Zavrieť

Porady

Rozúčtovanie nákladov na teplo

Dobrý večer,
prevzal som funkciu predsedu SVB a tým aj funkciu správcu v 10 mesiaci minulého roku. Začínam pripravovať podklady pre koncoročné rozúčtovanie nákladov za rok 2009. Poprosím niekoho skúsenejšieho o radu - akým pomerom zahrnúť do ročného rozúčtovania nákladov na spotrebu tepla v bytoch náklady na TÚV?Ďakujem.
dar123
Usporiadat
uno81 uno81

uno81 je offline (nepripojený) uno81

Orim Pozri príspevok
Dá sa to trochu regolovať aj zmenou pomeru podľa ktorého sa počíta. Zrejme bolo dosť sťažností na nekúrenie v rámci "šetrenia" a preto to zákonodárci stanovili na pomer 60:40, pomeráky:plocha. Potom tí čo "veľmi" šetria (nekúria) zaplatia aj to čo nespotrebovali.
Nedá sa to však takto prepočítavať. Bolo toho na túto tému tu popísané už veľa. Je však treba braž do úvahy aj tú skutočnosť, že keď sa nevykuruje dom ochladne a vznikajú plesne, čo v konečnom dôsledku zaplatíme na svojom zdraví.
V niektorých domoch si odsúhlasili spôsob, že stanovili minimálnu spotrebu na byt. Ak je niektorý byt so spotrebou nižšie napočítajú im to minimum.
Toto ma zaujíma ...a u nás na schodzi "múdre hlavy" tvrdili,že sa to nedá
Takto by som si to aj ja predstavovalakde sa dá nájsť nejaká "vzorka" návrhu na toto??
0 0
uno81 uno81

uno81 je offline (nepripojený) uno81

sito Pozri príspevok
Len aby sme ju nedomotali.
Ved ma aj odmotáte nejakou radou na diaľku
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Stanoviť dajaké mimimum síce niekde môžu, ale myslím,že je to nezákonné. Nikomu sa nemôže nanútiť odber čohokoľvek čo nechce. Síce malým odberom poškodzuje ostatných, sám na tom získáva, ale na súde by asi bohužiaľ vyhral.
Ja to u nás v dome vidím tak, že ostane rozrátavanie podľa vyhlášky 60/40. Neverím, že sa nájde 17 bytov z 32, ktoré by zmenili pomer.
0 0
Zitulda Zitulda

Zitulda je offline (nepripojený) Zitulda

My máme mať o dva týždne schôdzu bytovky a po odhode chceme dať odsúhlasiť vlastníkmi pomer 50/50. Uvidíme, či to prejde. Čo sa týka koeficientov nepriaznivej polohy máme ich zle stanovené, ale po diskusiách sa mi vidí, že návrh tí, ktorí majú slnečné strany a veľké preplatky nepodsúhlasia. Ináč sme zistili, že blok, čo mal vyregulovaný systém už ho nemáme, také zásahy boli prevedené na požiadanie niektorých vlastníkov bytov, ten je už nanič. Merače máme kapilírne-odparovacie a ich výmenu niekoľkí nechcú a poniektorí na to nemajú.
2 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

My sme koeficienty zatiaľ nepoužívali, pretože tzv. nevýhodné byty mali malú spotrebu - 1 byt nad pivnicami dokonca nejmenšiu v celom dome. Byty máme rovnako velké. Ale teraz sa asi zavedú, pretože sa zasa nenájde 17 bytov, aby ich po dohode zrušili.
Aj my o tom budeme v blízskej dobe rozhodovať. Ale niektorí neprídu, potom je aj podielové vlastníctvo a nebudú mať plné moci, a asi 5tim bytom bude jedno ako sa rozrátava. Predbežne som skúšal rátať pomery 40/60, 50/50, 60/40 a niektorým to je úplne jedno. Pohybujú sa okolo priemeru a rozdieľ majú +- 10€ za rok. Vyhrá tá strana, ktorá si ich získa.

