Zavrieť

Porady

Spôsob rozúčtovania tepla pri zmene ceny

Zdravím Vás!

Chcela by som sa spýtať, tí ktorí máte nainštalované PRVN, akým spôsobom ste si určili rozpočítanie pri zmeny ceny tepla?

Nám dávali PRVN v priebehu minulého roka. Na schôdzi sme si odsúhlasili, že chceme spôsob rozúčtovania podľa skutočných stavov na meračoch. No v r.2008 bolo u nás 6 zmien ceny tepla a tak nám správca navrhuje, aby sme si odsúhlasili spôsob podľa prílohy č.1 vyhlašky, aby sme ušetrili polovicu nákladov za odpisovanie meračov.

Preto by ma zaujímali Vaše skúsenosti, že ktorí spôsob je viacej používaní.

Ďakujem za Vaše odpovede.
Usporiadat
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Vyhláška 630/2005, §7, odsek 9, 10.

(9) Ak sa v priebehu kalendárneho roka zmení cena
tepla, na rozpočítanie spotrebnej zložky ku dňu účinnosti
novej ceny tepla sa použijú pomerné množstvá
z celoročných indikovaných údajov pomerových rozdeľovačov
tepla alebo určených meradiel tepla podľa prílohy
č. 1 alebo sa zabezpečí archivácia alebo odčítanie
pomerových rozdeľovačov tepla alebo určených meradiel
tepla.

(10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú
podľa osobitného predpisu6) inak, rozpočítavanie
množstva dodaného tepla na vykurovanie podľa odsekov
2 až 9 sa neuplatňuje.

Na fakturačnom merači by mal mať dodávateľ evidenciu stavov za jednotlivé mesiace. Na základe stavov sa vypočíta spotreba za obdobia rozdielnej ceny za jeden Gj. Pri odpise PRVN sa odpíšu stavy za jednotlivé obdobia zmenenej ceny. Ak je to možné. Za každé obdobie sa spraví samostatné rozdelenie nákladov a súčet rozdelení je ročné rozdelenie nákladov na teplo.

Zatiaľ sme to mali jeden krát v roku 2005, dve ceny tepla, dve obdobia.

Za rok 2008 to budú tri ceny a tri obdobia.

Čo správcovi chýba? Stavy spotreby Gj. domu za obdobia, alebo stavy PRVN za obdobia.

To prvé nemôže chýbať, na základe čoho by dodávateľ vypočítal náklady?

Ak chýba to druhé? Za celý rok stav je. Každý byt ma zaznamenaný určitý počet jednotiek, 100 % na každom PRVN.

V prvom období bola spotreba domu z ročnej spotreby 45 %, druhom 10 % v tretom 45 %. Teória.

Doporučil by som každému bytu jeho stav jednotiek na každom PRVN rozdeliť podľa percentuálneho podielu období a na základe toho spraviť rozdelenia nákladov jednotlivých období, ktorých súčet bude ročné rozdelenie nákladov.

U Vás by to bolo šesť období a pri jednom odpise za rovnakú cenu odpisu.

Ale ak Vám dávali PRVN v priebehu roka, do ich montáže by ma byť spotreba a náklady za ňu rozdelené podľa m2, zbytok podľa PRVN ( prístrojov )

Žiadnym spôsobom to nebude spravodlivé, ale je možné dosiahnuť nejaký objektívny spôsob, ktorý bude vyhovovať väčšine. Aký spôsob si odsúhlasíte je na Vás. Odsek 10 Vám to umožňuje a nikto Vám o tom nerozhodne, teplo a náklady sú vaše. No poradiť môže každý.
0 0
Menej reklamy? Zaregistrujte sa! - Žiadne vyskakovacie reklamy!
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

Správcovi chýbajú stavy PRVN za jednotlivé obdobia, lebo odpisovali stav len ku koncu roku. A keď som sa pýtala, či chodia odpisovať každomesačný stav hlavného merača tepla za dom, tak odpoveď bola, že nie. Mala som v pláne porovnať percentuálne rozloženie na jednotlivé mesiace podľa vyhlášky a podľa skutočnej spotreby.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Asi, isto máte vydareného správcu. On priebežne platí úhrady za teplo dodávateľovi, takže aj keď si si neodpísala ty stav každý mesiac, ani správca, dodávateľ musel na základe čoho by vystavil faktúru.

Správca musí mať pri každej zmene ceny aj spotrebu, treba si nechať predložiť všetky faktúry zo zákona je jeho povinnosť Vám ich predložiť.

Neviem aký máte typ prístrojov, naše pamätajú 12 mesiacov späť.

U nás to opisuje človek z domu, správca ho upozornil, za ktoré mesiace má spraviť medziodpisy.

Ten váš na to kašle, však on to neplatí a vlastníci, zaplatia. Tak načo si robiť starosti.

Vyžiadaj si tie faktúry, sprav percentuálny podiel podľa spotreby v obdobiach zmeny ceny za jeden Gj. a rozdeľte podľa toho jednotky zaznamenané na radiátoroch.

Otázka: Kto Vám robí rozúčtovanie tepla, správca, alebo dodávateľ PRVN. mal by to byť dodávateľ, správca mu len predkladá Vaše požiadavky, rozhodnutia. nenechaj, nenechajte sa húpať. Uspia Vás.
0 0
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

sito Pozri príspevok
Asi, isto máte vydareného správcu. On priebežne platí úhrady za teplo dodávateľovi, takže aj keď si si neodpísala ty stav každý mesiac, ani správca, dodávateľ musel na základe čoho by vystavil faktúru.
Musí dodávateľa tepla fakturovať každý mesiac podľa skutočnej spotreby? - nezvykne niekedy fakturovať len nejaký mesačný podiel a potom to vysporiada v poslednej faktúre?
Správca musí mať pri každej zmene ceny aj spotrebu, treba si nechať predložiť všetky faktúry zo zákona je jeho povinnosť Vám ich predložiť.
Tak od tohto by sa dalo odraziť.
Neviem aký máte typ prístrojov, naše pamätajú 12 mesiacov späť.
Doprimo III. Toto je dôležité, lebo ak by sme si neodsúhlasili rozúčtovanie podľa percent, ak prešvihneme túto dobu, tak to aj tak bude musieť byť tak.
U nás to opisuje človek z domu, správca ho upozornil, za ktoré mesiace má spraviť medziodpisy.
Má na to nejaký špeciálny prístroj?
Ten váš na to kašle, však on to neplatí a vlastníci, zaplatia. Tak načo si robiť starosti.

Vyžiadaj si tie faktúry, sprav percentuálny podiel podľa spotreby v obdobiach zmeny ceny za jeden Gj. a rozdeľte podľa toho jednotky zaznamenané na radiátoroch.
Aj keď si vyžiadam faktúry a budem mať percentuálny podiel skutočnej spotreby, myslím, že by bolo veľmi ťažké presadiť tento spôsob rozúčtovania.
Otázka: Kto Vám robí rozúčtovanie tepla, správca, alebo dodávateľ PRVN. mal by to byť dodávateľ, správca mu len predkladá Vaše požiadavky, rozhodnutia. nenechaj, nenechajte sa húpať. Uspia Vás.
Dodávateľ PRVN
Je to veľmi ťažké, keď ľudia ani nevedia o čom majú rozhodovať. To, čo sme si odsúhlasoval na schôdzi, že to chceme podľa skutočného stavu PRVN je pre ľudí zrozumiteľnejšie ako nejaký percentuálny rozpis. A včul teraz vysvetluj dookola to isté.
Naposledy upravil Lotarka : 09.05.09 at 03:42
0 0
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

Ešte by som sa spýtala:

Ak bude taká situácia:
v apríli bola cena nižšia - podľa prílohy je percentuálny podiel 9, ale podľa skutočnej spotreby by bolo menej. Čiže jednotiek by pripadlo na toto obdobie viacej akoby v skutočnosti malo a teda za 1 jednotku zaplatíme menej? To by bolo výhodné, ale
poďme ďalej - v decembri bola zase cena vyššia - tam bude skutočná spotreba vyššia ako vo vyhláške 17%, takže jednotiek bude menej ako v skutočnosti a 1 jednotka bude drahšia?

