Zavrieť

Porady

zákazková výroba

Kto mi poradí ako čo najjednoduchšie sa mám vysporiadať so zákazkovou výrobou- výpočet atď. a ako ju účtovať. Prijmem každú radu a pomoc
Usporiadat
liba2 liba2

liba2 je offline (nepripojený) liba2

jarmila4
Kto mi poradí ako čo najjednoduchšie sa mám vysporiadať so zákazkovou výrobou- výpočet atď. a ako ju účtovať. Prijmem každú radu a pomoc
Klikni sem: nič lepšie som na porade nenašla

http://www.porada.sk/showpost.php?p=123416&postcount=2
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
A šte dobré príklady má Cenigová
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

KEJKA Pozri príspevok
A šte dobré príklady má Cenigová
Cenigová to má moc zložité

Napr. jednoduchá situácia:
Zmluva o dielo ( výstavba domu na kľúč )
Zmluva uzatvorená v 12/2007,
prijatý preddavok vo výške napr. 10% z hodnoty diela,
náklad len napr. za kúpený materiál ( zlomok ceny ) - ktorý zostal na dielni,
a nejaké práce, ktoré boli na tom materiáli vykonané taktiež na dielni. Takže všetko je na sklade, dielni a k samotnej montáži nedošlo ...
Takže ako účtovať v tomto prípade?

v § 30/9 sa hovorí, že :"Ak začiatok a ukončenie zákazky je v rôznych účtovných obdobiach, náklady a výnosy zo zákazky sa účtujú do účtovného obdobia,v ktorom boli práce súvisiace so zákazkou vykonané."

Takže v tomto mojom uvedenom prípade by som mala veľký zisk a minimálny náklad.

Mohla by som účtovať napr. 221/324 a náklad 112/321?
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

janaGT Pozri príspevok
Cenigová to má moc zložité

Napr. jednoduchá situácia:
Zmluva o dielo ( výstavba domu na kľúč )
Zmluva uzatvorená v 12/2007,
prijatý preddavok vo výške napr. 10% z hodnoty diela,
náklad len napr. za kúpený materiál ( zlomok ceny ) - ktorý zostal na dielni,
a nejaké práce, ktoré boli na tom materiáli vykonané taktiež na dielni. Takže všetko je na sklade, dielni a k samotnej montáži nedošlo ...
Takže ako účtovať v tomto prípade?

v § 30/9 sa hovorí, že :"Ak začiatok a ukončenie zákazky je v rôznych účtovných obdobiach, náklady a výnosy zo zákazky sa účtujú do účtovného obdobia,v ktorom boli práce súvisiace so zákazkou vykonané."

Takže v tomto mojom uvedenom prípade by som mala veľký zisk a minimálny náklad.

Mohla by som účtovať napr. 221/324 a náklad 112/321?
posúvam ...
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

janaGT Pozri príspevok
Cenigová to má moc zložité

Napr. jednoduchá situácia:
Zmluva o dielo ( výstavba domu na kľúč )
Zmluva uzatvorená v 12/2007,
prijatý preddavok vo výške napr. 10% z hodnoty diela,
náklad len napr. za kúpený materiál ( zlomok ceny ) - ktorý zostal na dielni,
a nejaké práce, ktoré boli na tom materiáli vykonané taktiež na dielni. Takže všetko je na sklade, dielni a k samotnej montáži nedošlo ...
Takže ako účtovať v tomto prípade?

v § 30/9 sa hovorí, že :"Ak začiatok a ukončenie zákazky je v rôznych účtovných obdobiach, náklady a výnosy zo zákazky sa účtujú do účtovného obdobia,v ktorom boli práce súvisiace so zákazkou vykonané."

Takže v tomto mojom uvedenom prípade by som mala veľký zisk a minimálny náklad.

