peton Pridavam sa k "typkom". Ale poviem Ti, že tiež som robieval tak, že som najprv naštartoval motor, oškrabal všetky okná, až potom som z miesta odišiel. To len do času kým som nedostal "lekcie" od fundovanejších a nepreštudoval návod ako správne štartovať. Spôsob štartovania teda jeho správnosť či nesprávnosť nemožno zovšeobecňovať nakoľko každé auto je iné a má výrobcom zadefinované hodnoty a podmienky užívania. Takže hor sa do štúdia návodu a zistíš, či ide len o plytvanie benzínu (nafty) alebo to má aj iný význam.
Je to diskutabilné, nechcel som zachadzat do technických detailov, no vidim,že mi nič ine nezostava.
Teda motor tvorí kľukové ustrojenstvo s piestami uložené v bloku motora,ktorý je chladený vodou,nad piestami je hlava valcou v ktorej su uložená vačková hriadeľ s ventilmi /manažment motora/tiež chladená vodou.
Čo sa stane ked začneme štartovať ? Všetko toto ustrojenstvo sa musí v rekordne krátkom čase dostať do pohybu a nie hocijakého pohybu , ale z napoly stuhnutého stavu bez mazania do otáčok cca 1500/min. To je jedna vec.
Ďalšia vec , ked sa nad valcom zapáli zmes tak v zlomku sekundy sa vytvorí teplota okolo 1000°C,material musí prejsť extremne rychlym zohrievaním,preto sú piestne kružky uložené pružne a piest má určitu voľu vo valci,
preto treba určitý čas aby valec,piest a krúžky vymedzili svoje vole zahrievaním a až potom,po niekoľkých minutach možno motor zaťažovať jazdou.
Inak jazda so studeným motorom,má za nasledok predčasné opotrebenie valcov a piestných krúžkov, u preplńaných dieslových motorov hrozí prasknutie hlavy valcov, nasledkom nevyrovnania extremnych teplotných pomerov vo valci pri zaťažení studeného motora.
To platí teraz ked teploty padajú hlboko pod bod mrazu, v letných podmienkach samozrejme, možno po naštartovaní ihned jazdiť.