Zavrieť

Porady

Nový zamestnanec

uff .. čítam čítam čítam .. a som z toho taký malý jeleň .. už asi rok som nemala nového zamesntanca až teraz tak som nejako nevenovala pozornosť zmenám ... sociálka je mi jasná ... len ako to je so zdravotnou?? to si pôjde sám na pobočku s tlačivom "oznámenie poistenca o zmene platiteľa na verejné zdravotné poistenie"? prinesie mi potvrdené oznámenie a hotovo? ..
Usporiadat
Hanka U. Hanka U.

Hanka U. je offline (nepripojený) Hanka U.

Da sa aj tak, ale lepsie urobis ked ho prihlasis sama a potvrdenu kopiu si zalozis.Je to istejsie.
0 0
alušik alušik

alušik je offline (nepripojený) alušik

Suhlasim s Hankou. U nas na VSZP mi povedali, ze ludia to neviedia a ze je lepsie, ked im donesiem Hromadne oznamenie o poistencoch a tak ho prihlasim... Tak to tak radsej robim a nenahanam ludi, nech si tam idu sami. Aj tak, ked som sa o to snazila, chceli, aby som to tlacivo pomohla vypisat, lebo oni to nevedia.
0 0
Romana Romana

Romana je offline (nepripojený) Romana

takže môžem použiť staré hromadné oznámenie? ... dakujem za odpovede
0 0
Jura Jura

Jura je offline (nepripojený) Jura

Áno , môžeš použiť staré tlačivo "hromadné oznámenie".
0 0
Romana Romana

Romana je offline (nepripojený) Romana

Ďakujem ))
0 0
brm brm

brm je offline (nepripojený) brm

živnostník
Romana
takže môžem použiť staré hromadné oznámenie? ... dakujem za odpovede
a nezabudni si overiť, či v tej ktorej zdravotke je firma zaregistrovaná...všetky tlačivá majú zdravotky na internete...
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
1karkulka1
a nezabudni si overiť, či v tej ktorej zdravotke je firma zaregistrovaná...všetky tlačivá majú zdravotky na internete...
Znamená to, že ak má zamestnávateľ zamestnancov v rôznych zdravotných poisťovniach, musí sa v každej prihlásiť ako zamestnávateľ?
0 0
bea bea

bea je offline (nepripojený) bea

Áno, musí.
0 0
brm brm

brm je offline (nepripojený) brm

živnostník
Janka6685
Znamená to, že ak má zamestnávateľ zamestnancov v rôznych zdravotných poisťovniach, musí sa v každej prihlásiť ako zamestnávateľ?
samozrejme, bez toho by ti nemali prihlášku zamestnanca ani prebrať...
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
Ďakujem .
0 0
Maňaska Maňaska

Maňaska je offline (nepripojený) Maňaska

Polyhistor-diletant
Len dodávam, že klasické Hromadné oznámenia.....budú mať zamestnávatelia opäť povinnosť posielať do zdravotných poisťovní od 1.9.2005.
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
Maňaska
Len dodávam, že klasické Hromadné oznámenia.....budú mať zamestnávatelia opäť povinnosť posielať do zdravotných poisťovní od 1.9.2005.
Môžeš prosím ťa povedať, aké oznámenia myslíš? Veď hromadné oznámenia sa posielajú aj teraz, či nie?
0 0
lenkak lenkak

lenkak je offline (nepripojený) lenkak

Lenka
Od 01.01.2005 sa nemuseli podávať Hromadné oznámenia do ZP, povinnosť nahlásiť si zmenu zamestnania bola na zamestnancovi, ale mnohí sme posielali hromadné oznámenia aj naďalej.
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
lenkak
Od 01.01.2005 sa nemuseli podávať Hromadné oznámenia do ZP, povinnosť nahlásiť si zmenu zamestnania bola na zamestnancovi, ale mnohí sme posielali hromadné oznámenia aj naďalej.
Už veľa vecí, o ktorých som si myslela, že musím robiť, nakoniec netreba. Ako je to napr. s nahlasovaním na sociálku. Robia okolo také haló a keby sa o tom toľko nerozprávalo, tak by ma ani nenapadlo, že niekto neprihlási svojho zamestnanca. Som ale naivná, nie?
0 0
liba2 liba2

liba2 je offline (nepripojený) liba2

Janka6685
Už veľa vecí, o ktorých som si myslela, že musím robiť, nakoniec netreba. Ako je to napr. s nahlasovaním na sociálku. Robia okolo také haló a keby sa o tom toľko nerozprávalo, tak by ma ani nenapadlo, že niekto neprihlási svojho zamestnanca. Som ale naivná, nie?
Do Soc. poisť. ho nahlásiť treba !!
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
liba2
Do Soc. poisť. ho nahlásiť treba !!
To je jasné. Asi som to len blbo napísala. To je skôr opačný prípad, že niečo treba a niektorí si mysleli, že nie.
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
Keď je reč o novom zamestnancovi, mohol by niekto, prosím, napísať, na čo všetko netreba zabudnúť?

1. nahlásiť na zdravotku, sociálku a daňový úrad
2. mesačne posielať odvody do sociálky, zdravotky a na daňový úrad
3. štvrťročne posielať prehľady na daňový úrad
4. prideľovať prácu, platiť za ňu mzdu + príplatky za nadčasy, nočné a sviatky
5. dať podpísať vyhlásenie na zdanenie príjmov a na uplatnenie daňového bonusu, ak má nezaopatrené deti, ktoré chodia do školy + odpočítať na každé takéto dieťa 0,5 % zo starobného poistenia
6. tvoriť a čerpať sociálny fond
7. podpísať pracovnú zmluvu
(jasné, že nie v takomto poradí)


Ešte niečo?
Aké všetky papiere, hlásenia, vyhlásenia, prehľady,...treba vypisovať a v akých intervaloch?

Asi je toho dosť a určite mi budete radiť, aby som prešla poradu. Už som to urobila, ale myslím si, že ak to bude takto zosumarizované, tak to pomôže nie len mne.

Ďakujem
0 0
Janka6685 Janka6685

Janka6685 je offline (nepripojený) Janka6685

mladá začínajúca podnikateľka - účtovníčka, mzdárka, ktorá potrebuje poradiť a ak to bude možné, rada poradím aj ja ...viac
Asi je to otázka na dlhé rozoberanie. Ale keby sa na to niekto dal, bola by som mu veľmi vďačná. Nechcem totiž na nič zabudnúť. Sumy, percentá, časy,...si odsledujem v príslušných zákonoch, len mám strach, že na niečo zabudnem. Myslím na nejaké "papiere".

P.S.: Ak má niekto chuť (zasa) poslať ma na kurz, nebojte sa, na nejaký pôjdem, ak bude v KE príležitosť. Zatiaľ však potrebujem vašu pomoc.

Ďakujem
0 0
liba2 liba2

liba2 je offline (nepripojený) liba2

[QUOTE=Janka6685]Asi je to otázka na dlhé rozoberanie. Ale keby sa na to niekto dal, bola by som mu veľmi vďačná. Nechcem totiž na nič zabudnúť. Sumy, percentá, časy,...si odsledujem v príslušných zákonoch, len mám strach, že na niečo zabudnem. Myslím na nejaké "papiere".
P.S.: Ak má niekto chuť (zasa) poslať ma na kurz, nebojte sa, na nejaký pôjdem, ak bude v KE príležitosť. Zatiaľ však potrebujem vašu pomoc.

Janka, tvoja otázka je naozaj veľmi "zoširoka". Odpovedať na ňu vyčerpávajúco a pritom nezavádzať - to chce veľmi dlhé "slohové cvičenie". Ale na všetky tvoje otázky existujú odpovede tu na Porade. Treba si ich postupne podľa charakteru veci vyhľadať. Totiž aj odpovede nemôžu byť jednoznačné: áno-nie. Predsa záleží od toho koho prijímaš (študent, dospelák, má-nemá deti, manželku, invaliditu, úľavy ...) a akú zmluvu s ním uzavrieš, aký vysoký bude mať príjem, atď. Každý prípad bude individuálny. Ak budeš mať konkrétny problém, opýtaj sa, poradíme ti. Ale všeobecne to nejde.
0 0
bendži bendži

bendži je offline (nepripojený) bendži

Povinnosti pri zamestnancovi:<o =""></o>
<o =""></o>
Pri prijatí:<o =""></o>




  • podpísať pracovnú zmluvu, jej súčasťou alebo prílohou by mal byť aj mzdový výmer, a vzhľadom na zákon o ochrane osobných údajov nejaké pripravené vyhlásenie o súhlase so spracovaným osobných údajov<o =""></o>
  • dať podpísať vyhlásenie na zdanenie príjmov a na uplatnenie daňového bonusu, ak má nezaopatrené deti, ktoré chodia do školy + odpočítať na každé takéto dieťa 0,5 % zo starobného poistenia<o =""></o>
  • deň pred nástupom alebo najneskôr v deň nástupu odovzdať do soc. poisťovne registračný list FO – je možné aj elektronicky alebo faxom a originál doručiť do troch dní na pobočku<o =""></o>
  • zdravotná poisťovňa – povinnosť zamestnanca do 8 dní nahlásiť zmenu platiteľa poistného – napriek tomu, že zodpovednosť leží v súčasnosti na zamestnancovi, naďalej sa odporúča firme využiť staré tlačivo „hromadné oznámenie“ alebo ako sa presne volá a spraviť túto nahlášku za zamestnanca<o =""></o>
  • pri zdravotnej poistovni, pokiaľ tam zamestnávateľ ešte nie je prihlásený, treba vykonať aj registráciu zamestnávateľa – opäť na to má každá poisťovňa svoje tlačivo, väčšinou sa dá nájsť na ich webových stránkach<o =""></o>
  • ďalšie veci čo by mal zamestnanec podpísať už závisia od konkrétnej spoločnosti a pozície na ktorú nastupuje, snáď nejaké prehlásenia o hmotnej zodpovednosti a tak podobne, nejaké poučenia o bezpečnosti a ochrane pri práci, možno v rámci firmy sú v tomto smere aj povinné školenia<o =""></o>
  • niektoré spol. vyžadujú pri nástupe aj prehliadku u lekára
<o =""></o>
Pri prijatí prvého zamestnanca je zamestnávateľ povinný taktiež sa prihlásiť do registra sociálnej poisťovne, a to do 8 dní odo dňa, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca – tu sa to trochu bije, pretože sociálka by nemala prijať prihlášku zamestnanca ak nie je registrovaný zamestnávateľ, a zamestnanca musíme nahlásiť najneskôr v deň začatia práce...


Každý mesiac v rámci výplaty:
<o =""></o>

  • mzdy spracovať a odoslať do výplatného termínu určeného v zmluvách, zvyčajne to býva do 15. dňa nasledujúceho mesiaca, max. zo zákona vyplýva do konca mesiaca
  • poistné do sociálnej poisťovne sa platí za kalendárny mesiac pozadu, poistné platené zamestnávateľom za zamestnancov je splatné v deň určený na výplatu príjmov (pri viacerých výplatach je to deň poslednej výplaty príjmov zúčtovanej za príslušný kalendárny mesiac), opäť max. posledný deň mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa platí poistné (rovnaká podmienka ako pri samotných mzdách)
  • výkaz do sociálnej poisťovne predložiť v lehote splatnosti
  • preddavok na poistné do zdravotných poisťovní je opäť splatný v deň výplaty príjmov
  • výkazy do zdravotnej poisťovňe – nemôžem teraz narýchlo nájsť presný termín, dokedy je povinnosť odovzdať tlačivá, ale zrejme rovnako ako u sociálky max. do konca mesiaca. Dokonca teraz pri počte zamestnancov 25 a viac (myslím, treba si overiť na príslušnej poisťovni) vyžadujú už výkazy v elektronickej forme, pre menšie spoločnosti je to len na báze dobrovoľnosti
  • odviesť preddavky na daň z príjmu v deň výplaty príjmov
  • tvorba sociálneho fondu
<o =""></o>
Priebežne:

Pobočka sociálnej poisťovne – ohlasovať zmeny o zamestnancoch:

<!--[if !supportLists]-->–<!--[endif]-->prerušenie nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti do 8 dní od prerušenia,

<!--[if !supportLists]-->–<!--[endif]-->začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky do 8 dní od začiatku alebo ukončenia

<!--[if !supportLists]-->–<!--[endif]-->odstúpiť pobočke tlačivo o PN ak trvá dlhšie ako 10 dní, do 3 dní po 10. dni trvania PN
<o =""></o>
Vkladám ďalšie poznámky ohľadom priebežných povinností, ktoré sa nám v podstate len vrátili novelou zákona o zdravotnom poistení od 1.9.2005:


- takže opäť máme povinnosť robiť všetky nahlásenia za zamestnancov, t.j. prihlásiť ho pri nástupe do zamestnanania a odhlásiť pri ukončení pracovnej činnosti - to je do 8 dní odo dňa začatia resp. ukončenia pracovného pomeru


- povinnosť nahlásiť zmenu platiteľa poistného (platiteľom sa stáva štát) pri PN-ke (osobitne treba uvádzať kód pre prvých 10 dní a osobitne pre obdobie od 11. dňa PN), materskej a rodičovskej dovolenke - v tomto smere zatiaľ len očakávame nové spoločné tlačivo pre všetky poisťovne, termín pre túto nahlášku je do skončenia mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy zmena platiteľa nastala (t.j. ak má zamestnanec PN v septembri, tlačivo s oznámením musím doručiť do zdravotnej poisťovne do konca októbra) - v tomto smere sa odporúča (pomôže to poisťovniam) ak oznámenie o zmene platiteľa sa odovzdá najneskôr spolu s výkazom o preddavkoch na zdravontné poistenie za dané obdobie... ale zákonom stanovený termín je do konca nasledujúceho mesiaca, ako som to napísala vyššie



Kvartálne:

<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmu – vždy do konca mesiaca nasledujúceho po štvrťroku, t.j. do konca apríla, júla, októbra a januára za predchádzajúci štvrťrok

<o =""></o>
Ročné zúčtovania:

<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->ročné zúčtovanie na daňový úrad – tlačivo „hlásenie....“

<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->novinka – ročné zúčtovanie poistného v zdravotných poisťovniach

<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->+ vydať zamestnancom, ktorí si robia sami daňové priznania, potrebné doklady....

<o =""></o>
Pri ukončení pracovného pomeru:



  • dohoda o ukončení pracovného pomeru, resp. výpoveď, t.j. nejaký dokument o spôsobe ukončenia PP
  • zápočtový list – podpísaný zamestnancom, že ho prevzal
  • sociálna poisťovňa – do 3 dní od ukončenia PP odhláška na tlačive Registračný list FO – zánik poistenia
  • do sociálnej poisťovne Evidenčný list dôchodkového poistenia
  • zdravotná poisťovňa – tam je opäť povinnosť zamestnanca do 8 dní nahlásiť zmenu, je vhodné to aspoň nejakým spôsobom odkontrolovať, prípadne to spraviť za neho???... aby neskôr nevznikli zbytočné problémy
  • opäť podľa podmienok v spoločnosti môžu byť dokumenty ohľadom prevzatia nejakých vecí, ktoré mal zamestnanec pri nástupe zverené, o odovzdaní kľúčov, dokladov, auta, telefónu a podobne<o =""></o>
Viac ma v tejto chvíli nenapadá, ale skúsenejší ma určite ešte doplnia. Snáď ešte povinnosť archivácie mzdových listov a vlastne všetkej dokumentácie týkajúcej sa miezd.
Naposledy upravil bendži : 09.11.05 at 13:45 Dôvod: zmena zákona o zdravotnom poistení od 1.9.2005
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať