Zavrieť

Porady

Kúpa budovy a jej zaradenie do majetku

Dobrý deň,
chcem Vás poprosiť o radu. S.r.o. kúpila na svoje podnikateľské účely budovy, došlú faktúru zaplatila dňa 05.06.2008. Zápis do katastra sa však uskutočnil až 24.07.2008.
Môžem túto budovu zaradiť do majetku a začať odpisovať dňom 05.06.2008, teda zaplatením dodávateľskej faktúry?
Treba k tomu doložiť nejaké tlačivko, že firma sa rozhodla zaradiť majetok týmto dňom?
Prosím poraďte, veľmi pekne ďakujem
Naposledy upravil Dav : 17.03.10 at 09:17
Usporiadat
betka betka

betka je offline (nepripojený) betka

Evika, to je žart, však na 501

Zdá sa mi, že pozeráte iba daňovo, účtovne Vás asi moc nezaujíma, a preto Vám poskytujem ZDP:

(2) Hmotným majetkom odpisovaným na účely tohto zákona sú

a) samostatné hnuteľné veci, prípadne súbory hnuteľných vecí, ktoré majú samostatné technicko-ekonomické určenie, ktorých vstupná cena je vyššia ako 1 700 eur a prevádzkovo-technické funkcie dlhšie ako jeden rok,
b) budovy a iné stavby106) okrem

1. prevádzkových banských diel,
2. drobných stavieb na lesnej pôde slúžiacich na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva a oplotení slúžiacich na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva, 107)

c) pestovateľské celky trvalých porastov108) podľa odseku 5 s dobou plodnosti dlhšou ako tri roky,
d) zvieratá uvedené v prílohe,
e) iný majetok podľa odseku 6.

Záver: rozhodujem sa dať na 501 pri hnuteľných veciach môžem, ano môžem),
- toto ma nikdy nesmie napadnúť dať na 501 pri nehnuteľnostiach. Jasne mi to i z pohľadu ZDP vyplýva, veď čítajme: Hmotným majetkom odpisovaným sú stavby, okrem prevádzkových banských diel....

Z pohľadu ZU a postupov sa pýtam: Ide o obežný, či neobežný majetok?? Aj, aj, ak ho mám za účelom predaja (tovar) ide o zásobu, obežný majetok, ak má slúžiť pre mňa napr. na podnikanie..... ide o neobežný, však ho budem používať viac než 12 mes. bez ohľadu na jeho cenu!
3 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
Maxinka Pozri príspevok
A keby sa neodpisovala, ved je aj tak v takom stave, že sa ide zbúrať a postaviť nová. Aj tak musím odpisovať?
Maxinka Pozri príspevok
Takže lepšie zaradiť a odpisovať.
Potom bude - obstaranie 041/211,zaradenie 021/041?
Otázka znie - budete ju využívať na dosahovanie príjmov v období od kúpy do zbúrania?
Ak nie, tak načo zaraďovať. Ponecháte ju na účte obstarania - zbúraná budova (teda jej hodnota) vstupuje do obstarávacej ceny novej budovy.
2 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
ked to takto bude deklarovať, tak uvažuješ správne. JA by som to však označila ako plánované sídlo firmy, prípadne rpevádzku, sklad.
Uloženie peňazí do budovy, ktorá bude iba chátrať, resp. pýtať ďalšie peniaze, a úžitok žiadny - to vidím ako veľmi nehospodárne riešenie. Čo takto nájom? alebo využitie pre potreby firmy ako je uvedené vyššie?
2 0
betka betka

betka je offline (nepripojený) betka

Tento prípad mi dáva úvahu nasledovne

1. Vlastníctvo sa nadobúda povolením vkladu do katastra. par. 2/2 postupy účtovania. A teda deň prevzatia nehnuteľnosti: 042/3xx.
Par.32 mi hovorí, o DHM účtujeme vtedy, ak má UJ k majetku vlastnícke právo. Ja ešte vlastnícke právo k uvedenému majetku nemám. Nemám v ruke zavkladovanie. A následne par. 33 znie, že uvedením do užívania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií, vtedy by som účtovala zápis: 021/042.
ďalej keď čítame uvedený par. o znížení hodnoty stavby, postupujeme podľa par. 18, kt. mi hovorí o tvorne OP 18/4.
1 0
a_je_to a_je_to

a_je_to je offline (nepripojený) a_je_to

zk24 Pozri príspevok
Keby chcel budovu vyuzívať na prenájom, musel by mať v cinnostiach prenajom nehnuteľnosti? alebo môže firma vlastny majetok prenajimať aj bez konkretnej takej činnosti v ORSR, ak to neni jej hlavna cinnost?

Ak by sme to chceli mať ako prevádzku, sklad, asi bude treba to mať ako nebytový priestor, že?
Prenájom nehnuteľnosti nie je podnikateľská činnosť, ale občianskoprávna. Keď ju môže robiť FO, bez nejakých povolení, tak môže aj PO. Stavba by mala slúžiť na účel, pre ktorý bola kolaudovaná, alebo zmeniť účel využitia. Neviem, aké riziká by priniesla dočasná zmena užívania na iný účel, možno aj žiadne. Ibaže by rozpor s inými susedskými záujmami by bol veľký, napr. krčma v obytnej zóne, alebo intenzívna doprava, hluk a pod.
1 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
daj si podpísať vyhlásenie, že chce uplatniť daňové odpisy napriek upozorneniu že budova neslúži na dosahovanie príjmov.
/ale prečo nie? ved si tam môže zriadiť kanceláriu, archív, čokoľvek/.
Účtovne odpisovať musíš, budova ako každý majetok sa opotrebúva.
1 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
Mila123 Pozri príspevok
inak daňový i účtovný odpis iba za 1 mesiac.....
... prečo iba 1 mesiac ?
... podľa mňa aj 2 mesiace.
1 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
DanielaSĽ

28 Minutes Ago #28979 Ďakujem...to by išlo... môže tam mať archív... sklad...V prípade, že by prenajímal priestory , musí sa prihlásiť na DÚ ?


Prečo by to mal nahlasovať?

http://www.epi.sk/Main/Default.aspx?Template=~/Main/TArticles.ascx&phContent=~/EDL/ShowArticle.ascx&ArticleId=26806
Naposledy upravil marjankaj : 16.12.12 at 11:34
1 0
MartinkoK MartinkoK

MartinkoK je offline (nepripojený) MartinkoK

MartinkoK Pozri príspevok
Dobrý deň,
chcem Vás poprosiť o radu. S.r.o. kúpila na svoje podnikateľské účely budovy, došlú faktúru zaplatila dňa 05.06.2008. Zápis do katastra sa však uskutočnil až 24.07.2008.
Môžem túto budovu zaradiť do majetku a začať odpisovať dňom 05.06.2008, teda zaplatením dodávateľskej faktúry?
Treba k tomu doložiť nejaké tlačivko, že firma sa rozhodla zaradiť majetok týmto dňom?
Prosím poraďte, veľmi pekne ďakujem

Prosím nikto neporadí.
0 0
Zoltán Kovács Zoltán Kovács

Zoltán Kovács je offline (nepripojený) Zoltán Kovács

človek, príliš dôverčivý, a niekedy aj idealista, ktorý verí v dobro človeka ...viac
MartinkoK Pozri príspevok
Dobrý deň,
chcem Vás poprosiť o radu. S.r.o. kúpila na svoje podnikateľské účely budovy, došlú faktúru zaplatila dňa 05.06.2008. Zápis do katastra sa však uskutočnil až 24.07.2008.
Môžem túto budovu zaradiť do majetku a začať odpisovať dňom 05.06.2008, teda zaplatením dodávateľskej faktúry?
Treba k tomu doložiť nejaké tlačivko, že firma sa rozhodla zaradiť majetok týmto dňom?
Prosím poraďte, veľmi pekne ďakujem
Majiteľom budovy spoločnosť sa stáva zväčša dňom kúpy. Zápis do LV je vlastne už iba administratívne potvrdenie právnej skutočnosti vlastníctva.
Ak sa mýlim opravte ma.
0 0
adato adato

adato je offline (nepripojený) adato

V takomto prípade záleží na tom, kedy ste budovu prevzali do užívania. My zvykneme vystavovať tzv. preberací protokol a držíme sa dátumu na protokole (jeho súčasťou môže byť aj odovzdanie dokumentáce, revízií ...).
Len je potrebné skontrolovať zmluvu, či tam náhodou nie je spomenuté, kedy môže dôjsť k odovzdaniu (môže tam byť nejaká podmienka).
0 0
adato adato

adato je offline (nepripojený) adato

Ja som mala na mysli skôr bod b)

(2) V účtovej triede 0 – Dlhodobý majetok sa účtuje o dlhodobom majetku, ku ktorému má účtovná jednotka vlastnícke právo alebo právo správy, ak ide o majetok štátu. O dlhodobom majetku sa účtuje v účtovníctve účtovnej jednotky, ktorá nemá k tomuto majetku vlastnícke právo alebo právo správy, ak ide o
a) dlhodobý hnuteľný majetok, ku ktorému vlastnícke právo alebo právo správy prechádza na kupujúceho až úplným zaplatením kúpnej ceny alebo dohodnutej odplaty a do nadobudnutia vlastníckeho práva alebo práva správy, tento majetok kupujúci alebo nadobúdateľ užíva,
b) dlhodobý nehnuteľný majetok obstaraný na základe zmluvy, pri ktorej sa vlastnícke právo alebo právo správy nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností, ak do nadobudnutia vlastníckeho práva alebo práva správy účtovná jednotka nehnuteľnosť užíva,
0 0
betka betka

betka je offline (nepripojený) betka

vrankak Pozri príspevok
Ibaže o povolení vkladu ťa neinformujú.
A tá pečiatka vpravo hore na KZ: t.j.
- vklad povolený dňa:
- pod č.v.....
- rozhodnutie nadobudnutia práv.....
- vklad povolil
- podpis....

Pozerám nejednu zmluvu práve
0 0
Zuzka 335 Zuzka 335

Zuzka 335 je offline (nepripojený) Zuzka 335

Prosím, poraďte mi v mojom opačnom prípade. Predali sme nehnuteľnosť z vlastníctva firmy a ja mám dilemu, kedy vystaviť faktúru (sme mesační plátcovia DPH) - dňom podpisu zmluvy, alebo dňom zápisu do katastra nehnuteľností??? Podľa môjho názoru dňom podpísania zmluvy, šéf tvrdí, že až zápisom do katastra.
Ďakujem Vám vopred.
0 0
adato adato

adato je offline (nepripojený) adato

Znovu sa vrátim k tomu, čo som už napísala. Záleží na tom, kedy nehnuteľnosť odovzdáte. Ak nemáte v zmluve uvedené, že ju odovzdáte až po zápise do katastra, potom môžte vystaviť preberací-odovzdávací protokol.
Tento bude podkladom pre vystavenie faktúry a vyradenie nehnuteľnosti z majetku. Tak ako som uviedla jedná sa o jeden z prípadov, kedy účtovanie nie je závislé na vlastníctve, ale na tom, kto majetok užíva.
0 0
Zuzka 335 Zuzka 335

Zuzka 335 je offline (nepripojený) Zuzka 335

adato ďakujem veľmi pekne za odpoveď.
Zuzana
0 0
MartinkoK MartinkoK

MartinkoK je offline (nepripojený) MartinkoK

prosím vám na aký účet zaradím budovu v roku 2008, robím to dodatočne 021, 022?
Veľmi pekne ďakujem.
0 0
azla azla

azla je offline (nepripojený) azla

MartinkoK Pozri príspevok
prosím vám na aký účet zaradím budovu v roku 2008, robím to dodatočne 021, 022?
Veľmi pekne ďakujem.
021

(iba ak by bola na kolieskach , tak by som váhala )

021 - Stavby
022 - Samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí
0 0
MartinkoK MartinkoK

MartinkoK je offline (nepripojený) MartinkoK

Mne tam program automaticky nahodil 022, a to sa mi nezdalo preto som si radšej chcela dať poradiť.
Ďakujem.
0 0
evika evika

evika je offline (nepripojený) evika

Prosím Vás pekne potrebovala by som poradiť.
Kupili sme budovu za 1000 Eur.
Musím budovu zaradiť do opisovania,aleboju jednorázovo dať do nákladov.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať