Zavrieť

Porady

Výnos alebo dlhodbý prijatý preddavok?

Prosím Vás, keď som uzatvorila zmluvu o dielo, ktorej predmetom je stavba bytu, tak považujem prvú platbu ceny diela /podľa zmluvy o dielo/ za výnos alebo dlhodobý prijatý preddavok, keďže koniec stavby je o 2 roky?
Usporiadat
zuzkadzugi zuzkadzugi

zuzkadzugi je offline (nepripojený) zuzkadzugi

Alena Šimová Pozri príspevok
ale si ako investor?
áno, ja som kúpila pozemok a mám uzatvorenú zmluvu o dielo so stavebnou firmou...celé "dielo" je celý čas mojím majetkom...vlastníctvom kupujúceho sa stane až vydaním kolaudačného rozhodnutia...
0 0
zuzkadzugi zuzkadzugi

zuzkadzugi je offline (nepripojený) zuzkadzugi

Takže myslím, že stavebné práce, sprostredkovateľské provízie, právnikov atď by som mala dávať účet 042 a platby od zákazníkov na výnosy BO účet 384. Keď to bude postavené /vlástníkom bude ešte stále moja firma/, tak to zaradím a potom predám zákazníkovi na základe kúpnej zmluvy, až potom by to mal byť môj výnos...
0 0
Alena Šimová Alena Šimová

Alena Šimová je offline (nepripojený) Alena Šimová

nemyslím si, že to bude výnos až na konci. Keď si predstavím, že napr. v júni začnem stavať a v júli uzatvorím zmluvu so zákazníkom, tak vtedy by som to už brala ako výrobu 121 a nie ako 042.
0 0
zuzkadzugi zuzkadzugi

zuzkadzugi je offline (nepripojený) zuzkadzugi

Alena Šimová Pozri príspevok
nemyslím si, že to bude výnos až na konci. Keď si predstavím, že napr. v júni začnem stavať a v júli uzatvorím zmluvu so zákazníkom, tak vtedy by som to už brala ako výrobu 121 a nie ako 042.
a keby som nemala Zmluvu o dielo? t.j. začala by som stavať v júni a v júli by som podpísala so zákazníkom Zmluvu o uzavretí budúcej kúpnej zmluvy...
0 0
zuzkadzugi zuzkadzugi

zuzkadzugi je offline (nepripojený) zuzkadzugi

prosííím pomôžte mi:-(
0 0
Alena Šimová Alena Šimová

Alena Šimová je offline (nepripojený) Alena Šimová

tak toto neviem, možno by stálo za to obrátiť sa na daňového poradcu.
0 0
zlatica76 zlatica76

zlatica76 je offline (nepripojený) zlatica76

Tak v tomto ti asi nikto nedá jednoznačnú odpoveď, lebo neexistuje. Pracujem vo firme, ktorá má niečo podobné ako ty ... náklady vznikajú ešte pred uzavretím zmluvy, ale nie je isté, či zmluva bude podpísaná, takisto je dohodnutý len platobný kalendár.

Obidve riešenia však vychádzajú z toho, že ide o zákazkovú výrobu (pozri môj príspevok č. 18)

Riešenie č. 1 (historické ) - všetky platby sme považovali za "realizačné" faktúry, t.j. išli do výnosov. Len tie platby, ktoré boli vyslovene označené ako zálohová platba, tak tie sme účtovali ako zálohu. DPH bola priebežne účtovaná tak ako boli vystavované faktúry

Riešenie č. 2 (novinka ) - po preskúmaní interným daňovým poradcom bolo navrhnuté, že je nutné zistiť, kedy dochádza k prevodu vlastníckych práv. POZOR - prevod vlastníckych práv nemá nič spoločné s platobným kalendárom!!!!
Čiže praktická vykonateľnosť - všetky platby považuješ za zálohové platby. Keď príde k prevodu vlastníckych práv, vystavíš "realizačnú" faktúru, odpočítaš všetky zálohy, uplatníš DPH.


Stále si však myslím, že ide o zákazkovú výrobu. A to aj v prípade, že pri začatí stavby nemáš uzatvorené zmluvy o dielo. Jednoducho robíš niečo, čo ideš predávať a robíš všetko pre to, aby si to predala do 12 mesiacov. Tie byty nikdy nebudeš využívať pre svoje podnikanie, tie byty sú na to, aby si ich predala. Takže nie je opodstatnené používanie účtov 0*.
Tak, a teraz si vyber - obidve riešenia sú obhájiteľné (BTW, mali sme audit, máme daňových poradcov a využívame obidve riešenia )
Naposledy upravil zlatica76 : 01.10.08 at 05:43
0 0
zuzkadzugi zuzkadzugi

zuzkadzugi je offline (nepripojený) zuzkadzugi

2 riešenie je lepšie:-) prevod vlastníckych práv sa uskutoční po kolaudácii a podpísaní kúpnej zmluvy...
ja si jednoducho neviem predstaviť ako by som rozdeľovala náklady, hlavne právne služby, služby architektov atď., na niektoré byty už mám zmluvy o dielo ale na niektoré nie a napriek tomu sa stavajú... je to naozaj zložité

zlatica76 Pozri príspevok
Tak v tomto ti asi nikto nedá jednoznačnú odpoveď, lebo neexistuje. Pracujem vo firme, ktorá má niečo podobné ako ty ... náklady vznikajú ešte pred uzavretím zmluvy, ale nie je isté, či zmluva bude podpísaná, takisto je dohodnutý len platobný kalendár.

Obidve riešenia však vychádzajú z toho, že ide o zákazkovú výrobu (pozri môj príspevok č. 18)

Riešenie č. 1 (historické ) - všetky platby sme považovali za "realizačné" faktúry, t.j. išli do výnosov. Len tie platby, ktoré boli vyslovene označené ako zálohová platba, tak tie sme účtovali ako zálohu. DPH bola priebežne účtovaná tak ako boli vystavované faktúry

Riešenie č. 2 (novinka ) - po preskúmaní interným daňovým poradcom bolo navrhnuté, že je nutné zistiť, kedy dochádza k prevodu vlastníckych práv. POZOR - prevod vlastníckych práv nemá nič spoločné s platobným kalendárom!!!!
Čiže praktická vykonateľnosť - všetky platby považuješ za zálohové platby. Keď príde k prevodu vlastníckych práv, vystavíš "realizačnú" faktúru, odpočítaš všetky zálohy, uplatníš DPH.


Stále si však myslím, že ide o zákazkovú výrobu. A to aj v prípade, že pri začatí stavby nemáš uzatvorené zmluvy o dielo. Jednoducho robíš niečo, čo ideš predávať a robíš všetko pre to, aby si to predala do 12 mesiacov. Tie byty nikdy nebudeš využívať pre svoje podnikanie, tie byty sú na to, aby si ich predala. Takže nie je opodstatnené používanie účtov 0*.
Tak, a teraz si vyber - obidve riešenia sú obhájiteľné (BTW, mali sme audit, máme daňových poradcov a využívame obidve riešenia )
0 0
eevvaa eevvaa

eevvaa je offline (nepripojený) eevvaa

dovoľte mi, prosím vás, aby som sa na vás obrátil ako na skúsenejších kolegov J, s prosbou o konzultáciu a vyjadrenie vášho názoru na daný účtovný prípad.
Potreboval by som si overiť, kedy v danom prípade vzniká výnos (kedy o výnose účtovať) a tiež kedy ho zdaňovať. Budem vám veľmi vďačný ak sa vám podarí prelúskať sa cez celý popis prípadu a budete ochotní sa so mnou podeliť o váš názor - stručne.

Podnik staval bytový dom pozostávajúci z jednotlivých bytov a spoločných priestorov do svojho vlastníctva. Zámerom bolo, po dokončení, všetky byty a spoločné priestory (ako aj priľahlé pozemky) predať. S týmto zámerom podnik získaval v priebehu výstavby zákazníkov, kupujúcich, s ktorými boli uzatvárané „zmluvy o budúcich kúpnych zmluvách“ na predaj nehnuteľností. Okrem iného, samozrejme, bolo týchto zmluvách stanovené, že cena sa bude platiť v niekoľkých splátkach už počas výstavby a konečná splátka sa zaplatí po „prevzatí nehnuteľností kupujúcim“. Tiež bol stanovený termín prevzatia. Stavba bola dokončená v oktobri 2008, kedy bola aj skolaudovaná. K prevzatiu bytov kupujúcimi došlo v novembri 2008. Z prevzatia bol urobený protokol. Na zákale protokolu o prevzatí nehnuteľností boli vystavené faktúry s dátumom dodania november 2008, kde bola vyúčtovaná kúpna cena nehnuteľností (na základe preberacieho protokolu mali nový vlastníci možnosť nakladať s bytmi – dostali kľúče a všetko bolo pripravené tak, že sa mohli sťahovať). Bola im vyfakturovaná celá suma dohodnutá v zmluvách o budúcej zmluve a z nej odrátané prvé splátky ako preddavky (DPH neriešim). Právne sa ale vlastnícky vzťah nezmenil, v zmysle zákona o vlastníctve bytov a nebyt.priestorov vlastníctvo sa nadobúda na základe zmluvy o prevode vlastníctva bytu, čo môže byť aj kúpnopredajná zmluva. K podpísaniu kúpnopredajných zmlúv ale pri prevzatí nedošlo. Asi k štyrom bytom boli konečné kúpnopredajné zmluvy podpísané v novembri 2008 a k ostatným až v roku 2009. Zmeny na listoch vlastníctva v katastri boli urobené tiež až v roku 2009.
Teda, potrebujem si ujasniť, kedy vznikol (kedy účtovať) výnos z predaja bytov. Odovzdaním bytov do užívania budúcim vlastníkom alebo podpísaním kúpnopredajných zmlúv? Ide o princíp opatrnosti a účtovanie výnosov ku dňu realizácie. Na druhej strane sa v našich podmienkach tento princíp celkom neuplatňuje, napr. zákazková výroba.
0 0
jamena jamena

jamena je offline (nepripojený) jamena

Ahojte,
mám taký problém. Staviame radové rodinné byty. Už počas stavania ich predávame rodinkám. Oni nám počas toho platia zálohou postupne celú časť sumy bytu.
My všetky náklady súvisiace so stavbou ako napr. stavebný dozor účtujeme na 042/321.
Keď nám príde záloha na účet vystavíme ostrú faktúru a zaúčtujeme to na:
311/324
311/343.
Následne sme predali všetky byty ešte pred kolaudaciou, nastala kolaudácia a ja som preddavky preúčtovala 324/602.
Neviem si rady čo s účtom 042. Mám náklady preúčtovať takto? napr. 5xx/042, môže platiť taká súvzťažnosť.
Dakujem za odpoveď.
0 0
jamena jamena

jamena je offline (nepripojený) jamena

Alebo to mam zaúčtovať 541/042? Neviem aký nákladový účet mám použiť.
0 0
jamena jamena

jamena je offline (nepripojený) jamena

Nikto mi neviete pomôcť?
0 0
Marikaby Marikaby

Marikaby je offline (nepripojený) Marikaby

jamena Pozri príspevok
Alebo to mam zaúčtovať 541/042? Neviem aký nákladový účet mám použiť.
Pozrela som si knihu "Podvojné účtovníctvo" od Cenigovej a malo by to byť správne: MD 541/D042 = predaj dlhodobého hmotného majetku neodpisovaného (vyradenie v obstarávacej cene pri predaji.
0 0
Alena Šimová Alena Šimová