Dobre to chápem???
A kedže v decembri sa viacej kúri, tak by takýto prípad bol asi viacej pre nás nevýhodnejší ako výhodnejší. Správne?

Ja viem, že predchádzam situácii a riešim rozdieli vo vyúčtovaní, no na základe tohto by sme sa mali rozhodnúť na jednom alebo druhom spôsobe. Samozrejme pri jednom spôsobe zaplatíme raz tak za odpis stavu PRVN.

Teraz je základ mať skutočnú spotrebu v medziobdobiach.
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Aj u nás sa 4x menila cena tepla, ale v rozúčtovaní sme použili priemernú, ktorú nám vyrátal dodávateľ na základe pokynov ÚRSO. Teda nie súčet 4 cien a deliť 4 a bude výsledok.
0 0
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

Nášmu dodávateľovi tepla neodsúhlasilo ÚRSO priemerovať cenu.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Citát:
Pôvodca textu príspevku: sito
Asi, isto máte vydareného správcu. On priebežne platí úhrady za teplo dodávateľovi, takže aj keď si si neodpísala ty stav každý mesiac, ani správca, dodávateľ musel na základe čoho by vystavil faktúru.
Musí dodávateľa tepla fakturovať každý mesiac podľa skutočnej spotreby? - nezvykne niekedy fakturovať len nejaký mesačný podiel a potom to vysporiada v poslednej faktúre?

Začnem od začiatku, na rok 2008 sme si objednali určité množstvo Gj. Na začiatku roka idú doprimo od nuly. Tým, že zaznamenávajú vplyv prietoku vody cez radiátory je na fakturačnom merači zaznamenávaná vyššia spotreba Gj. Teda, čim viac jednotiek na radiátoroch, tým väčšia spotreba Gj. v dome. Čim viac jednotiek zaznamená doprimo na radiátore, tým viac sa podieľal radiátor na spotrebe fakturačného merača. Pokiaľ niekto túto skutočnosť popiera, tak tomu nerozumie, ak má pravdu, doprimo sú podvod.

Do začiatku roka 2008 URSO schváli cenu za jeden Gj. v dvoch zložkách. V priebehu dvoch mesiacoch sa dodávateľ rozhodne podať návrh na zvýšenie ceny za jeden Gj. od 1. 4. U nás dodávateľ dáva správcovi faktúru , spotrebu a náklady, mesačne. V podstate je jedno, či si v niektorom mesiaci nafaktúruje viac alebo menej o nejaký Gj. Podstatné je aby zfaktúroval k 1.4. skutočný stav na fakturačnom merači. Ak by nafaktúroval menej a len to by malo preňho zmysel, povedzme 80 Gj., ktoré sme minuli za 1 až 3 mesiac, by sme pri ich vyfaktúrovaní uhradili aj zvýšenie od 1.4., dodávateľ by nás ošmekol. K 1.10. znova požiadal o úpravu ceny. Takže správca dostal za obdobie od 1.1. do 31.3. spotrebu a náklady pri prvej cene. Od 1.4. do 30.9. pri druhej cene a od 1. 10. do 31.12 v tretej cene. Teda podstatné je aby boli skutočne vyfaktúrované stavy Gj. za uvedené obdobia. Keďže správca vedel o týchto zmenách požiadal odpísovača ( z domu ) aby odpísal medi stavy za uvedené obdobia. Stalo sa a nič nebráni rozdeliť náklady za jednotlivé obdobia podľa skutočne zaznamenaných jednotiek na doprimo.



Správca musí mať pri každej zmene ceny aj spotrebu, treba si nechať predložiť všetky faktúry zo zákona je jeho povinnosť Vám ich predložiť.
Tak od tohto by sa dalo odraziť.

