Možnosti :
1. účtovníctvo, jednoduché, alebo podvojné
2.daňová evidencia
3. paušál
V praxi, ak sa robí účtovníctvo len raz ročne k daňovému priznaniu, je dobré si viesť pre vlastnú potrebu daňovú evidenciu. To sú 4 stĺpce v exceli : 1.dátum, 2. text, 3. stĺpec príjmy, 4. stĺpec výdaje.
Ak sa uplatní paušál, tak sa len z príjmov vypočíta 60%. V daňovom priznaní sa uplatní daňový bonus na deti a odpočet na manželku, ak spĺňa podmienky na odpočet. Výhody : 60% je 60 % v každej kalkulačke, je to bezchybné a nenapadnuteľné pri kontrole.
Ak je z daňovej evidencie jasné, že výdavky sú viac ako 60%, oplatí sa použiť tieto údaje pre nižší základ dane. Ak z nejakého dôvodu treba, aby bol základ dane vyšší, vtedy sa uplatní 60 %. Platí aj opačne; je možné použiť ten základ dane, ktorý je vhodnejší. Je to na rozhodnutí daňového subjektu.
Nevýhoda daňovej evidencie z pohľadu možnej kontroly - či sú správne posúdené daňové výdavky.
Daňový výdavok je všetko to, čo súvisí s dosiahnutím, udržaním a zabezpečením príjmu, ak nie je priamo v zákone o dani z príjmu stanovené niečo iné- príklad- hmotný majetok sa uplatňuje ako daňový výdavok postupne. Pri telefóne a autách, najmä PHM, a pri majetku, ktorý môže byť využívaný súčasne na podnikanie aj súkromne má SZČO viacero možností. Ak majetok nie je zaradený do podnikania, potom % 80/20, alebo pomer skutočného použitia.
Jednoduché účtovníctvo v princípe to isté, čo daňová evidencia, ale výdavky sú rozdelené podľa určitých skupín. Tu je okrem rizika, či to je daňový výdavok, ešte riziko, že skupina, kde je príslušný výdavok zaradený, nebola určená správne.