ahoj priatelia, skúsim aj ja pár postrehov, ospravedlňujem sa že nebudem uvádzať odkaz na paragraf. alebo navrhované paragrafové znenie, nakoľko nie som právnik a ani si na to netrúfam. Skôr toto nechám na diskusiu a fórum názorov.
1) zavedením taxatívne stanoveného príspevku do FO na balkóny vo výške 25% plochy sa vlastníci nemôžu dohodnúť na inej výške príspevku na balkóny. Toto obmedzenie v takto vyjadrenom príspevoku je tak nízke, že nepostačí ani na drobné oprvy balkónov. Pôvodný zámer sa tým míňa účinkom, pretože na opravy balkónov prispejú aj vlastníci, kt. balkóny nemajú. Vlastníci by mali mať možnosť dohodnúť sa na inej výške príspevku na balkóny, tých 25% by malo byť minimum.
2) vznik spoločenstva je podmienený viacerími obmedzeniami a to účasťou na schôdzi, odsúhlasením 2/3 väčšiny, nemožnosťou o vzniku rozhodnúť písomným hlasovaním. Mnohé domy najmä s väčším počtom vlastníkov prakticky nemajú šancu založiť SVB. Umožnil by som vznik SVB tak, že rozhodnutie o vzniku SVB by mohlo byť písomným hlasovaním pri zachovaní kvóra 2/3 všetkých vlastníkov. Mohlo by byť aj ustanovené povinné prerokovanie vzniku SVB na schôdzi vlastníkov pred konaním písomného hlasovania. Nie celkom chápem toto súčasné obmedzenie v písomnom hlasovaní. Písomné hlasovanie je totiž rovnocenné svojími právnymi účinkami. Je to samozrejme na dlhšiu diskusiu.
3) pravidelné zvolanie schôdze vlastníkov raz ročne by malo byť do určitého termínu napr. zosúladené s ročným vyučtovaním nákladov do 31.mája. nasl. roku. nesplnenie tejto povinnosti by malo za následok, že správca za obdobie po uplynutí vymedzeného termínu do zvolania schôdze nebude mať nárok na poplatok za správu. V mnohych domoch aj v našom meste schôdzu správca nezvolal už niekoľko rokov a poplatok za správu beztrestne poberá. toto opatrenie by malo vyvolať tlak na správcu aby schôdze vykonával aspoň v zákonom stanovenom rozsahy raz ročne. Takúto sankciu by som navrhol aj v prípade ak nezvolá schôdzu vlastníkov v lehote ak o to požiada 1/4 vlastníkov, pričom lehota by začala pbynúť dňom doručenia žiadosti o schôdzu. Možno by stálo za úvahu aj takéto opatrenie aj v prípade ak správca nevyhlási písomné hlasovanie, ak mu takáto povinnosť vyplynie z rozhodnutia vlastníkov na schôdzi, pretože písomné hlasovanie je až na osobité úkony rovnocenné rozhodnutiu na schôdzi.
4) budem sa opakovať, už viackrát som tu na fóre vyjadril názor, že vlastníci by mali mať právo nahliadnuť do podkladov správy bytového domu aj tak, že si budú môcť vyhotoviť kópiu dokumentu, jeho výpis, či odpis alebo záznam na elektronické médium (CD, USB) za cenu oprávnených nákladov, tak ako je to napr. v zákone o správnom konaní. Samozrejme za podmienky dodržania zákona o ochrane osobných údajov, či ochrane obchodného tajomstva, ak napr. zmluva takéto ustanovenia obsahuje, v tej časti sa anonymizuje resp. zneprístupní. Toto ustanovenie v zákone 182/1993 suvisí s právom na informácie, a tie by mal mať vlastník právo príjímať v akomkoľvek čase. napr. aj mimo úradných hodín, doma v kľude si preštudovať zmluvu o diele, či podmienky zlmuvy o úvere a pod. Kto pozná zákon o slobodnom prístupe k informáciem tzv. 211 (správcovské spoločnosti nie sú povinné osoby v zmysle tohoto zákona - uvádzam len ako príklad) tak vie, že je to veľmi účinný nástroj verejnej kontroly, aj preto ho politici tak často atakujú. V prípade vlastníkov bytov je súčastné ustanovenie zákona 182/1993 vágne a správcovia si toto ustanovenie zužujú iba na vizuálne nahliadnutie počas úradných hodín, čím sa podstatne zužuje možnosť resp. účinnosť kontroly. Žiaľ domáhať sa v súčastnosti vytvorenia kópie nejakého dokladu od správcu je sc-fi, hoci nie je predpísaná forma nahliadnutia, teda je možná akákoľvek napr. nadiktovať si obsah na diktafón alebo fotoaparát.
5) V oblasti zastupovania vlastníka bytu na schôdzi zákon vyžaduje úradne overené plnomocenstvo. Toto považujem za absurdné. V rôznych konaniach či pred súdom v občianskom konaní resp. v správnom konaní môžem zastupovať na základe písomného plnomocenstva. Ponechal by som písomnú formu plnomocenstva, ale podmienka úradne overeného podpisu splnomocniteľa je nadštandardná. Samotné písomné plnomocenstvo obsahuje predsa podpis splnomocniteľa ako aj splnomocnenca. Absurdné sa mi to zdá aj preto, že denne uzatvárame rozne zmluvy a vykonávame aj závažné právne úkony, ktoré nepožadujú úradné overenie podpisu. Navrhujem teda vypustiť zo zákona podmienku úradne overeného podpisu.
6) Pri odkupovaní pozemkov pod bytovými domami vzniká určitá diskrepancia (§18a ods.1 a ods.2) a to pri stanovení ceny pozemku. Podľa týchto ustanovení vzniká totiž výrazný rozdiel v cene odkupovania podielu k podzemku u vlastníka, ktorý nadobudol nehnuteľnosť pri prevode bytu do vlastníctva alebo ako blízka osoba k pôvodnému vlastníkovi a na druhej strane vlastník, ktorý ktorý takýto vzťah nemá. V praxi to vyzará tak, že pôvodný vlastník resp. blízka osoba nadobudne vlastníctvo k pozemku povedzme za 0,12 €/m2 a na druhej strane vlastník, kt. nadobudol nehnuteľnosť kúpo zaplatí zaplatí cenu stanovenú znalcom povedzme 16,60 €/m2. Tento významný nepomer je podľa môjho názoru diskriminačný.
7) za úvahu stojí aj otázka vedenia analytických účtov u správcu. Podľa môjho laického názoru toto umožňuje rôzne defekty v hospodárení s prostriedkami či už za úhrady z Fo alebo plnenia za služby. Myslím si, že by mal mať každý dom striktne vlastný účet na Fo a prevádzkový účet. Toto je len môj názor a možno na širšiu diskusiu.