MirkaV, akurát mi prišla publikácia 1000 riešení (neviem, či odoberáš), problém č.765 sa týka tvojej otázky. Oni sa síce zaoberajú vykonaním technickej kontroly, ale ide jednu zo služieb vymenovaných v § 15 ods.8, ako je i tá tvoja.
Otázka:
"Spoločnosť ktorá je registrovaná na území SR je platcom DPH a zároveň nemá organizačnú zložku v zahraničí. Domáca právnická osoba vykonáva na území SR technickú kontrolu výrobkov pre zahraničnú právnickú osobu z Rakúska, ktorá je platiteľom DPH v Rakúsku a zároveň nemá na území SR sídlo ani organizačnú zložku. Horeuvedená služba je poskytovaná za účelom podnikateľských aktivít, ktoré zahraničná právnická osoba uskutočňuje v zahraničí.
Vzťahuje sa na spoločnosť účtovať faktúry aj s DPH zahraničnému odberateľovi, ktorý je registrovaný v Rakúsku a zároveň je platcom DPH v prípade technickej kontroly výrobkov?"
Odpoveď:
"Miestom dodania služieb (toho nájmu), ak sú tieto služby dodané osobe, ktorá podniká v členskom štáte inom ako je členský štát dodávateľa služby, alebo zákazníkovi, ktorý má sídlo alebo bydlisko v treťom štáte, je miesto, kde má táto osoba sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkáreň, pre spotrebu a využitie ktorej sa služby dodávajú. Slovenská spoločnosť poskytuje službu s miestom dodania v Rakúsku, a to napriek tomu, že skutočný výkon spomínanej technickej kontroly je na území SR. Nie všetky členské štáty vyžadujú registráciu zahraničného podnikateľa pre DPH, ak vznikne daňová povinnosť na území ich členského štátu. Vo všeobecnosti existujú nasledujúce riešenia:
1. členský štát vyžaduje registráciu zahraničného podnikateľa (podnikateľa z iného členského štátu alebo podnikateľa z tretieho štátu), ak mu vznikne daňová povinnosť na území tohto štátu
2. členský štát umožňuje zahraničnému podnikateľovi platenie DPH prostredníctvom daňového zástupcu, ktorého si zvolí v tomto členskom štáte pre prípad vzniku daňovej povinnosti
3. členský štát nevyžaduje registráciu zahraničného podnikateľa ani platenie dane prostredníctvom zástupcu, ale legislatíva tohto členského štátu umožňuje prenesenie daňovej povinnosti na príjemcu služby (túto možnosť využíva i SR).
V súvislosti s uvedeným možno teda odporučiť, že slovenská spoločnosť by sa mala ešte pred poskytnutím služby informovať o príslušnej legislatíve v členskom štáte v oblasti DPH, pretože jej tam vzniká daňová povinnosť."