Musím Alex trošku oponovať...V rámci špedície sa sa stretávajú minimálne tri strany - obchodník, špeditér, dopravca.Ale môže to byť aj obchodník, špeditér dohadzujúci špeditérovi obchodníka a ešte dopravca dohodený špeditérovi špeditérom
. A v takomto prípade sa tu veľa zúčastnených stretáva pre jedno jediné a to, aby každý zarobil a každý nesie svoj podiel zodpovednosti. Ak ja vezmem tovar na prepravu, dám ju dopravcovi, ktorý zlyhá z technických príčin alebo z prostého ľudského faktoru, spustí sa tým reťazec komplikácií a každý to musí riešiť, vysvetľovať a zdôvodňovať. Sú občas situácie, keď len jedna poriadne nevydarená preprava spôsobí to, že obchodník, pri ktorom ročne utŕžiš veľký obrat jednoducho s Tebou skončí...to si renomovaná špedičná spoločnosť nechce dovoliť. Špedičné databázy rýchlo vedia upozorniť na neplatičov a neprofesionálov a preto mám za to, že aj to čo sa deje s dopravcom nesmie špeditér podceňovať, hoci to má zmluvne podchytené všakovatými klauzalami, aby sa chránil v prípade potreby.
Ja som mala doslova kuriózny prípad pred necelým mesiacom. Poľský dopravca nakladal slovenský tovar do tretej krajiny. Na Slovensku ho nezaclil,neprevzal expedičné doklady, prišiel na hranicu tretej krajiny, tam zistil, že nemá treťoštátne povolenie a ešte nezaclený tovar bez dokladov, tak sa musel vrátiť na Sk pre doklady, zacliť. Medzitým sa vrátil na hranicu tretej krajiny, kde ho opäť colníci nechceli pustiť...Trvalo to 1,5 týždňa a to si už môj obchodník myslel, že tovar je ukradnutý...Pritom sme túto prepravu nedali dopravcovi, ktorý by v minulosti túto destináciu už nerobil...Obchodník už chcel vyhlásiť pátranie po aute a šoférovi, ktorému medzičasom odišiel mobil
, ja som mala dva víkendy pekelné. Nakoniec ten šofér prešiel do destinácie cez iný hraničný prechod, kde vedel že sú colníci benevolentnejší a celé toto trápenie s kamiónom toaletného papiera skončilo...
Preto v žiadnom prípade z vlastnej skúsenosti nepoviem, že to čo spraví dopravca, ma až tak trápiť nemusí.