Toto mi prišlo:
Rozchod amerických železníc je 1435 mm (4 stopy a 8,5 palcov). Ale prečo práve toľko?
Odpoveď je jednoduchá, rozchod je presne taký, ako rozchod anglických železníc. Dôvod: prvé americké železnice začali stavať prisťahovalci z Anglicka.
Teraz treba hľadať odpoveď na otázku, prečo sa v Anglicku začal používať tento rozchod.
Dôvodom bolo, že v Anglicku sa prvé vozidlá vyrobili podľa vzorov a projektov cestných vozidiel. Vzniká ďalšia otázka: prečo mali cestné vozidlá tento rozchod?
Odpoveď je logická, ak by mali iný rozchod, rýchlo by sa na anglických cestách zničili. Na týchto boli totiž dve ryhy, ktoré za storočia vyhĺbili staršie vozidlá.
Vieme však, že prakticky všetky dláždené cesty v Anglicku vybudovali Rimania a tieto ryhy pochádzali od ich vozov, či civilných alebo bojových.
Už Rimania mali normy pre cesty a bojové vozy, čiže tieto boli všade rovnaké a tak aj vzdialenosť rýh bola rovnaká, čo prinútilo starovekých konštruktérov tieto normy dodržovať.
A prečo si Rimania zvolili práve túto vzdialenosť? Dôvod bol jednoduchý, táto šírka je potrebná k tomu, aby sa zadky dvoch koní zmestili pohodlne pred vozy Rimanov.
Dospeli sme ku konečnej odpovedi: rozchod 1435 mm určila šírka zadku dvoch rímskych koní.
Podarilo sa tak vyriešiť jednu záhadu moderného sveta, takže ako prídavok:
Iste každý videl dve rakety na boku amerických vesmírnych rakiet – sú to štartovacie rakety Solid Rocket Boosters - SRB.
Rakety vyrába firma THIOKOL v Utahu a konštruktéri chceli mať rakety oveľa hrubšie.
Problém bol v tom, že rakety sa museli na miesto štartu dopraviť vlakmi po tratiach, kde je niekoľko tunelov.
Rakety sa teda museli prispôsobiť prechodovému prierezu železnice.
Záver: rozmery rakiet, vyrábaných najmodernejšou technológiou určila v konečnom dôsledku šírka zadku rímskych koní.