípov analógia legis, príp. analógia iuris. To obzvlášť v tom prípade, ak nesplnením si povinnosti orgánom štátnej správy hrozí, alebo už došlo k porušeniu občianskych a ľudských práv občana.

    Čo Vy na to?

    P.S. Predpokladajme, že procesné chyby by súviseli so zákonom o sociálnom poistení alebo zákonom o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. Aj keď, podľa mňa to nehrá kľúčovú rolu - obe tieto normy totiž buď pracujú s 30-dňovými lehotami, alebo žiadne lehoty na vybavenie nestanovujú (t.j. mali by sa, podľa mňa, riadiť Správnym poriadkom).

    jurmiro je offline (nepripojený) jurmiro

    jurmiro
    Bavíme sa stále v teoretickej rovine. Správny poriadok rieši v ustanovení § 50 opatrenia proti nečinnosti, ak správny orgán nekoná, treba využiť toto ustanovenie a domáhať sa konania na nadriadenom orgáne.
    Naviac v správnom práve je použitie analógie obmedzené, ak nie rovno vylúčené.

    misoft je offline (nepripojený) misoft

    misoft

    Žádostí, která se do 30-ti dnů nevyřídí sama, není nutné se zabývat!

    Toto je asi postoj správneho orgánu!
    jurmiro Pozri príspevok
    Bavíme sa stále v teoretickej rovine. Správny poriadok rieši v ustanovení § 50 opatrenia proti nečinnosti, ak správny orgán nekoná, treba využiť toto ustanovenie a domáhať sa konania na nadriadenom orgáne.
    Naviac v správnom práve je použitie analógie obmedzené, ak nie rovno vylúčené.
    Podľa mňa ale § 50 implicitne nariaďauje konanie odvolacieho orgánu ex offo, keďže hovorí:

    "Ak to dovoľuje povaha veci a ak nápravu nemožno dosiahnuť inak, správny orgán, ktorý by bol inak oprávnený rozhodnúť o odvolaní, sám vo veci rozhodne, pokiaľ správny orgán príslušný na rozhodnutie nezačal konanie, hoci je na to povinný alebo pokiaľ nerozhodol v lehote ustanovenej v § 49 ods. 2.".

    To je ale v praxi ťažko predstaviteľné, keďže odvolacie orgány nie sú štandardne informované prvostupňovými orgánmi o ich vlastnej činnosti a teda začatých konaniach.

    Teda, modifikovaná otázka: Čo potom, ak ani § 50 neodstráni vzniknutý protiprávny stav?

    P.S. Prečo by malo byť v správnom práve "použitie analógie obmedzené až vylúčené"?

    P.P.S. Okrem toho, § 50 prakticky odstraňuje právo na odvolanie, keďže odvolací orgán by rozhodoval ako prvostupňový a tým pádom by odpadla možnosť odvolania k nadriadenému orgánu (keďže takýto by už nebol - chýbal). Toto je, podľa mňa, vážna chyba v zákone, ktorá je v rozpore s Ústavou.

    Nevybavená žiadosť = kladné rozhodnutie?

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.