Alena Šimová je offline (nepripojený) Alena Šimová

Marikaby Pozri príspevok
Pozrela som si knihu "Podvojné účtovníctvo" od Cenigovej a malo by to byť správne: MD 541/D042 = predaj dlhodobého hmotného majetku neodpisovaného (vyradenie v obstarávacej cene pri predaji.
podľa mňa nie je správne účtovanie na účet 042, tam sa predsa účtuje majetok, ktorý obstarávam pre seba. V tomto prípade je to nedokončená a prípadne aj zákazková výroba. Všetky náklady sa mali účtovať na príslušný nákladový účet, teda napr. 501,518/321. Nedokončená výroba 121/611, úbytok z nedokočenej 611/121, následne fakturácia 311/602,343. Ak sa uvedená stavba robila minimálne 2 roky, malo sa účtovať o zákazkovej výrobe. Je to v postupoch účtovania par. 30
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
jamena Pozri príspevok
....................
Neviem si rady čo s účtom 042. Mám náklady preúčtovať takto? napr. 5xx/042, môže platiť taká súvzťažnosť.
Dakujem za odpoveď.
môže byť zápis 541/042
inak súhlasím s predchádzajúcim príspevkom.
Pozor na zmeny od r.2011 - prehodnoťte si zostatky 042 a prispôsobte účtovanie novým predpisom.............
0 0
Alena Šimová Alena Šimová

Alena Šimová je offline (nepripojený) Alena Šimová

ešte by som si prehodnotila rok 2010. Ak sa stavba začala v roku 2010, nie je problém. Ale ak začala v predchádzajúcich rokoch a spľňala podmienky zákazkovej výroby, je možné, že bude ovplyvnený základ dane v predchádzajúcich rokoch.
0 0
Huta Huta

Huta je offline (nepripojený) Huta

Nemám skúsennosti s učtovaním stavieb, preto by som Vás chcela poprosiť, či by ste mi poradili. Stavali sme byty od r. 2010 , náklady som z aktivovala na nedokončenú výrobu. V r. 2011 sa polovica bytom predala a ja by som mala dostať do nákladov alikvotnú časť z tejto nedokončenej výroby. Problém je v tom, že čo mi predložili rozpočty tieto náklady budú vyššie a podľa mňa o dosť veľkú sumu ako výnosy. Môže to tak byť?
0 0
Alena Šimová Alena Šimová

Alena Šimová je offline (nepripojený) Alena Šimová

Huta Pozri príspevok
Nemám skúsennosti s učtovaním stavieb, preto by som Vás chcela poprosiť, či by ste mi poradili. Stavali sme byty od r. 2010 , náklady som z aktivovala na nedokončenú výrobu. V r. 2011 sa polovica bytom predala a ja by som mala dostať do nákladov alikvotnú časť z tejto nedokončenej výroby. Problém je v tom, že čo mi predložili rozpočty tieto náklady budú vyššie a podľa mňa o dosť veľkú sumu ako výnosy. Môže to tak byť?
nedá sa to takto narýchlo povedať, ale keďže bola stavba začatá v roku 2010, podľa mňa by išlo o zákazkovú výrobu, pri ktorej ak je rozpočtovaná strata, táto sa zohľadňuje už v prvom roku.
0 0
Huta Huta

Huta je offline (nepripojený) Huta

V roku 2010 boli náklady na stavbu z aktivované 121/624. V r. 2011 som urobila to isté. Mne len nepasuje, že to vychodí tak, že byty sa predali lacnejšie ako boli náklady na ne. Tie náklady sú o dosť veľkú sumu väčšie. Zaučtované mám tam len ozaj to čo súvisí zo stavbou, rozpočty a prepočty na jednotlivé byty mám. Chcela som vedieť či som na niečo nezabudla, alebo čo ešte bude odomňa žiadať DU keď príde na kontrolu.
0 0
Alena Šimová Alena Šimová

Alena Šimová je offline (nepripojený) Alena Šimová

Huta Pozri príspevok
V roku 2010 boli náklady na stavbu z aktivované 121/624. V r. 2011 som urobila to isté. Mne len nepasuje, že to vychodí tak, že byty sa predali lacnejšie ako boli náklady na ne. Tie náklady sú o dosť veľkú sumu väčšie. Zaučtované mám tam len ozaj to čo súvisí zo stavbou, rozpočty a prepočty na jednotlivé byty mám. Chcela som vedieť či som na niečo nezabudla, alebo čo ešte bude odomňa žiadať DU keď príde na kontrolu.
Ale nedokočená výroba nie je to isté ako zákazková. Pri nedokončenej výrobe sa aktivujú náklady, pri zákazkovej sa priradí aj časť výnosov. Treba pozrieť par. 30 postupov účtovania v PU.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať