Krnáčov list Miklošovi 18.02.2012 po prevalení kauzy:
FINANČNÉ RIADITEĽSTVO SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Vazovova 2, 815 11 Bratislava
Ing. Ivan Mikloš podpredseda vlády a minister financií
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Štefanovičova 5
817 82BRATISLAVA
Váš list číslo/zo dňa Naše číslo Vybavuje/linka
l000000/1/174471/2012 Ing.Otrubčiaková/6827402
Bratislava
18.2.2012
Vážený pán podpredseda vlády a minister financi!,
dovoľte mi reagovať na medializované informácie v súvislosti s problémami pri vývoji, nasadzovaní a prevádzke daňového informačného systému (ďalej len "DIS"), ktoré boli o.i. aj predmetom zasadnutia výboru pre financie a rozpočet Národnej rady Slovenskej republiky zo dňa 16. 02. 2012 a tiež poslaneckého prieskumu, ktorý uskutočnila skupina poslancov dňa 17. 02. 2012 v priestoroch Finančného riaditeľstva SR a tiež Vás informovať o opatreniach, ktoré som ako prezident Finančnej správy v minulosti prijal na elimináciu nedostatkov.
Ako ste boli priebežne informovaný z úrovne generálneho riaditeľa Daňového riaditeľstva SR v priebehu roku 2011, resp. neskôr prezidenta Finančnej správy SR od 01. januára 2012, zo záverov Riadiaceho výboru projektov UNITAS ako aj z korešpondencie medzi Ministerstvom financií SR, Daňovým, resp. Finančným riaditeľstvom SR a zástupcami spoločnosti Novitech Tax s.r.o., problematika úpravy DIS pre legislatívu platnú pre rok 2012 (t.j. pre reformu orgánov daňovej správy podľa zákona č. 479/2009 Z.z.) je nosnou a rozhodujúcou aktivitou pre úspešné zvládnutie reformy daňových orgánov a tiež zlúčenie daňovej a colnej správy do Finančnej správy. Daňové riaditeľstvo, ktoré som z pozície generálneho riaditeľa do 31.12.2011 viedol a tiež Finančné riaditeľstvo SR, ktoré vediem ako poverený prezident od 01.01.2012, vykonalo v priebehu roku 2011 ako aj v roku 2012 niekoľko závažných krokov a prijalo zásadné opatrenia na hladký priebeh transformácie a nábehu informačných systémov pre výber a správu daní tak, aby nebol ohrozený proces správy verejných financií.
Vybrané rozhodujúce opatrenia uvádzam v chronologickom poradí:
1. Dňa 23. novembra 2011 bolo na požiadanie vedenia DR SR vypracované Review stavu vybraných projektov DR SR spojených s reformou daňovej správy od 01.01.2012, v ktorom pre každý projekt boli odbornými garantmi týchto projektov zhodnotené doterajšie výsledky, riziká, ako aj návrh opatrení na odstránenie nedostatkov (viď priloha č. 1a, 1b).
2. 19. porada vedenia DR SR dňa 0l. 12. 2011 bola o tomto stave projektov detailne informovaná a na jeho základe prejednala a prijala návrh uznesení, v ktorých zaviazala jednotlivé odborné útvary DR SR, ako aj samotného generálneho riaditeľa DR SR ďalšími krokmi smerujúcimi k úspešnej implementácii zmien v informačných systémoch - okrem iného porada vedenia DR SR jednomyseľne rozhodla, že systém KONS IS bude do produktívnej prevádzky nasadený až po odstránení všetkých aplikačných nedostatkov a súčasne porada vedenia DR SR odsúhlasila mandát na pokračovanie prác na projekte ROS (transformácia APV DIS od dodávateľa Novitech Tax pre štandardy roku 2012), (zápis - viď príloha č. 2).
3. Okamžite po prijatí týchto rozhodnutí porady vedenia DR SR sa začali rokovania so zástupcami Novitech Tax o rozsahu zmenových konaní, ktoré smerujú k podpisom dodatkov zabezpečujúcich transformáciu APV DIS na štandardy vyplývajúce z legislatívy roku 2012 v súvislosti s reformou daňových orgánov a to v súlade s rámcovou zmluvou uzavretou medzi DR SR a Novitech Tax.
4. Vývoj aplikácie KONS IS naďalej prebiehal aj v mesiaci december 2011 a to aj napriek tomu, že neboli zrealizované dodávky nových funkčností, na čo DR SR reagovalo listom zo dňa 4.11.2011 a listom zo dňa 25.11.2011, v ktorých spoločnost' IBM a Bank Pro Soft boli upozornené na neplnenie zmluvných povinnosti, predovšetkým termínov a kvality dodaných funkčných celkov (viď príloha č. 3a, 3b).
5. Dňa 6.12. 2011 bol zo strany Ministerstva financi! SR poverený p. Miroslav Mikulčik koordináciou riadenia procesov a úloh súvisiacich s transformáciou daňovej správy, následne v štruktúre vtedajšieho DR SR bol zriadený tzv. krízový referát, ktorý od líniového vedenia DR SR prevzal kompetencie na riadenie všetkých zmien v súvislosti a informačnými systémami DR SR (viď príloha č. 4)
6. Dňa 22. 12. 2011 prebehlo na vzorke cca. 500 používateľov - správcov a registrátorov (košický a prešovský kraj) testovanie aplikácie ROS (upravený APV DIS od Novitech Tax) a toto bolo vyhodnotené ako úspešné s tým, že do 25. 01. 2012 budú odstránené všetky nedostatky zistené pri testovaní (čo sa aj stalo).
7. Dňa 0l. januára 2012 v zmysle zákona č. 333/2011 Z.z. v znení neskorších zmien a doplnení vzniklo Finančné riaditeľstvo SR ako aj Kompetenčné centrum finančných operácií (ďalej len "KCFO").
8. KCFO je samostatným orgánom štátnej správy a zodpovedá o.i. aj za vývoj a prevádzku informačných systémov; povereným riaditeľom KCFO je od 0l. 0l. 2012 p. Miroslav Mikulčik.
9. Od 0l. 0l. 2012 KCFO prevzalo agendu transformácie pôvodného DIS a jeho synchronizácie s KONS IS, ako aj metodické usmerňovanie daňových úradov a riadenie prevádzky IS s tým, že o výsledkoch neinformovalo poradu vedenia FR SR v podobe situačných správ, ale len ústne s tým, že daný proces je bez výrazných komplikácií a možných rizík.
10. Dňa 10. februára 2012 som ako prezident Finančnej správy SR cestou kancelárie prezidenta finančnej správy (o.i. aj pod tlakom informácií z úrovne riadenia daňových úradov - predovšetkým správcov dane a registrátorov) vyzval listom riaditeľa KCFO p. Miroslava Mikulčika na predloženie aktuálneho stavu pripravenosti informačných systémov a predloženia zoznamu opatrení, ktorými KCFO zabezpečí plynulý proces výberu a správy daní, vrátane ich redistribúcie -na tento list som do dnešného dňa nedostal odpoveď, hoci termín uplynie až 21. februára 2012 (viď príloha č. 5).
Vážený pán minister, vzhľadom na vážnosť danej situácie, stupňujúcu sa nespokojnosť pracovníkov daňových úradov, ako ajmedializáciu daného problému a nespokojnosť daňových subjektov adresovanú priamo na prezidenta finančnej správy, ale predovšetkým vzhľadom na skutočnosť, že vyššie pomenovaný problém ohrozuje správu verejných financií v Slovenskej republike, som po konzultácii s odbornými útvarmi Finančného riaditeľstva SR dospel k rozhodnutiu, že až do úplného odstránenia nedostatkov v informačnom systéme KONS IS, bude Finančná správa SR pre oblasť výberu a správy daní používať informačný systém RDS od dodávatel'a Novitech Tax a to tak, aby boli plnené všetky povinnosti, ktoré má Finančná správa v zmysle zákona č. 333 /2011 Z.z. a tiež aby bol zabezpečený proces správy a výberu daní objektívnym a správnym spôsobom. Uvedené rozhodnutie po dôkladnej analýze súčasného stavu považujem za jediné efektívne a rýchle riešenie.
Súčasne mi dovoľte informovať Vás, že za vzniknutú situáciu vyvodím aj príslušné personálne opatrenia vo vedení KCFO, ktoré hodlám zrealizovať už 20. februára 2012, a to v rozsahu kompetencií, ktoré mi prislúchajú ako poverenému prezidentovi finančnej správy.
Súctou
Ing. Igor Krnáč
prezident finančnej správy
Prílohy č. l - 5
zdroj: tax.novitech.sk