Pozrel so do toho svojho prehľadu a upresňujem :
6 bytov je pri všetkých uvádzaných pomeroch do +- 5 €
Keď by sa započítali koeficienty nevýhodnej polohy, tak to bude samozrejme inak.
Naposledy upravil svojar : 06.03.10 at 16:25
0 0
uno81 uno81

uno81 je offline (nepripojený) uno81

svojar Pozri príspevok
Stanoviť dajaké mimimum síce niekde môžu, ale myslím,že je to nezákonné. Nikomu sa nemôže nanútiť odber čohokoľvek čo nechce. Síce malým odberom poškodzuje ostatných, sám na tom získáva, ale na súde by asi bohužiaľ vyhral.
Ja to u nás v dome vidím tak, že ostane rozrátavanie podľa vyhlášky 60/40. Neverím, že sa nájde 17 bytov z 32, ktoré by zmenili pomer.
Chceš tým povedať,že ked sme si min.rok odhlasovali nejaký pomer,ak ho chceme mať aj tento rok,musíme si to odhlasovať znova?Takže tá vyhláška platí -ako aj slavica písala- od januára tohto roka a kto si to na schôdzi neodsúhlasí inak,musí potom rozrátavať podla tejto vyhlášky?

My sme mali najprv 70/30--čiže 70 podla spotreby..to sa ukázalo v našich podmienkach ako nezmyselTak sme si dali 60/40--a táto nová vyhláška je presný opak--60 podla plochy-40 spotreby..a mali nám nanútiť rovno len podla plochy a že nám to dajú zadara a hotovo
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Orim Pozri príspevok
Dá sa to trochu regolovať aj zmenou pomeru podľa ktorého sa počíta. Zrejme bolo dosť sťažností na nekúrenie v rámci "šetrenia" a preto to zákonodárci stanovili na pomer 60:40, pomeráky:plocha. Potom tí čo "veľmi" šetria (nekúria) zaplatia aj to čo nespotrebovali.
Nedá sa to však takto prepočítavať. Bolo toho na túto tému tu popísané už veľa. Je však treba braž do úvahy aj tú skutočnosť, že keď sa nevykuruje dom ochladne a vznikajú plesne, čo v konečnom dôsledku zaplatíme na svojom zdraví.
V niektorých domoch si odsúhlasili spôsob, že stanovili minimálnu spotrebu na byt. Ak je niektorý byt so spotrebou nižšie napočítajú im to minimum.
Orim, na regulovanie sú v dome termostatické hlavice. Rozúčtovanie časti nákladov podľa m2 je deregulácia vykurovania v dome. Je na vlastníkoch čo budú využívať v dome, reguláciu, alebo dereguláciu. Má to jeden háčik, alebo hák! To, že sa to robí plošne a pri tom trpia aj nevinní. No niektorým vlastníkom bytov, domov to vyhovuje. V tom prípade je to v poriadku. Ak nie, oni musia hľadať a nájsť riešenie, kto iný by to mal spraviť???

Slávka to napísala výstižne. V dome sú krysy! Na krysy treba použiť prostriedok, ktorým sa ich môžeme zbaviť. Ale ak im namiešame 30, 40, 50, 60 % roztok zo 100 % doporučovaného množstva je predpoklad, že sa to minie účinkom. Ak sa chce niekto skutočne zbaviť potkanov, použije pre istotu radšej 200, 300 percentný roztok, aby mal istotu, že potkany už nebudú v dome.

Podstatné je, aby teplota v bytoch, miestnostiach neklesala pod 18 °C pod touto teplotou je predpoklad, že začnú plesnivieť. Tomu sa dá zabrániť len optimálnym nastavením hlavíc. Ale čo ak krysa termostatické hlavice odstaví, či už na nulu, alebo na pätku? Aj prvé, aj druhé nastavenie poškodzuje vlastníkov bytov, domu.

Tým, že sa určí minimálne vykurovanie bytov sa nič nevyrieši, ak sa nebude dodržovať, teda nebudú optimálne nastavené hlavice. Je to taký problém??? Nie!!! Ale lakomosť niektorých potkanov je to čo obmedzuje hydraulické vyregulovanie vykurovacieho systému domu, spoločného systému. Tú ich lakomosť treba využiť na to, aby si optimálne nastavili termostatické hlavice. Treba im za nekúrenie napočítať dostatočne vysokú úhradu, ktorá bude pre lakomca motivujúca, ak si optimálne nastaví hlavice, získa.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

uno81 Pozri príspevok
Chceš tým povedať,že ked sme si min.rok odhlasovali nejaký pomer,ak ho chceme mať aj tento rok,musíme si to odhlasovať znova?Takže tá vyhláška platí -ako aj slavica písala- od januára tohto roka a kto si to na schôdzi neodsúhlasí inak,musí potom rozrátavať podla tejto vyhlášky?

My sme mali najprv 70/30--čiže 70 podla spotreby..to sa ukázalo v našich podmienkach ako nezmyselTak sme si dali 60/40--a táto nová vyhláška je presný opak--60 podla plochy-40 spotreby..a mali nám nanútiť rovno len podla plochy a že nám to dajú zadara a hotovo
Vám vlastníkom nemôže nikto nič nanútiť, ani URSO, preto je vo vyhláške 358/2009, § 7, odsek 10.