Mohla by som účtovať napr. 221/324 a náklad 112/321?
Janka, podľa mňa si povinná aj v prípade minimálnych nákladov vynaložených na zákazku v r. 2007 tieto odsledované náklady (v štruktúre podľa Tvojej internej smernice) aktivovať (121/611).
Ďalej by si mala účtovať napríklad podľa stupňa dokončenia zákazky o alikvótnom zisku (385/602) alebo alikvótnej strate (602/384).

Čo sa týka materiálu na dielni, podľa môjho názoru sa do nákladov na zákazku v r. 2007 nezahrnie, citujem z § 30 PPÚ:

"18) Pri zisťovaní stupňa dokončenia zákazky podľa odseku 16 písm. a) sa do nákladov na zákazku zahrnujú len tie náklady, ktoré zodpovedajú už vykonanej práci. Do nákladov sa nezahrnujú napríklad veci súvisiace s budúcou činnosťou, ako je materiál, ktorý bol dodaný na miesto súvisiace so zákazkou alebo na iné miesto, a ktorý ešte v priebehu plnenia zákazky nebol inštalovaný, použitý alebo aplikovaný a to napriek tomu, že bol vyrobený osobitne pre túto zákazku a preddavky poskytnuté subdodávateľom na prácu na subdodávke."
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

ingi Pozri príspevok
Janka, podľa mňa si povinná aj v prípade minimálnych nákladov vynaložených na zákazku v r. 2007 tieto odsledované náklady (v štruktúre podľa Tvojej internej smernice) aktivovať (121/611).
Ďalej by si mala účtovať napríklad podľa stupňa dokončenia zákazky o alikvótnom zisku (385/602) alebo alikvótnej strate (602/384).

Čo sa týka materiálu na dielni, podľa môjho názoru sa do nákladov na zákazku v r. 2007 nezahrnie, citujem z § 30 PPÚ:

"18) Pri zisťovaní stupňa dokončenia zákazky podľa odseku 16 písm. a) sa do nákladov na zákazku zahrnujú len tie náklady, ktoré zodpovedajú už vykonanej práci. Do nákladov sa nezahrnujú napríklad veci súvisiace s budúcou činnosťou, ako je materiál, ktorý bol dodaný na miesto súvisiace so zákazkou alebo na iné miesto, a ktorý ešte v priebehu plnenia zákazky nebol inštalovaný, použitý alebo aplikovaný a to napriek tomu, že bol vyrobený osobitne pre túto zákazku a preddavky poskytnuté subdodávateľom na prácu na subdodávke."
Veď práve preto si myslím, že materiál určený na konkrétnu zákazku - na ktorú sme v roku 2007 zobrali zálohu - zostal na dielni, nedostal sa na tú konkrétnu stavbu.
Preto by som mala asi účtovať prijatú zálohu na 324 a materiál na 112.
Môžem to tak urobiť?
Na tomto mi stojí dokončenie daň.priznania.

Napíšem môj konkrétny prípad:
zálohová platba 495 000,-
materiál, ktorý zostal na dielni, neposúval sa ďalej na stavbu, zamestnanci ho len namorili, celkové N boli 34 877,-
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

janaGT Pozri príspevok
Veď práve preto si myslím, že materiál určený na konkrétnu zákazku - na ktorú sme v roku 2007 zobrali zálohu - zostal na dielni, nedostal sa na tú konkrétnu stavbu.
Preto by som mala asi účtovať prijatú zálohu na 324 a materiál na 112.
Môžem to tak urobiť?
Na tomto mi stojí dokončenie daň.priznania.
Áno, podľa mňa je to tak správne, len ešte píšeš o prácach na tom materiáli - k nim (ak boli vykázané v r. 2007) by bolo treba podľa môjho názoru účtovať tak ako som spomenula v predošlom príspevku.
Je to na Tvojom rozhodnutí.
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

ingi Pozri príspevok
Áno, podľa mňa je to tak správne, len ešte píšeš o prácach na tom materiáli - k nim (ak boli vykázané v r. 2007) by bolo treba podľa môjho názoru účtovať tak ako som spomenula v predošlom príspevku.
Je to na Tvojom rozhodnutí.
áno, ale práce na tom materiáli boli tiež vykonané na dielni, to bolo len morenie toho dreva a rezanie... Materiál - drevo cena bola 30592,- a práce boli 4 285,-
Tak môžem cez tú 324 a 112?
Ak nie, vieš mi napísať z týchto konkrétnych čísel aj konkrétne účtovanie?
Budem Ti vďačná.
Naposledy upravil janaGT : 19.02.08 at 07:59
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

janaGT Pozri príspevok
áno, ale práce na tom materiáli boli tiež vykonané na dielni, to bolo len morenie toho dreva a rezanie... Materiál - drevo cena bola 30592,- a práce boli 4 285,-
Tak môžem cez tú 324 a 112 ?
Správne by mali byť tieto náklady (práca) aktivované (+ alikvótny zisk podľa stupňa dokončenia zákazky), ale je to naozaj zanedbateľná suma pri stavbe domu na kľúč...Uvažujem akú sumu nebudeš mať vo výnosoch: 5 - 6tisíc SK?
Musíš sa rozhodnúť sama.
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

janaGT Pozri príspevok
áno, ale práce na tom materiáli boli tiež vykonané na dielni, to bolo len morenie toho dreva a rezanie... Materiál - drevo cena bola 30592,- a práce boli 4 285,-
Tak môžem cez tú 324 a 112?
Ak nie, vieš mi napísať z týchto konkrétnych čísel aj konkrétne účtovanie?
Budem Ti vďačná.
4 285,- 121/611
XXXX,- 385/602,

kde XXXX,- je alikvótny zisk podľa stupňa dokončenia zákazky - niekde som tu prikladala tabuľku na jeho výpočet, tak Ti priložím link.

Dopĺňam link: http://www.porada.sk/t71075-vynosy-n...ome-rokov.html
Naposledy upravil ingi : 19.02.08 at 08:19
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

ingi Pozri príspevok
Správne by mali byť tieto náklady (práca) aktivované (+ alikvótny zisk podľa stupňa dokončenia zákazky), ale je to naozaj zanedbateľná suma pri stavbe domu na kľúč...Uvažujem akú sumu nebudeš mať vo výnosoch: 5 - 6tisíc SK?
Musíš sa rozhodnúť sama.
Ako myslíš sumu 5-6 tisíc?
0 0
ivti ivti

ivti je offline (nepripojený) ivti

Prosím Vás a viete mi povedať ako je to so zákazkovou výrobou v JU? Kedy mi nakúpený materiál a práce na ňom vykonané vstupujú do výdavkov? Aké doklady sú pri zákazkovej výrobe vlastne potrebné? Ďakujem.
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

ingi Pozri príspevok
4 285,- 121/611
XXXX,- 385/602,

kde XXXX,- je alikvótny zisk podľa stupňa dokončenia zákazky - niekde som tu prikladala tabuľku na jeho výpočet, tak Ti priložím link.
prosím ťa, prillož ten link ... ďakujem
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

janaGT Pozri príspevok
prosím ťa, prillož ten link ... ďakujem
Link je v príspevku č. 11.
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

INGI:
skúsila som podľa tvojho pridaného linku "vytvoriť" tabuľku na účtovanie zákazkovej výroby "cez dve účtovné obdobia" aj s konkrétnymi číslami.
Ingi, prosím ťa, môžeš sa na ňu pozrieť?
Naposledy upravil janaGT : 19.02.08 at 11:20
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

janaGT Pozri príspevok
INGI:
skúsila som podľa tvojho pridaného linku "vytvoriť" tabuľku na účtovanie zákazkovej výroby "cez dve účtovné obdobia" aj s konkrétnymi číslami.
Ingi, prosím ťa, môžeš sa na ňu pozrieť?
Janka, tabuľka je urobená pre prípad, keď v prvom roku nebola fakturácia, iba bežali náklady. V Tvojom konkrétnom prípade riadky 9 a 10 neplatia.
Na základe metódy percenta dokončenia by si mala mať k 31.12.2007 vo výnosoch sumu rovnajúcu sa súčtu riadkov 7 a 5, čo je 86 980,- Sk. Fakturácia však bola oveľa vyššia (162 679,-) takže máš vo výnosoch o 75 699,- Sk viac. V tomto prípade účtuješ časové rozlíšenie 602/384, t. j. na 602 Ti zostane suma 86 980,-.

Tabuľka sa dá celá použiť pre prípad, ktorý si uvádzala pôvodne.

Ešte ma napadlo, že uvádzaš iba náklady účtované na 518 a 501, aktivovať by sa mali všetky náklady súvisiace so zákazkou, sú rozpísané v linku, ktorý som predtým priložila. Tieto náklady je vhodné si vyšpecifikovať v internej smernici o zákazkovej výrobe.
0 0
andrej_rv andrej_rv

andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

ivti Pozri príspevok
Prosím Vás a viete mi povedať ako je to so zákazkovou výrobou v JU? Kedy mi nakúpený materiál a práce na ňom vykonané vstupujú do výdavkov? Aké doklady sú pri zákazkovej výrobe vlastne potrebné? Ďakujem.
Zákazkovú výrobu v zmysle definície IAS 11, definovanú podrobne v § 30a Postupov PÚ jednoduché účtovníctvo nepozná a PJÚ o ustanovenia o účtovaní zákazkovej výroby neobsahujú. Ak máš pod zákazkovou výrobou práce na mysli práce na zákazku (napr. stavebnú činnosť presahujúcu z jedného do druhéo účtovného obdobia), v JÚ sa materiál a práce súvisiace so zákazkou účtujú podľa všeobecných zásad JÚ podľa § 4 ods. 6 písm. e) - teda dňom úhrady. Okrem toho (najmä pre účely vykazovania a ocenenia rozpracovanej zákazky = nedokončenej výroby) by sa náklady súvisiace s výrobou na zákazku mali v zmysle § 6 ods. 8 a § 11 ods. 3 písm. a) PJÚ mali účtovať aj v pomocnej účtovnej knihe - knihe nedokončenej výroby (knihe zásob). Zostatok v knihe zásob ku dňu uzávierky sa vykáže v r. 07 výkazu o majetku a záväzkoch, táto hodnota sa však neuúčtuje v rámci uzávierkových operácií a nemá žiadny vplyv na základ dane.
0 0
janaGT janaGT

janaGT je offline (nepripojený) janaGT

ingi Pozri príspevok
Janka, tabuľka je urobená pre prípad, keď v prvom roku nebola fakturácia, iba bežali náklady. V Tvojom konkrétnom prípade riadky 9 a 10 neplatia.
Na základe metódy percenta dokončenia by si mala mať k 31.12.2007 vo výnosoch sumu rovnajúcu sa súčtu riadkov 7 a 5, čo je 86 980,- Sk. Fakturácia však bola oveľa vyššia (162 679,-) takže máš vo výnosoch o 75 699,- Sk viac. V tomto prípade účtuješ časové rozlíšenie 602/384, t. j. na 602 Ti zostane suma 86 980,-.

Tabuľka sa dá celá použiť pre prípad, ktorý si uvádzala pôvodne.

Ešte ma napadlo, že uvádzaš iba náklady účtované na 518 a 501, aktivovať by sa mali všetky náklady súvisiace so zákazkou, sú rozpísané v linku, ktorý som predtým priložila. Tieto náklady je vhodné si vyšpecifikovať v internej smernici o zákazkovej výrobe.

Ingi,
výnos rovnajúci sa súčtu riadkov 5 + 7 , tebou uvedené čísla mi na tie riadky tabuľky nesedia ...
A potom rozdiel 8 - 7 bude účtovaný na 602/384
A prípad r. 9 a 10 sa neúčtuje ...
Takže potom by tabuľka mohla byť nejako takto ... v prílohe
Prosím, pozrieš mi to?
Naposledy upravil janaGT : 19.02.08 at 12:53
0 0
andrej_rv andrej_rv

andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

janaGT Pozri príspevok
Cenigová to má moc zložité
Napr. jednoduchá situácia:
Zmluva o dielo ( výstavba domu na kľúč )
Zmluva uzatvorená v 12/2007,
prijatý preddavok vo výške napr. 10% z hodnoty diela,
náklad len napr. za kúpený materiál ( zlomok ceny ) - ktorý zostal na dielni,
a nejaké práce, ktoré boli na tom materiáli vykonané taktiež na dielni. Takže všetko je na sklade, dielni a k samotnej montáži nedošlo ...
Takže ako účtovať v tomto prípade?
Ja by som to účtoval ako o bežnej nedokončenej výrobe, nie ako o zákazkovej výrobe v zmysle § 30 PPÚ. Podľa môjho názoru, podrobnejšie uvedeného tu http://www.porada.sk/130038-post15.html, jednou z podmienok na účtovanie o zákazkovej výrobe v zmysle § 30a PPÚ je aj vypracovanie špeciálneho rozpočtu na zákazku a ďalšie podmienky, ktoré treba posudzovať komplexne.
Pokiaľ by sme vychádzali z predpokladu, že na každú výrobu individuálneho hmotného diela presahujúceho dve účtovné obdobia musí účtovná jednotka zostavovať rozpočet na zákazku a účtovať o nej ako o zákazkovej výrobe, tak to by potom zákazkovou výrobou mohlo byť zhotovenie napr. drobnej stavby (hoci búdy pre psa ) začatej v 12/2006 a dokončenej 1/2007.
Podľa mňa tvorcovia Postupov § 30 v súlade s IAS 11 do Postupov zakotvili z úplne iných dôvodov a nie so zámerom účtovať bežnú drobnú stavebnú výrobu ako "zákazkovú výrobu".
0 0
ingi ingi

ingi je offline (nepripojený) ingi

andrej_rv Pozri príspevok
Ja by som to účtoval ako o bežnej nedokončenej výrobe, nie ako o zákazkovej výrobe v zmysle § 30 PPÚ. Podľa môjho názoru, podrobnejšie uvedeného tu http://www.porada.sk/130038-post15.html, jednou z podmienok na účtovanie o zákazkovej výrobe v zmysle § 30a PPÚ je aj vypracovanie špeciálneho rozpočtu na zákazku a ďalšie podmienky, ktoré treba posudzovať komplexne.
Pokiaľ by sme vychádzali z predpokladu, že na každú výrobu individuálneho hmotného diela presahujúceho dve účtovné obdobia musí účtovná jednotka zostavovať rozpočet na zákazku a účtovať o nej ako o zákazkovej výrobe, tak to by potom zákazkovou výrobou mohlo byť zhotovenie napr. drobnej stavby (hoci búdy pre psa ) začatej v 12/2006 a dokončenej 1/2007.
Podľa mňa tvorcovia Postupov § 30 v súlade s IAS 11 do Postupov zakotvili z úplne iných dôvodov a nie so zámerom účtovať bežnú drobnú stavebnú výrobu ako "zákazkovú výrobu".
Andrej, vypracovanie rozpočtu na zákazku podľa mňa nie je jednou z podmienok na účtovanie o zákazkovej výrobe, znamená to podľa Teba, že keď sa účtovná jednotka rozhodne, že rozpočet nevypracuje, potom nemusí účtovať o zákazkovej výrobe?
Naopak ak vytvorenie aktíva, alebo časti aktíva spĺňa definíciu (charakter) zákazkovej výroby (čo podľa mňa stavba domu spĺňa), účtovná jednotka je povinná takýto rozpočet v zmysle § 30 PPÚ vypracovať.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať