Tak v tomto ti asi nikto nedá jednoznačnú odpoveď, lebo neexistuje. Pracujem vo firme, ktorá má niečo podobné ako ty ... náklady vznikajú ešte pred uzavretím zmluvy, ale nie je isté, či zmluva bude podpísaná, takisto je dohodnutý len platobný kalendár.
Obidve riešenia však vychádzajú z toho, že ide o zákazkovú výrobu (pozri môj príspevok č. 18)
Riešenie č. 1 (historické
) - všetky platby sme považovali za "realizačné" faktúry, t.j. išli do výnosov. Len tie platby, ktoré boli vyslovene označené ako zálohová platba, tak tie sme účtovali ako zálohu. DPH bola priebežne účtovaná tak ako boli vystavované faktúry
Riešenie č. 2 (novinka
) - po preskúmaní interným daňovým poradcom bolo navrhnuté, že je nutné zistiť, kedy dochádza k prevodu vlastníckych práv. POZOR - prevod vlastníckych práv nemá nič spoločné s platobným kalendárom!!!!
Čiže praktická vykonateľnosť - všetky platby považuješ za zálohové platby. Keď príde k prevodu vlastníckych práv, vystavíš "realizačnú" faktúru, odpočítaš všetky zálohy, uplatníš DPH.
Stále si však myslím, že ide o zákazkovú výrobu. A to aj v prípade, že pri začatí stavby nemáš uzatvorené zmluvy o dielo. Jednoducho robíš niečo, čo ideš predávať a robíš všetko pre to, aby si to predala do 12 mesiacov. Tie byty nikdy nebudeš využívať pre svoje podnikanie, tie byty sú na to, aby si ich predala. Takže nie je opodstatnené používanie účtov 0*.
Tak, a teraz si vyber - obidve riešenia sú obhájiteľné
(BTW, mali sme audit, máme daňových poradcov a využívame obidve riešenia
)