To by sa dalo. Správca nemôže povedať, že ich nemá, to by ich nemal ani dodávateľ a kedy ich ten nemal na základe čoho by mu URSO upravovalo cenu za jeden Gj.?Zo zákona je správca povinný umožniť nahliadnuť každému vlastníkovi do tých to faktúr, zástupca vlastníkov to má zo zákona ako povinnosť.


Neviem aký máte typ prístrojov, naše pamätajú 12 mesiacov späť.
Doprimo III. Toto je dôležité, lebo ak by sme si neodsúhlasili rozúčtovanie podľa percent, ak prešvihneme túto dobu, tak to aj tak bude musieť byť tak.

My máme dprimo picco. Pri montáži som si vyžiadal prospekt, rozmnožil a dostal ho každý byt. Tak si môže každý byt na konci mesiaca skontrolovať svoj stav jednotiek, prípadne si ho zaznamenať. Pri odpise sa popisuje "A číslo" to je stav už za rok 2009, " B číslo" to je stav za rok 2008, "C číslo" to je stav za rok 2007. Dlhším dotykom sa dostane na posledných dvanásť mesiacov a vyhľadá, odpíše stavy období. V prípade, že by sme to chceli spraviť teraz, tak stav k 31.3. už v pamäti nie je. Takže prvé dve obdobia môžeme spraviť zlúčené čo sa týka spotreby, ale náklady na jeden Gj. budú priemer. Druhá možnosť podľa spotrieb Gj. určiť kľúč rozdelenia zaznamenaných jednotiek na radiátoroch. tretie obdobie je bez problémov stav na doprimo bude ešte do 30.9. 2009.




U nás to opisuje človek z domu, správca ho upozornil, za ktoré mesiace má spraviť medziodpisy.
Má na to nejaký špeciálny prístroj?

Nemá, robil to hore uvedeným spôsobom.

Ten váš na to kašle, však on to neplatí a vlastníci, zaplatia. Tak načo si robiť starosti.

Vyžiadaj si tie faktúry, sprav percentuálny podiel podľa spotreby v obdobiach zmeny ceny za jeden Gj. a rozdeľte podľa toho jednotky zaznamenané na radiátoroch.
Aj keď si vyžiadam faktúry a budem mať percentuálny podiel skutočnej spotreby, myslím, že by bolo veľmi ťažké presadiť tento spôsob rozúčtovania.

Jednoduchý príklad: Nakupuješ v markete, kúpiš v mäse, zelenine a mliečne. Zaplatíš 21 €. Keď ti to je jedno, povieš za mäso 7€, za zeleninu 7€, za mlieko 7€. Ak si zanalyzuješ faktúru, bloček zistíš, mäso 12€ - 57 %, zelenina 6€ - 29%, mlieko 3€ - 14%.

Keď budeš mať percentuálny podiel skutočnej spotreby budeš môcť povedať, Za 1. obdobie uhradíme X nákladov za 2. Y nákladov za 3. Z nákladov. Teda v obdobiach podľa skutočnej spotreby a ceny za jeden Gj.

Pohodlnosť obmedzuje myslenie. Podľa vyhlášky 630/2005, §7, odsek 10. sa môžete dohodnúť Vy v dome ako rozdelíte náklady, ak sa nedohodnete, spraví Vám rozdelenie nákladov niekto iný, podľa svojich predstáv a potom čo?


URSO určilo cenu za jeden Gj. v jednotlivých obdobiach, Vám dalo odsekom 10 možnosť dohodnúť sa na spôsobe rozdelenia. Odobraté teplo je Váš majetok, URSO ho neužívalo, alebo sa boli u Vás zohrievať?


Ak sa nedohodnete na novom spôsobe rozdelenia, tak dodávateľ dporimo Vám náklady rozdelí podla doteraz schválených pravidiel. teda tiež podľa Vášho rozhodnutia.


Otázka: Kto Vám robí rozúčtovanie tepla, správca, alebo dodávateľ PRVN. mal by to byť dodávateľ, správca mu len predkladá Vaše požiadavky, rozhodnutia. nenechaj, nenechajte sa húpať. Uspia Vás.


Dodávateľ PRVN
Je to veľmi ťažké, keď ľudia ani nevedia o čom majú rozhodovať. To, čo sme si odsúhlasoval na schôdzi, že to chceme podľa skutočného stavu PRVN je pre ľudí zrozumiteľnejšie ako nejaký percentuálny rozpis. A včul teraz vysvetluj dookola to isté.

Ťažké, ťažké, ale mali by, no nemusia. Tak podľa pomerového podielu spotreby Gj. by to bolo tiež podľa doprimo, ale aj podľa skutočnej spotreby Gj., ktorá je k nim príslušná za určité obdobia. Je to také zložité?

Nevedomosť vždy niekomu vyhovuje. Porekadlo: Ešteže sú Tí nevediaci, aspoň viac medzi nimi my vynikáme.
0 0
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

Lotarka Pozri príspevok
Ešte by som sa spýtala:

Ak bude taká situácia:
v apríli bola cena nižšia - podľa prílohy je percentuálny podiel 9, ale podľa skutočnej spotreby by bolo menej. Čiže jednotiek by pripadlo na toto obdobie viacej akoby v skutočnosti malo a teda za 1 jednotku zaplatíme menej? To by bolo výhodné, ale
poďme ďalej - v decembri bola zase cena vyššia - tam bude skutočná spotreba vyššia ako vo vyhláške 17%, takže jednotiek bude menej ako v skutočnosti a 1 jednotka bude drahšia?

Dobre to chápem???
A kedže v decembri sa viacej kúri, tak by takýto prípad bol asi viacej pre nás nevýhodnejší ako výhodnejší. Správne?

Ja viem, že predchádzam situácii a riešim rozdieli vo vyúčtovaní, no na základe tohto by sme sa mali rozhodnúť na jednom alebo druhom spôsobe. Samozrejme pri jednom spôsobe zaplatíme raz tak za odpis stavu PRVN.

Teraz je základ mať skutočnú spotrebu v medziobdobiach.
Pri dvoch spôsoboch rozúčtovania tepla pri zmene ceny tepla vychádzajú obidva prípadné vyúčtovania konečnému vlastníkovi rôzne??? Dobre rozmýšľam???
0 0
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

"Ak sa nedohodnete na novom spôsobe rozdelenia, tak dodávateľ dporimo Vám náklady rozdelí podla doteraz schválených pravidiel. teda tiež podľa Vášho rozhodnutia."

Pravdepodobne to tak neurobí, lebo nemá medzistavy PRVN.

Preto je dôležitá otázka, či pri porovnaní rôznych spôsobov vyúčtovnia pri zmene ceny tepla vznikajú jednotlivým vlastníkom rozdieli. To vlastníkov zaujíma najviac. Lebo pri neodsúhlasení percentuálneho rozdelenia vzniknú podľa mňa prieťahy termínu vyúčtovania.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Lotarka, vydrž.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Lotarka, mate odpísaný stav na konci roka, správca nezabezpečil medi odpisy, stavy Doprimo. Teraz má náklady za celý rok a chce od Vás ako Vám ich má rozdeliť, keď sa v priebehu roka menila 6 krát cena za jeden Gj.

Prvá možnosť: Podľa prílohy č. 1, vyhlášky 630/2005, súčtu percentuálnych podielov za mesiace v obdobiach so zmenenou cenou za jeden Gj.

Druhá možnosť: Podľa percentuálneho podielu spotreby Gj. v jednotlivých obdobiach

Tretia možnosť: Podľa 100% stavu jednotiek zaznamenaných Doprimom.

Je jedno, ktorú možnosť si schválite, výsledok bude vždy rovnaký.

No všetkými troma možnosťami budú poškodené tie Doprima, ktoré zaznamenávali efektívne nastavenie termostatických hlavíc a zaznamenali menší počet jednotiek, teda majú menší podiel na spotrebe Gj. v dome na radiátor na ktorom sú namontované.

Príloha č. 1 vyhlášky 630/2005 je ohlúpovač, nie taký ako pomer podľa m2, ale taký istý na jednotkách.

Spôsob rozdelenia nákladov je tak jednoducho zložitý, že ho je ťažko pochopiť. Ale teplo za to nemôže.

Prejdi si prílohu sú tam tie tri možnosti rozobraté podrobne.
0 0
Lotarka Lotarka

Lotarka je offline (nepripojený) Lotarka

Ďakujem!

Takže, ak tomu dobre chápem, tak jednotlivé vyúčtovania za byty budú rôzne pri jedno a druhom spôsobe - tie podľa % budú spieť zase trochu k zrovnomerneniu.

A vo výhode budú byty, ktoré kúrili najviac v poslednom v tom tzv. najdrahšom období - teda viaceré a doplatia to tie, ktoré regulovali (či už až veľmi šporivo, o tom sa dá diskutovať týždne).
Chápem správne?
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Správne, pri prvom spôsobe vyšli rôzne náklady na jednotku, ale výsledok je 2 159 Sk. Podľa prílohy č.1 sú náklady na jednotku rovnaké 2,15 Sk. výsledok 2 159 Sk.

Ak Vám spravia rozdelenie podľa prílohy, každé obdobie budú rovnaké náklady na jednotku. V skutočnosti, ak by boli medzi odpisy, náklady na jednotku by boli rôzne, ale aj výsledok, nebol by 2 159 Sk. Ak mal Doprimo menej jednotiek konečná úhrada by bola menšia.

Do konca mája budeme mať vyúčtovanie, potom ti poviem ako to u nás dopadlo.

To je to, "čo si my, správca budeme robiť starosti", vlastníci zaplatia, dodávateľovi tepla, dodávateľovi Doprima a zaplatia aj správcovi domu.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

svojar Pozri príspevok
Aj u nás sa 4x menila cena tepla, ale v rozúčtovaní sme použili priemernú, ktorú nám vyrátal dodávateľ na základe pokynov ÚRSO. Teda nie súčet 4 cien a deliť 4 a bude výsledok.

Príklad: 450 + 580 + 620 + 680 = 2 330 : 4 = 582,5. To je priemer.

Ako sa inak dá vypočítať priemer?

Za každé obdobie je rozdielna cena a rozdielna spotreba, Teda aj rozdielne náklady. Spolu sú to náklady domu za rok 2008. Povedzme 555 555 Sk.. Keď akýmkoľvek spôsobom, vzorcom dospejem k jednotnej cene za jednotlivé obdobia za Gj. a výsledok bude 555 555 Sk. náklady domu. V skutočnosti dom zaplatí stále tie isté náklady.

Keď chcem náklady, 555 555 Sk. rozdeliť medzi určitý počet bytov, načo mi je dobrá cena za jeden Gj.? Na nič, absolútne na nič. Jednotkovú cenu za Gj. potrebujem pri nápočte nákladov, alebo pri kontorle výšky nákladov.

Pri rozdelení nákladov je potrebný počet veličín na ktoré sa náklady rozdelia. Byty, m2, Gj. kWh, jednotky pomerového merania, alebo okná bytu.

Náklady rozdelím príslušnou veličinou. Výsledok, okrem prvej, bytu, vynásobim počtom veličín, ktoré pripadajú na byt, byty. Výsledky, podiel jednotlivých bytov zrátam a výsledok musí byť 555 555 Sk.

Ešte sa môže vypočítať percentuálny podiel veličiny na byt, prenásobením jednej stotiny nákladov, podielom veličiny, dostaneme podiel jednotlivých bytov na nákladoch. Ak ich zrátame, výsledok musí byť 555 555 Sk.

Ako inak sa to ešte dá? Vysvetli?
Naposledy upravil sito : 11.05.09 at 10:59
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Sito, Ty si večný oponent, ale čítať nevieš. To čo si uviedol na začiatku som vo svojom príspevku hneď poprel. Ja viem vyrátať priemer ceny tepla aj iným spôsobom, tak ako som uviedol. Napovedať nebudem.
Prečo to všetko musíš vedieť? Aby si mohol urobiť ročné zúčtovanie so všetkými údajmi, ktoré tam majú byť. Vrátane ceny za GJ, tohto roku naposledy - už to bude za MWh.
Naposledy upravil svojar : 11.05.09 at 19:26
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Ale predsa len, nedá mi to. Vyrátať takýto priemer ceny vie aj moja vnučka, žiačka ZŠ.
5 kg hrušiek po 4,- = 20,- , 6 kg po 3,- = 18,- , 10 kg po 2,- = 20,-, 20 kg po 1,- = 20.
Teda 20+18+20+20 : 5+6+10+20= 78 : 41= 1,902 za kg
Podľa Teba to je 4+3+2+1:4 = 10:4= 2,5 za kg, keď berieš iba cenu a nie aj množstvo.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

svojar Pozri príspevok
Sito, Ty si večný oponent, ale čítať nevieš. To čo si uviedol na začiatku som vo svojom príspevku hneď poprel. Ja viem vyrátať priemer ceny tepla aj iným spôsobom, tak ako som uviedol. Napovedať nebudem.
Prečo to všetko musíš vedieť? Aby si mohol urobiť ročné zúčtovanie so všetkými údajmi, ktoré tam majú byť. Vrátane ceny za GJ, tohto roku naposledy - už to bude za MWh.
svojar Pozri príspevok
Ale predsa len, nedá mi to. Vyrátať takýto priemer ceny vie aj moja vnučka, žiačka ZŠ.
5 kg hrušiek po 4,- = 20,- , 6 kg po 3,- = 18,- , 10 kg po 2,- = 20,-, 20 kg po 1,- = 20.
Teda 20+18+20+20 : 5+6+10+20= 78 : 41= 1,902 za kg
Podľa Teba to je 4+3+2+1:4 = 10:4= 2,5 za kg, keď berieš iba cenu a nie aj množstvo.

svojar, tak hrušiek sa ti zachcelóóó? Nemyslel som, že sa necháš nachytať na hrušky. Stará páka. Ale áno, myslieť je h...o vedieť.

Boli štyria kamaráti Jaro, Juro, Miro, Fero. Idú po trhu a zrazu, áhá, hrušky, kúpme si. Dobre, každý svoje. Jaro si vybral 5 kg po 4 Sk., Juro 6 kg po 3 Sk., Miro 10 kg po 2 Sk., Fero 20 kg po 1 Sk.

Juro, Miro, Fero prišli na to, že zabudli si peniaze, no Jaro, dobrý kamarát, " Ja to za vás zaplatím a potom sa podelíme o úhradu." "Dobré, dobré, Jaro".

Jaro si kúpil hrušiek za 20 Sk,. Juro za 18 Sk., Miro za 20 Sk,. Fero tiež za 20 Sk.

Doma Jaro hovorí "No podelme sa podeliť kto koľko mne vráti, Kúpili sme 41 kg hrušiek, ktoré stali 78 Sk. Koľko stál 1 kg? 78 deleno 41 to je, to je 1,90 Sk. Ja som si kúpil 5 kg to je 10 Sk., Juro 6 kg to je 11 Sk., Miro 10 kg to je 19 Sk., Fero 20 kg to je 38 Sk. Takže Juro mi vráti 11 Sk., Miro 19 Sk. Fero 38 Sk. a mojich 10 Sk spolu je to 78 Sk. Hrušky má každý svoje, takže sme si kvit".

Ale ich ten Jaro odrbal, po našom, po slovenský oškrábal, oškrobal. Jaro nezaplatil 20, ale len 10 Sk., 10 Sk. získal, Juro nezaplatil 18, ale len 11 Sk., 7 Sk. získal, Miro nezaplatil 20, ale 19 Sk., získal 1 Sk., Fero nezaplatil 20, ale 38 Sk., prerobil 18 Sk. Najviac Fera, asi ho nemal rád. Vlastne len Fera!

Ale Fero mal zaplatiť a vrátiť 20 Sk. Jaro "Jakto" no pri cene 1 Sk. za 1 kg a pri množstve 20 kg je to 20 Sk., teda 18 Sk. naviac. "No a čo, Však má najviac hrušiek 20 kg ostatní majú menej, tak aj menej platia". Predavačovi hrušiek je to jedno, on má všetko zaplatené. A kamaráti Jaro, Juro, Miro, Fero nech sa aj pozabíjajú.

Príklad spôsobu rozdelenia nákladov: Vlastníci sa dohodnú, že do obálok nasypú rôzne množstvo fazuliek, každý byt si vytiahne obálku a podľa množstva fazuliek rozdelíme a uhradíme náklady za teplo, odsek 10, § 7, vyhláška 630/2005 to umožňuje. Spôsob rozdelenia nie je v rozpore so zákonom!

Ak je vo všetkých obálkach 41 fazuliek a byty si vytiahli 1. 5, 2. 6, 3. 10, 4 20 fazuliek. Percentuálny podiel na fazuliek na byty je 1. 12,20 %, 2. 14,63 %, 3. 24,39 %, 4. 48,78 %. Náklady na teplo má dom 78 Sk. Ak bytom napočítame podiel úhrady nákladov podľa percentuálneho podielu fazuliek, úhrada bytov bude 1. 10, 2. 11, 3. 19, 4. 38 Sk. Spolu 78 Sk.

Takže svojar, máš pravdu a to preto, že si nebral do úvahy štyri obdobia v ktorých mali byty rôzny podiel zo svojich fazuliek a bola rozdielna cena nákladov v jednotlivých obdobiach. Vždy ak s niečoho vypočítaš priemer niekoho zvýhodníš a niekoho musíš znevýhodniť.

Jednoducho sa dá povedať, niekto niekomu niečo ukradne a dá to niekomu inému, jemu s toho nič nejde na pivko, takže má čisté ruky.

Ak by si bral do úvahy túto skutočnosť, dopočítal by si sa k úhrade jednotlivých bytov 1. 20, 2. 18, 3. 20, 4. 20 Sk. Spolu 78 Sk. Myslím, je to čisto teoretická náhoda, že úhrada bytov sa zhoduje s nákupom kamarátov, ktorí si kúpili hrušky.

Máš šikovnú vnučku, no nemôže za to akého má deda, starého otca. Nabudúce keď budeš robiť rozdelenie nákladov s rozdielnymi nákladmi v jednotlivých obdobiach roka, kúp nejakú veľkú bombonieru a popros ju, aby rozdelenie spravila za teba. Ona to zvládne.

Bude menej na pivko, ale susedia budú spokojnejší, úhradu nákladov jednotlivých bytov na teplo za rok budú mať rozdelené objektívnejšie, nie spravodlivo, tak sa náklady za teplo v obytnom dome rozdeliť nedajú.

Čauko.
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Urážať vieš asi zo všetkého najlepšie. Nám totiž rozrátanie nákladov na teplo robí renomovaná a nezávislá firma a ta o tom vie asi o ničo viac ako Ty. Rob si to, sito, po svojom u Vás v dome a nevnucuj svoj názory iným. Tu každý môže vyjadriť svoj názor a nie sa nechať ovplyvňovať nejakým "fazulkárom".
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Pardon, pravda vie urážať, no ja som nemal a ani nemám záujem niekoho urážať. Tiež vyjadrujem svoj názor. Ešte raz, prepáč, ak som ťa urazil ja!

Ak Vám robí rozúčtovanie nákladov renomovaná firma, ktorá štyri rôzne náklady za rôzne obdobia roku pri rôznej cene za jeden Gj. spriemeruje a vy s tým súhlaste, asi takto obdobie 1. 300 Sk., 2. 350 Sk. 3. 450 Sk., 4. 600 Sk. priemer 425 Sk Sk. To znamená, ak na byt v 1. období pripadá spotreba 5 Gj. tak úhrada by mala byť 1 500 Sk., no po spriemerovaní bude 2 125 Sk. teda byt uhradí za niekoho iného 625 Sk. ak Vám to vyhovuje tak potom je to v poriadku!

Len to renomé sa mi zdá nejaké naštrbené. Že by tiež fazuľkári? Fazuľky sú dobré.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať