Začnem trochu
, pretože nechcem, aby moje slová boli nesprávne pochopené. Viem, aké je veľmi ťažké pracovať za podmienok, aké máte ako učiteľ materskej školy. Nebudeme sa baviť o financiách a pod., ale o probléme, ktorý ste tu načrtla. Ak je u dieťaťa diagnostikovaný syndróm ADHD, tak to chce hlavne profesionálny prístup, ktorý by každý pedagóg mal mať. Ak nie je v škôlke, alebo v škole asistent, ktorý by sa takémuto dieťaťu venoval, mal by sa o to pokúsiť pedagóg. Je veľmi ľahké a najjednoduchšie riešenie dieťaťa sa preradením alebo iným spôsobom zbaviť, ale existujú možnosti, ako sa dá aj takéto dieťa zvládnuť a nezabúdať pritom, že ono vlastne potrebuje našu pomoc. Je potrebná spolupráca rodič-pedagóg-psychológ, ktorí musia s dieťaťom pracovať. Nie dieťa vyčleniť z kolektívu.
Dieťa so syndrómom ADHD /poruchu pozornosti sprevádzanú hyperaktivitou/ za svoje správanie v podstate nemôže, správa sa na základe toho, ako mu „radí“ mozog. Aj keby sa chcelo polepšiť a byť úspešným napríklad v škole alebo pri hre, nemusí sa mu to podariť. Bráni mu v tom mozog, ktorý do veľkej miery ovplyvňuje správanie dieťaťa. Tým, že je dieťa často v akejkoľvek činnosti neúspešné, stráca záujem, nerado chodí do školy, nerado sa hrá s deťmi, nedôveruje si, môže mať pocit úzkosti, depresívne až neurotické prejavy. Preto je veľmi potrebné, aby takéto dieťa s ADHD malo pevné a dobré rodinné zázemie i prostredie v škole.
Pedagóg by si mal s dieťaťom vytvoriť priateľský a dôveryhodný vzťah, dieťa potrebuje cítiť záujem a ochotu pomôcť, je potrebný individuálny a spravodlivý prístup, podľa nátury dieťaťa, učiteľ by mal dieťaťu vždy presne vysvetliť, čo má robiť a čo sa od neho v danej chvíli očakáva,
spôsob výchovy dieťaťa s ADHD je vyčerpávajúci, no pri správnom vedení prinesie svoje pozitívne ovocie (uľahčí prácu učiteľovi a pomôže žiakovi vzdelávať sa).
Neviem, do akej miery ste komunikovali s rodičmi, či tam prebieha pravidelná návšteva odborníka, ak už teda syndróm diagnostikovaný bol. Tiež by som ako rodič s preradením nesúhlasila, pretože takto by si dieťa mohli pohadzovať z jedného zariadenia do druhého a tým by sa nič nevyriešilo. Načo by potom bola /ak berieme do úvahy, že je/ zo strany rodičov a odborníkov snaha o pomoc, ak by to nebolo v spolupráci so školským zariadením? Verte mi, že prácu pedagógov dobre poznám a viem, že hoci nemáte na ružiach ustlané, všetko sa dá ak sa chce. Musí ísť ale hlavne o záujem o dieťa a riešenie sa určite nájde.