Takže rovnako ako došlú faktúru aj odoslanú faktúru môžeme mať zaplatenú 3 spôsobmi- bankou, v hotovosti, zápočtom.
Je to v podstate to isté, ako v predchádzajúcom článku o úhrade došlej faktúry, len v opačnom garde - ocitli sme sa na tej druhej strane. Platbu prijímame my. Dôležité je zapamätať si - v JU zdaňujeme len tie príjmy, ktoré sme skutočne obdržali. Nezáleží na tom, že sme 25.12. vystavili faktúru na 150tis. Sk. Ak nám ju do 31.12. odberateľ nezaplatil, nebudeme to tento rok zdaňovať!
Čo sa teda deje s mojím účtovníctvom, keď som obdržala faktúru? Ak mi ju odberateľ zaplatí v hotovosti, vystavím príjmový pokladničný doklad. Kópiu tohto dokladu (s originál. podpisom) dávam odberateľovi ako jeho doklad o úhrade. Svoj si zaúčtujem do účtovníctva - príjem do pokladnice.
Ak mi odberateľ uhradil prevodom, úhradu zaúčtujem, keď budem mať bankový výpis. Platí presne ten istý systém, ako pri došlej faktúre - tzn. dátum uskutočnenia účtovného prípadu (zaúčtovania) ku dňu vystavenia výpisu (čiže 30. alebo 31. - väčšinou, ak je týždenný výpis al. iné obdobie, beriem dátum vystavenia výpisu), dátum prijatia platby - kedy sa podľa výpisu platba pripísala na účet.
O zápočte nebudem viac písať, čo bolo treba, je v úhrade došlej fa rozobraté, obšírnejšie neskôr.