tak si to zoberme rad radom:
prišiel list, že im dlžime za 2 mesiace a budu to vymáhať súdnou cestou:
1. pokiaľ si ty dal výpoveď a hneď si zrušil trvalý príkaz v domnení, že behom chvíle po odoslaní tvojej výpovede poisťovňa zruší zmluvu, tak si na omyle. Totiž od doručenia výpovede, preverenia, kontroly zmluvy a následného vyjadrenia z poisťovne vždy uplynie nejaký čas. Čiže rušiť trvalý príkaz alebo ako si to platil bez toho, aby si mal nejaké vyjadrenie z poisťovne, bola chyba. Neboj sa, keby si trvalý príkaz zrušil až po zániku zmluvy, tak poisťovňa ti prípadný preplatok vráti.
Z toho čo si napísal, je zrejmé, že od zániku zmluvy už uplynul nejaký čas a v tom liste je možnosť vymáhania súdnou cestou síce reálna, ale netýka sa prípadu, keď klient do cca pol, maximálne do roka od zániku zmluvy uhradí alikvótne poistné.
2. ta poistka je dobrovolna a ked je tam dlžna suma .. tak na tom učte je niečo našetrene - nikto tu na porade nevie, či si mal dohodnuty len rizikovy variant, alebo investičný, prípadne kapitálový. Vysvetlím:
- pri čisto rizikovom variante, ako už spomínal nižšie bubkoch, dostaneš plnenie jedine v prípade, že dôjde k nejakému úrazu, chorobe a pod. Pri tomto variante sa celé poistné za dané obdobie (mesiac, štvrťrok, polrok, prípadne rok) spotrebúva na dohodnuté riziká.
- pri rizikovom a zároveň investičnom variante - platí to, čo pri rizikovom plus sa zhodnocujú peniaze na investičnom účte. Tu pri investovaní treba povedať, že pokiaľ zmluva funguje menej, ako cca 5 rokov, tak na investičnom účte je niečo vyše, ako nula (prvé 3 až 4 roky sa spláca provízia sprostredkovateľa, náklady so založením a vedením účtu, prípadná riziková zložka tiež odoberá časť zo splátky a pod.). Pokiaľ je na účte menšia suma ako dlžné poistné, tak logicky to tento účet nemôže splatiť. Otázka zhodnotenia prostriedkov závisí od x faktorov, prioritne či ide o investičný alebo kapitálový typ. Investičný je dosť náladový a nikto nedokáže zaručiť, koľko dostaneš pri skončení zmluvy. Kapitálový je istý, čiže dostaneš dohodnutú sumu plus podiely na výnosoch.
3. prečo tie vyhražky - treba si uvedomiť, že takéto listy v globále generuje systém poisťovne, ktorý je nastavený na určité parametre a pokiaľ viem nikde to nie je písané agresívne. Väčšinou tam býva niečo v zmysle:
Žiadame vás, aby ste uhradili dlžné poistné do 15 dní od doručenia, inak budeme nútení pristúpiť k vymáhaniu našej pohľadávky súdnou cestou. Prípadne nejak podobne, text sa môže trochu líšiť.
4. neakceptovanie výpovede - záleží aj na tom, ako si tú výpoveď skoncipoval a čo si do nej napísal. Nepíšeš, či platíš mesačne, štvrťročne, polročne alebo ročne:
platba mesačne, štvrťročne, polročne - formulácia výpovede Žiadam o zrušenie zmluvy k najbližšiemu možnému termínu + prípadná výplata odkupnej časti
platba ročne - Žiadam o zrušenie zmluvy k výročnému dňu.
Keby si výpoveď skoncipoval podobným spôsobom, tak poisťovňa napočíta 6 týždňov podľa OZ, skontroluje najbližší "mesačný výročný deň" a tomuto dátumu zmluvu zruší. Obdobne to funguje pri štvrťročnom, polročnom a ročnom výročnom dni.
Každopádne v tom liste o takzvanom neakceptovaní výpovede je na 100 % napísané, prečo výpoveď neakceptujú a k akému dátumu bude zmluva zrušená.