Stanislav 1975 áno, s výnimkou pzp musí pred zrušením pz z dovodu neplatenia toto riziko oznamiť doporučene, resp. sa to posiela s návratkou...-pri pzp to samozrejme neplatí.
Stano, nie je to tak. V zákone nie je jednoznačne predpísané, že to musí ísť doporučene. Predpokladám, že si mal na mysli ustanovenie § 801 ods. 2 Obč. zák.. Toto ustanovenie znie nasledovne:
(2) Poistenie zanikne aj tak, že poistné za ďalšie poistné obdobie nebolo zaplatené do jedného mesiaca odo dňa doručenia výzvy poisťovateľa na jeho zaplatenie, ak nebolo poistné zaplatené pred doručením tejto výzvy. Výzva poisťovateľa obsahuje upozornenie, že poistenie zanikne, ak nebude zaplatené. To isté platí, ak bola zaplatená len časť poistného.
Nie je tam povinnosť doručiť výzvu doporučene, je tam len povinnosť výzvu doručiť a to môže byť aj obyčajnou poštou. Ide o to, aby pred zrušením poistky bol poistený (či poistník) informovaný, že nezaplatil poistné a poistka môže byť zrušená.
Problém môže nastať pri preukazovaní doručenia. Áno, pravdou je, že ak to poisťovňa pošle doporučene, tak má dôkaz, že to poslala. Sú poisťovne, čo to neposielajú doporučenie, najmä tie, ktoré posielajú tých výziev obrovské množstvo. Je rozdiel poslať mesačne napr. 5000 listov obyčajnou poštou za 3000 EUR a za 5000 EUR, prípadne ešte aj s doručenkou za 7000 EUR. Z ekonomických dôvodov sa preto niektoré poisťovne rozhodli neposielať doporučene, čo nie je v rozpore s legislatívou.
V prípade sporu potom ale klient má výhodu, že mu stačí tvrdiť, že výzvu nedostal a je na poisťovni, aby preukázala doručenie. Vo väčšine prípadov (skúsenosť z praxe) sa ale klienti neozvú. Z tých, čo neplatia a dostanú výzvu, tak:
- väčšina aj tak nechce platiť a ani nezaplatí. Tým môže byť výzva ukradnutá.
- druhá veľká skupina klientov po obdržaní výzvy dlžné poistné uhradí.
- potom sú takí, ktorí to zabudnú uhradiť, ale nezaprú, že dostali výzvu
- je len veľmi málo takých sťažovateľov, čo nezaplatia a spamätajú sa až potom, čo sa im zruší poistka. Potom tvrdia, že žiadnu výzvu nedostali. Niektorým z nich poisťovňa vyjde v ústrety a poistku im obnoví. Zo všetkých zaslaných výziev sa nájde mesačne nanajvýš jeden, ktorý bude tvrdiť, že výzvu nedostal a poistku mu údajne zrušili neoprávnene.
Ak ti skutočne nebola doručená výzva, môžeš napísať sťažnosť poisťovni a žiadať o obnovenie poistky. Uvidíš ako zareagujú a aké argumenty a dôkazy ti predložia.
Keďže k svojmu prípade nič konkrétne neuvádzaš, neviem ti poradiť. Na tvoju otázku, či sú to poisťovne povinné poslať doporučene som odpovedal.