Popíšem ti prípad z našej firmy. Administrátorovi ukradli z neuzamknutého šuflíka nový iPhone, ktorý mal byť pridelený inému zamestnancovi. Bolo podané trestné oznámenie na neznámeho páchateľa a prípad bol nahlásený do škodovej komisie. škodová komisia informáciu prijala, ale podľa stanoviska právnikov mobil ešte nemohli odpísať (resp. vymáhať náhradu časti škody od zamestnanca), kým prebiehalo šetrenie políciou. Museli sme počkať, kým polícia vydá uznesenie o pozastavení trestného stíhania z dôvodu, že páchateľa nebolo možné vypátrať. Až potom sme mohli v škodovej komisii rozhodnúť, koľko zaplatí zamestnanec a koľko firma odpíše. Kým prebiehalo pátranie, stále bola možnosť, že sa páchateľ či mobil nájdu. (pre úplnosť uvádzam, že robím v poisťovni).
Toto je po právnej stránke také isté ako tvoj prípad. Poisťovňa nemôže plniť, kým prebieha vyšetrovanie. Keby našli páchateľa, musel by si si škodu uplatniť od neho buď cez trestné konanie alebo osobitným občianskym konaním.
Uznávam, že poistné podmienky sú pre ľudí jednou španielskou dedinou, ale ja sa v nich pohybujem už viac ako 10 rokov a časom to dá zmysel. Je to síce komplikované, ale tie podmienky sa tvorili desaťročia a formulácie sú také, aké sú.
Aj v tých poistných podmienkach, na ktoré odkazuješ, sa v odseku 8.2. neuvádza nič o plnení, ale tento pojednáva o úkonoch pri poistnej udalosti, t.j. napr. krádež. To znamená, že ak nastane taká udalosť, ty si povinný nahlásiť krádež a to odovzdaním zápisnice z polície o oznámení krádeže. Neznamená to automaticky, že máš nárok na poistné plnenie. Poisťovňa na základe tvojho oznámenia zaeviduje poistnú udalosť (resp. škodovú udalosť, poistnou udalosťou je podľa poisťovníckej terminológie taká udalosť, z ktorej vyplynie poisťovni poistné plnenie - teda nie každá škodová udalosť sa stane poistnou udalosťou) a začne šetrenie poistnej (škodovej) udalosti. Potom likvidátor poistnej udalosti môže od teba požadovať ďalšie doklady alebo určiť ďalší postup.
Zase trochu odbočím - napr. v prípade poistnej udalosti - smrti, oprávnené osoby nahlasujú poisťovni poistnú udalosť - smrť. Likvidátor si zvykne následne vyžiadať od zdravotníckeho zariadenia napr. lekársku správu o zdravotnom stave poisteného za posledné X roky. To tiež nie je v poistných podmienkach, že je potrebné predložiť správu o zdravotnom stave.
O poistnom plnení v prípade odcudzenia pojednáva až ods. d), kde sa uvádza, že "AK poistenému vznikne nárok na poistné plnenie..." - to znamená, že nárok na poistné plnenie nevzniká automaticky nahlásením škodovej udalosti a predložením policajnej zápisnice o nahlásení odcudzenia predmetu. Poistený je ale povinný predložiť túto zápisnicu v rámci hlásenia poistnej udalosti.
Takže nevidím rozpor v tom, čo udávajú poistné podmienky a v tom, ako inštruujú klientov na stránke Alzy. Na stránke v tých otázkach len vychádzajú z praxe - teda vie sa, že pre to, aby vznikol nárok na poistné plnenie, je potrebné aby polícia nenašla páchateľa - teda prípad odložila alebo zastavila.
Musíš počkať, potrvá to možno 4 -6 mesiacov, kým prípad zastavia. Potom ti vznikne nárok na poistné plnenie.
Ja viem, že je to dlhá doba, ale poisťovne sú také. Bohužiaľ je tento produkt tak nastavený.