Ak správcovi nedodáte nové rozhodnutie vlastníkov, rozúčtujú sa náklady podľa pôvodného rozhodnutia.

Ak by správca spravil rozdelenie tepla, nákladov podľa svojho rozhodnutia, konal by v rozpore so zákonom. Rozhodovať môžu len vlastníci v súlade so Zákonom 182/1993, § 14.
2 0
uno81 uno81

uno81 je offline (nepripojený) uno81

sito Pozri príspevok
Vám vlastníkom nemôže nikto nič nanútiť, ani URSO, preto je vo vyhláške 358/2009, § 7, odsek 10.

Ak správcovi nedodáte nové rozhodnutie vlastníkov, rozúčtujú sa náklady podľa pôvodného rozhodnutia.

Ak by správca spravil rozdelenie tepla, nákladov podľa svojho rozhodnutia, konal by v rozpore so zákonom. Rozhodovať môžu len vlastníci v súlade so Zákonom 182/1993, § 14.
Jaj,,tak toto ma raz zabijea načo potom vznikla tá vyhláška
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Čo som počul, tak URSO nemalo vôbec chuť riešiť túto vec. Jeho úlohou je ustrážiť cenu tepla, výrobcov tepla. Pre dodávateľov pomerového merania je jednoduchšie navrhnúť pomer podľa m2 a pomerového merania ako sa zaoberať zohľadnením ostatných vplyvov na vykurovanie domu, hlavne ochladzovanú plochu bytov a optimálnym nastavením hlavíc. Ich to netrápi, oni to teplo neplatia, ale majú zaplatené za prístroje a rozúčtovanie nákladov, každý rok.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

svojar Pozri príspevok
Stanoviť dajaké mimimum síce niekde môžu, ale myslím,že je to nezákonné. Nikomu sa nemôže nanútiť odber čohokoľvek čo nechce. Síce malým odberom poškodzuje ostatných, sám na tom získáva, ale na súde by asi bohužiaľ vyhral.
Ja to u nás v dome vidím tak, že ostane rozrátavanie podľa vyhlášky 60/40. Neverím, že sa nájde 17 bytov z 32, ktoré by zmenili pomer.
Ahoj, Jaroslav.

Ak u vás zvoláte Zhromaždenie v súlade so 182/1993, §14 a príde naň 17 vlastníkov, všetci musia súhlasiť s návrhom základ, podľa m2 40 % : 60 % spotreba podľa pomerového merania. Ak jeden nesúhlasí uznesenie je neplatné, platí pred tým dohodnutý pomer a ten je zhodný s návrhom. Vlastne aj tak je to tak odsúhlasené.

Ak po hodine nebude na Zhromaždení 17 vlastníkov po hodine môže rozhodnúť väčšina zo 16, prípadne menšieho počtu zúčastnených vlastníkov. V tom prípade platí rozhodnutie menšiny pre všetkých vlastníkov, aj tých ktorím je to jedno, preto sa zhromaždenia nezúčastnili, ani nikoho nesplnomocnili na rozhodovanie.

Stanoviť dajaké mimimum síce niekde môžu, ale myslím,že je to nezákonné.

Vieš, ono to minimum je stanovené zákonom na celom Slovensku, troška zamotané, ako to býva zvykom v pokrútených §§§, ale záleží na uhle pohľadu na tie §§§.

Vyhláška 152/2005, § 2, odsek 1

(1) Teplo na vykurovanie musí byť dodávané tak, aby
bola dosiahnutá výsledná teplota ti vo vykurovaných
priestoroch podľa prílohy s maximálnou odchýlkou
± 3 oC. Výslednou teplotou ti je vnútorná teplota v miestnosti
meraná určeným meradlom.4)

Príloha:

Vykurované priestory výsledná teplota ti
1. Obytné budovy
obývacie miestnosti, t.j. obývacie izby, spálne, jedálne, jedálne s kuchynským kútom,
pracovne, detské izby 21
kuchyne 20
kúpeľne 24
WC 20
vykurované vedľajšie miestnosti (predsiene, chodby atď.) 15
vykurované schodište 10

Sú tri veci teplo, teplota a tepelná pohoda.

Na dosiahnutie zákonom stanoveného minima zákonom je treba určité množstvo tepla. Ale aj pri zákonom určených teplotách sa cíti niekto nepohodlne, nemá tepelnú pohodu, chce viac, mal by aj viac platiť za to viac a nie aby to platili ostatní v dome, jeho nadštandard.

Iný zákon vyhláška 358/2009, §7, odsek 10 hovorí:

(10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú
podľa osobitného predpisu7) inak,
rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie
podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje.“.

To akože keď bývalý ministre Pavol Rusko podpísal vyhlášku 152/2005 tak mal vypočítať každému domu minimálnu spotrebu tepla na dosiahnutie nim podpísaných teplôt v bytoch, miestnostiach?

URSO doporučilo nejaký postup pri rozdelení nákladov na teplo. Tým spôsobom sa ale do miestnosti nedostane teplo, len úhrada za nedodané teplo. Jednoducho, odsekom 10 presunul zodpovednosť na toho kto je vlastníkom odobratého tovaru v tomto prípade tepla a to sú vlastníci bytov vykurovaného domu.

Ak si vlastníci s tým nevedia poradiť na koho sa majú obrátiť??? Ak majú správcu na správcu platia ho a správca si nežije zle za ich peniaze.

Ak majú SVB, tak na dodávateľa pomerového merania, ten by mal vedieť ako využívať jeho tovar, aby bol domu osožný a zabezpečil v dome, bytoch, miestnostiach požadovanú, zákonom, teplotu.

Uvediem jeden, tiež zákonný príklad, Cestný zákon.

Myslíš si aj ostatný, že pokuta 15 000 Sk je preto, aby boli diaľnice prázdne? Nie! Preto, aby sa dodržovala maximálna a minimálna rýchlosť.

To iste, limity a pokuty je treba stanoviť aj pri vykurovaní bytového domu. Nie preto, aby niekto platil viac a niekto menej, ale aby bol dom rovnomerne vykurovaný. Ak budú mať všetci optimálne nastavené termostatické hlavice, pokuta sa v dome neuplatňujú!!!

Možno som z uhlu pohľadu u niektorých ľudí blázon, nevadí!!!

Z môjho uhla pohľadu sú blázni vlastníci bytov, domov, ktorí sadli na lep dodávateľom pomerového merania do domu a nevedia, nechcú si uplatniť svoje zákonné práva.

Ale aj to je ich právo. Preto sú tie §§§ pokrútené.

Je to na , ale ja na to nemám dôvod.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Argumenty ma nemôžu uraziť, ľudia, ktorí ich nemajú, tiež.
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

sito Pozri príspevok
Vám vlastníkom nemôže nikto nič nanútiť, ani URSO, preto je vo vyhláške 358/2009, § 7, odsek 10.

Ak správcovi nedodáte nové rozhodnutie vlastníkov, rozúčtujú sa náklady podľa pôvodného rozhodnutia.

Ak by správca spravil rozdelenie tepla, nákladov podľa svojho rozhodnutia, konal by v rozpore so zákonom. Rozhodovať môžu len vlastníci v súlade so Zákonom 182/1993, § 14.
Na rozpočítanie tepla platí predovšetkým osobitný zákon a vyhláška a len podľaich ustanovení sa použije rozhodovanie vlastníkov podľa § 14 ZVB.

Zákon 657/2004 o tepelnej energii v § 18 hovorí:
(8) Pravidlá rozpočítavania množstva dodaného tepla ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.

Tento všeobecne záväzný predpis je vyhláška 630/2005 v znení od dátumu účinnosti. Odkaz na ZVB je v budúcom čase:

(10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu7) inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje.

7) § 14 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.

Podľa môjho názoru sa musia vlastníci dohodnúť inak až po účinnosti novely vyhlášky, inak platí nové znenie vyhlášky. Pôvodné dohody podľa mňa stratili účinnosť, aj keď to tam nie je uvedené. Inak by fakt nemali predpisy zmysel. Predpis je všeobecne záväzný, zaväzuje správcu aj vlastníkov.
Naposledy upravil Mária27 : 07.03.10 at 10:44
1 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Mária27 Pozri príspevok
Na rozpočítanie tepla platí predovšetkým osobitný zákon a vyhláška a len podľaich ustanovení sa použije rozhodovanie vlastníkov podľa § 14 ZVB.

Zákon 657/2004 o tepelnej energii v § 18 hovorí:
(8) Pravidlá rozpočítavania množstva dodaného tepla ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.

Tento všeobecne záväzný predpis je vyhláška 630/2005 v znení od dátumu účinnosti. Odkaz na ZVB je v budúcom čase:

(10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu7) inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje.

7) § 14 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.

Podľa môjho názoru sa musia vlastníci dohodnúť inak až po účinnosti novely vyhlášky, inak platí nové znenie vyhlášky. Pôvodné dohody podľa mňa stratili účinnosť, aj keď to tam nie je uvedené. Inak by fakt nemali predpisy zmysel. Predpis je všeobecne záväzný, zaväzuje správcu aj vlastníkov.
Mária, ja si myslím, že vlastníci ktorí sa dokážu dohodnúť rozumne bez §§§ majú v dome pokoj. Ale ak niekto strečkuje, sú v dome problémy. V demokratickej spoločnosti, tým sa vychvaľujeme, keď nevieme, nech rozhodne nezávislý orgán, SÚD. A 182 je viac ako vyhláška, alebo nie???

Žeby bol ešte rok 1988.
0 0
Mária27 Mária27

Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

Vyhláška je na základe špeciálneho zákona pre teplo, preto platí viac ako 182. ZVB sa tu uplatňuje v rozsahu splnomocnenia špeciálnych predpisov.
Je to podobné, ako keď ZVB určí platenie za balkóny - na to je špeciálny. Tam sa zase môže uplatiť obmedzene stavebný zákon - len ak ho ZVB splnomocní.
1 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Súhlasím, ale vo vyhláške 630/2005 aj 358/2009 je odvolávka na rozhodnutie podľa 182. Pri balkónoch tato možnosť nie je! Je to hlúposť 25 % balkóna financovať a 75 % balkóna nám padne, nie z neba, ale na zem.

Nie je nad to stáť na pevnej zemi, alebo mať pevný základ. Nič netrvá večne, ani láska k jednej slečne.

Čas nešpekuluje, ale ľudia v čase špekulujú. Každý sa snaží na svoje triko, získať. A čo zodpovednosť, tiež na svoje triko?
0 0
uno81 uno81

uno81 je offline (nepripojený) uno81

Mária27 Pozri príspevok
Na rozpočítanie tepla platí predovšetkým osobitný zákon a vyhláška a len podľaich ustanovení sa použije rozhodovanie vlastníkov podľa § 14 ZVB.

Zákon 657/2004 o tepelnej energii v § 18 hovorí:
(8) Pravidlá rozpočítavania množstva dodaného tepla ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.

Tento všeobecne záväzný predpis je vyhláška 630/2005 v znení od dátumu účinnosti. Odkaz na ZVB je v budúcom čase:

(10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú podľa osobitného predpisu7) inak, rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje.

7) § 14 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.

Podľa môjho názoru sa musia vlastníci dohodnúť inak až po účinnosti novely vyhlášky, inak platí nové znenie vyhlášky. Pôvodné dohody podľa mňa stratili účinnosť, aj keď to tam nie je uvedené. Inak by fakt nemali predpisy zmysel. Predpis je všeobecne záväzný, zaväzuje správcu aj vlastníkov.
Takže momentálne platí pomer stanovený vyhláškou a naša minuloročná dohoda je už neplatná??
Bude schôdza,tak sa spýtam zástupcu správcu,lebo už mám z toho hokej
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Aj ja si ,tak ako Mária 27, myslím, že treba po nadobudnutí platnosti nového predpisu hlasovať znova. Inak by novelizácie nič neriešili, vychádzali by len sami pre seba. Všetko čo bolo odhlasované predtým by platilo a žiadna úprava by sa nekonala.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

uno81 Pozri príspevok
Takže momentálne platí pomer stanovený vyhláškou a naša minuloročná dohoda je už neplatná??
Bude schôdza,tak sa spýtam zástupcu správcu,lebo už mám z toho hokej
Momentálne platí vaša minuloročná dohoda do 31.5.2010 na ročné vyúčtovanie za rok 2009.

㤠10a
Prechodné ustanovenie účinné od
15. septembra 2009
Podľa ustanovení účinných od 15. septembra 2009
sa prvýkrát postupuje pri rozpočítaní dodaného množstva
tepla v teplej úžitkovej vode a množstva tepla na
vykurovanie za rok 2010.“.

Vyhláška je platná od 15 septembra. Niekto mal vlastníkov informovať o zmenách pred dátumom účinnosti od 1.1.2010. No ale však ročné vyúčtovanie za rok 2010 sa bude rozdávať až do 31.5.2011. Takže ešte je vždy dosť času. Čím menej času nechajú vlastníkom, tým skôr si schvália aj hlúposť. Taktika.
1 0
uno81 uno81

uno81 je offline (nepripojený) uno81

noo..takže za rok 2009 nám spraví správca vyúčtovanie dľa našej dohody a ak sa tento rok dohodneme inak,tak vyúčtovanie za rok 2010 sa bude robiť podla novej dohody,inak platí vyhláška:-)))už mám jasno:-)
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať