Zdieľajte s nami link na články z iných webov. Komentáre k linku budú zoradené podľa počtu hlasov, môžete využiť aj filter komentárov a zobraziť len komentáre od členov ktorých na Porade sledujete.
Lektor - dane, mzdy a odvody a poslanec NRSR (SaS) ...viac
Úmyslom predkladateľa zákona, teda MZ SR, bolo v roku 2005 vyriešiť postavenie osobných asistentov nasledovne:
1. Zadefinovať ich ako samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO)
2. Ak však nie sú zamestnancami a ich príjem z výkonu osobnej asistencie v súčte s prípadnými inými príjmami (podľa § 5 a § 6 zákona o dani z príjmov, s výnimkou príjmov z prenájmu a príjmov zdanených zrážkovou daňou) je do výšky polovice úhrnu minimálnych miezd, sú poistencami štátu.
Tento úmysel sa však nepodarilo preniesť do znenia zákona k 1.januáru 2005.
Zákon v znení účinnom v čase od 1.januára 2005 do 31.augusta 2005 nedostatočne definoval pojem SZČO, dôsledkom čoho sa v uvedenom období osobní asistenti nepovažovali za SZČO. Ak neboli považovaní za SZČO z iného dôvodu, ako SZČO preddavky neplatili.
Od 1.septembra 2005 už možno osobných asistentov považovať za SZČO - viď § 11 ods.4 písm. e) zákona. Súčasne však podľa § 11 ods.8 písm. n) sa považujú za poistencov štátu.
Podľa § 11 ods.8 sa osobný asistent považuje v čase od 1.septembra 2005 do 31.decembra 2005 za poistenca štátu len ak súčasne nie je zamestnancom a nie je ani samostatne zárobkovo činnou osobou a ak v tomto období jeho príjem, ktorý podlieha dani z príjmov (§ 5 a § 6 zákona o dani z príjmov) okrem príjmov z prenájmov a príjmov, z ktorých sa vyberá daň zrážkou, nedosahuje polovicu úhrnu minimálnych miezd.
Touto formuláciou chcel predkladateľ vyjadriť to, čo je uvedené vyššie v bodoch 1. a 2.
Z uvedeného vyplýva:
1. Ak osobný asistent bol v roku 2005 aj zamestnancom, bez ohľadu na výšku príjmu z činnosti osobnej asistencie si musí podať ročné zúčtovanie, pretože v roku 2005 mal aj príjmy podľa § 13 ods.5 zákona (príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov). Ročné zúčtovanie podá na tlačive typ S (prípadne X), príjmy z osobnej asistencie podľa § 13 ods.5 zákona uvedie na liste SD (prípadne XD).
2. Ak osobný asistent bol v roku 2005 aj zamestnancom a bol aj prihlásený ako SZČO, podáva ročné zúčtovanie. Ročné zúčtovanie podá na tlačive typ S (prípadne X), príjmy z osobnej asistencie (za celý rok 2005) spočíta s ostatnými príjmami z činnosti SZČO a uvedie na liste SB (prípadne XB). Vymeriavací základ z činnosti SZČO, vrátane príjmov z osobnej asistencie, je daný podľa § 13 ods.6 zákona.
3. Ak osobný asistent bol v roku 2005 prihlásený ako SZČO, podáva ročné zúčtovanie. Ročné zúčtovanie podá na tlačive typ B (prípadne X), príjmy z osobnej asistencie (za celý rok 2005) spočíta s ostatnými príjmami z činnosti SZČO. Vymeriavací základ je daný podľa § 13 ods.6 zákona.
4. Ak osobný asistent nebol v roku 2005 ani zamestnancom a nebol ani prihlásený ako SZČO, podáva ročné zúčtovanie len vtedy, ak za obdobie od 1.9.2005 do 31.12.2005 jeho príjem, ktorý podlieha dani z príjmov (§ 5 a § 6 zákona o dani z príjmov, hrubý príjem, bez odpočítania výdavkov) okrem príjmov z prenájmov a príjmov, z ktorých sa vyberá daň zrážkou, presahuje polovicu úhrnu minimálnych miezd. Ak jeho príjem uvedenú hranicu nepresiahol, ročné zúčtovanie nepodáva a zostáva poistencom štátu.
5. Ak podľa predošlého bodu osobný asistent podáva ročné zúčtovanie, podáva ho ako poistenec podľa § 11 ods.2. Ročné zúčtovanie podá na tlačive typ C (prípadne X). Vymeriavací základ je daný ako príjem dosiahnutý za obdobie od 1.9.2005 do 31.12.2005 ( viď § 31 ods.9 zákona).
Poznámka. § 31a ods.1 a 2 zákona treba posudzovať v kontexte so znením § 13 ods.1 až 8 zákona účinného k 31.12.2005. Pojem "vylúčené príjmy" sa používa až od 1.1.2006. Z príjmov osobného asistenta sa poistné neplatí až od r.2006.